Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2021 | 08:27 uur
Eigenlijk hoort dit artikel in het topic omtrent de Nederlandse Defensie industrie, maat mat deze overeenkomst zal de lobby vol op het orgel gaan voor een Braziliaanse vervanger voor de oude Hercs.

Embraer-Fokker: A surprising Defense partnership that actually makes a lot of sense

https://www.aviacionline.com/2021/10/embraer-fokker-a-surprising-defense-partnership-that-actually-makes-a-lot-of-sense/ via @aviacionline

Of krijgen we nu een lobby voor A-29 Super Tucano toestellen als lesvliegtuigen, ter vervangeing van de PC-21, welke we ook kunnen gebruiken als Light Attack ....  ;)

Maar idd C-390 heeft zo voor NL wel een NL-voordeeltintje door onderhoud bij Fokker te plaatsen, maar ik denk nog steeds dat het de J-versie HERC zal worden voor NL.

Huzaar1

Zou wel dom zijn of moedig van fokker om zo op je ministerie te moeten vertrouwen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Eigenlijk hoort dit artikel in het topic omtrent de Nederlandse Defensie industrie, maat mat deze overeenkomst zal de lobby vol op het orgel gaan voor een Braziliaanse vervanger voor de oude Hercs.

Embraer-Fokker: A surprising Defense partnership that actually makes a lot of sense

https://www.aviacionline.com/2021/10/embraer-fokker-a-surprising-defense-partnership-that-actually-makes-a-lot-of-sense/ via @aviacionline

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 21/08/2021 | 12:39 uur

Inhoudelijker; kijk eens naar de Belgen.  Die gaan sinds ze een veredelde vliegende douane macht zijn geworden prat op hun kerntaak; militaire evacutaties. Daar zouden ze hun hele apparaat op in hebben gericht. Gaat ook nergens over daar.

iNhOuDeLiJkEr zegt hij dan.

Master Mack

6 super Herc's en 3 containermodules voor Marpat werk en klaar.

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 21/08/2021 | 12:06 uur
De investeringsquote bedraagt nu 24 %.  Moet minimaal altijd 20 % bedragen om de krijgsmacht omvang in stand te houden.   Deze quote is echter jaren lang rond de 15 % geweest.  We hebben dus zeer veel in te halen.  Echter, we hebben aan de personeels en exploitatie zijde ook heel veel uitdagingen.  Onze krijgsmacht is door de vele bezuinigingen niet alleen veel kleiner geworden.  Ze hebben ook een zeer verzwakkende tot ontwrichtende invloed op de organisatie gehad.  Dat moet eerst worden opgelost.

Juiste analyse en conclusie. Echter eindigt ieder topic in deze uitkomst als we het over; mijn lievelingswapen/dienstvak heeft X nodig.

SIC heeft nu prioriteit. (Snel inzetbare capaciteiten) die de uitkomst zijn van onze NATO commitments.

Inhoudelijker; kijk eens naar de Belgen.  Die gaan sinds ze een veredelde vliegende douane macht zijn geworden prat op hun kerntaak; militaire evacutaties. Daar zouden ze hun hele apparaat op in hebben gericht. Gaat ook nergens over daar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 20:16 uur
Zo pessimistisch wil ik het niet zien, we hebben immers een investeringsbudget (in nieuwe middelen, geen exploitatie) van 20% van het jaarlijkse totaal budget.
De investeringsquote bedraagt nu 24 %.  Moet minimaal altijd 20 % bedragen om de krijgsmacht omvang in stand te houden.   Deze quote is echter jaren lang rond de 15 % geweest.  We hebben dus zeer veel in te halen.  Echter, we hebben aan de personeels en exploitatie zijde ook heel veel uitdagingen.  Onze krijgsmacht is door de vele bezuinigingen niet alleen veel kleiner geworden.  Ze hebben ook een zeer verzwakkende tot ontwrichtende invloed op de organisatie gehad.  Dat moet eerst worden opgelost.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: Mourning op 20/08/2021 | 21:20 uur
Precies! En dus is de vraag (meer dan) gerechtvaardigd of deze investering de komende paar jaar wel de juiste investering is...

Maar hopen dat er juiste keuzes worden gemaakt.  Verwacht geen verrassingen (stevige verhogingen) in de Defensiebudgetten voor de komende paar jaar, dus belangrijk geen ondoordachte besluiten te nemen.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 20:32 uur

Helaas en ik realiseer mij dat er een 'boeggolfje" aan achtergestelde investeringen in de wacht staat.

Precies! En dus is de vraag (meer dan) gerechtvaardigd of deze investering de komende paar jaar wel de juiste investering is...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 20:32 uur
Helaas en ik realiseer mij dat er een 'boeggolfje" aan achtergestelde investeringen in de wacht staat.
Kijken we naar de realiteit, dan is er nog steeds sprake van een demissionair kabinet terwijl Prinsjesdag nadert.
Het opmaken van de begroting voor het komende jaar is dus in handen van de demissionaire ploeg, waarbij het nog maar de vraag is hoe, ook in relatie tot de gevolgen van covid-19, het eea verdeeld gaat worden.
En ja, dit bericht past in meerdere topics.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 20:28 uur
Cool.
Dan zijn we over een jaar of 50 bijgetrokken.

20% is ooit bedacht voor redelijkerwijze instandhouding bij vredes bedrijfsvoering. Je moet echt compenseren voor de achtergestelde investeringen en de schade tgv operaties.


Helaas en ik realiseer mij dat er een 'boeggolfje" aan achtergestelde investeringen in de wacht staat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#257
Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 17:18 uur
Als we dan maar stoppen met vWalrus.

Zo pessimistisch wil ik het niet zien, we hebben immers een investeringsbudget (in nieuwe middelen, geen exploitatie) van 20% van het jaarlijkse totaal budget.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 16:56 uur
Dat zou dan geen probleem moeten zijn als de keuze ook voor een nieuw model Hercules wordt gemaakt.

Die kans is natuurlijk wel zeer groot, en als we 5 splinternieuwe C-130J-30's aankopen direct vanuit de fabriek dan kunnen we er minimaal 25 - 30 jaar mee doorvliegen.

Op de website van Lockheed Martin staat een interessante ''Pocket Guide'' van de C-130J.

Pocket Guide (.pdf)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/08/2021 | 16:35 uur
Een 5 tal zou een mooie deal zijn met dan in het contract de optie voor kist #6 als ''klap op de vuurpijl'' maar dan zal daar extra budget voor vrijgemaakt moeten worden. Of we moeten er een hele goede prijs voor kunnen krijgen of twee van de huidige 4 kunnen verkopen en dat geld bijleggen voor #6.

De KLU wens is niet 6 maar 5 nieuwe C-130's wat ik begrepen heb ;)

Dat zou dan geen probleem moeten zijn als de keuze ook voor een nieuw model Hercules wordt gemaakt.

Parera

#254
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 13:26 uur
Kosten

De kosten bedragen tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard. Daarvoor worden zogenoemde off-the-shelf-toestellen gekocht. Dit zijn bestaande vliegtuigen die zich al hebben bewezen.

6 voor €1 miljard zou moeten kunnen, zie artikel over de aanschaf van 5 J's voor Nieuw Zeeland (incl. toeters en bellen)

https://www.upinthesky.nl/2020/06/08/nieuw-zeeland-bestelt-c-130j-30-super-hercules/

Een 5 tal zou een mooie deal zijn met dan in het contract de optie voor kist #6 als ''klap op de vuurpijl'' maar dan zal daar extra budget voor vrijgemaakt moeten worden. Of we moeten er een hele goede prijs voor kunnen krijgen of twee van de huidige 4 kunnen verkopen en dat geld bijleggen voor #6.

De KLU wens is niet 6 maar 5 nieuwe C-130's wat ik begrepen heb ;)