Alternatief defensiebeleid door Strata

Gestart door StrataNL, 30/06/2014 | 13:56 uur

JdL

Citaat van: Ace1 op 13/02/2016 | 16:31 uur
Je kan ook kiezen voor Sea Hercules?

http://lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/aero/photos/c-130/Variants/M12-1166510A002%20SC-130J%20Sea%20Herc%20Bro%20Media.pdf






Of voor een tweehands P-3C Orion met nieuwe vleugels?
Er staan zeker nog 100 P-3C Orion op Davis-Monthan Airforce Base (the boneyard).

http://www.naval-technology.com/news/newslockheed-support-taiwans-p3c-orion-aircraft-upgrade-programme

http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2013/11/01/2003575892

http://www.p3orion.nl/newwings.pdf





De P-3 heeft denk ik niet genoeg ontwikkelingsperspectief meer.
Seahercules zou alleen een goed idee zijn als je de huidige hercs ook door super herculessen vervangt maar daar gebruik ik liever de A400M voor omdat die ook in beperkte mate is geschikt voor strategisch transport.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 13/02/2016 | 16:31 uur
Je kan ook kiezen voor Sea Hercules?


Lang dacht ik dat de SeaHerc de ideale tussenoplossing zou zijn, maar ik heb me inmiddels laten overtuigen, o.a. Polema heeft als ik mij goed herinner gefundeerde kritiek geleverd op dit forum.

Vooralsnog blijf ik bij de P8 of een combi van P8 met C295.


Ace1

#208
Citaat van: JdL op 13/02/2016 | 16:13 uur
Zoiets bvb.
verder wil ik een tanksysteem invoeren waarbij 2 C295's elkaar bij kunnen tanken als ook helikopters.
verder houd ik mijn blog met een defensiebudget van 1,6% en een P-8 is toch wel een stukje duurder dan een C295.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip Jurrien.
misschien kan de P8 toch gerealiseerd worden als ik wat van de KL afhaal :angel:

Je kan ook kiezen voor Sea Hercules?

http://lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/aero/photos/c-130/Variants/M12-1166510A002%20SC-130J%20Sea%20Herc%20Bro%20Media.pdf






Of voor een tweehands P-3C Orion met nieuwe vleugels?
Er staan zeker nog 100 P-3C Orion op Davis-Monthan Airforce Base (the boneyard).

http://www.naval-technology.com/news/newslockheed-support-taiwans-p3c-orion-aircraft-upgrade-programme

http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2013/11/01/2003575892

http://www.p3orion.nl/newwings.pdf





JdL

Citaat van: Ace1 op 13/02/2016 | 16:08 uur
Een simpele oplossing is de C295 te voorzien van 2 GUARDIAN® 400 tanks van Robertson Fuel Systems met 2 GUARDIAN® 400 tanks heb je het dezelfde endurance  vermogen als bij een Lockheed P-3C Orion  wat 16 uur is, dat is toch voor iedereen begrijpbaar?

http://www.robbietanks.com/products?type=aircraft

http://www.robbietanks.com/images/advgallery/document/brochure_47_bt-67_erfs.pdf


Zoiets bvb.
verder wil ik een tanksysteem invoeren waarbij 2 C295's elkaar bij kunnen tanken als ook helikopters.
verder houd ik mijn blog met een defensiebudget van 1,6% en een P-8 is toch wel een stukje duurder dan een C295.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip Jurrien.
misschien kan de P8 toch gerealiseerd worden als ik wat van de KL afhaal :angel:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2016 | 15:01 uur
Ik ben geen voorstander van alleen C295's als MPA, ik zie liever een aansluiting bij de Britten in een P8 order (8 voor NL) voor blue water ops. Misschien is een mix het onderzoeken waard (6+6 bijvoorbeeld)

Voor de Noordzee en de Caraïbische zee  is een C295 afdoende, voor grotere afstanden vind ik ze te beperkt.

Een simpele oplossing is de C295 te voorzien van 2 GUARDIAN® 400 tanks van Robertson Fuel Systems met 2 GUARDIAN® 400 tanks heb je het dezelfde endurance  vermogen als bij een Lockheed P-3C Orion  wat 16 uur is, dat is toch voor iedereen begrijpbaar?

http://www.robbietanks.com/products?type=aircraft

http://www.robbietanks.com/images/advgallery/document/brochure_47_bt-67_erfs.pdf


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 13/02/2016 | 14:40 uur
Ik heb gisteren het gedeelte wat betreft MPA en luchttransport capaciteiten toegevoegd aan mijn opzet. brand maar los op dit idee.
weet iemand hoe oud de gulfstream is (ik begreep dat we deze tweede hands hebben aangekocht) en of deze nog lang door kan vliegen?

Ik ben geen voorstander van alleen C295's als MPA, ik zie liever een aansluiting bij de Britten in een P8 order (8 voor NL) voor blue water ops. Misschien is een mix het onderzoeken waard (6+6 bijvoorbeeld)

Voor de Noordzee en de Caraïbische zee  is een C295 afdoende, voor grotere afstanden vind ik ze te beperkt.

JdL

Citaat van: Lex op 13/02/2016 | 14:53 uur
De V11 is gebouwd in 1987 en dus zo'n 29 jaren jong.
in de airforce monthly van afgelopen december stond bij het force report over de Klu dat er nog geen beslissing is gevallen over dit toestel.
wordt er gekeken naar vervanging/overdragen van taken of is een grote beurt genoeg om dit toestel nog langer door te laten vliegen?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Citaat van: JdL op 13/02/2016 | 14:40 uur
weet iemand hoe oud de gulfstream is (ik begreep dat we deze tweede hands hebben aangekocht) en of deze nog lang door kan vliegen?
De V11 is gebouwd in 1987 en dus zo'n 29 jaren jong.

JdL

Ik heb gisteren het gedeelte wat betreft MPA en luchttransport capaciteiten toegevoegd aan mijn opzet. brand maar los op dit idee.
weet iemand hoe oud de gulfstream is (ik begreep dat we deze tweede hands hebben aangekocht) en of deze nog lang door kan vliegen?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Telemark opzet?

Personeel technisch is een klein cavalerie onderdeel een drama.
Er is nul doorgroeimogelijkheden voor die lui. Niemand wil daar bij dienen die enige ambitie heeft. Het hoogste wat je kunt worden is eskadronscommandant, wellicht bataljonscommandant en met 1 bataljon is de wereld erg klein. Dat was al zo met 2 tankbataljons.

Buiten dat ben ik gewoon voor een brigade/divisie structuur zoals we die kenden. Er is nog altijd een peloton tanks overal aan te klikken dan, maar de telemark commandanten en staf moeten wel zo divers zijn... ik vrees voor een jack of all trades en master in none.
Dat maakt niet uit als je haatbaarden aan het afschieten bent, maar in een conflict met georganiseerde tegenstander, zeg een natie. Is dat een heel ander verhaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 11/02/2016 | 13:10 uur
Ik ga uit van nog een 4e peloton...dus geen 14 maar 18 per eskadron of compagnie. 2 gemechaniseerde infanterie en 1 tank eskadron vormen dan samen een gemechaniseerd bataljon..en daarvan zijn er dan 8 beschikbaar...met naast tanks 4 met Puma IGVs en 4 met Boxer IGVs uitgerust. Maar dit is een detail-level wat ik verder niet zelf uitwerk en alleen gebruik om schattingen te maken van het totale aantal benodigde pantservoertuigen. En dan dus nog met een slag om de arm. Verdere uitwerking is aan hen die daar verstand van hebben...als ook over welke opzet de meest wenselijke is.

Ja die "telemark" opzet spreekt mij ook aan. Peloton extra per eskadron dus (zoals de Duitsers het ook doen?)
Dus 4 bataljons IGV + tanks en 4 bataljons Boxer + tanks.

Citaat van: Zander op 11/02/2016 | 11:34 uur
Dan zou ik voor zo iets gaan.
---
D compagnie
   -Stafpeloton
      -Stafgroep
      -Overige staf
   -Cavalerie verkenningpeloton = 8 Fennek LVB
   -Mortier peloton = 4 120mm AMOS
   -MRAT peloton = 6 Fennek MRAT, 6 Gill raketsystemen
   -Peloton schutters langeafstand = ....


Wat is er wenselijker, de overgebleven CV90's ombouwen naar AMOS; of zoals de Noren doen met camera mast uitrusten en bij het verkenningspeloton (of brigade verkenningsesk.) ?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Dan zou ik voor zo iets gaan.

Staf en stafverzorging compagnie
   -Staf groep = 2 APC commando uitvoering
   -Staf ondersteuningpeloton (CIS, opleidigen etc)
   -Logistiek peloton
   -Geneeskundige bataljonshulppost
   -OD (onderhoud en diagnose) peloton = 4 Leopard berging, 2 YBZ
A compagnie (gemechaniseerde infanterie)
   -Stafpeloton
      -Stafgroep = 2 APC commando uitvoering
      -Mortier groep 81mm = 2 Fennek AD, 2 81mm mortieren
   -1e peloton = 4 IFV met AT capaciteit(Puma?)
   -2e peloton = 4 IFV
   -3e peloton = 4 IFV
B compagnie (gemechaniseerde infanterie)
-Stafpeloton
      -Stafgroep = 2 APC commando uitvoering
      -Mortier groep 81mm = 2 Fennek AD, 2 81mm mortieren
   -1e peloton = 4 IFV
   -2e peloton = 4 IFV
   -3e peloton = 4 IFV
C tank eskadron
   -Stafpeloton
      -Stafgroep = 1 Tank
      -Overige staf
   -1e Tank peloton = 4 Tanks
   -2e Tank peloton = 4 Tanks
   -3e Tank peloton = 4 Tanks
D compagnie
   -Stafpeloton
      -Stafgroep
      -Overige staf
   -Cavalerie verkenningpeloton = 8 Fennek LVB
   -Mortier peloton = 4 120mm AMOS
   -MRAT peloton = 6 Fennek MRAT, 6 Gill raketsystemen
   -Peloton schutters langeafstand = ....
People are sheep

Zander

Ik zou gaan voor optie B.

Optie A: Een zelfstandig tank eskadron is wel een heel erg klein clubje. Onder een bataljon schuiven betekend dat onderhoud en logistiek gecentraliseerd is binnen het bataljon. Scheelt weer een uitgebreide eskadronsstaf, logistiek en onderhoud zijn ook al binnen het PAINF bat aanwezig en moeten bij optie B dan alleen iets opgeschaald worden.

Optie C: betekend dat je je hele tank capaciteit verspreid over het hele bataljon. Ik denk niet dat dit op het gebied van opleiden trainen en logistiek wenselijk is.

B: is de basis van eenheden die in het buitenland ook al bestaan. Kijk maar eens naar het al eerder besproken Telemarkbataljon van de Noren.
2x mech inf compagnie 1x tank eskadron een cavalerie verkenning-eskadron en een staf en onsdersteuning-compagnie
People are sheep

StrataNL

Naar aanleiding van de vraag van Elzenga in het Leopard topic; toen de CV90's aan Estland verkocht werden ben ik een beetje gaan puzzelen met de indeling van de pantserinfanterie eenheden. Ik zie de tanks graag geïntegreerd in de pantserinfanterie in plaats van losse eenheden; maar dan zijn er een paar opties:

Totaal aantal CV90's anno 2016: 108 CV90 infanterie en 24 CV90 commando = 132 + 6x CV90 infanterie reserve + 2x CV90 commando reserve + 8x CV90 Driver training + 1 prototype = 149

Ten eerste: houden we de huidige indeling aan? Dus met 132 voertuigen (inclusief de gestalde, exclusief de lesbakken en reserve):
Elk Painfbat = 36x CV90 infanterie + 6x CV90 commando Ciestaf + 2x CV90 commando batstaf
3x Painfbat = 108 CV90 infanterie + 18x CV90 commando CieStaf + 6x CV90 commando batstaf

Het alternatief; elk bataljon levert een compagnie in:
Elk Painfbat = 24x CV90 infanterie + 4x CV90 commando Ciestaf + 2x CV90 commando batstaf
4x Painfbat = 96x CV90 infanterie + 16x CV90 commando Ciestaf + 8x CV90 commando batstaf

Voordeel; vierslag. Nadeel; kleiner bataljon.
(Hou je 12 infanterie voertuigen over, als je dan de reserves er ook bij doet heb je 20 CV90's die je voor andere zaken kan gebruiken.)

Ten tweede->integratie van tanks:
Bataljons niveau:
-Versie A: 3 Painf bataljons: Los tankeskadron van vier pelotons á 18 tanks naast drie infanteriecompagnieën -> 54 tanks
-Versie B: 4 Painf bataljons: Infanteriecompagnie vervangen door tankeskadron van drie pelotons á 14 tanks  -> 56 tanks

Compagnie niveau:
- Elke pantserinfanteriecompagnie een tankpeloton á 4 tanks -> 48 tanks (met inbegrip van de D-cie)

Ben benieuwd naar jullie mening!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Strata op 07/12/2015 | 16:57 uur
Een van de grote investeringen in mijn opzet is de aanschaf van extra transporthelikopters. Waar is de Cougar beter in, transport vanaf land of transport vanaf zee? M.a.w. waar moeten die nieuwe heli's op georiënteerd worden?

Dit even los van de Cougar vervanger op termijn en van welk type de nieuwe heli is.

Zoals ik het nu heb gaat de Cougar primair transport vanaf zee uitvoeren en de nieuwe kist neemt de LTH en LUH taak over ter aanvulling op de Chinook.
Gezien het feit dat de AW149M helemaal een nieuwe kist is..dus nog zonder uitgebreide offshore ervaringen..al heeft hij wel veel overgenomen van kleinere modellen die dat wel hebben..zou ik die verdeling ook kiezen. Op dit moment ben je dan (nog) wel launching customer voor de AW149M.