Vervanging landingsvaartuigen

Gestart door Harald, 23/05/2014 | 15:58 uur

Parera

In het DPO 2023 viel me iets op rondom de vervanging van de LCVP's.

---
Uit het DPO 2023
Defensie heeft ter vervanging van de LCVP's behoefte aan twee typen middelzware landingsvaartuigen. Het ene type is bedoeld voor alleen personeel (Littoral Assault Craft, LAC) terwijl het andere type geschikt is voor materieel zoals voertuigen en het bijbehorende personeel (Littoral Craft Mobility, LCM).


Voor de LAC-vaartuigen zijn Military-off-the-shelf (MOTS) vaartuigen beschikbaar die met aanpassingen voldoen aan de eisen van Defensie. Deze aanpassingen – het korter maken van het vaartuig – zijn nodig om de LAC-vaartuigen geschikt te maken voor de takels, de zogeheten davits, van de huidige LPD's
en het JSS.

---

Het opvallende deel gaat om de LAC vaartuigen welke dus blijkbaar MOTS aangekocht gaan worden, maar deze moeten worden ingekort zodat ze in de davits van de LPD's en het JSS passen. Dan vraag ik me af om welke vaartuigen het gaat?

Zowel de CB90, ESB1604 (Hydrograaf) als FAC 1604 zijn net als de huidige LCVP (1604) geschikt voor de davits.

silvester herc

Citaat van: StrataNL op 22/06/2023 | 13:04 uur
Leg uit.... op welke manier passen deze beter bij de doctrine dan een stevige Rhib of een landingsvaartueig?
Ik bedoel in combinatie aanschaffen dus alle twee of drie de type!

StrataNL

Citaat van: silvester herc op 05/06/2023 | 22:14 uur

Is toch wel echt iets voor onze Mariniers ;)
Leg uit.... op welke manier passen deze beter bij de doctrine dan een stevige Rhib of een landingsvaartuig?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

silvester herc


Is toch wel echt iets voor onze Mariniers ;)

Parera

#99
Die afbeelding zegt voorlopig natuurlijk niks, veel interessanter is de aanbesteding die uitgeschreven is.

Novel Amphibious Craft: Competition Document

1. Introduction
This Defence and Security Accelerator (DASA) competition is seeking innovative technologies that could enable a Novel Amphibious Craft to:
- Travel at sustained high speed over a long range.
- Provide the ability to deliver personnel and light vehicles to a coastal access point with limited or no impact on operational speed/capability.
- Relaunch and return from the coastal access point.
- Operate with low signature across all spectrums (thermal, radar, visual, acoustic, etc.) to reduce the probability of detection.

Candidate submissions of technologies may contribute to any or all of the above areas. This competition is funded by the Defence Innovation Unit with 1 million UK pounds available.

4.1 Background
The concept of amphibious landings has changed. Modern coastal defences have advanced to deter, disrupt and defeat an amphibious assault from any force using outdated technology. For the Commando Force to project themselves into high-threat environments safely, a bold new approach is required. Innovative technologies will be the key to enable the Commando Force to reach further, move faster, and strike decisively without being detected.

The Novel Amphibious Craft competition aims to investigate and accelerate innovative technologies that will assist in the fulfilment of operational requirements and mission success, including feeding into the development of a craft with the following (non-definitive and non-exhaustive) system requirements:

- configurable to enable any of the following carriage and delivery roles:
1 To carry and deliver up to 24 embarked persons and 4 crew fit to fight (considerations should be given to the environmental effects on personnel and equipment).
2 To carry and secure 2 x Light Vehicles and 6 embarked persons and 4 boat crew, (consider for calculations a Polaris MRZR(D). Each vehicle being approximately 3.56m long, 1.87m high, 1.51 m wide, Curb weight 953kg, Payload capacity 680kg.).
3 To carry and secure 2 x Inflatable Craft and 2 x Outboard Motors (OBMs) plus 14 embarked persons and 4 boat crew. (Consider for calculations an inflatable length 5.0m, width, 2.08m, height 0.9m weight 145kg. Consider a 50hp OBM of 75kg).
- Ability to transit at least 25kts on sea transits of up to 350 nautical miles (NM) in the fully loaded condition, in up to Sea State 2 (significant wave heights of up to 0.5m).
- Ability to safely operate in the fully loaded condition at least Sea State 4 (significant wave heights of up to 2.5m).
- Ability to routinely land and retract from an unprepared coastal access point, which could be a composite of sand, shingle, pebbles, mud, etc. to be able to operate on a 1:120 beach delivering and recovering troops and vehicles.
- To be able to operate in surf up to a 2m breaking wave height in the fully loaded condition reduce any necessary wading/fording water depth for troops and vehicles (direct to dry land desirable; 0.75m maximum water depth acceptable).
- Signature management capability that is integral to the craft design to reduce the probability of detection.
- Ability to provide environmental protection to crew and troops (protection from sea spray, rain, wind, heat and cold) Operating temperature ranges from Air -30C to +50C, Sea +1C to +40C)
an air draft of less than 2m would be beneficial (this is the only dimensional constraint).
- Defence Maritime Regulations to be used as guidance.

The output of the Novel Amphibious Craft competition will inform the MOD of the options in technology innovation to meet operational requirements, the level of technology readiness, confidence in the technology and operational requirement achievability.

https://www.gov.uk/government/publications/novel-amphibious-craft/novel-amphibious-craft-competition-document

Harald

UK Plans New Commando Insertion Craft (CIC)   ( samenwerking ? UK/NL )

The UK Royal Navy officer overseeing the Commando Force modernisation programme has set out plans for the acquisition of a new high-speed, low-signature Commando Insertion Craft (CIC) to replace the Royal Marines? current Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP) MK 5.


Concept by Steller Systems  Sabre concept

Speaking at the CNE 2023 conference in Farnborough on 23 May, Captain Nick Unwin, Commando Force programme director, said that top-level requirements called for a vessel ?that can carry a strike team and a small vehicle in from 150 miles, at 25 knots plus and with a low signature,? adding: ?That?s the challenge we?ve set to industry.?

The Commando Force vision seeks to transform UK amphibious forces into a more agile and lethal capability optimised for persistent forward deployment in a range of combat and non-combat roles. Attendant to this shift is a recapitalisation programme intended to deliver new equipment and shipping.

As a replacement for the LCVP Mk 5, which entered service in 1996 and is planned to retire in 2027, the CIC is envisaged as a new-generation medium lift craft that can deliver Royal Marine Commando teams and their equipment from ships some distance offshore without detection. The requirement reflects a view that amphibious operations ? including beach assaults ? must adopt radical new approaches to overcome modern coastal defences.


Royal Navy LCVP Mk 5 at sea in 2008.

Citaat?Signature management is a critical part. But of course there is a trade-off between signatures, speed, and comfort [for those on board]. The challenge to industry is [to come in from] 150 miles. At this stage we don?t know if that will be possible ? we want the force to arrive fit to fight, not thrashed out.?
Captain Nick Unwin, Commando Force Programme Director

The UK?s Defence and Security Accelerator (DASA) earlier this year issued at competitive Novel Amphibious Craft call aimed at identifying new design concepts, technologies and techniques that would address key capability-based challenges associated with CIC. Naval News understands that a number of small-scale contracts have been let to thus far undisclosed companies: outputs from the DASA Novel Amphibious Craft competition will be used to inform the CIC requirements set.

A competition for CIC design, manufacture and support is expected to commence at the end of 2024, with industry sources suggesting a plan to procure over 20 craft. A contract is planned before the end of 2025: the Ministry of Defence?s most recent equipment pipeline update, published in April this year, has declared a budget of ?191 million for the programme.

https://www.navalnews.com/event-news/cne-2023/2023/05/uk-plans-new-commando-insertion-craft-cic/

Thomasen

Citaat van: StrataNL op 30/03/2023 | 10:46 uur
Het plan voor de nieuwe "JSS kade" in de Berghaven ligt al 15 jaar in de ijskast. En ik dacht dat geld tegenwoordig niet meer zo'n issue was?

Probleem is tweeledig, namelijk dat dubbel liggen wat moeizamer is tgv regelgeving, en tegelijkertijd de schepen groter zijn geworden.
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 29/03/2023 | 20:38 uur
Er zijn heel wat uitdagingen. Kaderuimte is er een van. Er zijn prima opties om dat op te lossen. Zeker als er geen significante vloot uitbreiding komt, maar het kost wel allemaal geld. Veel geld zelfs. En dat is dan weer wel een probleem.
Het plan voor de nieuwe "JSS kade" in de Berghaven ligt al 15 jaar in de ijskast. En ik dacht dat geld tegenwoordig niet meer zo'n issue was?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Thomasen op 29/03/2023 | 21:33 uur
What not?
Als er een steentje omvalt, loopt op maandag ochtend alles vast.
Het staat half vol met containerkantoren, echt, wth is daarmee?
Legering is in redelijke staat, maar niet echt normaal ingericht (wazige 2 pers kamers en geen algemene ruimte).
En dan die sport, dat zijn een paar samengeknutselde gebouwen, zonder HIBA oid.
Als de wind verkeerd staat mogen we geen vuur maken.
Brandstof laden is een issue. Munitie laden is een issue. Afmeren en daar dan blijven liggen is een issue.
Heb je het 'gezellige groene park' achter de OPSSCHOOL ooit gezien? Waarom is de parkeerplaats vol?
Waarom hebben we nauwelijks een schietbaan? 

En dat is dan de Nieuwe Haven (een stukje). Jij weet ook wat er allemaal is afgekeurd op Erfprins.
Het nieuwe Neptunus hadden ze het al over toen ik op het KIM zat, staat er nog niet. En dus is er, drie maal raden, een legeringsprobleem.

Beter gaan we er gewoon weg. Maar zo niet, moet je echt aan een flinke investering denken. We trekken 325 miljoen uit voor Assen en Havelte.
Voor het cluster Den Helder, kun je daar schat ik wel wat meer voor uittrekken. Met alleen een nieuwe afmeerstijger zijn we er niet.

Het is maar de vraag of dit in dit topic thuishoort of elders.

Thomasen

Citaat van: Lex op 29/03/2023 | 21:11 uur
Hoezo?

What not?
Als er een steentje omvalt, loopt op maandag ochtend alles vast.
Het staat half vol met containerkantoren, echt, wth is daarmee?
Legering is in redelijke staat, maar niet echt normaal ingericht (wazige 2 pers kamers en geen algemene ruimte).
En dan die sport, dat zijn een paar samengeknutselde gebouwen, zonder HIBA oid.
Als de wind verkeerd staat mogen we geen vuur maken.
Brandstof laden is een issue. Munitie laden is een issue. Afmeren en daar dan blijven liggen is een issue.
Heb je het 'gezellige groene park' achter de OPSSCHOOL ooit gezien? Waarom is de parkeerplaats vol?
Waarom hebben we nauwelijks een schietbaan? 

En dat is dan de Nieuwe Haven (een stukje). Jij weet ook wat er allemaal is afgekeurd op Erfprins.
Het nieuwe Neptunus hadden ze het al over toen ik op het KIM zat, staat er nog niet. En dus is er, drie maal raden, een legeringsprobleem.

Beter gaan we er gewoon weg. Maar zo niet, moet je echt aan een flinke investering denken. We trekken 325 miljoen uit voor Assen en Havelte.
Voor het cluster Den Helder, kun je daar schat ik wel wat meer voor uittrekken. Met alleen een nieuwe afmeerstijger zijn we er niet.
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Lex


Parera

#92
Citaat van: Thomasen op 29/03/2023 | 20:38 uur
Er zijn heel wat uitdagingen. Kaderuimte is er een van. Er zijn prima opties om dat op te lossen. Zeker als er geen significante vloot uibreiding komt, maar het kost wel allemaal geld. Veel geld zelfs. En dat is dan weer wel een probleem.

Ook al komt er geen grote vloot uitbreiding dan nog zou een extra steiger tussen 21/22 in geen slechte keuze zijn, ondanks een kleiner aantal schepen dan vroeger zijn de nieuwe schepen wel (veel) groter. Door de vloot een klein beetje uit te breiden (4x ASWF, 4x AWWF, 6x LPX/MRCV, 6x MCMV, 1x JSS, 1x CSS, 8x support & 4x SSK) geeft het wel de ruimte om ook nog schepen van partners te ontvangen.

En als we naar die drieslag gaan moeten we maar naar 3x ASWF, 6x AWWF, 6x LPX, 6x MCM & 6x SSK :cute-smile:

Thomasen

Citaat van: Parera op 29/03/2023 | 19:49 uur
De grote steiger aanpassingen gingen mij om de fregatten te huisvesten in de toekomst, aangezien dat volgens Thomasen ook een probleem gaat worden.

Er zijn heel wat uitdagingen. Kaderuimte is er een van. Er zijn prima opties om dat op te lossen. Zeker als er geen significante vloot uibreiding komt, maar het kost wel allemaal geld. Veel geld zelfs. En dat is dan weer wel een probleem.
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Parera

Citaat van: StrataNL op 29/03/2023 | 19:20 uur
Ruimte zat om een botenlift te plaatsen zoals in de Carib, waar hebben we het over. Voor de FRISC's is ook een heel nieuw terrein m?t slipway opgetuigd.

Prima idee voor de FRISC/RHIBs maar of dat zo effectief gaat zijn voor de LAC dat betwijfel ik. Maar het is zeker een goede optie om de vaartuigen op te slaan, mooie manier om ze ook in / uit het water te leggen/halen voor onderhoud via een kleine overhead crane. De gehele set up die op curacao en Aruba staan kunnen zo bijna 1 op 1 in Den Helder geplaatst worden.

De grote steiger aanpassingen gingen mij om de fregatten te huisvesten in de toekomst, aangezien dat volgens Thomasen ook een probleem gaat worden.

StrataNL

Citaat van: Parera op 29/03/2023 | 18:36 uur
Misschien kunnen we ze afmeren aan die nieuwe mariniers kazerne.... of toch niet die ligt namelijk op bijna 18 km van het nuldernauw (water strook tussen Flevoland & Gelderland).

In Den Helder zou men kunnen kijken naar ruimte rondom steiger 66/77, eventueel de pontons van steiger 24/60 verplaatsen naar die hoek en uitbreiden. Een alternatief is het originele plan om 1 extra steiger tussen de steigers 21 en 22 te plaatsen wat volgens de plannen 500 m extra kade zou opleveren. Dit zou meer ruimte kunnen opleveren aan de steigers 10 t/m 17 waardoor daar weer meer kleinere eenheden kunnen liggen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Marine-groeit-Den-Helder-bereidt-zich-voor-021019.html
Ruimte zat om een botenlift te plaatsen zoals in de Carib, waar hebben we het over. Voor de FRISC's is ook een heel nieuw terrein m?t slipway opgetuigd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation