Contract korvetten Indonesië rond

Gestart door Dennis123, 18/05/2005 | 20:42 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 05/06/2012 | 19:33 uur
commercieel had dat ook veel beter
geweest als onze eigen KM met Sigma's had rondgevaren..dat waren dan gewoon varende reclame borden geweest !...van die
OPV's gaan we zeker niets exporteren want niemand moet zo'n lelijk schip zonder capaciteiten.

De Sigma serie begint langzaam maar zeker haar vruchten af te werpen, hopelijk zullen meer landen volgen en meer betstaande klanten extra schepen afnemen, het is, mijn inziens, een prima modulair export product.

Ik probeer te verzinnen welk land één of meerdere nieuwe Holland klasse OPV's zou willen afnemen en het lukt me niet al is het wel een prima reklamebord voor Thales.

Blijven over eventuele export kansen voor de LCF en de Enforcer serie waarbij er signale uit de markt zijn dat diverse landen opzoek zijn naar dergelijke capaciteiten.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 05/06/2012 | 18:36 uur
Citaat van: dudge op 05/06/2012 | 18:25 uur
Zeker goed nieuws.

Als ik de tekening bij het bericht bekijkt valt me wel op dat de voorkant een bult heeft gekregen.
De eerdere Sigma's hadden een rechtere voorkant. Het kanon dat geplaatst is lijkt een 35mm Oerlikon Millennium.

Het ziet er wel interessant uit, en als ik een vergelijkende keuze voor de KM had mogen maken.... (versus OPV)  :angel:
Dat dacht ik ook...ik had liever 2 van deze Sigma's gehad dan 4 van deze OPV's....commercieel had dat ook veel beter
geweest als onze eigen KM met Sigma's had rondgevaren..dat waren dan gewoon varende reclame borden geweest !...van die
OPV's gaan we zeker niets exporteren want niemand moet zo'n lelijk schip zonder capaciteiten.

Ace1

#26
Citaat van: Reinier op 05/06/2012 | 19:07 uur
Is deze te bouwen fregat niet nagenoeg hetzelfde als de Tarik Ben Ziyad (Sigma 10513 Versie) die voor Marokko is gebouwd?

qa lengte heb je gelijk maar de breedte is een meter meer en uit eerder berichten begreep ik dat fregatten die voor  Indonesië  gebouwd worden 4 dieselmotoren krijgt en daardoor een topsnelheid van 30 knopen kunnen halen, de  Tarik Ben Ziyad  heeft 2 dieselmotoren en haalt een maximale snelheid van 26 knopen. Overigens is de tonage van deze fregatten 2400 ton en de Tarik Ben Ziyad (Sigma 10513 Versie) 2300 ton en de te bouwen fregatten krijgen een ciws op de afbeelding is een 35mm MLG te zien.

Reinier

Is deze te bouwen fregat niet nagenoeg hetzelfde als de Tarik Ben Ziyad (Sigma 10513 Versie) die voor Marokko is gebouwd?

Poleme

Dit korvet had inderdaad een mooie Holland klasse kunnen vormen.   Maar, de pecunia kwestie gooit roet in het eten.
De vergelijkbare 3 Marokkaanse SIGMA's kosten enkele jaren geleden in totaal EUR 858 miljoen, of gemiddeld EUR 286 miljoen per korvet.
De Indo Sigma 10514 doet USD 220 miljoen / 1,25 = EUR 176 miljoen.  Helaas is dit 50% duurder dan een Holland OPV.
Een mogelijkheid was echter geweest, om eerst alleen een 'green' korvet aan te schaffen.  
Dus eerst een casco + voortstuwing, hotelvoorzieningen, beperkte bewapening bestaande uit 76mm en  12,7mm Hitroles en een eenvoudige radar.
Spiraalsgewijs volgt enkele jaren later het volledige sensor pakket.  Enkele jaren daarna volgt het 35mm kanon + raket bewapening.
Beetje Jammer.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

#23
Citaat van: jurrien visser op 05/06/2012 | 18:36 uur
Het ziet er wel interessant uit, en als ik een vergelijkende keuze voor de KM had mogen maken.... (versus OPV)  :angel:

Dit apperaat is twee keer zo duur als de OPV-Holland. Doorvaren met (aangepaste) M's was trouwens goedkoper geweest (tot 2020 berekend), maar dat leverde geen bouworders op. Maargoed, ander topic.

Wat me ook nog opvalt is dat bouwsel op de hangaar. Wat is dat? Lijkt wel een kleine Imast (maar toch anders). Ik zie dat die er bij oudere modellen ook op zit, maar wat doet het? Close-up kan ik nergens vinden nu. plaatjes klik Is dat ook alleen een antenne mast? Zijn die bollen satcom?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 05/06/2012 | 18:25 uur
Zeker goed nieuws.

Als ik de tekening bij het bericht bekijkt valt me wel op dat de voorkant een bult heeft gekregen.
De eerdere Sigma's hadden een rechtere voorkant. Het kanon dat geplaatst is lijkt een 35mm Oerlikon Millennium.

Het ziet er wel interessant uit, en als ik een vergelijkende keuze voor de KM had mogen maken.... (versus OPV)  :angel:

dudge

Zeker goed nieuws.

Als ik de tekening bij het bericht bekijkt valt me wel op dat de voorkant een bult heeft gekregen.
De eerdere Sigma's hadden een rechtere voorkant. Het kanon dat geplaatst is lijkt een 35mm Oerlikon Millennium.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 05/06/2012 | 16:42 uur
Goed nieuws! En nu maar hopen dat de kamer niet dwars gaat liggen...

Precies, op naar de volgende successen, want ik vind het maar stil rondom de (eventuele) export order richting Vietnam.

Nikehercules

Goed nieuws! En nu maar hopen dat de kamer niet dwars gaat liggen...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

RI signs contract for $220m destroyer escort

Novan Iman Santosa, The Jakarta Post, Jakarta | Tue, 06/05/2012 7:15 PM

Indonesia signed on Tuesday a contract worth US$220 million with Dutch shipyard Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) for a guided-missile destroyer escort initially designated as PKR 10514.

The contract was signed by the Defense Ministry's Defense Facilities Agency chief Maj. Gen. Ediwan Prabowo and DSNS naval sales director Evert van den Boek, the ministry said in a statement.

Dutch ambassador to Jakarta Tjeerd de Zwaan and state shipyard PT PAL president director M Firmansyah witnessed the contract-signing ceremony. Also attending the ceremony were ministry officials and high-ranking officers from the Indonesian Military (TNI) and Indonesian Navy headquarters.

The PKR 10514 was procured to strengthen the Indonesian Navy's fleet in order to safeguard Indonesia's sovereignty and territorial integrity through its deterrence and combat roles, the statement said.

Indonesia needs many new ships to patrol and secure its vast maritime territory as most of its current fleet of warships and patrol boats are ageing.

The vessel is 105 meters in length and 14 meters wide, hence the 10514 designation. With a draft of 3.7 meters, the PKR 10514 has a displacement of 2,335 tons. It will have a top speed of 28 knots while its cruise and economy speeds are 18 knots and 14 knots respectively with combined diesel-electric propulsion.

The warship, classified by the Navy as a frigate, has a range of 5,000 nautical miles at 14/18 knots and an endurance of 20 days with a crew of 120 sailors and officers.

The vessel, which can host a 10-ton class helicopter, has weapons systems for anti-air, anti-submarine and anti-surface warfare such as missiles, torpedoes and guns.

Ediwan said DSNS would conduct a joint production with PT PAL in manufacturing the warship as the Dutch shipyard had decided to provide Transfer of Technology (ToT) in the design and building of PKR 10514 to its Indonesian counterpart.

The plan is to have parts of the ship built in Vlisingen and Galatz in the Netherlands and at PT PAL's facilities in Surabaya. The final assembly will be carried out in Surabaya.

It is expected that the warship will be handed over in 2017, Ediwan said. He said the contract was financed through a multi-year export-credit scheme.

He added that the arrangement was a good way for domestic defense industries, especially for PT PAL, to achieve independence in producing defense systems.

The government, through the Defense Industry Policy Committee (KKIP), is working on a defense industry revitalization masterplan to support domestic defense industries.

DSNS has previously built four 91-meter SIGMA class corvettes for the Indonesian Navy.

http://www.thejakartapost.com/news/2012/06/05/ri-signs-contract-220m-destroyer-escort.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het goede nieuws van vandaag!

Tuesday, 05 June 2012 09:03

Damen Schelde Naval Shipbuilding signs contract for SIGMA 10514 Guided Missile Frigate, PKR (Perusak Kawal Rudal).

The Ministry of Defence of Indonesia and Damen Schelde Naval Shipbuilding, The Netherlands today signed a contract for the engineering, build and delivery of a SIGMA 10514 Guided Missile Frigate, PKR (Perusak Kawal Rudal). The PKR will be built for the Indonesian Navy, TNI AL, and is to be delivered in 2016.

The acquisition of this ship is part of the further modernization and expansion of the Indonesian Navy, TNI-AL.
The main missions and tasks of the SIGMA PKR 10514 will be in the domains of naval warfare as well as Maritime Security missions and tasks. Also, the ship may be used for humanitarian support tasks.

The main characteristics of the SIGMA PKR 10514 are:
Length: 105 mtr
Width: 14 mtrs
Displacement: approx 2400 tons
Propulsion: Combined Diesel and Electric(CODOE)
Crew: 100 + 20 spare accommodation
Combat System:
Extensive Air, Surface and Sub-Surface Surveillance capabilities.
Guided missile Systems and gun systems for Anti-Air Warfare and Anti-Surface Warfare
Torpedo systems for Anti-Submarine Warfare
Active and Passive Electronic Warfare Systems
Tacticos Combat Management System
Also, the SIGMA PKR 10514 will be able to carry an organic helicopter.

The ship will be built according to the successful SIGMA modular building strategy, as a sequel to the earlier built four SIGMA Corvettes for TNI AL. This means that modules of the frigate will be built in Europe as well as locally at PT PAL in Surabaya Indonesia. The assembly and trials of SIGMA PKR 10514 will take place in and from Surabaya, Indonesia.

Zie link voor foto's

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=469

Dennis123

Bron: PZC

Citaat
Verzet in Europarlement tegen verkoop
korvetten KSG aan Indonesië

BRUSSEL - De verkoop van twee Nederlandse korvetten aan Indonesië leidt tot discussie in het Europees Parlement. De fregatten zijn besteld bij Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen.
,,De order voor de schepen moet onmiddellijk worden gestopt", vindt de Spaanse Europarlementariër Raül Romeva, die namens zijn 731 collega's wapenverkopen volgt.


,,Nederland schendt de gedragscode die wapenleveringen verbiedt aan onstabiele regio's. Indonesië gebruikte soortgelijke schepen in 2003 tegen inwoners van Atjeh", aldus de Spanjaard vrijdag. Nederland heeft een exportvergunning gegeven De regering acht de kans klein dat Indonesië de schepen gebruikt tegen de eigen bevolking in bijvoorbeeld Atjeh.
Het Europees Parlement kan de levering formeel niet tegenhouden, maar kan wel een politiek signaal geven.
Het rapport van Romeva zal steun krijgen van Max van den Berg. De PvdA-leider in het Europees Parlement is kritisch over de levering. ,,Voor je het weet gebruikt Indonesie de schepen toch tegen de eigen inwoners", zegt Van den Berg, die deze maand Atjeh bezoekt. ,,Het lijkt wel of de mensenrechten voor zondags zijn, en de koophandel voor doordeweeks." Hij vindt het jammer dat Europa en de VS veel wapens leveren aan conflictgebieden: ,,Later moeten we dan weer vredesmissies betalen tegen mensen met onze wapens."
In Nederland was de korvettenkwestie een klein jaar geleden al onderwerp van discussie. In januari 2004 sloot de Indonesische overheid een voorlopig contract met KSG voor de bouw van twee korvetten met de optie om later op een Indonesische werf nog eens twee schepen te mogen bouwen
Het kabinet ging een maand later akkoord met de levering, ondanks fel verzet van de oppositiepartijen SP en GroenLinks. De vrees dat de schepen gebruikt zullen worden tegen de eigen bevolking in bijvoorbeeld de opstandige provincie Atjeh, werd uiteindelijk niet waarschijnlijk geacht. ,,De korvetten zijn te klein voor troepentransport en de bewapening is niet geschikt voor het uitvoeren van bombardementen op landdoelen", aldus minister Bot van Buitenlandse zaken destijds. ANP

Anubis

Juist, het bestaansrecht van De Schelde wordt dus niet ondermijnd door  het niet laten bouwen van NL korvetten, maar door het uuitbesteden aan goedkope-lonen-landen.
De regering laat maar weer eens zien dat ze voor China in hun broek schijt. Ze moeten gewoon verkopen aan Taiwan. Indonesie vind ik minder geslaagd.

Dennis123

Citaat van: Lenoir op 19/05/2005 | 20:22 uur
Citaat van: Dennis123 op 19/05/2005 | 16:24 uur
De Schelde is bijna met hun projecten klaar, en de Pelikaan wordt door andere Werf gemaakt.

De nieuwe Hr.Ms. Pelikaan wordt gebouwd door scheepswerf Damen, dat al een tijdje eigenaar is van De Schelde. Het is dus maar wat je "een andere werf" noemt.....

Jep in Gorinchem, en voor kostenbesparing wordt bijna het hele schip in Roemenië gebouwd, begrijpelijk maar daar kan het personeelsbestand op de Schelde zelf niet tegen. Maar dat lijkt mij logisch eigenlijk  ???