Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Harald

Zie hier :

Citaat van: Harald op 06/12/2016 | 10:07 uur
wat ik begrijp is dat de Britten de B versie samen met GA hebben door ontwikkeld en gecertificeerd voor gebruik in EU in een Certifiable Predator B = Protector

Certifiable Predator B

General Atomics modified the Reaper platform into the so-called certifiable Predator B in order to make it compliant with European flight regulations to get more sales by European countries. In order to fly over national airspace, the aircraft meets NATO STANAG 4671 airworthiness requirements with lightning protection, different composite materials, and sense and avoid technology; performance changes include a 79 ft (24 m) wingspan that has winglets and enough fuel for a 40-hour endurance at 50,000 ft (15,000 m). The version is expected to be certified before 2019.

In April 2016, the United Kingdom announced that it intended to place an order for the Certifiable Predator B as part of its Protector MALE UAV programme. According to the 2015 Strategic Defence and Security Review, the Royal Air Force will operate at least 20 Protector systems by 2025, replacing all of its current 10 MQ-9 Reapers.


Harald

Citaat van: StrataNL op 26/04/2017 | 11:29 uur
Probleem is; één systeem/grondstation. Dus één missie tegelijk.

Nu wil met de Reapers niet alleen boven een woestijn in gaan zetten. Maar ook boven water als maritieme patrouille capaciteit. Ze moeten dus ook nog eens twee rollen gaan spelen.

Aangezien we maar 4 MQ-9's gaan krijgen waarvan er dus realistisch gezien 1 of twee van operationeel zijn....wat voegen die dan toe? Is dat het waard ten opzichte van de gaten die we elders binnen de KLu hebben? Wat mij betreft is dat antwoord overduidelijk Nee!

Is de Reaper gecertificeerd om boven NL, EU en de wateren te vliegen ? (los van het luchtruim boven oefenterreinen)

Is dat ook niet een reden waarom de Britten een andere versie aanschaffen ?

Ace1

Zo'n Reaper kan waarschijnlijk alleen met  Hellfire- missile, Griffin missile  of GBU-12 Paveway II 's uitgerust worden de  Hellfire missile vindt een achterhaalde missile en zou graag zien dat deze door de  Brimstone missile worden vervangen vanwege het grotere bereik.

https://mbdainc.com/dual-mode-brimstone-achieves-direct-hits-mq-9-reaper-testing/




Ronald Elzenga

#314
Citaat van: StrataNL op 26/04/2017 | 11:29 uur
Probleem is; één systeem/grondstation. Dus één missie tegelijk.

Nu wil met de Reapers niet alleen boven een woestijn in gaan zetten. Maar ook boven water als maritieme patrouille capaciteit. Ze moeten dus ook nog eens twee rollen gaan spelen.

Aangezien we maar 4 MQ-9's gaan krijgen waarvan er dus realistisch gezien 1 of twee van operationeel zijn....wat voegen die dan toe? Is dat het waard ten opzichte van de gaten die we elders binnen de KLu hebben? Wat mij betreft is dat antwoord overduidelijk Nee!
Ik denk dat het nuttig is de ervaring zo op te doen. Maar 1 grondstation en maar 4 UCAVs is denk ik wel te weinig voor echt effectieve inzet. Ik zie het meer als een leerproject. In die zin vind ik het een prima stap..had al eerder mogen plaats vinden.

Ronald Elzenga

Verstandige stap. Hard nodig! Maar mi wel als interim-oplossing. In de toekomst mi strategisch belangrijke overstap naar de EUropese MALE RPAS.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 26/04/2017 | 11:04 uur
Is verkenning en surveillance capaciteit niet minstens zo belangrijk?

Dat klopt maar door de Reapers te bewapenen ontlast je de F16's en de Apaches en is de Reaper breder inzetbaar.

StrataNL

Probleem is; één systeem/grondstation. Dus één missie tegelijk.

Nu wil met de Reapers niet alleen boven een woestijn in gaan zetten. Maar ook boven water als maritieme patrouille capaciteit. Ze moeten dus ook nog eens twee rollen gaan spelen.

Aangezien we maar 4 MQ-9's gaan krijgen waarvan er dus realistisch gezien 1 of twee van operationeel zijn....wat voegen die dan toe? Is dat het waard ten opzichte van de gaten die we elders binnen de KLu hebben? Wat mij betreft is dat antwoord overduidelijk Nee!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Sparkplug op 26/04/2017 | 11:04 uur
Is verkenning en surveillance capaciteit niet minstens zo belangrijk?
Dat is idd de hoofdreden waarom je zo'n systeem aan wil schaffen, dat ze dan ook bewapend kunnen worden is een groot pluspunt en hierdoor veel breder inzetbaar

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 26/04/2017 | 10:56 uur
Ik zie er alleen nut in als de Reapers bewapend kunnen worden zodat je voor in missie in Afghanistan  of Mali geen F16's of apaches nodig hebt voor luchtsteun anders zie ik het nut van de aanschaf niet in.

Is verkenning en surveillance capaciteit niet minstens zo belangrijk?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: StrataNL op 26/04/2017 | 10:09 uur
Toevallig na de Fokker aankondiging.... :glare:

Maar alsjeblieft mensen, 4 Reapers zullen geen zoden aan de dijk zetten wat betreft slagkracht of intell vergaring en we hebben veel tekorten weg te werken.

Nee, ik heb an sich niets tegen Reapers maar ik zie het nut niet in van deze investering.

Ik zie er alleen nut in als de Reapers bewapend kunnen worden zodat je voor in missie in Afghanistan  of Mali geen F16's of apaches nodig hebt voor luchtsteun anders zie ik het nut van de aanschaf niet in.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 26/04/2017 | 10:32 uur
idd, met 4 Reapers, is er waarschijnlijk 1 stuk inzetbaar voor langere tijd.
(bijna) elke extra Reaper welke aangekocht wordt is een toe te voegen aan de inzetbaarheid.

Aangezien de Reapers ook nog wel eens de neiging hebben om te crashen...

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/04/2017 | 10:11 uur
Het is dan ook erg mager...

idd, met 4 Reapers, is er waarschijnlijk 1 stuk inzetbaar voor langere tijd.
(bijna) elke extra Reaper welke aangekocht wordt is een toe te voegen aan de inzetbaarheid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 26/04/2017 | 10:09 uur
Toevallig na de Fokker aankondiging.... :glare:

Maar alsjeblieft mensen, 4 Reapers zullen geen zoden aan de dijk zetten wat betreft slagkracht of intell vergaring en we hebben veel tekorten weg te werken.

Nee, ik heb an sich niets tegen Reapers maar ik zie het nut niet in van deze investering.

Het is dan ook erg mager...

StrataNL

Toevallig na de Fokker aankondiging.... :glare:

Maar alsjeblieft mensen, 4 Reapers zullen geen zoden aan de dijk zetten wat betreft slagkracht of intell vergaring en we hebben veel tekorten weg te werken.

Nee, ik heb an sich niets tegen Reapers maar ik zie het nut niet in van deze investering.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie wil volgend jaar 4 Reaper-drones aanschaffen

http://www.telegraaf.nl/t/28055238 #Reaper via @telegraaf