Srebrenica - de nasleep

Gestart door -Jeroen-, 12/02/2004 | 16:42 uur

Elzenga

#639
Veertig jaar voor Karadzic

DEN HAAG - Radovan Karadzic is door het Joegoslavië-Tribunaal donderdag veroordeeld tot veertig jaar gevangenisstraf voor de volkerenmoord in Srebrenica in 1995 en andere oorlogsmisdrijven.

De straf die de Zuid-Koreaanse rechter Kwon O-gon hem namens het tribunaal oplegde, staat praktisch gezien gelijk aan levenslang. De zeventigjarige politicus en psychiater komt waarschijnlijk nooit meer vrij. De aanklager had in 2014 levenslang tegen Karadzic geëist.

Het tribunaal acht de voormalige president van de Bosnisch-Servische Republiek Srpska schuldig aan tien van de elf aanklachten wegens genocide, misdaden tegen de menselijkheid en andere oorlogsmisdrijven.
www.telegraaf.nl

Zander

Door dit onder tafel handjeklap van onze "bondgenoten" hebben wij (Nederland) en vele burgers in Srebrenica destijds behoorlijke schade opgelopen. Kunnen we nu dan concluderen dat deze schade verhaalt kan worden op de betreffende bondgenoten?

Zo ja, stuur die heks van een Zegsveld even een berichtje dat ze kan stoppen met schuimbekken bij de naam Karremans.
People are sheep

Mourning

Citaat van: Thomasen op 20/11/2015 | 10:21 uur
Of het ongeloof was gewoon zo groot, dat zij dit in hun naïviteit niet aan hebben zien komen, dat het lang duurde voordat ze zich realiseerden wat er aan de hand was.

Dit zal ongetwijfeld het geval zijn geweest.

We hadden in VillaFranca in Italie ik meen 18 F16's staan. Die hadden uiteraard massaal ingezet moeten worden op dat moment. Maar ja, allemaal achteraf gepraat natuurlijk.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Elzenga op 20/11/2015 | 09:52 uur
Tja...t was toen al duidelijk...heeft zo lang moeten duren voor men het ook toegaf...triest..heel triest...Srebrenica.

Vraag me alleen af...als men het echt niet wist toen..wanneer wist men het dan wel? en waarom leidde dit nooit tot felle reacties op de bewuste bondgenoten? Dat heeft bij mij altijd de twijfel in stand gehouden over dat men het wel degelijk wist..en daarom die bondgenoten nooit fel heeft afgevallen.

Maar goed..we krijgen ze er niet mee terug..en ook onze beschadigde veteranen zullen er niet echt beter van worden...

Of het ongeloof was gewoon zo groot, dat zij dit in hun naïviteit niet aan hebben zien komen, dat het lang duurde voordat ze zich realiseerden wat er aan de hand was.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 20/11/2015 | 09:52 uur
Tja...t was toen al duidelijk...heeft zo lang moeten duren voor men het ook toegaf...triest..heel triest...Srebrenica.

Vraag me alleen af...als men het echt niet wist toen..wanneer wist men het dan wel? en waarom leidde dit nooit tot felle reacties op de bewuste bondgenoten? Dat heeft bij mij altijd de twijfel in stand gehouden over dat men het wel degelijk wist..en daarom die bondgenoten nooit fel heeft afgevallen.

Maar goed..we krijgen ze er niet mee terug..en ook onze beschadigde veteranen zullen er niet echt beter van worden...

Wat ik mij afvraag: waarom heeft NL niet overruled, de VN een middelvinger gegeven en alle beschikbare NL F16's vanaf Villafranca ingezet?

Dit vanuit de gedachte: wat als de Amerikanen in :Srebrenica  hadden gezeten met een carrier voor de kust... je kent het antwoord vermoedelijk al.

Conclusie: (politiek) No balls.

Elzenga

Tja...t was toen al duidelijk...heeft zo lang moeten duren voor men het ook toegaf...triest..heel triest...Srebrenica.

Vraag me alleen af...als men het echt niet wist toen..wanneer wist men het dan wel? en waarom leidde dit nooit tot felle reacties op de bewuste bondgenoten? Dat heeft bij mij altijd de twijfel in stand gehouden over dat men het wel degelijk wist..en daarom die bondgenoten nooit fel heeft afgevallen.

Maar goed..we krijgen ze er niet mee terug..en ook onze beschadigde veteranen zullen er niet echt beter van worden...

Harald

Oud-premier Kok verbaasd over stil besluit VN-luchtsteun Srebrenica

Wim Kok is verbaasd over de stilgehouden beslissing van bondgenoten, waardoor er vermoedelijk geen luchtsteun kwam voor Dutchbat in de 'veilige' Bosnische enclave Srebrenica in 1995.

Toenmalig premier Kok wist destijds van niets. Hij trad in 2002 af na het NIOD-rapport over het Srebrenica-drama .

Kok woonde afgelopen zomer een conferentie bij in Den Haag, waar besluitmakers van de VN en de betrokken landen spraken over wat er in 1995 fout is gegaan. Aan het onderzoeksprogramma Argos heeft Kok laten weten: ''Ik heb tijdens de conferentie in Den Haag mijn bevreemding uitgesproken over het feit dat de Nederlandse regering onkundig is gebleven van de blijkbaar gemaakte afspraak''.

Wat er tijdens de conferentie precies is besproken, is nog niet openbaar. Argos besteedt er in de uitzending zaterdag op NPO Radio 1 aandacht aan.

Enclave
Eind juni bleek uit Amerikaanse documenten dat een afspraak tussen Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de reden is geweest dat luchtsteun voor de Nederlandse VN-militairen uitbleef toen de Bosnische Serviërs aanvielen. Na de val van de enclave werden duizenden moslimmannen vermoord door de troepen van generaal Ratko Mladic.

De afspraak werd gemaakt na de gijzeling van Britse en Franse blauwhelmen. Op verzoek van Londen en Parijs werd met de VS overeengekomen de luchtmacht niet in te zetten tegen de Bosnisch-Servische troepen. De drie landen hielden dat stil.

Luchtsteun
In de uitzending van Argos zegt ook de Britse generaal Rupert Smith dat hij niet was ingelicht. Hij was destijds in de regio van Srebrenica VN-troepencommandant. Hij kon niet zelfstandig beslissen over luchtsteun. Smith herinnert zich dat hij kort na de beslissing over de luchtsteun instructie kreeg dat ''de uitvoering van het mandaat van de VN-missie ondergeschikt was aan de veiligheid van het VN-personeel''.

Smith zelf had gewaarschuwd voor de gevaarlijke situatie rond de 'veilige' enclaves in Oost-Bosnië. Hij denkt dat de Serviërs hebben geweten dat de VN niet terug zouden slaan.

http://www.nu.nl/politiek/4168594/oud-premier-kok-verbaasd-stil-besluit-vn-luchtsteun-srebrenica.html

Elzenga

#632
Ik hoop dat hij nog wat zaken nalaat in zijn erfenis die nog wat meer licht kunnen werpen op het Srebrenica drama. Was daar een belangrijke pion in. Al is er inmiddels al weer heel wat nieuwe informatie bekend.

bergd

#631
Gen. Maj bd Cees Nicolai overleden

A.J.

Citaat van: bergd op 25/10/2015 | 22:15 uur
haha, zeker wel het heeft me zelfs mijn gedacht er over enigszins bijgesteld.

:big-smile: Het dikkere letter type was meer bedoeld als hint voor anderen

Ah okee, zit nu nl. mobiel en als ik de link (mobiel) aanklik krijg ik de kale Google page... Daarom vroeg ik het even voor de zekerheid.

bergd

Citaat van: A.J. op 25/10/2015 | 22:06 uur
Laat de link geen resultaten zien bij jou?

haha, zeker wel het heeft me zelfs mijn gedacht er over enigszins bijgesteld.

:big-smile: Het dikkere letter type was meer bedoeld als hint voor anderen

A.J.

Citaat van: bergd op 25/10/2015 | 22:00 uur
Ik was tekort door de bocht, (gelijk heb je)politiek negeerde het advies van de legertop en ook al was dat niet het geval geweest de politiek blijft en is indirect verantwoordelijk. De verantwoordelijken blijven natuurlijk degene die de gruweldaden uitvoerden.

p.s. goeie link met bronvermelding

Laat de link geen resultaten zien bij jou?

bergd

Citaat van: A.J. op 25/10/2015 | 20:08 uur
Zo zou je het kort door de bocht kunnen uitleggen, maar de beslissing om te gaan was op politiek niveau al genomen...
Ik was tekort door de bocht, (gelijk heb je)politiek negeerde het advies van de legertop en ook al was dat niet het geval geweest de politiek blijft en is indirect verantwoordelijk. De verantwoordelijken blijven natuurlijk degene die de gruweldaden uitvoerden.

p.s. goeie link met bronvermelding

A.J.

Citaat van: bergd op 25/10/2015 | 17:24 uur
inderdaad, zonde van het geld en energie wat daar ingestoken wordt. Aandacht gaat naar de verkeerde.

Ik zag laatst in een documentaire nog een hoogst opmerkelijk detail dat was dat de verkenningsmissie die onderzoek moest doen om de Canadezen op te volgen nooit ter plaatse is geweest en de situatie hebben bekeken. Het advies om te gaan werd vanuit Zagreb geschreven. Dus daar is ook als jij het mij vraagt het een en ander mis gegaan. Misschien wou men binnen de defensietop ook te graag zonder echt de daadwerkelijk feite in ogenschouw te willen nemen?

Zo zou je het kort door de bocht kunnen uitleggen, maar de beslissing om te gaan was op politiek niveau al genomen...

Google maar eens op "eervolle, niet eenvoudige, maar uitvoerbare opdracht", Reitsma was de generaal die op "verkenning" werd gestuurd.

A.J.

Citaat van: Cedo Nulli op 25/10/2015 | 19:02 uur
De politiek verantwoordelijke van destijds houden zich lekker stil. Het is écht een schande wat Karremans hier aangedaan is. Voor het wanbeleid van de regering kan nog geen excuses vanaf.

Idd, los van wat je van Karremans zelf vindt, hij werd op pad gestuurd met een onmogelijke opdracht.

Citaat
Blij dat we toen het draaginsigne geweigerd hebben. 

We?