Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

Harald

Citaat van: Parera op 17/11/2022 | 12:56 uur
Ik weet niet hoe de CV90 genie zich verhoud tov de huidige leopard genie tanks maar ik kan me voorstellen dat die elkaar goed kunnen vervangen.

Dat de cv90 genie in terrein beter is dan boxer genie mag duidelijk zijn.

CV90 zal in terrein denk ik idd beter presteren dan de Boxer, al is deze ook zeer mobiel.
Ook zal een recovery, repair CV90 (rups) makkelijker en stabieler zijn.

Maar in de praktijk zal denk ik de Leo2 Buffel toch wel een maatje beter zijn in den velde dan een CV90, dus wat mij betreft dit niet veranderen. 

Mourning

Citaat van: Zander op 17/11/2022 | 11:22 uur
@Mourning
Ik denk dat, gezien het feit er per brigade nog bataljons bij moeten, het derde bataljon op basis van de Boxer kan. Dan de basis van de brigades op rups, lees CV90.

Dan zou 43X bestaan uit 2 bataljons CV9035NL en 1 bataljon Boxer met uiteindelijk ook een toren en 35mm kanon. Plus er dan een tank/CV90120 bataljon aan vast en je bent redelijk waar de NAVO wilt.
Daarvoor zul je de Boxers van 17 of 42 painfbat naar 43 moeten overhevelen en ??n van beide weer op rups moeten zetten samen met een nieuw bataljon.
Ik zie niet zoveel in het complete 42BLJ naar Havelte schuiven gezien zij al eens vanuit Seedorf naar Oirschot zijn verplaatst.

Snap ik helemaal en die richting dacht ik ook uit ALS er extra infanterie bataljons aan 13 Licht en 43 Mech zouden worden toegevoegd om aan het NATO-verzoek tegemoet te komen, maarrrr... noem me een pessimist of een cynicus... ik zie dat niet gebeuren. 13 Licht met 4 infanterie bataljons? Alleen als ze dat NATRES-bataljon op de een of andere manier toch mee mogen berekenen. En dan ook nog een derde infanterie bataljon erbij voor 43 Mech. Dat zijn 2-3 gemechaniseerde infanterie bataljons op de 4 die we nu hebben.

Dan hebben we nog de vraag hoe we die extra eenheden gaan invullen en vormgeven. Gaan i.i.g. echt geen parate bataljons worden. Dus dat betekend weer optuigen van een mobilisabele component. Ben ik voor, maar is daar politiek draagvlak voor? Kan dat zonder een vorm van dienstplicht? Zo veel vragen en daarnaast heb ik nog niemand gehoord over die extra infanterie bataljons de afgelopen jaren en het is niet zo dat dit een nieuwe klacht van de NATO is ofzo.

Ik zie eerder dat men van bijv. 13 Licht een multi-nationale brigade maakt dan dat wij voorgaande allemaal gaan doorvoeren. En al helemaal niet met deze CDS! Dan zie ik er eerder nog meer Reapers bijkomen, vervanging transport heli's die naar voren wordt gehaald en dergelijke projecten...

Op zijn best zie ik op termijn iets van druk vanuit de NATO en evt. bepaalde politieke partijen en mogelijk de KL zelf ontstaan en wordt er een tweede multinationaal tankbataljon voor 43 Mech opgericht naast 414 met een Nederlands eskadron erin... Maar zeker niet met deze CDS.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Harald op 17/11/2022 | 08:34 uur
Misschien gezien ook ons te kortschieten volgens de NAVO rapportering, een extra investering is slagkracht door uitbreiding van ons CV90 bestand met extra CV90-35NL's , maar ook bijvoorbeeld de mortier variant.
En door het gebrek aan MBT's algemeen en ook de productie van nieuwe Leo's, (nu op dit moment en ook in de komende jaren) misschien moet NL dan wel investeringen in de CV90-120 variant als versterking van de infant. en mech. eenheden voor vuursteun, welke zowel de 13x als 43 kan ondersteunen.

NL heeft zich flink in de nesten gewerkt door de verkoop van de Leo2's en CV90's. NL heeft niet alleen zichzelf in de voet geschoten, maar eigenlijk zijn voet geamputeerd en kan nu maar beperkt en traag ingezet worden, en kan nu geen flinke schop/trap uitdelen.     

Ik weet niet hoe de CV90 genie zich verhoud tov de huidige leopard genie tanks maar ik kan me voorstellen dat die elkaar goed kunnen vervangen.

Dat de cv90 genie in terrein beter is dan boxer genie mag duidelijk zijn.

Zander

@Mourning
Ik denk dat, gezien het feit er per brigade nog bataljons bij moeten, het derde bataljon op basis van de Boxer kan. Dan de basis van de brigades op rups, lees CV90.

Dan zou 43X bestaan uit 2 bataljons CV9035NL en 1 bataljon Boxer met uiteindelijk ook een toren en 35mm kanon. Plus er dan een tank/CV90120 bataljon aan vast en je bent redelijk waar de NAVO wilt.
Daarvoor zul je de Boxers van 17 of 42 painfbat naar 43 moeten overhevelen en ??n van beide weer op rups moeten zetten samen met een nieuw bataljon.
Ik zie niet zoveel in het complete 42BLJ naar Havelte schuiven gezien zij al eens vanuit Seedorf naar Oirschot zijn verplaatst.
People are sheep

Oorlogsvis

Citaat van: Harald op 17/11/2022 | 08:34 uur
Misschien gezien ook ons te kortschieten volgens de NAVO rapportering, een extra investering is slagkracht door uitbreiding van ons CV90 bestand met extra CV90-35NL's , maar ook bijvoorbeeld de mortier variant.
En door het gebrek aan MBT's algemeen en ook de productie van nieuwe Leo's, (nu op dit moment en ook in de komende jaren) misschien moet NL dan wel investeringen in de CV90-120 variant als versterking van de infant. en mech. eenheden voor vuursteun, welke zowel de 13x als 43 kan ondersteunen.

NL heeft zich flink in de nesten gewerkt door de verkoop van de Leo2's en CV90's. NL heeft niet alleen zichzelf in de voet geschoten, maar eigenlijk zijn voet geamputeerd en kan nu maar beperkt en traag ingezet worden, en kan nu geen flinke schop/trap uitdelen.     
Vanavond op ZEMBLA 20:25 een docu over dat Nederland nog steeds te weinig brengt in Navo verband....

Sparkplug

Citaat van: Parera op 17/11/2022 | 08:08 uur
Extra CV90?s wordt steeds interessanter voor NL. Met het nauwelijks in gebruik zijn van MBT?s zou het ook logisch zijn om genie voertuigen op CV90 onderstellen te gebruiken. Evt ook voor het vervangen van de BARV?s van het korps mariniers.

Heeft de pantsergenie daadwerkelijk meer aan deze CV90 variant dan de Boxers die ze nu gebruiken? En kan een IFV/APC onderstel voldoen in de rol van de BARV's?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Zander op 17/11/2022 | 09:12 uur
Het hele idee van een wiel brigade (13X) is eigenlijk een flater. 13 is niet inzetbaar door de Boxer zonder fatsoenlijk boordwapen/toren. Standaardiseren van een pantservoertuigen is volgens mij nog steeds de sleutel. Als je, zoals meerdere mensen al bepleitten, zo veel als mogelijk op een CV onderstel zet, kom je logistiek en economisch veel beter beslagen ten ijs.
Die tanks zijn gewoon noodzaak. Zo bevestigd de NAVO dit nu ook. Leuk voor de b?hne dat raket art prio heeft. Eigelijk heeft de hele KL en de KM nu prio op alle fronten.
Voor mijn gevoel moeten we ook zsm zowel 13 als 43 zsm op voldoende rupsen zetten en de Boxer in haar organieke rol terug plaatsen.

In de ideale situatie zou dit moeten gebeuren, maar ik denk dat je 13 Licht op rups (v.w.b. de infanteriegevechtsvoertuigen) voordat er een opvolger is van de CV-9035MkIII's wel kunt vergeten. Tenzij men bijv. extra infanterie bataljons gaat oprichten voor beide brigades. Dat zie ik ook zeker niet gebeuren, behalve als men zou besluiten een vorm van dienstplicht of mobilisabele eenheden, een herintrede te laten doen (geloof ik overigens ook niet echt in).

Dus die Boxers moeten we het denk ik mee doen en dat heeft o.a. als consequentie dat 13 Licht gewoon niet geschikt is voor optreden in een potentiele frontlijn met een zwaar gemechaniseerde/gepantserde tegenstander. Het is wat het is, resultaat van keuzes in het verleden (waar ik toen ook tegen was, ik ben hier ook niet blij mee). W.m.b. idd komen met een fatsoenlijk wapensysteem voor op de Boxer en inzetten op loitering munitions voor 13 Licht naast de ATGM's en het nieuwe boordwapen van de Boxer als voornaamste middelen versus de gepantserde voertuigen die men tegen kan komen. Mogelijk voor de nieuwe 120mm mortieren bijzonder munities die daar ook bij kunnen helpen.

Ik zie persoonlijk nog steeds niets in de CV-90120, maar dat er in een aantal varianten wat extra CV90's mogen komen lijkt mij prima. Denk dat de mensen in het veld dat het beste kunnen beoordelen.

Ik hoop dat men de logistiek i.i.g. dermate aanpakt dat "we" eindelijk weer eens eenheden van een fatsoenlijke omvang (als daar om gevraagd wordt vanuit de NATO) kunnen ondersteunen en voor een wat langere periode.  Ik snap dat men zich vooral op multinationale BTG's richt, maar ik hoop dat men i.i.g. dan wel de ambitie heeft om zelfstandig i.i.g. ook een dergelijke eenheid uit te kunnen zenden voor langere periode en met voldoende voorraden, zwaar materieel, etc.

Dat van die MBT's... ik denk dat alles er wel over is gezegd. Persoonlijk vind ik het een klucht en een aanfluiting hoe we dat hebben "opgelost" (lees: over de schutting hebben gegooid).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Citaat van: Harald op 17/11/2022 | 08:34 uur
Misschien gezien ook ons te kortschieten volgens de NAVO rapportering, een extra investering is slagkracht door uitbreiding van ons CV90 bestand met extra CV90-35NL's , maar ook bijvoorbeeld de mortier variant.
En door het gebrek aan MBT's algemeen en ook de productie van nieuwe Leo's, (nu op dit moment en ook in de komende jaren) misschien moet NL dan wel investeringen in de CV90-120 variant als versterking van de infant. en mech. eenheden voor vuursteun, welke zowel de 13x als 43 kan ondersteunen.

NL heeft zich flink in de nesten gewerkt door de verkoop van de Leo2's en CV90's. NL heeft niet alleen zichzelf in de voet geschoten, maar eigenlijk zijn voet geamputeerd en kan nu maar beperkt en traag ingezet worden, en kan nu geen flinke schop/trap uitdelen.     
Het hele idee van een wiel brigade (13X) is eigenlijk een flater. 13 is niet inzetbaar door de Boxer zonder fatsoenlijk boordwapen/toren. Standaardiseren van een pantservoertuigen is volgens mij nog steeds de sleutel. Als je, zoals meerdere mensen al bepleitten, zo veel als mogelijk op een CV onderstel zet, kom je logistiek en economisch veel beter beslagen ten ijs.
Die tanks zijn gewoon noodzaak. Zo bevestigd de NAVO dit nu ook. Leuk voor de b?hne dat raket art prio heeft. Eigelijk heeft de hele KL en de KM nu prio op alle fronten.
Voor mijn gevoel moeten we ook zsm zowel 13 als 43 zsm op voldoende rupsen zetten en de Boxer in haar organieke rol terug plaatsen.
People are sheep

Harald

Citaat van: Parera op 17/11/2022 | 08:08 uur
Extra CV90?s wordt steeds interessanter voor NL. Met het nauwelijks in gebruik zijn van MBT?s zou het ook logisch zijn om genie voertuigen op CV90 onderstellen te gebruiken. Evt ook voor het vervangen van de BARV?s van het korps mariniers.
Misschien gezien ook ons te kortschieten volgens de NAVO rapportering, een extra investering is slagkracht door uitbreiding van ons CV90 bestand met extra CV90-35NL's , maar ook bijvoorbeeld de mortier variant.
En door het gebrek aan MBT's algemeen en ook de productie van nieuwe Leo's, (nu op dit moment en ook in de komende jaren) misschien moet NL dan wel investeringen in de CV90-120 variant als versterking van de infant. en mech. eenheden voor vuursteun, welke zowel de 13x als 43 kan ondersteunen.

NL heeft zich flink in de nesten gewerkt door de verkoop van de Leo2's en CV90's. NL heeft niet alleen zichzelf in de voet geschoten, maar eigenlijk zijn voet geamputeerd en kan nu maar beperkt en traag ingezet worden, en kan nu geen flinke schop/trap uitdelen.       

Parera

Extra CV90?s wordt steeds interessanter voor NL. Met het nauwelijks in gebruik zijn van MBT?s zou het ook logisch zijn om genie voertuigen op CV90 onderstellen te gebruiken. Evt ook voor het vervangen van de BARV?s van het korps mariniers.

Harald

nog 2 afbeeldingen van de nieuwe Zweedse CV90 voertuigen, Operationele ondersteuning pantserrupsvoertuig, DSpbv 90D en
Pionier pantserwagen, Pipbv 90D.





https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-avtal-om-stridsfordon-90/

Harald

Citaatpair of CV90 - the two new variants 🇸🇪 Sweden has ordered as an extension of its upgrade programme (CV90 RENO). Variants are a Forward Maintenance Vehicle and Combat Engineer Vehicle. Deliveries 2023-27.



https://twitter.com/JonHawkes275/status/1592901206493757442?cxt=HHwWhIDQ9aXNj5ssAAAA


Harald

CitaatNorway plans on further increasing land capabilities through the acquisition of additional Infantry Fighting Vehicles (IFV) ahead of the army standing up a fourth mechanized battalion, though it?s unclear exactly what type of vehicle that will be.

?Rather than simply ordering more CV-90 IFVs [already operated by Norway] the government will conduct groundwork to assess whether other options are best or buy additional CV-90s,? said the NDMA spokesperson.

The government is expected to make a recommendation on ?how to move forward? with the IFV program before the end of the year, with a procurement phase potentially starting at the end of 2024, confirmed the spokesperson.

?A [request for information] was developed before the summer, with an internal evaluation being developed now,? he added.

https://breakingdefense.com/2022/11/norway-bulks-up-artillery-with-new-k9-howitzer-agreement-tank-contract-set-for-year-end/

Sparkplug

Citaat van: Harald op 07/11/2022 | 10:30 uur
Als ik zo lees was CV90 eigenlijk de 1e keus, maar BAE mocht de deal niet krijgen, koste wat het kost....   :dead:

En dat allemaal vanwege de slechte afloop met de MRA4 Nimrod. BAE had voor de Britten ook een goede CV90 verkenningsvariant kunnen leveren.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.