Schotland onafhankelijk?

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 07/09/2014 | 16:27 uur

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 19/09/2014 | 14:29 uur
Tenzij er opeens iemand beweert dat er "fraude" zou gepleegd zijn :)

Een eerste fraudefilmpje is al opgedoken...

ARM-WAP

Citaat van: bergd op 19/09/2014 | 12:42 uur
Ik denk dat Cameron toch even met samen geknepen billen het resultaat heeft afgewacht dus qua politiek signaal is het wel goed wat er gebeurd is, verstandige keuze van de schotten.

Wat wel vreemd is dat 800000 Schotten die in het buitenland verblijven niet hebben mogen stemmen maar de 400000 buitenlanders die in Schotland zitten wel. Zou mij benieuwen of de uitslag anders zou zijn geweest als dit op een andere wijze was gebeurd
Dat denk ik ook (Cameron - samen geknepen billen)

En de uitslag had idd wel eens verschillend kunnen geweest zijn.
Maar... dat waren nu eenmaal de regels, het spel is gespeeld en gedane zaken nemen geen keer.
Tenzij er opeens iemand beweert dat er "fraude" zou gepleegd zijn :)

bergd

Ik denk dat Cameron toch even met samen geknepen billen het resultaat heeft afgewacht dus qua politiek signaal is het wel goed wat er gebeurd is, verstandige keuze van de schotten.

Wat wel vreemd is dat 800000 Schotten die in het buitenland verblijven niet hebben mogen stemmen maar de 400000 buitenlanders die in Schotland zitten wel. Zou mij benieuwen of de uitslag anders zou zijn geweest als dit op een andere wijze was gebeurd

ARM-WAP

Ik had/heb nog steeds gemengde gevoelens...
Er zijn zowel pros als cons aan het Onafhankelijkheidserhaal...

Ik denk dat de "last-minute-belofte" (van het trio partijleiders uit Westminster) over "more devolution", het welles-nietes over het gebruik van de GBP,
maar vooral de onduidelijkheid over mogelijke bedrijvenverhuis uit Schotland twijfelaars en onbeslisten toch 'No' heeft laten aankruisen.

Royal Bank of Scotland had al aangegeven haar hoofdzetel naar Engeland te verhuizen...
De scheepsbouwers en toeleveringsbedrijven van de Govan en Rosyth werven zouden ook mogelijk zonder Royal Navy orders komen... je zal er maar werken...

Mensen kiezen niet "onvoorwaardelijk" of enkel voor een "programma", "partij" zonder eerst aan zichzelf, hun toekomst en die van hun naasten te denken...

Wat me zeer positief verbaasd heeft, is het opkomstpercentage... Dat referendum heeft wel degelijk iets teweeg gebracht "onder de mensen"...
En is ook eens sterk signaal voor de politici en partijleiders...
Dit heeft het volk aangesproken, passie teweeggebracht.
Iets waarin lokale, parlementaire en Europese verkiezingen al lange tijd niet meer in slagen...

ARM-WAP

Citaat van: Zeewier op 19/09/2014 | 08:47 uur
Hadden ze toch bijna in de Republic of Scotland gewoond en de BBC was een buitenlandse tv-zender.  :crazy:
Republiek is niet ter sprake gekomen...
Salmond zei zelfs meerdere malen dat het onafhankelijke Schotland nog steeds de Queen als staatshoofd zou hebben, net zoals dat bij de Ausies, Kiwis, Canadezen en vele andere Commonwealth deelstaten het geval is...

Elzenga

#47
Ik vind het een mooie waarschuwing aan de politiek om de binnenlandse onrust en zoektocht naar identiteit toch vooral serieus te nemen..

Zeewier

Citaat van: jurrien visser op 19/09/2014 | 08:50 uur
En waren ze vermoedelijk afgegleden naar een arme republiek met uiteindelijk heel veel ontevreden Schotten.
Vermoedelijk wel. Schotten kunnen vaak kattig doen op Londen, zo'n politieke graad van organisatie in Edinburgh tot stand brengen zag ik niet gebeuren. Oliegeld waarvan men dacht het eens zelf op te gaan maken (iedereen rijk!) gaat dan in eens op aan nieuw op te zetten ministeries en andere overheidsorganen en bestuurslagen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 19/09/2014 | 08:47 uur
Hadden ze toch bijna in de Republic of Scotland gewoond en de BBC was een buitenlandse tv-zender.  :crazy:

En waren ze vermoedelijk afgegleden naar een arme republiek met uiteindelijk heel veel ontevreden Schotten.

Zeewier

Hadden ze toch bijna in de Republic of Scotland gewoond en de BBC was een buitenlandse tv-zender.  :crazy:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Schotland wordt niet onafhankelijk

vrijdag 19 sep 2014

De Schotten hebben ervoor gekozen om bij het Verenigd Koninkrijk te blijven. Met ruim 60 procent van de stemmen geteld, gaan de tegenstanders van afsplitsing aan kop: 54 tegen 46 procent van de kiezers.

De nationalistische vice-premier Sturgeon gaf toe dat het ja-kamp had verloren. "Ik heb met hart en ziel gestreden voor deze campagne, dus ik ben teleurgesteld dat we er net niet in zijn geslaagd te winnen", zei ze tegen de BBC.

Cameron feliciteert

Het Britse persbureau Reuters en de omroep BBC voorspelden even na 06.00 uur Nederlandse tijd allebei dat de Schotten binnen het Verenigd Koninkrijk willen blijven.

Drie kwartier later feliciteerde premier Cameron de leiders van het nee-kamp. "Ik heb met Alistair Darling gesproken en hem gefeliciteerd met een uitstekende campagne."

"Het was een bijzondere nacht", twitterde Darling zelf. "Ik ben onder de indruk van alle vrijwilligers die zich hebben ingezet."

Vier districten voor

Van de 29 districten die tot nu toe de stemmen hebben geteld, zijn er slechts vier voor afscheiding van het Verenigd Koninkrijk. In Glasgow, de eerste grote stad die resultaten bekendmaakte, stemde 53,5 procent Ja.

In Inverclyde was het verschil bijzonder krap: op 54.572 stemmen gaven 86 stemmen de doorslag voor de status quo.

Edinburgh kwam onmiskenbaar in het nee-kamp met ruim 62 tegen 38 procent.

Premier afwezig

Al bij de eerste resultaten waren er slechte voortekenen voor het ja-kamp. Enkele bolwerken van voorstanders bleken toch tegen onafhankelijkheid te hebben gestemd. Zo waren Clackmannanshire en de Western Isles ruim tegen afsplitsing.

Premier Salmond, die al lange tijd voor onafhankelijkheid pleitte, zegde vannacht een afspraak in Aberdeen af. Dat werd in de Britse media gezien als een teken dat hij zelf ook rekening hield met een verlies.

Salmond zal rond 11.00 uur Nederlandse tijd een verklaring geven. Ook de Britse premier Cameron komt in de loop van de ochtend met een verklaring.

Hoge opkomst

Er zijn 4,2 miljoen stemgerechtigden in Schotland. De winnaar van het referendum is de campagne die de helft plus één stem binnenhaalt.

De opkomst voor het referendum is hoog: gemiddeld 85 procent. In sommige districten ging zelfs meer dan 90 procent van de kiezers naar de stembus.

De definitieve uitslag wordt verwacht aan het begin van de ochtend.

Bron: NOS

dudge


dudge

Citaat van: Ros op 18/09/2014 | 22:31 uur
Lang, slepend proces van meerdere jaren. Engeland kan het de Schotten behoorlijk lastig maken, beginnend met de optie of zij de Pond als munteenheid mogen behouden. En de EU zal ongetwijfeld weer een uitnodigende hand uitsteken waar de Engelsen weer pissig over zullen worden. Waar hebben we dat nog meer gezien............. :devil:

De Britten hebben toch wat invloed in de EU. En er zijn nog wat landen in de EU die een eventueel schotse onafhankelijkheid mogelijk graag een drama zien worden ivm eigen afscheidingsbewegingen. Bijvoorbeeld Frankrijk (Corsica, Baskenland, Bretange), België, Spanje (Catalonie, Baskenland, Canarische Eilanden), Italie en Cyprus.

Als ze zo stom zijn om voor onafhankelijkheid te kiezen, zullen het moeilijke jaren worden.

Ros

Citaat van: jurrien visser op 18/09/2014 | 19:47 uur
Stel het is "ja" wanneer zou dan de opsplitsing een feit zijn?

Lang, slepend proces van meerdere jaren. Engeland kan het de Schotten behoorlijk lastig maken, beginnend met de optie of zij de Pond als munteenheid mogen behouden. En de EU zal ongetwijfeld weer een uitnodigende hand uitsteken waar de Engelsen weer pissig over zullen worden. Waar hebben we dat nog meer gezien............. :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 18/09/2014 | 19:45 uur
Eens.

Stel het is "ja" wanneer zou dan de opsplitsing een feit zijn?

Mourning

Citaat van: Zeewier op 18/09/2014 | 19:23 uur
Overigens vermoed ik bij YES dat het een politiek einde wordt voor James Cameron. Hoe kan je nog fatsoenlijk het land nog leiden als Groot-Brittannië niet meer bestaat?

Eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).