Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Citaat van: Zander op 30/09/2017 | 14:50 uur
Als ze echt samen met Frankrijk een nieuw toestel gaan bouwen gaat daar toch eea aan veranderen.

Ongetwijfeld, maar als de Rafale sneller wordt aangeschaft, dan zal er toch iets moeten gebeuren. Houdt Duitsland bijvoorbeeld de IRIS-T en Taurus aan of vervangt men deze door bijvoorbeeld door MICA IR en SCALP? De Rafale heeft naast hoofdzakelijk Franse wapens de internationale Meteor en Amerikaanse geleide bommen (diverse gewichtsklassen).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

People are sheep

ARM-WAP

Mijn insziens moet "Europa" (om nu eens niet EU-pijler van de NATO te gebruiken) zich eens zorgen beginnen maken omtrent de afhankelijkheid van de Amerikanen.
Samenwerken met hen - helemaal geen probleem mee.
Maar ook nog eens afhankelijk zijn van onze materiaalaankopen vind in onrustwekkend.
Kijk naar wat er gebeurt met een goed Europees produkt, of een produkt gemaakt in Europa wanneer dat probeert door te breken in de Amerikaanse markt.
- Ofwel wordt het met handen en voeten geweerd,
- Ofwel moet er met een lokale partner samengewerkt worden opdat het dan daar in licentie geproduceerd wordt. Want assemblage is ook weer niet goed genoeg.
Er zijn gewoon geen andere opties.
"Wij hier" zijn daar veel te braaf wanneer het op zoiets aankomt. En dat zullen ze hier in de UK deze week ook wel geweten hebben met die saga om de Bombardier toestellen.

Dus indien de Duisters en Fransen samen willen werken aan een nieuw toestel kan ik dat alleen maar toejuichen. Dat er dan een andere bewapening aan te pas komt moeten we er dan maar bijnemen. Me dunkt dat men in Europa over nog voldoende ontwerp en produktiecapaciteiten beschikt... maar we moeten niet te lang meer dralen voordat dat ook begint te verdwijnen.

Zander

Citaat van: Sparkplug op 30/09/2017 | 14:28 uur
Als Duitsland voor de Rafale kiest, dan moet of het wapenarsenaal van de Luftwaffe of die van de Rafale worden aangepast.

Als ze echt samen met Frankrijk een nieuw toestel gaan bouwen gaat daar toch eea aan veranderen.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 30/09/2017 | 14:18 uur
Ik denk dat de Duitsers serieus naar twee opties zullen kijken:
- Rafale
- F-35

Puur persoonlijk denk ik dat ze een politieke keuze gaan maken en dan kiezen voor de Rafale om zo verder samen te werken met de Fransen; samen een 5de generatie te gaan ontwikkelen en hiermee een stap maken met een verdere integratie van Europese defensie.

Als Duitsland voor de Rafale kiest, dan moet of het wapenarsenaal van de Luftwaffe of die van de Rafale worden aangepast.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Ik denk dat de Duitsers serieus naar twee opties zullen kijken:
- Rafale
- F-35

Puur persoonlijk denk ik dat ze een politieke keuze gaan maken en dan kiezen voor de Rafale om zo verder samen te werken met de Fransen; samen een 5de generatie te gaan ontwikkelen en hiermee een stap maken met een verdere integratie van Europese defensie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1887
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/09/2017 | 10:29 uur
Germany asks for Boeing fighter data as weighs order options


Wat mij betreft zouden de Duitsers moeten gaan voor de F15E/SE als interim oplossing, het gaat ze immers om een puur aanvalsvliegtuig met de capaciteiten om ook de B61-12 in te kunnen zetten.

Hebben ze daarnaast ook nog eens een kist die ook op alle andere niveaus een deuk in een pakje boter kan slaan... als missile truck bijvoorbeeld met 10 AMRAAMS of Meteors.


jurrien visser (JuVi op Twitter)


ARM-WAP

Jaja, hier in de UK zitten ze (terecht) ook al met een ei in hun broek.
Stel je voor "onze beste vrienden aan de overkant van den Atlantic" gaan ons en onze bedrijven naaien, nee toch?
May en haar regering in rep en roer en telefoontjes vanuit Belfast van de DUP (hun "coalitiepartijtje", Democratic Unionist Party) want die Noord-Ieren willen garanties voor de Bombardier-werkers.

Het ging allemaal wel goed komen met nieuwe Trade-Deals na de BrExit... Deze BrExit moet nog plaatsvinden einde maart 2019 en nog worden die gekke Conservative Leavers niet wakker.
Trump (en met hem vele Amerikanen) verkondigen al lang "We will make America Great again"... "Buy American"... "America first"...
Boeing denkt dat natuurlijk ook en lobyt lekker om mogelijke concurrenten de pas af te snijden...

Dat het mes aan twee kanten kan snijden kwam bij monde van Michael Fallon - de Britse MinDef... die zei dat Boeing wel eens naast wat contracten zou kunnen grijpen...
Loze dreiging? Afwachten...

Een ding is zeker, in Downing street en op het partijhoofdkwartier moeten ze eens goed wakker worden. Want van wat ik elke dag hoor op het BBC Radio4 nieuws valt in herhaling: Barnier dringt aan op meer info/voorstellen/etc van de UK tijdens de onderhandelingen.
"Hier" denken ze echt nog steeds dat ze in een Empire leven en dat de EU hen zal geven wat ze willen.
Indien ze niet goed opletten staan de Britten in anderhalf jaar op straat zonder deal: Hard Brexit... en dan? Zomaar eventjes alle vracht en passagiersvervoer controleren? Grenzen dicht? Of gewoon grenzen open en nog eens twee jaar "onderhandelen" want Theresa, Boris en David (Davis) bakken er niets van...

Harald

Canada Charged Six Times As Much As US Navy for Super Hornets

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/186776/canada-charged-six-times-as-much-as-us-navy-for-super-hornets.html

Analysts Pan Boeing Strategy In Pushing for Tariffs on Canada's Smaller Jet

Leading aerospace analysts are highly critical of Boeing's push to impose steep tariffs on U.S. sales of Bombardier's small CSeries passenger jet, saying the case will damage the long-term interests of both Boeing and the U.S. aerospace industry.

"The free market and free competition are good for us," said Adam Pilarski, a senior vice president with consulting firm Avitas and a leading aviation analyst. "Boeing shouldn't want to move away from that, because to do so will hurt Boeing."

So convinced is Pilarski that this prospect harms U.S. interests, he doesn't believe the 220 percent tariff announced Tuesday ultimately will be imposed on the Canadian plane maker's jets.

.../...

The Canadian government has already put on hold a $5.2 billion deal that was all but finalized for Boeing F/A-18 jet fighters and related weapons systems. The Canadians are known to be interested also in buying P-8 anti-submarine jets and Chinook helicopters from Boeing. For now, those possibilities are off the table, too.

.../...

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/187194/analysts-pan-boeing-strategy-in-pushing-for-tariffs-on-bombardier.html

Zander

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2017 | 15:09 uur
De Super Hornet, goedkeuring voor 10 x F/A-18E en 8 x F/A-18F, is voor Canada inderdaad een dure tussen oplossing.

Er komt een moment dat Trudeau toch voor de F-35A zal kiezen.

Of zijn opvolger......
Hij zit er ook alleen maar voor zich zelf en zijn clubje. In het Canadese belang denkt hij niet. Alles draait om populariteit. De beslissing om niet voor de F35 te gaan is alleen genomen om stemmetjes te winnen in de afgelopen verkiezingen. Om populair te blijven neemt Trudeau dit soort beslissingen.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Parera op 29/09/2017 | 14:52 uur
Het was de bedoeling om 18 nieuwe F/A-18F Super Hornets te kopen bij boeing waarbij bombardier ook een rol speelde mogelijk nieuwbouw in Canada. Maar dat is gestopt door verdenkingen van afspraken tussen boeing en bombardier.

De huidige plannen zijn 18 toestellen aan te kopen (F-18) om later nog eens 88 andere nieuwe toestellen te kopen. Puur een extreem dure tussen oplossing doordat de Canadese politiek niet wil/kan beslissen wat men wil.

De Super Hornet, goedkeuring voor 10 x F/A-18E en 8 x F/A-18F, is voor Canada inderdaad een dure tussen oplossing.

Er komt een moment dat Trudeau toch voor de F-35A zal kiezen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2017 | 14:33 uur
Nieuwer of uitgebreider is natuurlijk altijd beter, als het maar voor Canada werkbaar is. Het ironische is dat als Canada al in de jaren 90 minimaal 18 stuks extra van de MLU hadden voorzien, zij nu niet op zoek hoefden.

Het is typisch Canadees om voortijdig iets overtollig te maken. Dat deden zij al vroeg met de CF-5 en de CF-104 en later met de CF-18.

Het was de bedoeling om 18 nieuwe F/A-18F Super Hornets te kopen bij boeing waarbij bombardier ook een rol speelde mogelijk nieuwbouw in Canada. Maar dat is gestopt door verdenkingen van afspraken tussen boeing en bombardier.

De huidige plannen zijn 18 toestellen aan te kopen (F-18) om later nog eens 88 andere nieuwe toestellen te kopen. Puur een extreem dure tussen oplossing doordat de Canadese politiek niet wil/kan beslissen wat men wil.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 29/09/2017 | 14:15 uur
Dacht juist de Australische F18's  verder zijn in de update en upgrades  de Canadese F18's, dat had ik ergens gelezen.

Nieuwer of uitgebreider is natuurlijk altijd beter, als het maar voor Canada werkbaar is. Het ironische is dat als Canada al in de jaren 90 minimaal 18 stuks extra van de MLU hadden voorzien, zij nu niet op zoek hoefden.

Het is typisch Canadees om voortijdig iets overtollig te maken. Dat deden zij al vroeg met de CF-5 en de CF-104 en later met de CF-18.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.