Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/05/2021 | 11:22 uur
Niemand laat een nieuwe sub bouwen als interim oplossing, daarnaast is U214 een AJKKBtje die niet eens in de buurt komt van Australische wensen en eisen.

Ergens denk ik dat dit slechts een stok is om Naval Group mee te slaan (als de berichtgeving correct is).

Overigens sluit ik niet uit dat de order van 12 Franse booten niet wordt gerealiseerd (de helft?) wat ruimte laat voor een ELU van de Collins boten en...... haar zoon!

Volgens huidige planning moet 12 uit 12 medio 50 afgeleverd worden, de eerste bemanning (een groot deel daarvan) moet nog geboren worden.
Du-hu.  TKMS zegt dat de Dolphin 2 een variant is op het Type 214, met wat elementen van het 212A.  Nou passen in de 214 wel 2 MTU 396 SE84's naast elkaar, maar geen drie.  Laat de Dolphin 2, net als de S-80Plus, nou 3 van deze 'meisjes' naast elkaar in de vetkuil hebben staan.  Het S-80Plus heeft een max. rompdoorsnede van 7,30 meter, terwijl het 214 maar 6,30 meter dik is. 
Dan heeft TKMS ook nog het Type 218SG in het assortiment zitten.  Hiervan zeggen zij ook, dat dat een 214 versie is.  Maar Singaporeanen die het 218SG in het echt hebben gezien, vragen zich sterk af of het ook echt een modified MOTS 214 is.
Dan hebben we nog de zaak Type 212CD, voorheen 212 NG (New Generation).  In Frankrijk denken vele waarnemers dat deze waarschijnlijk een ingekorte Type 216 is.

In feite dus woordspelletjes ten behoeve van beeldvorming.  En zo moet je het eventuele Type 214 idee voor Australia ook zien.
Ik ben het wel met eens dat optie B plannen bedoeld zijn om de Naval Group scherp te houden. 

  Ik ben heel erg slecht in Lingo, Blokken (Vlaanderen) of Vijf voor Twaalf 'paardensprong' woorden raden.  Wat betekend AJKBB-tje ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Dutton left with a sub-standard mess

The new Defence Minister is being forced to make key decisions on the submarine fleet that will affect the nation's security for decades, to say nothing of China.

Moriarty did not say what plan B might entail, but the most radical option would be for Australia to take a closer look at the 3400-tonne long-range submarines that Saab Kockums is proposing to build for the Dutch navy.

These proposed conventional submarines would have a range similar to that of the Collins and Saab is promising to deliver the first two to the Dutch navy in 2027-28, seven years before the scheduled arrival of our first Attack-class submarine.

Dutton will not comment on the plan B option, although sources say the minister is yet to be convinced about ordering a scoping study for a so-called "son of Collins" concept, which would be a locally built submarine based loosely on the Saab proposal for the Dutch navy.

Regardless of how serious the government is about looking at the Swedish alternative, the fact of appearing interested in plan B options gives Australia much-needed leverage over France's Naval Group.

As things stand, Naval Group enjoys a monopolistic position in which it can dictate the terms of its deal with Australia and has little incentive to improve its performance on cost, schedule and Australian industry involvement.

Keeping the "son of Collins" option alive, if only in theory, helps to keep pressure on France in its dealings with Canberra.

"It would be prudent for the government to look at a plan B and I don't think it implies for a second there is an issue with Naval Group or the future submarine," says Brent Clark, chief executive of the Australian Industry and Defence Network, which represents local small and medium defence contractors.

https://www.theaustralian.com.au/inquirer/peter-dutton-left-to-sort-out-a-substandard-mess/news-story/e803b49f3a5032155102fd85b1a4a980

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 13/06/2021 | 11:33 uur
Collins Class fleet to receive $6bn service life extension

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/8226-collins-class-fleet-to-receive-10bn-service-life-extension

Heel benieuwd of er nu A26 techniek in de Collins klasse komt? Dit biedt kansen voor de A26 Oceanic (Extended Range) in de toekomst.




Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 27/05/2021 | 10:56 uur
Tussenoplossing, yeah right.

Niemand laat een nieuwe sub bouwen als interim oplossing, daarnaast is U214 een AJKKBtje die niet eens in de buurt komt van Australische wensen en eisen.

Ergens denk ik dat dit slechts een stok is om Naval Group mee te slaan (als de berichtgeving correct is).

Overigens sluit ik niet uit dat de order van 12 Franse booten niet wordt gerealiseerd (de helft?) wat ruimte laat voor een ELU van de Collins boten en...... haar zoon!

Volgens huidige planning moet 12 uit 12 medio 50 afgeleverd worden, de eerste bemanning (een groot deel daarvan) moet nog geboren worden.

Harald

Citaat van: StrataNL op 27/05/2021 | 10:56 uur
Tussenoplossing, yeah right.

Precies, dat gaan ze nooit doen ! Niet een tussenoplossing

1) Of ze stoppen met de Fransen, betalen een boeteclaim en kiezen een andere leverancier, Duits, Zweeds (+NL) of Japans ( de bekende 3)
2) Of ze gaan door met de Fransen en weten dat ze een gat hebben in de inzetbaarheid, met de nodige vertragingen en prijsverhogingen

Maar ook bij optie 1 krijgen ze te maken met een gat. Een upgrade van de Collins klasse zal dit gat enigszins oplossen. 
 

Zander

Citaat van: StrataNL op 27/05/2021 | 10:56 uur
Tussenoplossing, yeah right.
En als het bevalt hebben de Fransen de nakijken ;D
People are sheep

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Australie   Minister not ruling out German subs option  (  :omg: jemig.... aankoop van Duitse boten als tussenoplossing door de late levering van Franse boten )

Senior cabinet minister Marise Payne is not ruling out buying German-made submarines to fill a capability gap while Australia waits for a French-designed fleet.

Senator Payne was defence minister when the coalition decided to team up with France on a $90 billion program to build Australia's next fleet of submarines, which are due to enter service in the 2030s.

But the navy is reportedly examining whether German boats could fill a gap in the interim, as tensions grow with the French company.

Senator Payne, now foreign minister, said it was not for her to rule the German option in or out.

"The Attack Class program is well under way and our partners in France are devoting a very great deal of effort to deliver that project," she told ABC radio.

"Our challenge is to build, and our commitment is to build, a regionally superior submarine capability and that is what we are undertaking."

Senator Payne said the Department of Defence remained strongly committed to building the submarines in Adelaide.

https://thewest.com.au/politics/minister-not-ruling-out-german-subs-option-c-2944489?utm_campaign=share-icons&utm_source=twitter&utm_medium=social&tid=1622096604835

StrataNL

Citaat van: Poleme op 26/05/2021 | 23:46 uur
Het zou zo maar kunnen dat door nieuwe ontwikkelingen in stuurmachines / automaten een X-roer meer stabiliteit kan leveren.
Daar kwamen wij bij de ontwikkeling van de Walrusklasse al achter.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: StrataNL op 25/05/2021 | 23:22 uur
Ze worden eindelijk wakker.
De US Navy staat er om bekend zeer conservatief te zijn.  Ze varen bijvoorbeeld nog vol op rond met stoomturbine aangedreven Wasp klasse LHD's.

Eind 1960 werd de druppel-vormige en dubbel-romp USS "Albacore" al voorzien van  X-roeren.

X-roeren zorgen voor meer wendbaarheid.   Maar de conventionele plus-vormige roeren zorgen voor meer stabiliteit.   Een sub die als onderzeese lanceerbasis fungeert en een flink aantal dikke en dus zware vuurpijlen of kruisvlucht BGM-109 'sigaren' heeft.   Moet tijdens de lanceringen wel stabiel blijven.

Het zou zo maar kunnen dat door nieuwe ontwikkelingen in stuurmachines / automaten een X-roer meer stabiliteit kan leveren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/05/2021 | 13:59 uur
Harpoon wordt ook via torp-tube gelanceerd

https://www.youtube.com/watch?v=2RNPYr2OCaA

Zoals ik al zei is het niet bekend of dit lanceer systeem voldoet aan de bekende en onbekende gestelde behoefte in de evolutie van de onderzeeer. Zoals ik al zei is er geen behoefte aan een stalen dichte sigaar die maar beperkt interactie kan hebben met ongeving. Dat de harpoon via de voorkant eruit gepoept kan worden is eeuwenlang bekend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"