Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/06/2017 | 23:22 uur
Is het ook bekend of er voor de nieuwe boten ook een nieuw torpedo systeem aangekocht zal worden of dat we door blijven gaan met de mk48 mod7 ? Als er een nieuw systeem komt zou de Saab HWT wel een optie kunnen zijn als de keuze voor de boten ook op Damen/Saab zou vallen.

Welk systeem is beter?

Parera

De Japanse boten werden ook door de Amerikanen gepromoot aan de Australiers, zelfs na het besluit is er nog door de Amerikanen gevraagd het te heroverwegen.

Ik denk ook niet dat de Japanse boten enig kans hadden gemaakt voor de KM als ze mee zouden doen.

Is het ook bekend of er voor de nieuwe boten ook een nieuw torpedo systeem aangekocht zal worden of dat we door blijven gaan met de mk48 mod7 ? Als er een nieuw systeem komt zou de Saab HWT wel een optie kunnen zijn als de keuze voor de boten ook op Damen/Saab zou vallen.



walter leever

#3099
Citaat van: Ace1 op 08/06/2017 | 23:10 uur
Ze hebben er natuurlijk ook de techniek voor in huis die kunnen ze van de plank halen bij Toyota of Honda wat de pioniers zijn op hybride accu's voor auto's.De Prius en de Civic hybride rijden al een generatie op Li-Ion accu's.
Klopt,zij zijn de pioniers en hebben dus de meeste kennis op dat gebied.
Trouwens die EPS-Thruster (waar Strata mee kwam)vind ik ook nog altijd erg interessant.(zeer stil) ;)

Ace1

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 23:06 uur
Klopt,ze (japan)gaat(n) "vol" voor de Li-Ion.Zou o.a. veel meer mogelijkheden bieden qua onderwater snelheid/range(lees sneller als >6 knots,gewoon >20 kn)

Ze hebben er natuurlijk ook de techniek voor in huis die kunnen ze van de plank halen bij Toyota of Honda wat de pioniers zijn op hybride accu's voor auto's.De Prius en de Civic hybride rijden al een generatie op Li-Ion accu's.

walter leever

#3097
Citaat van: Ace1 op 08/06/2017 | 22:55 uur
Als ik de wiki mag geloven zijn de laatste boten van de  Soryu klasse niet meer uitgerust met de  Stirling motor  maar met  Li-Ion batterijen en dat is nog lang niet uitontwikkeld, de techniek en levensduur wordt op dat gebied steeds beter.

Some recent information suggests that the last units in the series will have their air independent propulsion systems replaced with banks of Li-Ion batteries

https://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dry%C5%AB-class_submarine

Klopt,ze (japan)gaat(n) "vol" voor de Li-Ion.Zou o.a. veel meer mogelijkheden bieden qua onderwater snelheid/range(lees sneller als >6 knots,gewoon >20 kn)Daarom vind ik ook dat wij ons niet automatisch moeten "vastpinnen"op AIP,maar deze ontwikkelingen ook in 't oog moeten houden.

Ace1

#3096
Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 22:22 uur
Klopt wat je zegt,Wier. :devil:

Zelfde begin basis,nog verder geevolueerd,X-roeren,etc.
Misschien(maar weet ik dus niet)zijn ze al bezig met een opvolger Soryu,die zou dan evt. interessant kunnen zijn(maar dan waarschijnlijk te laat voor ons).Ik heb begrepen(Australische reacties over 't waarom niet Soryu)dat de Collins beter zou zijn,in hoeverre dat waarheid is blijft natuurlijk de vraag.(feit is dat de Aussies geen meerwaarde zien in AIP)
Feit is dat 't heel goede boten zijn die net zo diep kunnen duiken als(sommige)nucleaire boten.

Als ik de wiki mag geloven zijn de laatste boten van de  Soryu klasse niet meer uitgerust met de  Stirling motor  maar met  Li-Ion batterijen en dat is nog lang niet uitontwikkeld, de techniek en levensduur wordt op dat gebied steeds beter.

Some recent information suggests that the last units in the series will have their air independent propulsion systems replaced with banks of Li-Ion batteries

https://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dry%C5%AB-class_submarine

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3095
Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 22:43 uur

Ik vraag me eigenlijk af of wij al ooit met Japan geoefend hebben?(kan me niks voor de "geest" halen)


Eskaders Fairwind 86 en 2000 hebben Janpan bezocht, of er destijds ook met de Japanners geoefend is weet ik niet.

walter leever

#3094
Citaat van: Zeewier op 08/06/2017 | 22:36 uur
Het Japanse ontwerp had ook als doel de bloedlijn te zijn voor de toekomst van de Japanse marine. Plus dat Japan gebruik maakt van de geslotenkring Sterlingmotoren van Saab. Ik ben alleen bang dat ze ons niet als gelijken zien, niet van strategisch nut zoals Australië. Dat zou ik (als wat bewezen is) arrogant vinden. Alsof zij geen baat hebben bij meer EU & NAVO relaties dan alleen de CANZUK.

Denk idd dat dat een mogelijkheid is,immers als NK of China "raar" begint te doen zullen ze eerder terugvallen op Australie en de USA.Is natuurlijk gewoon praktisch,en kun je vanuit ons gezien arrogant vinden. ;)  't kan tegen de tijd dat wij zouden aankomen al gedaan zijn.

Ik vraag me eigenlijk af of wij al ooit met Japan geoefend(ASW of gewoon sub on sub) hebben?(kan me niks voor de "geest" halen)

Denk dat de AIP aan boord van de A-26 weer een stapje verder is(next generation)en als we voor de Zweeds-Nederlandse combo gaan we een nieuwer systeem aan boord krijgen,als ze er komen natuurlijk,inclusief AIP. :big-smile:

Zeewier

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 22:22 uur
Klopt wat je zegt,Wier. :devil:

Zelfde begin basis,nog verder geevolueerd,X-roeren,etc.
Misschien(maar weet ik dus niet)zijn ze al bezig met een opvolger Soryu,die zou dan evt. interessant kunnen zijn(maar dan waarschijnlijk te laat voor ons).Ik heb begrepen(Australische reacties over 't waarom niet Soryu)dat de Collins beter zou zijn,in hoeverre dat waarheid is blijft natuurlijk de vraag.(feit is dat de Aussies geen meerwaarde zien in AIP)
Feit is dat 't heel goede boten zijn die net zo diep kunnen duiken als(sommige)nucleaire boten.

Denk idd dat Japan er verstandig aan doet om uit 't isolemant te komen,hoe snel dit gaat gebeuren is de vraag(openstellen bedoel ik dan)
Het Japanse ontwerp had ook als doel de bloedlijn te zijn voor de toekomst van de Japanse marine. Plus dat Japan gebruik maakt van de geslotenkring Sterlingmotoren van Saab. Ik ben alleen bang dat ze ons niet als gelijken zien, niet van strategisch nut zoals Australië. Dat zou ik (als wat bewezen is) arrogant vinden. Alsof zij geen baat hebben bij meer EU & NAVO relaties dan alleen de CANZUK.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 20:41 uur
En hoe ziet jouw CV er in deze uit?! Tja...

Heb technische kennis qa lassen en motoren die jij niet hebt, zodra jij je las diploma hebt gehaald praten we verder.

walter leever

#3091
Citaat van: Zeewier op 08/06/2017 | 22:16 uur
De Japanse premier Abe zei dat Japan nu dan eindelijk uit hun isolationistische sfeer zouden stappen. En hun Soryu is een eindeloos bijgeschaafd ontwerp. Ook dat ontwerp levert veel vinkjes op op ons wensenlijstje. Maar die Japanners rouwen heel lang na verlies, wie weet schrikken ze nog wakker.

Klopt wat je zegt,Wier. :devil:

Zelfde begin basis,nog verder geevolueerd,X-roeren,etc.
Misschien(maar weet ik dus niet)zijn ze al bezig met een opvolger Soryu,die zou dan evt. interessant kunnen zijn(maar dan waarschijnlijk te laat voor ons).Ik heb begrepen(Australische reacties over 't waarom niet Soryu)dat de Collins beter zou zijn,in hoeverre dat waarheid is blijft natuurlijk de vraag.(feit is dat de Aussies geen meerwaarde zien in AIP)
Feit is dat 't heel goede boten zijn die net zo diep kunnen duiken als(sommige)nucleaire boten.

Denk idd dat Japan er verstandig aan doet om uit 't isolement te komen,hoe snel dit gaat gebeuren is de vraag(openstellen bedoel ik dan)

Zeewier

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 22:12 uur
Klopt voor Japan,echter zijn veel meer Amerikaans georienteerd,wapens,combatsysteem,net zoals Australie(Niet zo als Nederland),Qua overeenkomsten,idd,de Soryu is weer een verdere evolutie met als begin basis,de Barbel,net als de Zwaardvis en de Walrus.(weet trouwens niet of ze buiten de aanbieding aan Australie wel zo internationaal georienteerd zijn)

Ik onderschat niemand. ;)  (hoop wel op een meer Nederlands design,maar is hoop) :P
De Japanse premier Abe zei dat Japan nu dan eindelijk uit hun isolationistische sfeer zouden stappen. En hun Soryu is een eindeloos bijgeschaafd ontwerp. Ook dat ontwerp levert veel vinkjes op op ons wensenlijstje. Maar die Japanners rouwen heel lang na verlies, wie weet schrikken ze nog wakker.

walter leever

Citaat van: Zeewier op 08/06/2017 | 22:03 uur
Ja, ik vind het dus apart dat Japan {Mitsubishi Heavy Industries (MHI) & Kawasaki Heavy Industries (KHI)} na het mislopen van de SEA1000 tender niet eens de moeite hebben genomen een folder richting Nederland te sturen. Zij zijn immers gebruikers van Zweedse tech, nieuwe generatie batterijen toepassen en boten in dienst hebben die duidelijk familiaire overeenkomsten bevatten.

De Fransen onderschatten... nooit doen! Nieuwdiep & Telegraaf vegen de Fransen weg als nucleaire bouwers, wij weten allen dat dat kort door de bocht was. En de Fransen komen vast moet een goede optie voor de Nederlandse scheepsbouw.

Klopt voor Japan,echter zijn veel meer Amerikaans georienteerd,wapens,combatsysteem,net zoals Australie(Niet zo als Nederland),Qua overeenkomsten,idd,de Soryu is weer een verdere evolutie met als begin basis,de Barbel,net als de Zwaardvis en de Walrus.(weet trouwens niet of ze buiten de aanbieding aan Australie wel zo internationaal georienteerd zijn)

Ik onderschat niemand. ;)  (hoop wel op een meer Nederlands design,maar is hoop) :P

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/06/2017 | 13:42 uurTempo....In het RFI lijstje staat maar één echte concurrent (SMX3.0) en die is m.i. nauwelijks gevaarlijk voor de combinatie Damen-Saab.
En voor de Europa adepten: het wordt een 100% Europese boot  ;D 
Ja, ik vind het dus apart dat Japan {Mitsubishi Heavy Industries (MHI) & Kawasaki Heavy Industries (KHI)} na het mislopen van de SEA1000 tender niet eens de moeite hebben genomen een folder richting Nederland te sturen. Zij zijn immers gebruikers van Zweedse tech, nieuwe generatie batterijen toepassen en boten in dienst hebben die duidelijk familiaire overeenkomsten bevatten.

De Fransen onderschatten... nooit doen! Nieuwdiep & Telegraaf vegen de Fransen weg als nucleaire bouwers, wij weten allen dat dat kort door de bocht was. En de Fransen komen vast moet een goede optie voor de Nederlandse scheepsbouw.

Lex

Dit is mijn tweede oproep vandaag en de derde binnen korte tijd.
Ik heb gevraagd om on-topic te gaan/blijven. En dat behelst de opvolger van de Walrusklasse.
Dit is de laatste keer.
Dit topic zal worden ontdaan van berichten die off-topic zijn.

Lex
Algeheel beheerder