Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Benji87

#869
Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2023 | 10:09 uur
Toevallig als oud tanker, zit ik best in de materie. En hoe je dingen opschrijft, doen geen recht aan de werkelijkheid.

Huzaar, ik vind je een prima gast hoor maar in het topic ?landmacht van morgen? viel mij ook al op dat je gigantisch snel uit je slof schiet. Wellicht een idee om eerst even tot 10 te tellen voordat je toetsenbord kapot ramt? Dan kunnen we het niveau hier ook wat hoger houden.

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2023 | 10:09 uurRheinmetall loopt niet tegen een bemande toren aan, dat is een hele bewuste keuze. Daarnaast kunnen ze niets produceren omdat 80% van hun 'product' een KMW product betreft, een directe concurrent waar ze flink bonje mee hebben.

Dat kan wel zo zijn maar dan zit je nog steeds met een bemande toren ipv een onbemande. Terwijl dat bij veel tech demonstrators al wel is ingewerkt.

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2023 | 10:09 uurDe Abrams X is een technologie demonstrator met zo'n teruggeschaald pantser omdat het gewicht van de SepV3 zo zwaar was geworden dat ze beschadigde Abrams zouden moeten achterlaten omdat deze niet meer te bergen zijn of de simpelste bruggen niet over kunnen.

De abramsX kwam ook met een bepantsering pakket alleen dat hebben ze flink weten te reduceren door de bemanning van boven naar beneden te verplaatsen

CitaatBy comparison, the AbramsX weighs in at just 60 tons, said Timothy Reese, director of Business Development for General Dynamics Land Systems. Reese, who spoke with Sandboxx News at AUSA, said the new tank cuts weight by moving the crew from inside the turret to inside the hull, which allows for the removal of heavy armor from the turret.

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2023 | 10:09 uurBeide zijn testplatformen, demonstrators en zijn in de kern verschillend door andere ontwerp filosofie?n en op geen enkele wijze een eindproduct. Ook rheinmetall kan besluiten een onbemande toren te maken.

Zeker, ik hoop ook wel dat ze die kant uiteindelijk op gaan. Tijd zal het leren. Ik wou deze dan nog wel even met je delen



Citaat van: Harald op 25/05/2023 | 10:17 uur
niet mee eens, KF51 heeft een lager gewicht dan de huidige Leopard
https://www.rheinmetall.com/en/products/tracked-vehicles/tracked-armoured-vehicles/panther-kf51-main-battle-tank

Abrams M1A2 V3 is tegen de 70 ton, Abrams X 10 ton lichter.

https://warriormaven.com/land/army-next-generation-abrams-tanks-2030-abramsx


De vergelijking ging op tussen de KF51 en de abramsX. Die schelen nogal wat met elkaar. En de abramsX en abrams M1a2 schelen zo?n 14 ton. Desondanks moet je gewoon concluderen dat het een verdomd lichte tank is.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 10:24 uur
Agreed, maar als ik de Panther dan afsteek tegen de abramsX, zie ik in de abramsX betere vooruitzichten tevoorschijn komen dan de Panther

:dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: pz op 25/05/2023 | 10:04 uur
Ja, heel simpel.

AbramsX = Tech Demonstrator
Panther   = Tech Demonstrator
EMTB      = Tech Demonstrator
Leopard 2A7 = proven in productie en geleverd. 2A8 doorontwikkeling

Nuf said?

Agreed, maar als ik de Panther dan afsteek tegen de abramsX, zie ik in de abramsX betere vooruitzichten tevoorschijn komen dan de Panther

Benji87

Citaat van: Ace1 op 25/05/2023 | 08:25 uur
Waar ik me bij nieuwkomers aan erger dat ze niet de moeite nemen om eerst een topic door te lezen zodat ze weten waar het onderwerp overgaat. Dat is namelijk de manier hoe het werkt op een forum. Dit heb ik namelijk zelf wel gedaan toen ik lid hier werd bij Defensieforum. En ik heb ook van ervaren leden geleerd over bepaalde onderwerpen en ook boeken gelezen over bepaalde onderwerpen.

Dit is volstrekte onzin. Jij post een video van de nieuwe Leopard, ik reageer hier op door te stellen dat ik het weinig innovatief vindt en vervolgens schiet je een zijweg in en ga je mij persoonlijk zitten aanvallen. Waar slaat dat op?

Harald

Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 09:47 uur
Dus de KF51 ontbreekt het aan hybride aandrijving, de koepel is nog steeds bemand en het gewicht is nagenoeg hetzelfde gebleven terwijl de abrams X bijna 20 ton eraf heeft gesneden. Dus dan blijven het kanon over, de bepantsering en de extra bewapening ovrtZ Al met al heb ik dus echt het gevoel dat ik hier naar een nieuwe variant van de Leopard zit te kijken

niet mee eens, KF51 heeft een lager gewicht dan de huidige Leopard

CitaatThe combat weight of just 59 tonnes provides far greater mobility than current systems.
https://www.rheinmetall.com/en/products/tracked-vehicles/tracked-armoured-vehicles/panther-kf51-main-battle-tank

Abrams M1A2 V3 is tegen de 70 ton, Abrams X 10 ton lichter.

CitaatThe AbramsX is a 60-ton offering designed to be a little faster, more mobile and more expeditionary than the existing Abrams, something which could massively improve its ability to cross bridges, enter strategically vital passageways and perhaps keep pace with maneuvering infantry and lighter-vehicles on the move. The lighter weight offering also appears to address ongoing Army concerns about Abram tank weight, referring to the extent to which its 70-ton weight could limit the platform's mobility and deployability to a certain extent.
https://warriormaven.com/land/army-next-generation-abrams-tanks-2030-abramsx

Huzaar1

#864
Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 09:54 uur
Nou dit gaat mijn pet te boven jongens. Snappen jullie het zelf nog wel?  :hrmph:

Toevallig als oud tanker, zit ik best in de materie. En hoe je dingen opschrijft, doen geen recht aan de werkelijkheid. Je vergelijking niet, waarmee je vergelijkt, de inhoud. Alles gaat mank. 

Rheinmetall loopt niet tegen een bemande toren aan, dat is een hele bewuste keuze. Daarnaast kunnen ze niets produceren omdat 80% van hun 'product' een KMW product betreft, een directe concurrent waar ze flink bonje mee hebben.

De Abrams X is een technologie demonstrator met zo'n teruggeschaald pantser omdat het gewicht van de SepV3 zo zwaar was geworden dat ze beschadigde Abrams zouden moeten achterlaten omdat deze niet meer te bergen zijn of de simpelste bruggen niet over kunnen.

Beide zijn testplatformen, demonstrators en zijn in de kern verschillend door andere ontwerp filosofie?n en op geen enkele wijze een eindproduct. Ook rheinmetall kan besluiten een onbemande toren te maken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 09:54 uur
Nou dit gaat mijn pet te boven jongens. Snappen jullie het zelf nog wel?  :hrmph:

Ja, heel simpel.

AbramsX = Tech Demonstrator
Panther   = Tech Demonstrator
EMTB      = Tech Demonstrator
Leopard 2A7 = proven in productie en geleverd. 2A8 doorontwikkeling

Nuf said?

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2023 | 09:50 uur
Kun je asjeblieft je mond houden als je dingen moet gaan verzinnen om maar aan een post te komen. De hoeveelheid onzin in bovenstaande text gaat mijn geduld te boven.

Nou dit gaat mijn pet te boven jongens. Snappen jullie het zelf nog wel?  :hrmph:

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 09:47 uur
Ja alleen is die niet hybride en dat is best wel een gemis. De abrams X heeft dat  namelijk wel en heeft hierdoor niet alleen een beter verbruik en bereik maar heeft hiermee ook over de beschikking over een ?stealth mode? waarmee de abrams in defensieve modus kan leunen op elektrische aandrijving waardoor haar hitte beeld en geluid sterk gereduceerd wordt. De KF51 heeft dat dus niet.

Het 130mm kanon en de autoloader zijn wellicht innovatief maar dat is inmiddels ook de standaard geworden voor nieuwe MBT?s. Rheinmetal loopt alleen tegen het probleem op dat zijn hun tank koepel nog steeds bemand is. Sterker nog, de eventuele plek voor een 4e man (drone operator of commandant) bevindt zich ook in de turret

Dus de KF51 ontbreekt het aan hybride aandrijving, de koepel is nog steeds bemand en het gewicht is nagenoeg hetzelfde gebleven terwijl de abrams X bijna 20 ton eraf heeft gesneden. Dus dan blijven het kanon over, de bepantsering en de extra bewapening ovrtZ Al met al heb ik dus echt het gevoel dat ik hier naar een nieuwe variant van de Leopard zit te kijken

Kun je asjeblieft je mond houden als je dingen moet gaan verzinnen om maar aan een post te komen. De hoeveelheid onzin in bovenstaande text gaat mijn geduld te boven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Harald op 25/05/2023 | 07:38 uur
Ik zie juist potentie in het concept van de Panther KF51.
130mm met autolader wordt de standaard. 120 mm is zo goed als uitontwikkeld.
Ook de combi met UAV, loitering munitions en ik denk ook het plaatsen van een zware RWS (30mm bijvoorbeeld. ) tegen lichte doelen/ voertuigen, naar vooral tegen UAV en drones.
Idem voor APS, hybride aandrijving.
Das mijn idee voor de toekomst van de tank.

Ja alleen is die niet hybride en dat is best wel een gemis. De abrams X heeft dat  namelijk wel en heeft hierdoor niet alleen een beter verbruik en bereik maar heeft hiermee ook over de beschikking over een ?stealth mode? waarmee de abrams in defensieve modus kan leunen op elektrische aandrijving waardoor haar hitte beeld en geluid sterk gereduceerd wordt. De KF51 heeft dat dus niet.

CitaatPowered by the same 1,475-horsepower diesel engine, that should help to ensure the Panther has improved mobility compared to its predecessor. Overall, the Panther is lighter than a lot of current Western MBTs, notably later versions of the U.S.-made M1 Abrams, with an overall weight, in combat, of over 70 tons. It is perhaps only a little surprising that the designers did not opt for a more modern propulsion arrangement, such as a hybrid powerplant, but the chosen solution should make it quicker and easier to develop and produce.

Het 130mm kanon en de autoloader zijn wellicht innovatief maar dat is inmiddels ook de standaard geworden voor nieuwe MBT?s. Rheinmetal loopt alleen tegen het probleem op dat zijn hun tank koepel nog steeds bemand is. Sterker nog, de eventuele plek voor een 4e man (drone operator of commandant) bevindt zich ook in de turret

CitaatWhere the design of the KF51 departs from that of the preceding generation of Western MBTs is by the introduction of a new two-person turret fitted with an autoloaded main gun.

Dus de KF51 ontbreekt het aan hybride aandrijving, de koepel is nog steeds bemand en het gewicht is nagenoeg hetzelfde gebleven terwijl de abrams X bijna 20 ton eraf heeft gesneden. Dus dan blijven het kanon over, de bepantsering en de extra bewapening ovrtZ Al met al heb ik dus echt het gevoel dat ik hier naar een nieuwe variant van de Leopard zit te kijken 

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/05/2023 | 08:23 uur
We zouden launching customer zijn van een model welke beter (?) is dan de Leo 2 A8, maar wat doen de Duitsers, gezien onze integratie in de Duitse landmacht geen onbelangrijke vraag?
Tja das de spagaat !   ga je met je buren mee in de aankoop van een variatie op basismodel, of ga je voor een nieuwer model ?

Voor nu denk ik is de beste optie om voor de A8 te gaan (Tsjechen schaffen deze ook aan) en later bij een MLU, net zo iets als nu wij doen met de CV90, een flinke upgrade te geven.
Al zegt iets in mijn achter hoofd ... ok, dan ben je maar launching customer, je hebt wel het beste wat voor handen is en toekomst gericht(er). En daarbij .. als 1 schaap over de dam is volgen er meer.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 05:46 uur
Sterke inhoudelijke reactie ook, wat moet ik nou met dit persoonlijke verwijt? :neutral:

Ik vind het overigens zeer herkenbaar. Net als nu in het Rusland topic. Je lijkt niet eens te lezen waar je op reageert. Puur om maar een reactie te kunnen plaatsen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#857
Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 05:46 uur
Sterke inhoudelijke reactie ook, wat moet ik nou met dit persoonlijke verwijt? :neutral:

Waar ik me bij nieuwkomers aan erger dat ze niet de moeite nemen om eerst een topic door te lezen zodat ze weten waar het onderwerp overgaat. Dat is namelijk de manier hoe het werkt op een forum. Dit heb ik namelijk zelf wel gedaan toen ik lid hier werd bij Defensieforum. En ik heb ook van ervaren leden geleerd over bepaalde onderwerpen en ook boeken gelezen over bepaalde onderwerpen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 25/05/2023 | 07:38 uur
Ik zie juist potentie in het concept van de Panther KF51.
130mm met autolader wordt de standaard. 120 mm is zo goed als uitontwikkeld.
Ook de combi met UAV, loitering munitions en ik denk ook het plaatsen van een zware RWS (30mm bijvoorbeeld. ) tegen lichte doelen/ voertuigen, naar vooral tegen UAV en drones.
Idem voor APS, hybride aandrijving.
Das mijn idee voor de toekomst van de tank.

We zouden launching customer zijn van een model welke beter (?) is dan de Leo 2 A8, maar wat doen de Duitsers, gezien onze integratie in de Duitse landmacht geen onbelangrijke vraag?

Harald

Ik zie juist potentie in het concept van de Panther KF51.
130mm met autolader wordt de standaard. 120 mm is zo goed als uitontwikkeld.
Ook de combi met UAV, loitering munitions en ik denk ook het plaatsen van een zware RWS (30mm bijvoorbeeld. ) tegen lichte doelen/ voertuigen, naar vooral tegen UAV en drones.
Idem voor APS, hybride aandrijving.
Das mijn idee voor de toekomst van de tank.