BAe 146M military transport ontwikkelingen.

Gestart door Ace1, 01/10/2015 | 20:49 uur

Ace1

TRUE BRITISH RAF TRANSPORTER TURNED 35

The only true British military transport aircraft type in Royal Air Force service has turned 35 years old. On 3 September 1981 the BAe 146 took first to the skies, as a regional airliner, at Hatfield in Hertfordshire. Many years later the four RAF machines are part of the surviving active fleet of 220 BAe 146s worldwide.

Serving with No. 32 (The Royal) Squadron at RAF Nordholt two BAe 146 CCMk2s are there to transport members of the Royal Family and other senior government or military hotshots. A pair of grey painted BAe 146 CMk3s – based on the civilian QC variant – provide tactical air transport in both the passenger and palletised freight role.

Succesful jetliner

RAF's quartet are part of a successful British regional jetliner production when looking at the numbers. A total of 394 BAe 146s – and its successor the Avro RJ – were built until production ceased after 22 years of operations in November 2003 in Woodford, Ceshire. Together the type has made more than 12 million hours of flight.

Civilian role

In a civilian role the BAe 146s often provide freight services, for example with Virgin Australia. In parts of Europe the type is commonly deployed as city hopper, for example between Stockholm-Bromma and Brussels IAP.

Firefighting

In the aerial firefighting role three operators in North America will use the machine as a 3000 gallon fire extinguisher and are replacing older piston and turboprop aircraft.

Coming decades

With many of the aircraft having made 20,000 to 35,000 take-offs and landings, most of the BAe 146s are still very much able to double or almost triple that number the coming decades.

http://airheadsfly.com/2016/09/05/true-british-raf-transporter-turned-35/

Ace1


Ace1

Citaat van: Poleme op 03/10/2015 | 12:37 uur
Dat waren de aanschafkosten, op naar de exploitatie kosten.
In april 1993 werd de BAe 146-200 vervangen door de maximaal 112 pax meevoerende (RegionalJet) RJ 85.
Had de BAe 146 nog de Avco Lycoming ALF 502 turbofans, deze is afgeleid van de Lycoming T55 turboshaft en die vinden we in de CH-47 Chinook.
De RJ 85 kreeg nieuwere, sterkere en efficiëntere LF 507 motoren en de analoge stuurhut werd vervangen door een digitale stuurhut.
Deze Avro RJ 85 kost dit jaar USD 6.683 per vlieguur en de kleinere RJ 70 doet USD 6.859 per vlieguur.
Ter vergelijking: een Fokker 70 kost per vlieguur USD 6.699 en de Fokker 100 doet USD 6.864.
Een Airbus 310-300 kost per uur USD 12.951 en de kosten van de C-130 Hercules liggen daar nog boven !

Dus heb je alleen troepen en pallets te vervoeren over niet al te grote afstanden.
En, in Afghanistan en Irak bleek dat C-130's vaak werden ingezet op missies, waarbij de meegevoerde lading gemakkelijk in een kleiner en goedkoper toestel had gekund.  De oude C-23 Sherpa, a.k.a. de civiele Shorts 330, deed sinds de jaren 80 dit soort 'pakket en buurtbus' diensten.
Wel een laad/los klep in de staart, maar heeft geen drukcabine, kan dus niet 'over het weer' of hoge bergen vliegen en heeft een te smalle cabine.
Dus kwam er de C-27J, die volgens Wikipedia in 2012 USD 53,3 miljoen koste.
Het is jammer dat de BAe 146 geen laadklep in de staart heeft, maar voor de rest is het een zeer kosten effectief transport kist op de korte afstanden.

Wat zijn de  exploitatie kosten van de Gulfstream IV van de Klu?

Poleme

Dat waren de aanschafkosten, op naar de exploitatie kosten.
In april 1993 werd de BAe 146-200 vervangen door de maximaal 112 pax meevoerende (RegionalJet) RJ 85.
Had de BAe 146 nog de Avco Lycoming ALF 502 turbofans, deze is afgeleid van de Lycoming T55 turboshaft en die vinden we in de CH-47 Chinook.
De RJ 85 kreeg nieuwere, sterkere en efficiëntere LF 507 motoren en de analoge stuurhut werd vervangen door een digitale stuurhut.
Deze Avro RJ 85 kost dit jaar USD 6.683 per vlieguur en de kleinere RJ 70 doet USD 6.859 per vlieguur.
Ter vergelijking: een Fokker 70 kost per vlieguur USD 6.699 en de Fokker 100 doet USD 6.864.
Een Airbus 310-300 kost per uur USD 12.951 en de kosten van de C-130 Hercules liggen daar nog boven !

Dus heb je alleen troepen en pallets te vervoeren over niet al te grote afstanden.
En, in Afghanistan en Irak bleek dat C-130's vaak werden ingezet op missies, waarbij de meegevoerde lading gemakkelijk in een kleiner en goedkoper toestel had gekund.  De oude C-23 Sherpa, a.k.a. de civiele Shorts 330, deed sinds de jaren 80 dit soort 'pakket en buurtbus' diensten.
Wel een laad/los klep in de staart, maar heeft geen drukcabine, kan dus niet 'over het weer' of hoge bergen vliegen en heeft een te smalle cabine.
Dus kwam er de C-27J, die volgens Wikipedia in 2012 USD 53,3 miljoen koste.
Het is jammer dat de BAe 146 geen laadklep in de staart heeft, maar voor de rest is het een zeer kosten effectief transport kist op de korte afstanden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Nog een ouder bericht over de aanschaf kosten van de 2  BAe 146M van de RAF.

BAE Systems wins £15.5 Million MoD Contract for BAE 146 conversions for The Royal Air Force

Prestwick, Scotland, BAE Systems has been awarded a £15.5 million contract by the UK Ministry of Defence (MoD) for the conversion of two BAe 146-200QC (Quick Change) aircraft from commercial to military configuration for use by the Royal Air Force.


The two aircraft, which have been acquired by the MoD in a separate transaction with TNT Airways S.A of Belgium, will be used after conversion in both passenger and freight roles to augment in-theatre tactical aircraft numbers, particularly the Lockheed C130 Hercules force, during the upcoming extraction phase of Operation Herrick, the current Afghanistan campaign.


The acquisition of the aircraft and their conversion is being undertaken under an Urgent Operational Requirement (UOR) and according to the MoD will offer the most timely, value–for-money solution to temporarily provide additional tactical aircraft capacity when compared against a range of existing in-service and new aircraft solutions.

BAE Systems Regional Aircraft at Prestwick will be responsible for the design and integration of the military equipment to be fitted to the aircraft, the sourcing of the equipment and management of the supply chain and overall management of the conversion programme. The actual conversion is being carried out at the Hawker Beechcraft Services facility at Broughton, North Wales under sub-contract to BAE Systems.

Hawker Beechcraft Services has considerable expertise in the BAe 146 for the RAF having originally completed the interior conversions of the BAe 146-100s currently operated by No. 32 (The Royal Squadron) and subsequently upgrading these aircraft in recent years.

Among the military equipment to be fitted will be Defensive Aids Systems to enable these UOR aircraft to be protected to appropriate levels, at least equivalent to other UK aircraft operating in Afghanistan.

Both aircraft have been delivered from Belgium to Broughton and work is underway, with delivery to the MoD required by March 2013.

The BAe 146QC is equipped with a large 131 inch wide and 76 inch high (3.33m x1.93m) rear upward-opening freight door giving a large aperture for the easy loading of pallets, containers and awkwardly-shaped cargo. The large cabin volume of the aircraft will allow up to 23,500 lbs (10.6 tonnes) of freight to be carried.

The cabin floor of the aircraft has a freight loading system which allows either palletised freight or passenger seating fixed to pallets to be rapidly installed. The passenger layout is to full commercial aircraft standards with interior trim, carpeting, toilet and galleys available front and rear and overhead passenger service units for each seat row and overhead luggage bins. There are also two large underfloor baggage holds.

In commercial operations the BAe 146QC is capable of carrying up to 96 passengers, but in military use, the MoD anticipates that the constraints of operational altitudes and temperatures and the increased average weights of armed and body-armoured military personnel will result in a lower number of passengers being carried.

BAE Systems first promoted the concept of the BAe 146 as a cost-effective transport aircraft for military use at the Defence Services & Equipment International Exhibition in London in September 2009. In 2012 the concept is even more relevant given the heavy operational demands faced by many Air Forces at a time when the current economic climate is forcing significant defence budget cuts by most governments.

Dubbed the BAe 146M, or the Avro RJM for the later production variant, the aircraft is seen as attractive to Air Forces who operate ageing turboprop and jet airliners that are currently used for transport and communications tasks. It is estimated that there are currently over 1700 such aircraft in service with nearly 150 air arms and many of these aircraft are in excess of 40 years old.

BAE Systems believes the BAe 146M/Avro RJM could also be used by Air Forces to complement existing fleets of tactical airlifters such as C130 Hercules, by taking on a wide variety of non tactical air transport roles, thereby prolonging the fatigue life on ageing tactical assets. The BAe 146M/Avro RJM, however, has a performance capability that means it can realistically undertake some of the more challenging air transport support roles, including operations from unpaved runways.

http://www.baesystems.com/en/article/bae-systems-wins-pound155-million-mod-contract-for-bae-146-conversions-for-the-royal-air-force

Ace1

En wat ouder bericht, maar het geeft inzicht over kosten van de aanschaf van de BAe 146M.

BAE Systems lanceert militaire transportversie van BAe 146

LONDEN - BAE Systems heeft tijdens de Defence Services & Equipment International Exhibition (DSEI) in Londen een militaire transportversie van het BAe 146-verkeersvliegtuig gelanceerd. De BAe 146M wordt in de markt gezet als een aanvulling op de bestaande vloot van tactische transportvliegtuigen als de C-130 Hercules.


De BAe 146M's zouden daarbij veel niet-tactische luchttransporttaken van de Herculessen kunnen overnemen. Bijkomend voordeel van de BAe146M is dat het toestel als hoogdekker net als de Hercules kan worden ingezet vanaf onverharde start- en landingsbanen.

Met dit tot BAe 146M gedoopte toestel richt het Britse defensieconcern zich op luchtmachten die momenteel verouderde turboprop- en straalvliegtuigen in dienst hebben voor transport- en communicatietaken. Volgens BAE Systems zijn wereldwijd 1700 van dit soort toestellen in gebruik in 150 landen.

De komende jaren lopen veel leasecontracten af van BAe 146's die op dit moment bij Europese luchtvaartmaatschappijen in dienst zijn. BAE Systems heeft specifiek deze toestellen op het oog om te worden omgebouwd voor militaire inzet. Het gaat hierbij om zowel BAe 146-200's als langere -300's.

De aanschafkosten van een toestel met een passagiersconfiguratie liggen tussen de twee en drie miljoen dollar; vrachtversies kosten vijf miljoen dollar. In een volledige passagiersconfiguratie kan de BAe 146M 80 tot 109 passagiers vervoeren. De vrachtversie kan 11 tot 12,5 ton vracht meenemen. Ook ombouw tot een combiversie is mogelijk. Het toestel kan verder geschikt worden gemaakt voor specialistische taken als het vervoer van paratroops, medevac, inzet als tankvliegtuig en surveillance.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/4/militair/bae-systems-lanceert-militaire-transportversie-van-bae-146

JdL

Voor de toekomst van de klu transportvloot is mijn persoonlijke mening om in de toekomst te kiezen voor een groot toestel voor zowel tactisch als strategisch luchtransport  en een klein multirole type
Mijn idee is om de C-130H(-30) te vervangen door 4-6 A400M's die van de duitsers overgenomen kunnen worden
En daarnaast een kleiner multirole type met pallet systeem dat: vracht,passagiers, kustwachtaken, VIP en de MPA rol kan vervullen
Deze zou dan de afgestoten P-3C en fokker 50's en 60's en de nog in dienst zijnde gulfstream en doniers van de kustwacht kunnen vervangen
De C295 komt dan in denk ik in aanmerking
dus 6-10 C295 en 4-6 A400M zou ik een goede en politiek verantwoorde oplossing vinden
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 02/10/2015 | 14:23 uur
Overigens heb ik het idee dat wij dezelfde mening hebben in dit topic?

Ja. De BAe 146M is een interessant toestel voor lichter vervoer dan een toestel uit de klasse van de C-130. Vraag mij af of het technisch en qua kosten wel te doen is om een BAe 146 naar MPA configuratie te veranderen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 02/10/2015 | 14:12 uur
Oops. Daar had ik overheen gelezen.

Overigens heb ik het idee dat wij dezelfde mening hebben in dit topic?

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 02/10/2015 | 14:04 uur
die link had ik al in posting  #4 geplaatst

Oops. Daar had ik overheen gelezen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1


Ace1

Citaat van: Elzenga op 02/10/2015 | 13:20 uur
Klopt...maar in de MPA rol heb je daar nog wel ruimte voor. De is de enige rol waarin ik dit toestel nog interessant vind. Voor vrachttoestellen hebben we wel andere mogelijkheden.

Als de  BAe 146M geschikt zou zijn voor de MPA rol dan zou BEA Systems de BAe 146M  toch hebben aangeboden aan de RAF/Royal Navy voor de MPA tender of vergis ik me daarin?

Ik zie de BAe 146M gewoon als een aanvulling op de C-130's met een zo'n toestel kun je ook kleiner ladingen vervoeren zodat je een C-130 ergens anders voor kan gebruiken.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Strata op 02/10/2015 | 13:03 uur
Dat gaat ten koste aan je laadruimte, kan niet altijd zomaar.
Klopt...maar in de MPA rol heb je daar nog wel ruimte voor. De is de enige rol waarin ik dit toestel nog interessant vind. Voor vrachttoestellen hebben we wel andere mogelijkheden.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 02/10/2015 | 12:39 uur
Dat is een kwestie van meer brandstoftanks inbouwen...

Dat gaat ten koste aan je laadruimte, kan niet altijd zomaar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation