Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 13/01/2016 | 15:47 uur
De Patriot modernisering zorgt ervoor dat het zeker t/m 2040 in Nederlandse dienst blijft. Misschien dat tegen die tijd er ook een ander goed SAM-systeem van Europese afkomst is.
Het kan inderdaad ook later worden..na 2030. Dat is vooraf toch niet te bepalen. Zijn hoogstens richtlijnen/wensen. Zien we nu ook met de vele andere projecten. Die meestal worden uitgesteld..maar misschien met steeds meer financiële middelen..ook weer versneld. België kan zo ook meedoen en betalen aan de modernisering van 1 batterij Patriots. Dat is beter te betalen dan een hele nieuwe batterij Patriots kopen...welke dan op redelijk korte termijn de aansluiting met buurlanden en vooral Nederland gaat missen..als die later overstappen op een nieuw systeem.

Elzenga

Citaat van: Mourning op 13/01/2016 | 15:43 uur
En Belgie gaat deze investering doen en dan in 2030 alweer vervangen met een nieuw systeem, terwijl men zo'n beetje de halve krijgsmacht nog moet vernieuwen/vervangen, omdat? Omdat men dan met Nederland kan samenwerken c.q. Nederland nu een deel van haar LuA-taak kan delen met de Belgen en wat materieel daarnaartoe kan afstoten?

Ehmm... denk dat je toch met een betere motivatie danwel onderbouwing zult moeten komen om de (zeer investeringsarme) Belgen hierin "te laten trappen"...
België moet een hele nieuwe organisatie uit de grond stampen als ze deze stap echt willen gaan maken. Als dat in samenwerking kan met Nederland zal dat een stuk sneller en makkelijker gaan. En zal het een leerschool zijn voor als beide landen overstappen naar een nieuw systeem. Ik zeg richting 2030..maar we weten allemaal hoe dat in de realiteit gaat..en dat dit niet te voorspelen is..dus dat kan ook tussen 2030-2040 worden. Ik denk dat het zowel voor België als Nederland een goede stap is waar beide landen voordeel bij hebben en goed is voor onze krijgsmacht Benelux.

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 13/01/2016 | 15:38 uur
Richting 2030 gaan beide landen dan samen toewerken naar de aanschaf en invoer van een nieuw SAM-systeem, mijn voorkeur de SAMP-T.
De Patriot modernisering zorgt ervoor dat het zeker t/m 2040 in Nederlandse dienst blijft. Misschien dat tegen die tijd er ook een ander goed SAM-systeem van Europese afkomst is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Elzenga op 13/01/2016 | 15:38 uur
Goed voornemen van de Belgische minister!! Ik stel voor: België neemt de 4e nu opgeslagen Patriot batterij van Nederland over en samen (her)starten Nederland en België de  Luchtdoelartillerieschool in het Kwartier Kamp van Lombardsijde. Richting 2030 gaan beide landen dan samen toewerken naar de aanschaf en invoer van een nieuw SAM-systeem, mijn voorkeur de SAMP-T. Ook neemt België NASAMS (II) op in de sterkte en een kanon/SAM systeem op basis van de Piranha of een truck. Mooi project in het kader van krijgsmacht Benelux. Nuttig en denk ik ook hard nodig!

En Belgie gaat deze investering doen en dan in 2030 alweer vervangen met een nieuw systeem, terwijl men zo'n beetje de halve krijgsmacht nog moet vernieuwen/vervangen, omdat? Omdat men dan met Nederland kan samenwerken c.q. Nederland nu een deel van haar LuA-taak kan delen met de Belgen en wat materieel daarnaartoe kan afstoten?

Ehmm... denk dat je toch met een betere motivatie danwel onderbouwing zult moeten komen om de (zeer investeringsarme) Belgen hierin "te laten trappen"...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Goed voornemen van de Belgische minister!! Ik stel voor: België neemt de 4e nu opgeslagen Patriot batterij van Nederland over en samen (her)starten Nederland en België de  Luchtdoelartillerieschool in het Kwartier Kamp van Lombardsijde. Richting 2030 gaan beide landen dan samen toewerken naar de aanschaf en invoer van een nieuw SAM-systeem, mijn voorkeur de SAMP-T. Ook neemt België NASAMS (II) op in de sterkte en een kanon/SAM systeem op basis van de Piranha of een truck. Mooi project in het kader van krijgsmacht Benelux. Nuttig en denk ik ook hard nodig!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 13/01/2016 | 13:07 uur
Kan die beter een jaar of 5 wachten, dan kan hij misschien een aantal overnemen van onze Oosterburen.

Laten ze eerst maar eens een keuze maken voor de aankoop van die 34 toestellen als F-16 vervanging

Aan de andere kant zou het wel mogelijkheden bieden in een NL-BE samenwerking, immers onze 3 batterijen (+1 in opslag) komt minimaal 1 batterij te kort.

Maar ja.... geld  :cute-smile:

Mourning

Citaat van: Thomasen op 13/01/2016 | 12:53 uur
Zonder die dingen heeft de landmacht 1/3 meer budget. Het zou een makkelijke keuze moeten zijn.


... lijkt mij ook, maar politici, heh? Het blijft een aparte levensvorm met vaak aparte keuzes  :silent:.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2016 | 12:15 uur
Vandeput overweegt aankoop Patriots tegen ballistische raketten

13 januari 2016

http://www.dm.be/s/ax8826e3d/1EQEGz via @demorgen

Kan die beter een jaar of 5 wachten, dan kan hij misschien een aantal overnemen van onze Oosterburen.

Laten ze eerst maar eens een keuze maken voor de aankoop van die 34 toestellen als F-16 vervanging

dudge

Citaat van: Mourning op 13/01/2016 | 12:50 uur
:lol: :lol: :lol:

Nou ja, in het artikel wordt ook aangegeven dat INDIEN deze optie wordt uitgevoerd de Belgische equivalent van de KL dan flinke budgettaire zal gaan krijgen op het investeringsvlak (en we weten allemaal dat die ongetwijfeld dan ook wel weer gevolgd zullen worden door klappen op het personele vlak in die tak van sport...).

Zonder die dingen heeft de landmacht 1/3 meer budget. Het zou een makkelijke keuze moeten zijn.

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2016 | 12:24 uur
hoeveel balonnen zitten er nog in zijn zak?

:lol: :lol: :lol:

Nou ja, in het artikel wordt ook aangegeven dat INDIEN deze optie wordt uitgevoerd de Belgische equivalent van de KL dan flinke budgettaire zal gaan krijgen op het investeringsvlak (en we weten allemaal dat die ongetwijfeld dan ook wel weer gevolgd zullen worden door klappen op het personele vlak in die tak van sport...).

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

hoeveel balonnen zitten er nog in zijn zak?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vandeput overweegt aankoop Patriots tegen ballistische raketten

13 januari 2016

http://www.dm.be/s/ax8826e3d/1EQEGz via @demorgen

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 11/01/2016 | 21:48 uur
Waarom dat stuk van 350 manschappen onderstreept?

Eerste inzet in het nieuwe tactisch concept.

dudge

Het word nog eens wat daar in Mali.