Defensie bestelt Nederlandse radars

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 29/10/2014 | 18:54 uur

Umbert

Schijnbaar is de eerste SMART-L voor de radar bewaking van het Nederlandse luchtruim geplaatst.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/01/17/nieuwe-ogen-voor-luchtgevechtsleiders

Harald

Amerikaans-Nederlandse studie verbetert Europa's raketverdediging

Nieuwsbericht | 13-06-2018 | 15:22

Ballistische raketten in handen van vijandige staten vormen een van de grootste hedendaagse dreigingen. Verdedigingssystemen bestaan onder meer uit raketten, maar detectieradars zijn minstens zo belangrijk. Eergisteren werden de resultaten gepresenteerd van de Ballistic Missile Defence Sensor Integratie Studie (BMD SIS). Hierin staat hoe de Nederlands SMART-L radars kunnen samenwerken met de SM-3 verdedigingsraketten van  Amerikaanse 'shooterschepen'.

Aanvalsrakketten worden steeds sneller en vliegen inmiddels hoog door de dampkring. Achter de schermen werken onderzoekers daarom hard aan de doorontwikkeling van radars. Zo kunnen ze op hun beurt de raketten op steeds grotere afstand detecteren en volgen. De Koninklijke Marine neemt binnenkort op haar luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF) nieuwe radars in gebruik, de zogenaamde SMART-L ELR-radar (extended long range). Ook de luchtmacht krijgt 2 van deze systemen, ter vervanging van de huidige luchtverdedigingsradars in Nieuw Milligen en Wier.

De studie was gericht  op de integratie van de SMART-L ELR-radar in de NAVO-raketverdedigingsarchitectuur. Deze zoek-, volg- en rapporteercapaciteit moet het mogelijk maken om inkomende ballistische raketten al hoog in de dampkring te vernietigen. De studie-uitkomsten zijn inmiddels in de software verwerkt van de radar van LCF Zr.Ms. De Ruyter.

Indrukwekkend

Rear Admiral Tom Druggan van het Missile Defence Agency overhandigde het rapport op het ministerie in Den Haag aan Directeur Plannen generaal-majoor Eric Schevenhoven. Druggan benadrukte het belang van deze samenwerking en toonde zich onder de indruk van de internationale technische inzet: "Zelfs voor landen die zich op dit hoge niveau met raketverdediging  bezighouden is maritieme ballistische raketverdediging een grote technische uitdaging, maar het is een cruciale gevechtscapaciteit."

Kapitein-luitenant ter zee Fred Douglas is 1 van de betrokkenen namens Defensie: "Je moet het zien als een kogel die je met een andere kogel uit de lucht schiet."

Koploper

Nederland is een Europese koploper op het gebied van radar- en anti ballistische rakettentechnologie. Die leidende rol werd onder meer zichtbaar tijdens de At Sea Demonstration 2015 en Formidable Shield 2017. Nederlandse luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF) detecteerden en volgden ballistische raketten met hun SMART-L-radar. Met die doelinformatie vernietigden Amerikaanse schepen de projectielen.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2018/06/13/amerikaans-nederlandse-studie-verbetert-Europa%E2%80%99s-raketverdediging

Lynxian

#20
Citaat van: Reinier op 09/10/2017 | 16:29 uur
Is het dan niet makkelijker om een LCF die kant op te sturen?
En welk land in Zuid-Amerika heeft ballistische raketten?
Ik zou in een ideale wereld wel een volledige luchtafweerdekking verwachten voor alle landen in het koninkrijk. Een dergelijk systeem kan dan handig zijn. Los van het grote bereik zijn de sensoren natuurlijk gemaakt om het luchtruim in de gaten te houden. Niet dat ik verder een aanval verwacht van de oorlogszuchtige Equadoranen maar toch, het gaat om het principe; om je nationale veiligheid. Overigens ook erg wenselijk om een Falklands scenario te zien aankomen vanuit Venezuela voordat de eerste troepen aan de deur kloppen.

Parera

Citaat van: Reinier op 09/10/2017 | 16:29 uur
Is het dan niet makkelijker om een LCF die kant op te sturen?
En welk land in Zuid-Amerika heeft ballistische raketten?

Equador zou scud's hebben maar is niet bevestigd. Verder niemand waarvan het op dit moment bekend is. Maar de radar kan ook ingezet worden voor klassieke lucht verdediging met groot bereik dat was eerder mijn gedachte ipv de BMD rol.

En de West was een puur voorbeeld maar dit kan overal ter wereld bijvoorbeeld ook in Mali of ander land waar de zee ver te zoeken is.

Harald

Ballistische raket gezien door nieuwe SMART-L MM/N radar vanaf Hengelo

De SMART-L MM/N, de nieuwe radar van Thales die vanaf 2019 op de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) zal worden geplaatst, heeft nu al een ballistische raket in de ruimte kunnen detecteren. Dat deed de radar vanaf de testtoren in Hengelo, meldde Thales. De test verliep voor Zr.Ms. De Ruyter minder voorspoedig.

.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Nieuwe-radar-Thales-volgt-nu-al-ballistische-raket-091017.html

Reinier

Citaat van: Parera op 09/10/2017 | 16:09 uur
Ja deze kan worden aangesloten op bijvoorbeeld de Patriot batterijen als daar voor gekozen word. Andere mogelijkheid is ook om ze bijvoorbeeld bij dreiging in bijvoorbeeld de west te stationeren om het luchtverkeer te monitoren maar dat is zinloos zonder luchtafweer maar wel een inzet die niet gelijk een reactie uitlokt omdat het puur monitoren is.
Is het dan niet makkelijker om een LCF die kant op te sturen?
En welk land in Zuid-Amerika heeft ballistische raketten?

Parera

Citaat van: ridivek op 09/10/2017 | 00:45 uur
Naast vier SMART-L MM/N radars voor de LCF'en zijn er ook twee SMART-L MM/F in productie als vervanging van de MPR's. 
Ik ontdek net deze pagina van Thales; er is een derde variant MM/D (deployable?)
Ja deze kan worden aangesloten op bijvoorbeeld de Patriot batterijen als daar voor gekozen word. Andere mogelijkheid is ook om ze bijvoorbeeld bij dreiging in bijvoorbeeld de west te stationeren om het luchtverkeer te monitoren maar dat is zinloos zonder luchtafweer maar wel een inzet die niet gelijk een reactie uitlokt omdat het puur monitoren is.

ridivek

Naast vier SMART-L MM/N radars voor de LCF'en zijn er ook twee SMART-L MM/F in productie als vervanging van de MPR's. 
Ik ontdek net deze pagina van Thales; er is een derde variant MM/D (deployable?)

Harald

Hoe een Hengelose radar straks ballistische (kern)raketten in de ruimte kan spotten

Dit najaar zal de eerste SMART-L MM/N radar van Thales worden opgeleverd voor de Koninklijke Marine. Met deze nieuwe Nederlandse radars kunnen de fregatten ballistische raketten straks tot op 2.000 km afstand ontdekken. Marineschepen.nl sprak met één van de mannen achter dit digitale radarwonder: Jan Struik.

.../....

https://marineschepen.nl/dossiers/SMART-L-MM-N-radar-antwoord-Thales-op-dreiging-ballistische-raketten.html

Harald

Primeur: Nederlandse radar ziet satelliet op 2.000 km afstand

Een testversie van de nieuwe radar voor de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) heeft tijdens proeven een satelliet weten te detecteren en volgen. De satelliet vloog op dat moment op 2.000 km afstand van de radar. Daarmee is de SMART-L EWC Demonstrator de eerste marineradar ter wereld die dat gelukt is. 

..../....

http://marineschepen.nl/nieuws/Radar-Thales-ziet-satelliet-120916.html

StrataNL

Op 7 maart bereikten we een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van SMART-L EWC: de demonstratiemodule op de testtoren produceerde het eerste luchtbeeld.

De radar kijkt naar het westen in een hoek van 90 graden en gaf een duidelijk beeld van het luchtruim boven Nederland, de Noordzee en een deel van Engeland.

Toen het systeem voor de eerste keer werd ingeschakeld vulde het scherm in de control room zich direct met meer dan 100 tracks van verkeersvliegtuigen: het bewijs dat de radar werkt zoals verwacht. Het systeem werkt in de AAW-mode, met een bereik van 480 km. In de loop van dit jaar zullen de ontwikkelingen met de demonstratiemodule doorgaan en de prestaties zullen steeds beter worden. Tegen het einde van het jaar verwachten we in staat zijn om het systeem in de BMD (Ballistic Missile Defence) mode te brengen, met een bereik van 2.000 km.

In 2012 kreeg Thales een contract van de Koninklijke Marine voor de update van de vier SMART-L radars aan boord van de De Zeven Provinciën klasse schepen. Met deze update zal het bereik van de radar worden verhoogd tot ong. 2.000 km, waardoor deze sensor geschikt is voor de tijdige detectie van ballistische raketten. De eerste SMART-L EWC (Early Warning Capability) zal naar verwachting in 2018 op het schip worden geïnstalleerd.

In 2015 kregen we ook een contract van de Koninklijke Luchtmacht voor twee ground-based SMART-L EWC systemen als vervanging voor de verouderde MPR radars die op dit moment het Nederlandse luchtruim bewaken. Samen met dit contract, hebben we met de Defensie Materieel Organisatie een onderhoudscontract getekend dat ons verantwoordelijk maakt voor alle onderhoudsactiviteiten van de vier SMART-L EWC's van de Marine en de twee ground-based SMART-L EWC systemen.



https://www.facebook.com/ThalesNederland/photos/a.460807893948110.118171.218999224795646/1251488188213406/?type=3&theater
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Elzenga op 22/04/2015 | 14:45 uur
Hoe ging dat tot nu toe?

gewoon onderhoud bij het marinenedrijf in Den Helder, die hebben daar gereedschap en systemen voor.

Elzenga

Citaat van: Denhelderactueel op 22/04/2015 | 13:35 uur
....

Voor de instandhouding van de SMART-L EWC GB radarsystemen wordt een volledig Performance Based Logistics (PBL) contract afgesloten met Thales. Daarmee is Thales voor een periode van 16 jaar verantwoordelijk voor de instandhouding van de radarsystemen.
Hoe ging dat tot nu toe?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

DMO sluit partnerschap met Thales

Door: Redactie DHA - 22 april 2015

DMO sluit partnerschap met Thales voor instandhouding radars Luchtmacht en Marine (archief, Ministerie van Defensie).Den Helder – De Defensie Materieel Organisatie (DMO) en Thales hebben vandaag de overeenkomsten bekrachtigd, voor de instandhouding van vier SMART-L early warning capability (EWC) radars voor de Koninklijke Marine en voor twee SMART-L EWC Ground Based (GB) radars voor de Koninklijke Luchtmacht.

"Het zijn bijzondere contracten, omdat het onderhoud voor beide radarsystemen op elkaar is afgestemd en we er een marktpartij bij betrokken hebben", stelt vice-admiraal Borsboom, directeur DMO. "Door dit ook op langere termijn vast te leggen, leidt dit tot betere beheersbaarheid van de kosten."

Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland: "Deze overeenkomsten geven Thales een belangrijke rol in de instandhouding van de beveiliging van het Nederlands luchtruim. Dit sluit aan bij onze maatschappelijke rol en past in onze ambitie om nauwer samen te werken met Defensie en andere partners. Wij nemen deze verantwoordelijkheid graag op ons."

SMART-L EWC
Het onderhoud aan de SMART-L EWC voor de vier Luchtverdedigings- en Commandofregatten wordt vanaf 2018 uitgevoerd in een samenwerkingsverband tussen de Directie Materiele Instandhouding (DMI) van het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) en Thales. DMI/CZSK en de scheepsbemanning voeren het reguliere onderhoud uit. Thales garandeert gedurende een periode van 16 jaar de beschikbaarheid van de benodigde onderdelen en voert in samenwerking met CZSK de onderhoudsopleidingen uit.

In december 2014 is het contract gesloten voor de aanschaf van twee SMART-L EWC Ground Based (GB) radarsystemen voor de Koninklijke Luchtmacht. Deze radars dienen ter vervanging van de huidige verouderde Medium Power Radar (MPR) radarsystemen die in de jaren' 70 van de vorige eeuw in gebruik zijn genomen. De nieuwe grondgebonden SMART-L EWC radars vormen net als de Marine versie een vrij unieke combinatie van een langeafstand rondzoekradar voor de luchtruimwaarneming en verdediging boven Nederland met de Ballistic Missile Defence capaciteit, zoals die door Thales is ontwikkeld.

Voor de instandhouding van de SMART-L EWC GB radarsystemen wordt een volledig Performance Based Logistics (PBL) contract afgesloten met Thales. Daarmee is Thales voor een periode van 16 jaar verantwoordelijk voor de instandhouding van de radarsystemen.

http://denhelderactueel.nl/2015/04/dmo-sluit-partnerschap-met-thales/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Thales gaat Nederlands luchtruim verdedigen

Geplaatst op: 22 april 2015

HENGELO - Twee radars uit Hengelo gaan het Nederlands luchtruim verdedigen tegen vijandelijke vliegtuigen, raketaanvallen en nieuwe bedreigingen van onbemande objecten als drones.

Elektronicaconcern Thales heeft een miljoenendeal gesloten voor aanschaf en onderhoud van twee Smart-L-radars voor de Koninklijke Luchtmacht. Deze radars, die normaal op marineschepen ronddraaien, komen eind 2018 op de grond te staan in Nieuw-Milligen bij Apeldoorn en Wier bij Leeuwarden. Van daaruit kunnen ze het luchtruim in en buiten ons land tot 2.000 kilometer ver en hoog in de gaten houden.

Internationale markt
Voor Thales is dit een belangrijke opdracht. De luchtmacht wordt hiermee namelijk de 'launching customer' (eerste klant) voor de grondgebonden versie van de radar. Daarmee wil Thales de internationale markt op. Duitsland en Denemarken hebben al interesse in de Smart-L. Volgens Hans Pieper, verantwoordelijk voor de contracting bij Thales, zal het bedrijf de acquisitie gaan opvoeren, nu de eerste klant over de brug is.

Onderhoud
Het contract dat Thales woensdagochtend in Hengelo tekent met de Defensie Materieel Organisatie bezegelt niet alleen het onderhoud aan de twee grondradars, maar ook het onderhoud aan vier Smart-L radars van de marine, gedurende zestien jaar.

http://www.tubantia.nl/regio/hengelo/thales-gaat-nederlands-luchtruim-verdedigen-1.4872814