Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 14/10/2020 | 10:56 uur
Kort door de bocht voldoen alle 3 deze types aan de wensen van defensie en ja soms is het handig om je eigen capaciteit te hebben maar het moet natuurlijk wel nut hebben en niet in 9/10 gevallen overbodige capaciteit zijn. Daarnaast is het vaker genoemd hier dat we de C-17's ook nog hebben in geval van capaciteit te kort. Als je kijkt naar de C-130J-30 heb je precies de capaciteit die defensie eist volgens het artikel en inderdaad de A-400M komt daar (ver) overheen qua afstand maar ook qua m3 inhoud.

Als ik snel kijk naar openbare info van de A-400M en C-130J ( 2 grootste kanshebbers in mijn ogen) dan kost de A-400M zo'n 175 miljoen Euro per kist (wikipedia prijs) en de C-130J ongeveer 200 miljoen USD (170 miljoen Euro) op basis van de Niew-Zeeland deal.

Als je het dan gaat bekijken heb je met 4 A400M's en slechts 20 miljoen euro extra een veel capabelere (m3's en km's) transport vloot maar het is ook een grotere kist dus geeft dat ook beperkingen voor tactische missies en de lengte benodigd om op te stijgen. Ik verwacht zelf wel dat we voor nieuwe C-130J's gaan eventueel 2x C-130J + 2x C-130J-30 maar als ik het snel bekijk heeft de A400M ook wel de potentie.
Kost een C-130 170 miljoen euro ? ....nog duurder dan een F-35. Die dingen zijn extreem duur , dacht altijd dat de prijs voor een C-130 op 60 miljoen dollar stond

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 14/10/2020 | 15:04 uur
Het zou van jullie kant gewoon intelligent zijn om met een 8-tal C-27J of C-295 aan te sluiten bij de vloot op Melsbroek en er een BeNeLux verhaal van te maken.

C-27J en C-295 voldoen niet aan de eisen van de KLU, dus nee. De C-27J heeft ruimte voor 46 bepakte parachutisten en de C-295 voor 48 parachutisten terwijl de eis van de KLU op minimaal 60 zit.

Misschien ooit als deticated SOF capaciteit een 6 tal BeNeLux maar niet als hoofd capaciteit.

Stoonbrace

Het zou van jullie kant gewoon intelligent zijn om met een 8-tal C-27J of C-295 aan te sluiten bij de vloot op Melsbroek en er een BeNeLux verhaal van te maken.

andré herc

Citaat van: StrataNL op 14/10/2020 | 11:07 uur
Die cijfers kloppen niet, A400M is veel duurder in zowel aanschaf als exploitatie dan de C130J. Je moet niet alleen naar de deal van NZ kijken.
Ik sluit mij aan bij de reactie van Strata de A400m is veel duurder zowel in aanschaf als per vlieguur de Belgen  krijgen het zelfde probleem als bij de TTH-90 die ook veel te duur is per vlieguur en deze Heli alweer willen afstoten maar dit effe terzijde!
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Parera

Citaat van: StrataNL op 14/10/2020 | 11:07 uur
Die cijfers kloppen niet, A400M is veel duurder in zowel aanschaf als exploitatie dan de C130J. Je moet niet alleen naar de deal van NZ kijken.

Daarom schrijf ik het er ook bij dat dit enkel en alleen op basis daarvan een goede optie lijkt. En de A400M kan op papier en openbare info een pracht kist lijken maar er zijn ook problemen met het toestel. Ik blijf het het overwegen waard vinden in de onderzoeks-fase net als de KC-390, maar ik verwacht niet dat een van beide toestellen door die fase heen komt en er voor 99% zeker vast staat dat we kiezen voor nieuwe C-130J/C-130J-30's.

En wat betreft het aantal vind ik dat de KLU even een stap opzij moet zetten en er een 1 op 1 vervaning moet komen van de huidige vloot met een optie voor 1 of 2 extra kisten op het moment dat er meer geld beschikbaar is (desnoods vastgelegd in defensie visie i.c.m. het investeringsfonds).

Mourning

Citaat van: StrataNL op 14/10/2020 | 11:07 uur
Die cijfers kloppen niet, A400M is veel duurder in zowel aanschaf als exploitatie dan de C130J. Je moet niet alleen naar de deal van NZ kijken.

Errr... ja, daar sluit ik me bij aan. Ik kan me echt niet voorstellen dat de A400M zo marginaal duurder is als de nieuwe Herc.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Citaat van: Parera op 14/10/2020 | 10:56 uur
Kort door de bocht voldoen alle 3 deze types aan de wensen van defensie en ja soms is het handig om je eigen capaciteit te hebben maar het moet natuurlijk wel nut hebben en niet in 9/10 gevallen overbodige capaciteit zijn. Daarnaast is het vaker genoemd hier dat we de C-17's ook nog hebben in geval van capaciteit te kort. Als je kijkt naar de C-130J-30 heb je precies de capaciteit die defensie eist volgens het artikel en inderdaad de A-400M komt daar (ver) overheen qua afstand maar ook qua m3 inhoud.

Als ik snel kijk naar openbare info van de A-400M en C-130J ( 2 grootste kanshebbers in mijn ogen) dan kost de A-400M zo'n 175 miljoen Euro per kist (wikipedia prijs) en de C-130J ongeveer 200 miljoen USD (170 miljoen Euro) op basis van de Niew-Zeeland deal.

Als je het dan gaat bekijken heb je met 4 A400M's en slechts 20 miljoen euro extra een veel capabelere (m3's en km's) transport vloot maar het is ook een grotere kist dus geeft dat ook beperkingen voor tactische missies en de lengte benodigd om op te stijgen. Ik verwacht zelf wel dat we voor nieuwe C-130J's gaan eventueel 2x C-130J + 2x C-130J-30 maar als ik het snel bekijk heeft de A400M ook wel de potentie.
Die cijfers kloppen niet, A400M is veel duurder in zowel aanschaf als exploitatie dan de C130J. Je moet niet alleen naar de deal van NZ kijken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 14/10/2020 | 10:48 uur
PS: zou dat nieuwe langetermijnplan van Defensie vandaag of morgen bekend gemaakt worden? Ik ben het even kwijt.

Zie reactie #55 van Lex  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 14/10/2020 | 10:28 uur


A400M is toch wel een maat(je) groter dan de Herc C-130J-30. Ja het kan wel meer meenemen en over een grotere afstand, maar zijn we dit ook direct nodig ?
Het lijkt me idd beter, als we het wel nodig hebben om dan extra in te huren.
A400M is ook een stuk duurder in aanschaf en onderhoud dan een C-130.

Het voordeel van een A400M is wel dat we zelf onze Cougar of NH90 helicopter naar de West hadden kunnen vliegen.... tja keuzes

Kort door de bocht voldoen alle 3 deze types aan de wensen van defensie en ja soms is het handig om je eigen capaciteit te hebben maar het moet natuurlijk wel nut hebben en niet in 9/10 gevallen overbodige capaciteit zijn. Daarnaast is het vaker genoemd hier dat we de C-17's ook nog hebben in geval van capaciteit te kort. Als je kijkt naar de C-130J-30 heb je precies de capaciteit die defensie eist volgens het artikel en inderdaad de A-400M komt daar (ver) overheen qua afstand maar ook qua m3 inhoud.

Als ik snel kijk naar openbare info van de A-400M en C-130J ( 2 grootste kanshebbers in mijn ogen) dan kost de A-400M zo'n 175 miljoen Euro per kist (wikipedia prijs) en de C-130J ongeveer 200 miljoen USD (170 miljoen Euro) op basis van de Niew-Zeeland deal.

Als je het dan gaat bekijken heb je met 4 A400M's en slechts 20 miljoen euro extra een veel capabelere (m3's en km's) transport vloot maar het is ook een grotere kist dus geeft dat ook beperkingen voor tactische missies en de lengte benodigd om op te stijgen. Ik verwacht zelf wel dat we voor nieuwe C-130J's gaan eventueel 2x C-130J + 2x C-130J-30 maar als ik het snel bekijk heeft de A400M ook wel de potentie.

Huzaar1

Daarom met de Belgen gewoon even wat uren inkopen. Of we laten 2 Belgische kisten vliegen  voor BV NL. Veel goedkoper. Hebben ze wat te doen, ( gelijk training) wij betalen alleen voor wat we nodig hebben, geen logistieke staart , opleidingen en geneuzel met ohd.

Alsof ze al die a400's ergens voor gaan gebruiken.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

#77
Citaat van: Huzaar1 op 14/10/2020 | 00:06 uur
Hold your horses there

Ja, nou ja, als je scheve ogen richting de KLU/meer strijd tussen de KMD's wil dan lijkt het alsof men daar de perfecte aanvliegroute voor heeft gekozen.

Sorry, ik vind deze keuze en op dit moment vrij slecht verdedigbaar. Let wel: het is voor de helft van de toestellen een vervroegde investering, met dermate veel projecten die maar zeer langzaam van de grond komen, projecten waar je je vraagtekens kunt zetten over het daarvoor beschikbaar gestelde budget voor bijv. bewapening en sommige projecten die als kernactiviteit van een KMD gezien mogen worden en waar vanuit de NATO op wordt aangedrongen waar men het nog niet eens over heeft (!!!). Nu zal v.w.b. die laatste categorie er ongetwijfeld wel het e.e.a. aan voorwerk zijn verricht, maar ja...

Ik ben natuurlijk ook maar een NUKUBU, maar ik kan me goed voorstellen dat men, buiten de KLU om, niet heel erg blij is met dit nieuws.


PS: zou dat nieuwe langetermijnplan van Defensie vandaag of morgen bekend gemaakt worden? Ik ben het even kwijt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald



A400M is toch wel een maat(je) groter dan de Herc C-130J-30. Ja het kan wel meer meenemen en over een grotere afstand, maar zijn we dit ook direct nodig ?
Het lijkt me idd beter, als we het wel nodig hebben om dan extra in te huren.
A400M is ook een stuk duurder in aanschaf en onderhoud dan een C-130.

Het voordeel van een A400M is wel dat we zelf onze Cougar of NH90 helicopter naar de West hadden kunnen vliegen.... tja keuzes 

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/10/2020 | 09:00 uur
We kunnen de Belgen toch wel charteren als er nog meer poppetjes of vracht van A naar B moet. Ik zou het stomste ooit vinden als daar 2 extra kisten voor worden aangeschaft en het is niet alsof de Belgen er zoveel mee (kunnen) gaan doen. W.s komt zoiets nog uit ook en is voor ons velen malen goedkoper. Betalen we er alleen voor als het nodig is.

Je hebt helemaal gelijk maar toch ben ik bang dat defensie niet onder het feit uit kan dat de A400M bestaat en dus ook gekeken zal moeten worden naar of de kist past binnen onze eisen.
Vergeet niet dat meerdere landen hun C-130's vervangen hebben met A400M's (o.a. Belgie & Spanje) en dat er dus niet zo gezegd kan worden dat het een compleet ander toestel is.

Zoals ik eerder aangaf ; het moet passen in de eisen/wensen van de KLU en natuurlijk ook binnen de budgetten maar als beide afgevinkt kunnen worden dan zal dat nog wel eens een probleem kunnen worden als de politiek zich daar mee gaat bemoeien.

Huzaar1

We kunnen de Belgen toch wel charteren als er nog meer poppetjes of vracht van A naar B moet. Ik zou het stomste ooit vinden als daar 2 extra kisten voor worden aangeschaft en het is niet alsof de Belgen er zoveel mee (kunnen) gaan doen. W.s komt zoiets nog uit ook en is voor ons velen malen goedkoper. Betalen we er alleen voor als het nodig is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"