Plan invasie MH17-gebied last-minute afgeblazen

Gestart door Parera, 03/03/2020 | 08:01 uur

Ace1

Citaat van: Reinier op 03/03/2020 | 13:44 uur
Dit had alleen gedaan kunnen worden als je van te voren Poetin hebt gebriefd met je intenties (veilig stellen van crash site en lichamen bergen), en vragen of hij de rebellen en zijn eigen troepen koest laat houden.

Het hele gesodemieter is o.a. daar gekomen vanwege de avances van Oekraïne met de NAVO en EU; lees de achtertuin van Rusland. NAVO troepen (NL) en Australische troepen daar naar toe sturen, zou dan olie op het vuur kunnen zijn.

Luchtsteun van 1 F-16 of hadden we dan wel beide F-16's die kan opgestuurd?

Ik ga er vanuit als men troepen had gestuurd dat de  RAAF (Royal Australian Air Force) wel een of twee Squadrons  F/A-18 Hornets had gezonden als luchtdekking.

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 17/03/2020 | 12:47 uur
Dit dus. En up to date kaarten zijn er niet. Waarom zouden we? Moeten we ineens de topografie van de voormalige sovietunie in een archief hebben zitten?

Nee.. er zijn oude kaarten in onze archieven ja. Maar geen bijgewerkte nieuwe met alle details.

Zucht
MH17 - A CIA false flag that didn't fly?
https://www.mole.my/mh17-a-cia-false-flag-that-didnt-fly/

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 03/03/2020 | 23:27 uur
Natuurlijk, die zijn er zeker. Maar vaak zijn dit soort bureautjes weggestopt in de krochten van de organisatie, dat is lastig als je NU kaarten nodig hebt en je niet weet waar je zoeken moet.

Dit dus. En up to date kaarten zijn er niet. Waarom zouden we? Moeten we ineens de topografie van de voormalige sovietunie in een archief hebben zitten?

Nee.. er zijn oude kaarten in onze archieven ja. Maar geen bijgewerkte nieuwe met alle details.

Zucht
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Parera op 03/03/2020 | 14:00 uur
Er zijn (mag ik aannemen) toch wel binnen defensie systemen die betere kaarten kunnen aanleveren.

Natuurlijk, die zijn er zeker. Maar vaak zijn dit soort bureautjes weggestopt in de krochten van de organisatie, dat is lastig als je NU kaarten nodig hebt en je niet weet waar je zoeken moet.

Parera

Citaat van: Reinier op 03/03/2020 | 13:44 uur
Ik verbaas mij wel over het amateurisme; 'opzoek gaan naar kaarten van het gebied, en de Lonely Planet had de beste kaarten (...)'. Serieus? Hebben we echt geen betere kaarten van dat gebied??
En mochten onze troepen al daar geraken, dan moesten ze ter plekke bussen gaan huren?? Serieus? Wat als de pleuris uit had gebroken, hoe waren die troepen daar dan weer weg gekomen? Uber bellen?

Misschien maar goed dat dit niet is door gegaan.

+1

Toen ik dat las dat defensie opzoek moest naar kaarten van het gebied in een boekhandel verbaasde mij dit ook. Er zijn (mag ik aannemen) toch wel binnen defensie systemen die betere kaarten kunnen aanleveren.

Reinier

Dit had alleen gedaan kunnen worden als je van te voren Poetin hebt gebriefd met je intenties (veilig stellen van crash site en lichamen bergen), en vragen of hij de rebellen en zijn eigen troepen koest laat houden.

Het hele gesodemieter is o.a. daar gekomen vanwege de avances van Oekraïne met de NAVO en EU; lees de achtertuin van Rusland. NAVO troepen (NL) en Australische troepen daar naar toe sturen, zou dan olie op het vuur kunnen zijn.

Poetin is een briljant strateeg en weet precies hoe ver hij kan gaan; oorlog met de NAVO zal hij niet willen. Rijst de vraag; heeft NL dit ook afgestemd met andere NAVO leden en zouden ze hiervoor support kunnen hebben kregen, mocht het fout zijn gegaan.
Luchtsteun van 1 F-16 of hadden we dan wel beide F-16's die kan opgestuurd?

Ik verbaas mij wel over het amateurisme; 'opzoek gaan naar kaarten van het gebied, en de Lonely Planet had de beste kaarten (...)'. Serieus? Hebben we echt geen betere kaarten van dat gebied??
En mochten onze troepen al daar geraken, dan moesten ze ter plekke bussen gaan huren?? Serieus? Wat als de pleuris uit had gebroken, hoe waren die troepen daar dan weer weg gekomen? Uber bellen?

Misschien maar goed dat dit niet is door gegaan.

Parera

Citaat van: Ros op 03/03/2020 | 12:51 uur
Bewapende troepen sturen naar een land die in oorlog is met een deel van de eigen bevolking valt niet zo goed. Amerikaanse deelname was zeker bij de Russen niet goed ontvangen. De actie had natuurlijk zo snel  mogelijk uitgevoerd moeten worden. Dan had je daar gezeten met een relatief klein aantal troepen tegenover een behoorlijk zwaar uitgeruste tegenstander.

Er zijn legio factoren die een rol hebben gespeeld waar men naar de uitkomst alleen kon gissen.

Nederland en Australië hebben volgens dit artikel dus deze troepenmacht samen opgezet maar ik ga er wel vanuit dat als dit plan door gegaan was dat er extra troepen bij hadden gekomen maar dat die 2000 man de eerste inzet waren geweest.

We kunnen er vanuit gaan dat zeer kort naar de ramp ook SOF eenheden naar het land en/of regio zijn afgereisd als voorbereiding op dit plan. En Amerikaanse troepen had misschien geen goed idee geweest i.v.m. de Russische aanwezigheid maar bijvoorbeeld Britse troepen van 16 Air Assault Brigade had goed kunnen aansluiten bij onze 11 LMB.

Ook vanuit Nederland hadden er extra troepen naar toe gemoeten voor de ondersteuning en mogelijk ook (bij gevechten met de separatisten) hadden we zwaardere steun moeten inzetten (F-16's) maar dat had het conflict doen escaleren van regionaal conflict naar een internationaal conflict en dan had ook Rusland zich er openbaar mee bemoeid.

Ros

Bewapende troepen sturen naar een land die in oorlog is met een deel van de eigen bevolking valt niet zo goed. Amerikaanse deelname was zeker bij de Russen niet goed ontvangen. De actie had natuurlijk zo snel  mogelijk uitgevoerd moeten worden. Dan had je daar gezeten met een relatief klein aantal troepen tegenover een behoorlijk zwaar uitgeruste tegenstander.

Er zijn legio factoren die een rol hebben gespeeld waar men naar de uitkomst alleen kon gissen.

Robert2

Citaat van: DvdW op 03/03/2020 | 10:40 uur
Of het had wel een afschrikkende werking gehad en je had een stuk meer bewijslast kunnen verzamelen en op een meer humane wijze de boel kunnen veiligstellen en overdragen... Maar ja, koffiedik kijken.
Ik denk niet dat dat gebeurd zou zijn. Het was al een oorlogsgebied in die regio, dan maak je van die locatie ook specifiek een slagveld. Maar linksom of rechtsom, zoals het gegaan was misschien de beste optie van alles. Ook al kan ik mij niet voorstellen hoe verschrikkelijk het moet zijn geweest voor de nabestaanden om die beelden op TV te hebben gezien van de seperatisten in dat gebied..

Umbert

Was in elk geval nog meer wereldnieuws geweest, meer als het nu was. het oog van de wereld was hierop gericht geweest, zodat een aanval op de troepenmacht zeer slecht had uitgestraald op de aanvaller en denk dat de VS dan ook zijn deel had gedaan en een deel van het 101 of 82 had gestuurd, maar hele stuk toont aan dat er toen de tijd en durf zelfs te zeggen ook nu, de motivatie er was/is en de tekorten nu puur politiek zijn, laat ze daar eens over nadenken, wat de politiek heeft uitgevreten met defensie.

DvdW

Of het had wel een afschrikkende werking gehad en je had een stuk meer bewijslast kunnen verzamelen en op een meer humane wijze de boel kunnen veiligstellen en overdragen... Maar ja, koffiedik kijken.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: Parera op 03/03/2020 | 08:03 uur
Ik vraag me af of deze missie ook echt had uitgelopen op een succes of hadden we hiermee mogelijk nog een hoop militairen verloren? Hadden we samen met de Australiërs überhaupt enige kans gehad om de ruim 40.000 a 50.000 Pro-Russische separatisten op afstand te houden en de lichamen te kunnen bergen/repatriëren

Succesvol.....dat denk ik niet. Los van de separatisten waren er heel veel grote logistieke problemen. Hoe krijg je de troepen op/rond de crashsite, hoe moet/kan je de troepen bevoorraden met voedsel, water en munitie ? Die koeltrein was er heel waarschijnlijk nooit gekomen. En het gebied is zo groot die je moet bewaken/beveiligen dat het met met 2.000 militairen 24/7 niet te doen was. De separatisten zouden ook wel alle registers hebben opengetrokken om het werken onmogelijk te maken. En de mogelijke rol van de Russen was ook niet te voorspellen.

Zoals als het uiteindelijk is gegaan was verreweg de beste oplossing.

Parera

#2
Bataljonscommandant over geheime MH17-operatie: 'Ik had supersoldaten'

Het Nederlandse leger stond in de startblokken om te worden ingezet in Oekraïne voor de repatriëring van MH17-slachtoffers. Duizend militairen, bewapend en wel, waren klaar om in transportvliegtuigen te stappen en richting rampgebied te gaan. Op het allerlaatste moment werd de operatie afgeblazen. Voor het eerst geeft defensie openheid van zaken.

De krijgsmacht komt vrijwel meteen in beeld wanneer donderdag 17 juli 2014 het nieuws uit het rampgebied in Nederland begint door te dringen. Op de eerste beelden uit Oost-Oekraïne is te zien hoe pro-Russische rebellen, die het gebied beheersen waar Malaysia Airlines vlucht MH17 is neergekomen, sollen met stoffelijke overschotten, kostbaarheden achteroverdrukken en voor het onderzoek naar de oorzaak van het drama essentiële sporen uitwissen. Premier Rutte veroordeelt het de volgende dag in scherpe bewoordingen. ,,Het is ronduit walgelijk", aldus de eerste minister.

Zomerhitte
Publiek oogt Rutte machteloos, want die zaterdag en zondag komt er geen verbetering in de situatie. De opstandelingen hebben de stoffelijke resten uit de brandende zomerhitte gehaald en in koelwagons opgeslagen. Ze zetten de stoffelijke overschotten nu alleen in als onderhandelingsmiddel. Terwijl de rebellen die streven naar de zelfstandige volksrepubliek Donetsk en de Oekraïense regering touwtrekken over de inhoud van de koeltrein, groeit in Nederland de maatschappelijke druk om militairen te sturen die een einde aan deze vreselijk pijnlijke situatie kunnen maken. Er komt zelfs een hashtag op sociale media: #bringthemhome. Vanuit het ministerie van Defensie blijft het stil.

Achter de schermen wordt in het geheim koortsachtig gewerkt aan een militaire interventie. Op het hoofdkwartier van de landmacht zit vanaf zondag 20 juli een staf bij elkaar om een operatie te plannen. De landmacht heeft van Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp het verzoek gekregen met opties te komen. ,,De vraag was: we hebben een crashsite waar we niet bij komen, hoe zou je die kunnen beveiligen zodat repatriëring van de stoffelijke overschotten mogelijk wordt? Je werkt verschillende soorten operaties uit. Van voorzichtig tot heel zwaar", legt Commandant Landstrijdkrachten Martin Wijnen uit.

Slippers
Zijn voorganger Mart de Kruif gaat die zondag naar de Oranjekazerne in Schaarsbergen om met de leiding van 11 Luchtmobiele Brigade te overleggen. Deze eenheid moet de klus klaren omdat ze is opgericht om binnen korte tijd waar ook ter wereld te opereren. De Kruif komt binnenlopen op slippers. De lichtheid van de stralende zomerdag en de zware taak waar zijn mensen voor staan, vormen een groot contrast.

Het plan dat De Kruif ontvouwt, gaat uit van duizend Nederlandse militairen die lichtbewapend en met alleen wat in hun rugzak past het gebied in zullen gaan. De militairen zullen posities innemen en die zelfstandig een paar dagen vasthouden rond het 35 vierkante kilometer grote gebied waar delen van de Malaysia Airlines Boeing 777 en de passagiers neer zijn gekomen. De militairen moeten hulpverleners en forensisch onderzoekers in staat stellen hun werk te doen. Ze krijgen steun van evenzoveel Australische collega's. Australië verliest bij de MH17-ramp 27 staatsburgers.

Improvisatie
Het is volgens Martin Wijnen een plan met een duidelijk einddoel, maar om dat te bereiken is veel improvisatie nodig. Hoe gaat het bataljon op de rampplek komen? Er is nog geen idee. De commandant zal ter plekke trucks of bussen moeten regelen. De grootste onzekerheid waarmee hij te maken krijgt, is de extreem onstabiele situatie in het rampgebied. Dat is in handen van separatisten. Hoe voorkom je dat Nederlandse militairen met hen in gevecht raken? Militair kunnen onze goed getrainde landgenoten en Australiërs hen aan. Maar zo'n confrontatie kan tot escalatie leiden. Niet wat je wil met een grote, zwaarbewapende Russische troepenmacht vlakbij aan de andere kant van de grens.

De Luchtmobiele Brigade begint zondag 20 juli met alles te verzamelen wat nodig is voor zo'n missie. Dat gaat van groot tot klein. Zo stuurt de staf iemand richting een boekwinkel om aan kaarten van het operatiegebied te komen. De nieuwste Lonely Planet blijkt de beste te bevatten.

Hoewel de ramp midden in de vakantietijd gebeurt, is voldoende personeel krijgen geen probleem. Vanuit alle hoeken van de wereld melden zich militairen. Zelfs vanuit de Zuid-Amerikaanse jungle komt een telefoontje. ,,Tegen hem werd gezegd dat hij daar wel mocht blijven", vertelt Wijnen. ,,Anderen boekten al voor ze het verzoek hadden gekregen zich te melden tickets vanuit IJsland en Thailand. Op nogal wat campings draaiden mensen de pootjes van de caravan weer in en reden terug naar huis. Als ze uitlegden dat papa vanwege MH17 aan het werk moest, snapte hun gezin het altijd wel."

In Nederland regelen ondersteunende eenheden met grote haast munitie, water en rantsoenen. De bijbehorende procedures blijken ineens razendsnel te kunnen worden doorlopen. Binnen 48 uur is de eenheid klaar voor vertrek. Op woensdagavond 23 juli wordt de stand-by status officieel. De dag erop brieft bataljonscommandant Cas Schreurs zijn mensen.

De overste kan een speld horen vallen als hij zijn verhaal begint. Het is nog niet zo lang na Uruzgan. Een missie waaraan 11 Luchtmobiel veel militairen leverde. Afghanistan-veteranen ondergaan het moment geroutineerd. Bij nieuwkomers is de spanning zichtbaarder. ,,Maar we wilden het allemaal vooral gaan doen omdat de omvang van deze ramp grote indruk had gemaakt op iedere militair", vertelt de officier. ,,Ik had er vertrouwen in. Iedereen was goed getraind; ik had supersoldaten."

Terwijl Schreurs zijn verhaal doet, is zijn club nog niet compleet. Een deel van de eenheid zit in Portugal voor een oefening. Defensie besluit de militairen versneld terug te halen zodat ze direct door kunnen naar Oekraïne. Terwijl ze in de lucht hangen, valt in Den Haag het besluit de missie af te blazen. Er zit beweging in de zaak.

Koeltrein
De rebellen hebben maandag na een weekend lang ruzie maken met de Oekraïense regering de koeltrein met stoffelijke resten laten vertrekken vanuit het plaatsje Torez. Hij komt dinsdag 22 juli aan in regeringsgebied, in Charkov. Een dag later kunnen de eerste vliegtuigen met gekiste menselijke restanten per Hercules van de Koninklijke Luchtmacht richting Nederland. In Oost-Oekraïne resteert het forensisch onderzoek. Dat kan met minder massieve bewaking, oordeelt het kabinet. Het besluit veertig onbewapende marechaussees te sturen.

Partjes informatie over de Oekraïne-missie die er nooit kwam, lekten in de loop van de tijd uit. Bij defensie sprak niemand er publiekelijk over. Volgens landmachtbaas Martin Wijnen is dat omdat de periode iets dubbels had en houdt. ,,We zijn trots op wat onze mensen hebben neergezet", zegt de generaal. ,,Tegelijkertijd past borstklopperij niet tegen de achtergrond van al het leed."

[Bron: Telegraaf ]

Ik vraag me af of deze missie ook echt had uitgelopen op een succes of hadden we hiermee mogelijk nog een hoop militairen verloren? Hadden we samen met de Australiërs überhaupt enige kans gehad om de ruim 40.000 a 50.000 Pro-Russische separatisten op afstand te houden en de lichamen te kunnen bergen/repatriëren

Parera

In de Telegraaf zijn 2 artikelen verschenen rondom de geplande invasie van de crashsite van de MH-17 waarbij Nederland samen met Australië het gebied zou veiligstellen om de lichamen te kunnen bergen.


Plan invasie MH17-gebied last-minute afgeblazen
AMSTERDAM - Het Nederlandse leger had een uitgewerkt plan klaar om de rampplek van MH17 met duizend eigen en evenzoveel Australische militairen te omsingelen. Zo moest de locatie worden beveiligd om de berging van stoffelijke resten en forensisch onderzoek mogelijk te maken.

Dat vertelt Commandant Landstrijdkrachten Martin Wijnen in een exclusief interview met De Telegraaf aan de vooravond van het MH17-proces. De militairen stonden klaar voor vertrek en waren door hun commandant al gebriefd.

Flarden van informatie over de voorgenomen operatie lekten destijds uit, maar het is voor het eerst dat defensie officieel openheid van zaken geeft over de missie die er niet kwam.

De klus zou worden geklaard door de Luchtmobiele Brigade. Een bataljon uit Schaarsbergen zou met alleen wat er in hun rugzakken paste naar Oost-Oekraïne gaan en daar een aantal dagen blijven. De regering besloot in plaats van landmilitairen onbewapende marechaussees te sturen nadat de stoffelijke resten door rebellen waren overgedragen, waarmee een belangrijke reden voor de missie wegviel.

[Bron: Telegraaf ]

* Het topic heb ik hier geopend omdat ik niet direct een passend topic kon vinden en het eigenlijk ook meer gaat over een NL missie dan de Rusische expansie.