Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

PaxImperator

Citaat van: Benji87 op 13/08/2023 | 13:04 uurLigt bij jullie ISW er ook uit?  :neutral:

Ja. Ongeldig SSL-certificaat.

Huzaar1

UAF zou bij Urazhayne
Citaat van: Thomasen op 13/08/2023 | 12:31 uurUkr blijft het proberen, en komt wederom dicht bij. Die GLOC wordt gesneden, kwestie van tijd. En is net als de aanvallen nabij Moskou ook een psyop. Daarmee is geen enkele aanval volledig mislukt.





Zou toch fijn zijn als er iets is geraakt. Rusland claimt dat Oekraine omgebouwde/aangepaste S200's zou hebben gebruikt. Donkere rook duidt toch wel op een probleem. Rook zou gebruikt worden om dit te verhullen.

De brug is in ieder geval dicht, geen vervoer is goed voor de UAF.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Ligt bij jullie ISW er ook uit?  :neutral:

Huzaar1

#9618
Ze gaan ook helemaal niet naar mariupol. Overigens zijn er al enkele dagen meldingen van oekrainse en Russische bloggers over voorhoede UAF in obotyne. Mooi om te zien hoe die nu toch vaak informatie geven terwinl dat niet uitkomt, en de een deelt wat de ander voor zich wil houden.

Veel informatie bereikt reguliere pers vaak pas als het gebied is geconsolideerd. Terwijl er van Bloggers soms betrokken militairen in de duwende eenheid zit wat alles nog actueler maakt, helaas daarmee niet altijd betrouwbaar.

Het bruggenhoofd wat door de UAF over de Dnjepr is geslagen bij Kozachi Laheri is sinds een dag of drie bekend, via Denys Davidov zijn youtube kanaal volg ik o.a updates. Een Oekrainer die alles door Oekraïnse bril ziet maar wel gebruik maakt van Russische info. Piloot als beroep,  geen domme vent maar spreekt Russisch en weet vaak plaatje aan te vullen met kersverse info.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Beelden van de gevechten rondom Urozhaine. Kan zelf geen links naar Twitter plaatsen maar dit Forbes artikel kan dit wel. Zeker een aanrader

Ukrainian Tanks Are In Urozhaine—And Inching Toward Mariupol

Ukrainian tanks have barreled into Urozhaine, the next obstacle between free Ukraine and Russian-occupied Mariupol.

A drone video that circulated online on Friday depicts at least three tanks, reportedly belonging to the Ukrainian marine corps' 35th Brigade, firing on the move while rolling south along the middle of Urozhaine's three main north-south roads.

The assault force had close air support, for once. Another video, apparently recorded around the same time as the tank assault, shows a pair of what the Ukrainians claim were U.S.-made Joint Direct Attack Munitions popping a structure—a Russian strongpoint, apparently—just a few hundred yards south of the tanks' positions.

The Ukrainian air force has modified some of its Mikoyan MiG-29 fighters to carry the GPS-guided JDAM-Extended Range bombs. By flying low then angling up right before releasing a JDAM-ER, a MiG pilot can both avoid detection by Russian air-defenses and extend the range of the 500-pound or 1,000-pound out to 50 miles or so.

But even this toss-bombing technique can't totally eliminate the extreme danger Ukrainian pilots face every time they fly toward the front line. That Kyiv's air force has risked precious CAS assets speaks to the importance of the Urozhaine fight.

The entire Ukrainian marine corps—four front-line brigades including the 35th—has concentrated along a 10-mile-wide stretch of the southern front in order to sustain the push down the Mokri Yaly River Valley.

For Kyiv, this concentration of forces represents both an opportunity and a risk. Ukraine's marine brigades are some of its best and most aggressive forces. Mixing tanks and armored trucks in fast-moving columns, the marines have made the Mokri Yaly axis one of the more successful prongs of Ukraine's long-anticipated southern counteroffensive, which kicked off on June 4.

In deploying thousands of marines in one narrow sector, the Ukrainian general staff maximizes its chances of achieving major breakthroughs in that sector.

But even the toughest brigade needs breaks. Once the four marine units are spent, and must pull back for rest and refit, the Ukrainian counteroffensive could lose momentum along the Mokri Yaly River. Ukrainian commanders clearly are hoping this maximal effort proves decisive—and soon.

So far, so good. As of Friday, it seems the Ukrainians have freed half of Urozhaine from the Russian army's 60th Motor Rifle Brigade.

But if they're ever going to liberate Mariupol, the Ukrainians must march through or around Urozhaine, Staromlynivka and a dozen other settlements along a 50-mile length of the Mokri Yaly axis.

Urozhaine is just the start of the campaign to eject the Russians from Mariupol, but it also is a prerequisite of that effort.

Bron: https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/11/ukrainian-tanks-are-in-urozhaine-and-inching-toward-mariupol/?sh=bf87cef3e783

Benji87

#9616
Moeilijk te zien. Dat rook scherm acht ik wel aannemelijk maar het lijkt wel alsof de brug zelf op 2 of 3 plekken ook impact heeft gehad. Daar zie je duidelijk zwarte rook palmen vanaf komen. Nog steeds te weinig schade om dat kreng onderuit te krijgen










Benji87

#9615
Krim brug staat ook weer in de fik  ;D  gaan beelden in de rond met veel rookontwikkeling maar dat zouden mogelijk rookgordijnen zijn. Meer info volgt


Explosies, veel rook en nog meer onduidelijkheid op de Krimbrug

Op brug die de bezette Krim en het Russische vasteland verbindt, zijn zaterdag explosies en veel rook gemeld. Het Russische ministerie van Defensie zegt een Oekraïense raket- of droneaanval te hebben verijdeld, maar die informatie kon nog niet geverifieerd worden.

Op beelden die de ronde doen op sociale media is te zien hoe een stuk van de Krimbrug gehuld is in dikke rook. Niet veel eerder waren er meldingen van explosies. Op het vasteland ging het luchtalarm af. De brug werd afgesloten.

Voorlopig is het niet duidelijk wat er aan de hand is. Volgens de door de Russen aangestelde autoriteiten van de Krim heeft de Russische luchtmacht twee Oekraïense drones neergehaald. De brug zou niet geraakt zijn. Maar volgens Russische strandgangers werd de brug wel degelijk geraakt. De enorme rookontwikkeling zou volgens de Krim-aurtoriteiten een "rookgordijn" zijn dat de hulpdiensten moedwillig hebben opgegooid. Niet veel later stelde het Russische ministerie van Defensie dat het niet om Oekraïense drones, maar wel luchtafweerraketten betrof. Geen van deze informatie kon al geverifieerd worden.

Echter: het zou niet de eerste keer zijn dat Oekraïne de brug onder vuur neemt. In oktober vorig jaar raakte de brug zwaar beschadigd nadat een vrachtwagen vol explosieven tot ontploffing gebracht werd. De Oekraïense autoriteiten geven vrijwel nooit commentaar bij zulke operaties.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230812_94327207?utm_source=google

Benji87

Ukrainian Scouts Are Inside Robotyne, The First Russian Strongpoint On The Road To Melitopol
 
Liberating the city of Melitopol from its Russian occupiers is one of the top objectives of Ukraine's long-anticipated southern counteroffensive.

But the Russian garrison in Tokmak stands between the Ukrainian counteroffensive corps and Melitopol. And the garrison in Robotyne stands between the Ukrainians and Tokmak.

A trio of Ukrainian army brigades has been on Robotyne's proverbial doorstep for weeks now, probing and eroding Russian defenses at high cost to themselves. And on or just before Friday, elements of a reconnaissance battalion working alongside the combat brigades marched a couple of hundred yards down the T0408, the main road running north to south along the west side of Robotyne.

A trooper from the 100-person Skala Battalion snapped a selfie next to a Robotyne city sign just southwest of the cemetery on the municipality's northern edge. Significantly, the sign lies south of the first major trenchline anchoring Russian positions in Robotyne.

That a Skala team reached the city sign doesn't mean the main Ukrainian force—the 47th, 65th and 118th Mechanized Brigades with around 6,000 people between them—also have advanced south along the T0408. Skala's job is to move swiftly in close proximity to enemy forces and scout targets for artillery, both on foot and by air with its fleet of small drones.

"Skala specializes in reconnaissance," Yuriy Harkaviy, the battalion's commander, told Kyiv Post. "So we are fighting not just by using weapons, but through shrewdness and the sharpness of our minds."

The Skala probe is bad news for the Russian garrison in Robotyne, which includes the 291st and 1430th Motor Rifle Regiments, each roughly as powerful as a Ukrainian brigade.

Ukrainian forces for weeks have had Robotyne under artillery fire control. But now they've had human spotters on the ground inside the city, meaning the artillery could get a lot more accurate.

Expect Ukrainian operations around Robotyne to escalate in coming days. Maybe the 47th, 65th and 118th Mechanized Brigades drive at the city itself. Maybe they flank, bypass and cut off the city and its garrison.

Either way, the long fight for Robotyne could culminate soon. The possible culmination comes at the same time the Ukrainian marine corps is moving on Urozhaine, a Russian strongpoint in the Mokri Yaly River Valley, 50 miles to the east of Robotyne. That valley is the gateway to Russian-occupied Mariupol, another top objective of Ukraine's counteroffensive.

If Ukrainian forces can liberate or bypass Robotyne and travel another 15 miles south along the T0408, they'll reach Tokmak. Travel 30 miles farther, and they'll arrive at Melitopol.

Those 45 miles are daunting for the Ukrainians, to say the least. But an advance of 45 miles starts with a few hundred yards. And Ukrainian scouts already have taken those first steps.

Bron: https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/11/ukrainian-scouts-are-inside-robotyne-the-first-russian-strongpoint-on-the-road-to-melitopol/?sh=222ce4010ebc


Benji87

Er lijkt wat beweging te zijn op 2 fronten. Op de aanval as Melitopol heeft men de buitenwijken van Robotyne bereikt. Robotyne is een klein dorp wat op de route naar Tokmak ligt en zou betekenen dat Oekraine door de eerste linie van de Russische verdediging is gebroken. op de aanvalsas Mariupol heeft Oekraïne Urozhaine bereikt. Urozhaine is onderdeel van een cluster aan dorpen die een Oekraïne moet veroveren om ook hier door de eerste verdedigingslinie heen te stoten. Hiervoor moeten eerst Zavitne en Staromlynivka nog veroverd worden. Het betekent een flinke opsteker voor Oekraiense troepen en zou Rusland forceren om terug te vallen op een 2e verdedigingslinie van fortificaties die bestaat uit beton constructies en loopgraven. Dit houd ook in dat Russische gevechtseenheden zich niet langer kunnen concentreren op een plek maar verspreid zullen moeten verdedigen. Hopelijk kunnen de Oekraïners deze winsten snel consolideren  ;)

Huzaar1

Nee haha, ik ben niet in de war. Er zijn beperkingen voor reparatie aan marine schepen in de Krim doordat niet in alles kan worden voorzien. Russische fasciliteiten daarvoor bestemd liggen op andere locaties. Dat was de samenvatting. Is ook logisch, ik denk niet dat de Russen rekening hadden gehouden met de sluiting van de Zwarte Zee. Dit zou tenslotte allemaal maar drie dagen duren.

Verder geen zin in een keyboard warrior oorlog, vaar jij op jou informatie doe ik dat op die van mij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#9611
Citaat van: Huzaar1 op 11/08/2023 | 21:34 uurNiet die met geschikte reparatie faciliteiten die de schepen behoeven, is me bijgebleven uit een analyse. Het is wat ingewikkelder dan dat  maar al met al in het nadeel van Rusland.

Kan maar lijkt me onwaarschijnlijk in Zalyv worden momenteel 2 type 23900 LHD's gebouwd en Novorossiysk is een mega haven met een droogdok die elk schip in de zwarte vloot kan droogleggen, zelfs de onderzeeërs. Dus de kennis en het materiaal om elk soort reparatie of aanpassing te doen ligt wel in de nabijheid. De zwarte zee vloot heeft ook nauwelijks nog grote schepen varen. Wat fregatten en kilo subs en dat is het wel

Wellicht ben je in de war met de analyse of Rusland haar capaciteit om vliegdekschepen te maken. Die capaciteit heeft Oekraïne namelijk in handen met het dock in Mykolaiv

Edit:

Veel kan blijkbaar in Sevastopol worden gedaan

CitaatSevmorverf (Sevastopol Shipyard) is engaged in the repair, modernisation and re-equipment of Navy ships and submarines. It also does construction of marine self-propelled floating cranes and hardware vessels for naval purposes; production of desk equipment, heat exchange equipment, filters; repair and re-equipment of civil vessels with dock works complex. The yard is a modern equipped enterprise with a work force of some 4,000. The management is made up of experienced and resourceful engineers, economists, and financiers. The first structures of what would be the Sea Works appeared on the shores of the Akhliar Bay more than two centuries ago. Today's Joint Stock Company SEVMORZAVOD is a capacious modern shipbuilding and repairing enterprise operating three dry docks, a slipway tor assembly of floating crane hulls and ships, specialized shops and production sections, capacious warehouses, fitting-out embankments, and every other facility to secure the ship's vital systems and units. Two centuries of production experience suffice to tackle repair, docking and reequipping vessels differing in design and designation, up to 280 meters in length, 34 max width, and 10 m in draught. Over the past five years 33 foreign ships have been repaired here, and the first stage of reequipment has been completed on the vessel proudly bearing the Atlantic Blue Ribband, THE UNITED STATES. The company has built more than 70 self-propelled floating cranes which are effectively used at ports on the Black and the Mediterranean Sea at Cuba, China, Indonesia, Vietnam, at the Baltic, at the North and East of Russia. The slipway's capacities allow construction of vessels measuring up to 110x27 meters. The assortment of onboard equipment is variegated, including windlasses, winches, coolers, heaters, condensers, filters, reduction gears, etc. More than 20 titles of consumer goods are in serial output, among them sets of office and kitchen furniture, prefabricated metal structure garages, household heating boilers, tents, knapsacks, etc

Grappig joh, zelfs de SS United States heeft in Sevastopol gelegen. Nooit geweten


Huzaar1

Niet die met geschikte reparatie faciliteiten die de schepen behoeven, is me bijgebleven uit een analyse. Het is wat ingewikkelder dan dat  maar al met al in het nadeel van Rusland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 11/08/2023 | 19:23 uurLeek me ook vreemd als het niet zo was ;). Dit betekent dat ieder schip wat daar wordt beschadigd per definitie buiten dienst wordt gesteld voor een bepaalde periode doordat reparatie fasciliteiten in de Zwarte Zee niet voorhanden zijn.

Zo begreep ik dat de Russen er geen droogdokken van betekenis hebben. En dat is een gigantisch probleem want hierdoor kun je schade maar lastig of helemaal niet herstellen.

Ik ben even op research voor je gegaan maar er zijn wel droogdokken rondom de zwarte zee. Logisch ook want er zijn schepen die zijn beschadigd en inmiddels weer varen

Sevastopol Shipyard

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sevastopol_Shipyard



PO More Shipyard

https://en.m.wikipedia.org/wiki/More_(Feodosiya)

zalyv Ship Building Yard


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zalyv_Shipbuilding_yard



En dit is alleen al rondom de Krim. Voor zowel militaire doeleinden en geschikt voor grote schepen tot 300 meter.

novorossiysk is ook een grote haven en die hebben een droogdok voor zowel miltaire als civiele schepen tot 60.000 ton.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Port_of_Novorossiysk



Daar repareren ze dat landingschip de Olenegorsky Gornyak ook. Die is kort geleden te grazen genomen door een USV







Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 11/08/2023 | 18:27 uurhttps://en.m.wikisource.org/wiki/Montreux_Convention

Even opgezocht, maar volgens mij heb je gelijk. BSF schepen buiten de zwarte zee mogen naar binnen, maar eenmaal binnen mogen ze er ook niet meer uit.

Leek me ook vreemd als het niet zo was ;). Dit betekent dat ieder schip wat daar wordt beschadigd per definitie buiten dienst wordt gesteld voor een bepaalde periode doordat reparatie fasciliteiten in de Zwarte Zee niet voorhanden zijn.

Zo begreep ik dat de Russen er geen droogdokken van betekenis hebben. En dat is een gigantisch probleem want hierdoor kun je schade maar lastig of helemaal niet herstellen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Thomasen op 11/08/2023 | 13:26 uurVrijwel elk schip mag eruit, er in is het probleem.
Maar reparatie kan wel daar. Zowel op de Krim als in Rusland zijn er opties. Vraag is inderdaad hoe lang het gaat duren, en of de kosten het waard zijn.

Op Twitter deze fotos
https://twitter.com/Tendar/status/1687634089103572992?t=FBpUrynNOByhar2W6sQmEQ&s=19

Als dit klopt, water in de MK kan snel een financial total-loss worden. De Russen zijn wel fan van het repareren van oude meuk.



Denk dat deze foto boekdelen spreekt  :big-smile: die hele machine kamer staat vol met brandstof. Die is dwars door zijn settling/day tanks gegaan. Ik wens de wipers en cleaners veel succes, dat is echt een kut klus om schoon te maken  ;)