Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 20:41 uur
En hoe ziet jouw CV er in deze uit?! Tja...

Heb technische kennis qa lassen en motoren die jij niet hebt, zodra jij je las diploma hebt gehaald praten we verder.

walter leever

#3091
Citaat van: Zeewier op 08/06/2017 | 22:16 uur
De Japanse premier Abe zei dat Japan nu dan eindelijk uit hun isolationistische sfeer zouden stappen. En hun Soryu is een eindeloos bijgeschaafd ontwerp. Ook dat ontwerp levert veel vinkjes op op ons wensenlijstje. Maar die Japanners rouwen heel lang na verlies, wie weet schrikken ze nog wakker.

Klopt wat je zegt,Wier. :devil:

Zelfde begin basis,nog verder geevolueerd,X-roeren,etc.
Misschien(maar weet ik dus niet)zijn ze al bezig met een opvolger Soryu,die zou dan evt. interessant kunnen zijn(maar dan waarschijnlijk te laat voor ons).Ik heb begrepen(Australische reacties over 't waarom niet Soryu)dat de Collins beter zou zijn,in hoeverre dat waarheid is blijft natuurlijk de vraag.(feit is dat de Aussies geen meerwaarde zien in AIP)
Feit is dat 't heel goede boten zijn die net zo diep kunnen duiken als(sommige)nucleaire boten.

Denk idd dat Japan er verstandig aan doet om uit 't isolement te komen,hoe snel dit gaat gebeuren is de vraag(openstellen bedoel ik dan)

Zeewier

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 22:12 uur
Klopt voor Japan,echter zijn veel meer Amerikaans georienteerd,wapens,combatsysteem,net zoals Australie(Niet zo als Nederland),Qua overeenkomsten,idd,de Soryu is weer een verdere evolutie met als begin basis,de Barbel,net als de Zwaardvis en de Walrus.(weet trouwens niet of ze buiten de aanbieding aan Australie wel zo internationaal georienteerd zijn)

Ik onderschat niemand. ;)  (hoop wel op een meer Nederlands design,maar is hoop) :P
De Japanse premier Abe zei dat Japan nu dan eindelijk uit hun isolationistische sfeer zouden stappen. En hun Soryu is een eindeloos bijgeschaafd ontwerp. Ook dat ontwerp levert veel vinkjes op op ons wensenlijstje. Maar die Japanners rouwen heel lang na verlies, wie weet schrikken ze nog wakker.

walter leever

Citaat van: Zeewier op 08/06/2017 | 22:03 uur
Ja, ik vind het dus apart dat Japan {Mitsubishi Heavy Industries (MHI) & Kawasaki Heavy Industries (KHI)} na het mislopen van de SEA1000 tender niet eens de moeite hebben genomen een folder richting Nederland te sturen. Zij zijn immers gebruikers van Zweedse tech, nieuwe generatie batterijen toepassen en boten in dienst hebben die duidelijk familiaire overeenkomsten bevatten.

De Fransen onderschatten... nooit doen! Nieuwdiep & Telegraaf vegen de Fransen weg als nucleaire bouwers, wij weten allen dat dat kort door de bocht was. En de Fransen komen vast moet een goede optie voor de Nederlandse scheepsbouw.

Klopt voor Japan,echter zijn veel meer Amerikaans georienteerd,wapens,combatsysteem,net zoals Australie(Niet zo als Nederland),Qua overeenkomsten,idd,de Soryu is weer een verdere evolutie met als begin basis,de Barbel,net als de Zwaardvis en de Walrus.(weet trouwens niet of ze buiten de aanbieding aan Australie wel zo internationaal georienteerd zijn)

Ik onderschat niemand. ;)  (hoop wel op een meer Nederlands design,maar is hoop) :P

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/06/2017 | 13:42 uurTempo....In het RFI lijstje staat maar één echte concurrent (SMX3.0) en die is m.i. nauwelijks gevaarlijk voor de combinatie Damen-Saab.
En voor de Europa adepten: het wordt een 100% Europese boot  ;D 
Ja, ik vind het dus apart dat Japan {Mitsubishi Heavy Industries (MHI) & Kawasaki Heavy Industries (KHI)} na het mislopen van de SEA1000 tender niet eens de moeite hebben genomen een folder richting Nederland te sturen. Zij zijn immers gebruikers van Zweedse tech, nieuwe generatie batterijen toepassen en boten in dienst hebben die duidelijk familiaire overeenkomsten bevatten.

De Fransen onderschatten... nooit doen! Nieuwdiep & Telegraaf vegen de Fransen weg als nucleaire bouwers, wij weten allen dat dat kort door de bocht was. En de Fransen komen vast moet een goede optie voor de Nederlandse scheepsbouw.

Lex

Dit is mijn tweede oproep vandaag en de derde binnen korte tijd.
Ik heb gevraagd om on-topic te gaan/blijven. En dat behelst de opvolger van de Walrusklasse.
Dit is de laatste keer.
Dit topic zal worden ontdaan van berichten die off-topic zijn.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 21:42 uur
Ok,hendrik. :devil:

Goed idee.

Nu de RFI verstuurd lijkt te zijn naar de divers partijen ben ik benieuwd of we ook snellere antwoorden zullen krijgen en of het nieuwe Kabinet de knoop eerder doorhakt dan dit zinloze uitstel tot na medio 2018.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 21:29 uur
Is de gouden driehoek voor de F-35 ben jij voor de F-35 en verketter je de GripenNG en Zweden. Is de gouden driehoek voor zelfbouw fregatten en onderzeeboten van de (Saab-)Damen dan ben jij hier wederom voor en zijn de Zweden ineens vrienden en hun producten niet meer van IKEA-kwaliteit.


Dan heb je niet opgelet, ik had mij absoluut kunnen vinden in een ander type toestel dan de F35, maar simpelweg niet in de Gripen, de feitelijke B keuze van Saab, niet van de Zweedse regering.

Ik ben voor de Nederlandse scheepsbouw zolang prijs/kwaliteitverhouding goed te noemen is. waarbij ook nog eens het voordeel is dat een aanzienlijk percentage van de geïnvesteerde defensie euro ten goede komt aan de Nederlandse economie, tenzij Damen alles in het buitenland laat uitvoeren.

Dus wederom een foute conclusie, je blinkt er in uit.

Ronald Elzenga

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 21:19 uur
je bent weer sterk bezig,ik geef een antwoord ,jij trekt 't antwoord uit z'n context en hoppa,we kunnen weer verder,over iets wat ik helemaal niet gezegd heb,man,man. :dead:
Nee hoor, ik reageer gewoon op wat jij schrijft. En als jij schrijft dat "de afgelopen/vorige kabinetten gewoon meegegaan zijn met de eisen van de KM(zo beter dan?)" dan is dat feitelijk dus onjuist. Als je dat niet zo bedoeld hebt is het aan jou om dit hier dan beter te omschrijven. Ik kan je (bij)gedachten immers niet raden. En ook graag wat beter en vaker quoten dan (weet een rotklusje hier op het forum, maar dat geldt voor iedereen), want ik moet nu steeds weer opnieuw uitzoeken waar je precies op reageert. Misschien dat dit ook misverstanden voorkomt.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 21:29 uur
Nee hoor, blijft springlevend en zal het goed blijven doen, ook na het wegwerken van de huidige vloedgolf aan Nederlandse marineorders (als die er al komen!). Beschermt namelijk door goede afspraken en verdragen op nationaal niveau tussen Nederland, Duitsland, Noorwegen en andere deelnemers aan deze strategische alliantie. En een duidelijke aktuele visie en ambitieniveau.


Levensgevaarlijk aanname, je ziet wat "goede en beschermende" afspraken waard zijn in de wereld van het grote geld... ik ga hier geen uitgebreid feitenrelaas houden, gewoon het dagelijks nieuws bewijst mijn gelijk.

Wordt wakker dromer.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/06/2017 | 21:13 uur
Jij bent zelf op deze onderwerpen telkens zelf de oorzaak, jou voorstellen zullen, bij uitvoering. leiden tot de ondergang van de autonome Nederlandse marinebouw.

Jij hebt daar blijkbaar geen moeite mee, ik zou het doodzonde vinden.
Nee hoor, blijft springlevend en zal het goed blijven doen, ook na het wegwerken van de huidige vloedgolf aan Nederlandse marineorders (als die er al komen!). Beschermt namelijk door goede afspraken en verdragen op nationaal niveau tussen Nederland, Duitsland, Noorwegen en andere deelnemers aan deze strategische alliantie. En een duidelijke aktuele visie en ambitieniveau.

Zelfs dit valse sentiment dat je steeds over me uitstort kun je dus niet feitelijk onderbouwen. Behalve lafhartig wijzen op mijn ego. Die er totaal niets mee te maken heeft. Wat jij als beste weet. Dat maakt discussie met jou in deze nu zo moeilijk. Je hebt geen visie noch ambitieniveau uitgewerkt waaraan ik je wensen kan toetsen of zien of er goed over is nagedacht in een complexe brede context. Is de gouden driehoek voor de F-35 ben jij voor de F-35 en verketter je de GripenNG en Zweden. Is de gouden driehoek voor zelfbouw fregatten en onderzeeboten van de (Saab-)Damen dan ben jij hier wederom voor en zijn de Zweden ineens vrienden en hun producten niet meer van IKEA-kwaliteit.

Prima als je het zo speelt maar als je dan tekeer gaat tegen mensen die het hele traject wel hebben gelopen, is dat best een beetje zielig soms vind ik. Maar goed, jouw keuze.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 08/06/2017 | 21:19 uur
je bent weer sterk bezig,ik geef een antwoord ,jij trekt 't antwoord uit z'n context en hoppa,we kunnen weer verder,over iets wat ik helemaal niet gezegd heb,man,man. :dead:

Dus jij beweerd dat de politiek altijd zorgt voor voldoende middelen want de KM bepaald,ik dacht dat de politiek de zak met muntjes moest voorzien,maar blijkbaar zit ik fout(al die jaren),domme,domme walter. :dead:

V.w.b. dat samenwerkingsverhaal(jouw verhaal)het 1 staat los van 't ander,maar dat weet jij ook wel.

Inderdaad is 't een feit dat de Mariniers,voertuigenschepen,uniformen,etc gebruikten van de RM,waarom(en dan bedoel ik niet de uniformen,voor de duidelijkheid,voordat we dat weer krijgen)
-we beschikten zelf niet over genoeg juiste middelen
-Amfibisch optreden leren/aanscherpen van de beste in dit vak hier in de buurt(eigenlijk zaten we al redelijk op 't zelfde nivo)
-we werkten al langer samen,etc
-zelfde soort materiaal.

Nu sub ervaring(expeditionair)

-lang niet op 't zelfde nivo
-niet 't zelfde materiaal
-etc,etc

Elzenga gaat voor 6-8 boten, prima zie ik ook graag echter dan wel volwaardige boten en geen compromis boten.

De mond vol hebben van ambitie kan bij het eerst volgende kabinet, na aflevering van 8 boten maar zo een halvering van de ambitie betekenen en ik blijf het herhalen je loopt zwaar het risico op de Orion route...

Op dat laatste wordt wijselijk niet gereageerd, toch bijzonder want de schuldigen zijn verantwoordelijk voor het door euro's, niet door daadwerkelijke behoefte, geregeerde ambitieniveau.

walter leever

#3080
Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 20:47 uur
Als de politiek had gedaan wat de KM wilde hadden we nu geen OPVs gehad, waren de meeste M-fregatten niet verkocht, hadden we nog 6 onderzeeboten en minstens 12 mijnenvegers en 13 Orions. Dus tja, hoe jij dit ziet is mij nu even duister.Welke ervaring verliezen we dan? Alle kennis en ervaring blijft immers behouden. We delen dat alleen nauwer met onze partners en wisselen kennis en inzicht uit omdat we samen deel zijn van een grotere strategische militaire alliantie..NAVO..en eentje in wording op dat gebied, maar al een globale economische grootmacht..de EU. Duitsers die nauw met ons willen samenwerken en al in de leer zijn bij onze mariniers. Mariniers die nauw samenwerkte met de Britten de afgelopen decennia..hoorde ik nooit iets over verlies van ervaring en kennis of made in Holland. Terwijl die mariniers nota bene Britse uniformen/camouflage en voertuigen en lange tijd marineschepen gebruikten. Of wilde je nu beweren dat dit geen feiten zijn?

je bent weer sterk bezig,ik geef een antwoord ,jij trekt 't antwoord uit z'n context en hoppa,we kunnen weer verder,over iets wat ik helemaal niet gezegd heb,man,man. :dead:

Dus jij beweerd dat de politiek altijd zorgt voor voldoende middelen want de KM bepaald,ik dacht dat de politiek de zak met muntjes moest voorzien,maar blijkbaar zit ik fout(al die jaren),domme,domme walter. :dead:

V.w.b. dat samenwerkingsverhaal(jouw verhaal)het 1 staat los van 't ander,maar dat weet jij ook wel.

Inderdaad is 't een feit dat de Mariniers,voertuigen,schepen,uniformen,etc gebruikten van de RM,waarom(en dan bedoel ik niet de uniformen,voor de duidelijkheid,voordat we dat weer krijgen)
-we beschikten zelf niet over genoeg juiste middelen
-Amfibisch optreden leren/aanscherpen van de beste in dit vak hier in de buurt,eigenlijk de beste,punt.(eigenlijk zaten we al redelijk op 't zelfde nivo,of gelijkwaardig zo je wilt))
-we werkten al langer samen,etc
-zelfde soort materiaal.

Nu sub ervaring(expeditionair)

-lang niet op 't zelfde nivo
-niet 't zelfde materiaal
-etc,etc

ps,ik wil eigenlijk zeggen dat "onze"mariniers top zijn,maar dan begin je waarschijnlijk weer over Hollands glorie.(laat ik hierin zeggen dat ik een directe lijn heb,wel uit 't verleden,maar toch)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 20:54 uur
Maar het blijkbaar steeds nodig hebt om in deze weer op de man of mijn opleiding te gaan spelen. Snap ik als je geen sterke argumenten hebt noch een duidelijke visie en ambitieniveau en je in feiten laat gebruiken als lobbyist voor de gouden driehoek.

Jij bent zelf op deze onderwerpen telkens zelf de oorzaak, jou voorstellen zullen, bij uitvoering. leiden tot de ondergang van de autonome Nederlandse marinebouw.

Jij hebt daar blijkbaar geen moeite mee, ik zou het doodzonde vinden.




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/06/2017 | 20:52 uur
Onderaannemer? Damen is de grootste marinebouwer van alle deelnemers..

Maakt geen reet uit!

Damen zal nooit hoofdaannemer worden van het MKS-180 project.

Ik steun je vol als we gaan voor een 50/50 ontwikkeling van een NL-DE opvolger van LCF en F124, een ontwikkeling die niet al te lang meer op zich kan laten wachten.