Defensie Onderdelen > NLDA

Eerst KMA of eerst KCT..?

(1/1)

Stoelpoot:
Hallo,

Ik ben 18 jaar, zit nu in mijn examenjaar (VWO 6) en natuurlijk heb ik ook al over mijn toekomst nagedacht. Voor mij was het al een tijd lang duidelijk dat ik bij het leger wil. Gezien mijn vwo-achtergrond wil ik daarom (natuurlijk) ook de KMA gaan doen, maar...

In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op eerst de commando-opleiding te volgen. Hoewel ik me natuurlijk heel goed besef dat dit de zwaarste opleiding binnen defensie is (sorry mariniers  ;D) en het daarom geen appeltje-eitje is, had ik toch deze route voor ogen; namelijk eerst de KCT en dan de KMA. Waarom? Ten eerste lijkt het mij beter om als officier te beginnen als je al een grote bagage aan ervaring hebt. Daarnaast heb ik ook het idee dat je de selecties (van fysieke keuring tot de AAC) beter door kan komen als je dus al de titel van het commando zijn hebt, ook dus door die ervaring.  (Dit alles heb ik mij overigens ook deels laten vertellen, en is niet alleen mijn eigen 'theorie')

Maar goed, ondanks dat ik dus dit 'plan' voor mezelf had bepaald, zit ik soms ook te twijfelen. Dit komt omdat ik me onder andere de volgende vragen stel: Stél dat ik de commando's niet haal omdat de opleiding (voor mij als 'spijkerbroek') te zwaar is, heeft dit dan ook invloed als ik mij daarna wil aanmelden bij de KMA? Met andere woorden; wordt ik dan überhaupt niet meer toegelaten, omdat ik ergens anders al 'gefaald' heb, om het zo maar even te noemen?
En is het echt zo dat ik als commando een wat grotere 'kans' heb om door te komen bij de KMA? Of is die juist kleiner, omdat ik dan al ouder ben dan (veel?) andere sollicitanten doordat ik dus eerst bij de KCT 2 jaar aan opleiding en 2 jaar aan dienst achter de rug heb?

Tot slot heb ik ook een vraag voor als ik me eerst bij de KMA zou aanmelden. Stel dat ik dan afgewezen wordt, is er dan een kans dat ik het later opnieuw kan proberen? Bijvoorbeeld; ik word afgekeurd door de AAC. Ik ga daarna een andere opleiding binnen defensie proberen (1e keus zou dan denk ik ook wel KCT zijn), is het dan daarna weer mogelijk dat ik na die opleiding weer een poging kan wagen bij de KMA?

Ik hoop dat enkelen hier meer over weten en deze vragen kunnen beantwoorden! Advies stel ik natuurlijk ook zeer op prijs :)

Groeten Stoelpoot (na 11 verschillende nickname's was ik er echt klaar mee -_- )

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie