Het Belgische leger gaat een nieuwe Airbus A321 huren voor langeafstandsvluchten en die heeft niet langer de kenmerkende witte kleur maar is grijs. De eerste foto's van het toestel doken dit weekend op.
De levering van de Airbus A321 is voorzien voor één van de volgende weken. De foto's die nu opdoken zijn genomen in Derby/East Midlands waar het toestel een nieuw likje verf kreeg. De vermelding 'Belgian Air Force' is aangebracht in donkergrijs, naast de Belgische vlag en het logo van Defensie.
Er is gekozen voor een grijze kleur 'om reden van veiligheid', zegt een militaire bron. Deze kleur wordt vaak gebruikt bij transport- en jachtvliegtuigen. 'De Airbus moet zowel strategische als tactische operaties uitvoeren in het buitenland', aldus een specialist. Die wijst erop dat ook de luchtmacht in Nederland en Duitsland voor de kleur grijs heeft gekozen.
De Airbus A321 zal de huidige A330 vervangen, die al vier jaar dienst doet bij Defensie en gehuurd wordt van het Portugese Hi Fly. Het toestel werd als te groot en te duur beschouwd.
De A321 is een pak kleiner dan de A330: 176 à 200 zetels in plaats van 270 en 5 ton vracht in plaats van 45, en heeft een kleinere actieradius (4.500 kilometer tegen 10.500), maar is ook goedkoper, in de ordegrootte van 2 miljoen euro per jaar.
De nieuwe Airbus A321 voerde zijn eerste vlucht uit op 12 april 1999. Het vliegtuig werd nog gebruikt door de Turkse maatschappij Onur en zal nu een nieuwe nummerplaat krijgen (CS-TRJ) omdat het deel gaat uitmaken van de vloot van Hi Fly.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140224_00995430
Duidelijke foto:
http://www.airplane-pictures.net/photo/367881/ei-fdp-belgium-air-force-airbus-a321/ (http://www.airplane-pictures.net/photo/367881/ei-fdp-belgium-air-force-airbus-a321/)
Dus wederom wordt er een toestel geleased, ex ONUR-AIR, een blacklist maatschappij, van een Portugese Firma.
Mooi voor de Belgen natuurlijk, maar geeft wel aan wat voor peniebele situatie de krijgsmachten verkeren.
En dan durven zij nog te speculeren over aankoop van F-35 kisten :omg:
Citaat van: Ros op 24/02/2014 | 12:43 uur
En dan durven zij nog te speculeren over aankoop van F-35 kisten :omg:
Dat is een politieke keuze. Geld genoeg, maar de keuze moet worden gemaakt om het aan de vliegtuigen te besteden.
Citaat van: Ros op 24/02/2014 | 12:43 uur
En dan durven zij nog te speculeren over aankoop van F-35 kisten :omg:
Dar geldt voor het gehele spectrum.... immers ook voor de "goedkoopste" heeft men nu het geld niet.
Had men niet beter een DC10 van de Klu kunnen leasen?
Citaat van: Ace1 op 24/02/2014 | 23:32 uur
Had men niet beter een DC10 van de Klu kunnen leasen?
Die is volgens mij nog groter dan de A330.
Citaat van: Thomasen op 25/02/2014 | 00:27 uur
Die is volgens mij nog groter dan de A330.
Precies.
- oud
- groot
- Nederlands
Citaat van: Flyguy op 25/02/2014 | 00:33 uur
Precies.
- oud
- groot
- Nederlands
Volgens mij is de DC10 gestript en voorzien van een nieuwe cockpit en nieuwe Avionica.
Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 14:03 uur
Volgens mij is de DC10 gestript en voorzien van een nieuwe cockpit en nieuwe Avionica.
Het blijft te groot voor de taak die het bij de BAF krijgt. Nee, liever deze lease en de aankoop van een A330 MRRT binnen een paar jaar.
Citaat van: Thomasen op 25/02/2014 | 00:27 uur
Die is volgens mij nog groter dan de A330.
Een DC10 is qa grote vergelijkbaar met een A330.
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10
Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 16:48 uur
Een DC10 is qa grote vergelijkbaar met een A330.
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10
LB, de A330 moest weg omdat die te groot en duur was. Een DC10 is dan niet echt een verbetering.
Citaat van: Belgje op 25/02/2014 | 16:28 uur
Het blijft te groot voor de taak die het bij de BAF krijgt. Nee, liever deze lease en de aankoop van een A330 MRRT binnen een paar jaar.
Wie weet, in het kader van een EATC vloot van enkele tientallen van die dingen, het zou mooi zijn, maar er mag aardig wat gaan veranderen. Maar die tijd is er :angel:
Als je de Belgische politiek een beetje volgt zal je ziet dat er in mei echt wel héééééél belangrijke verkiezingen zijn. Federaal, regionaal en Europees. De eerstvolgende verkiezingen daarna zijn in 2019, hetgeen moeilijke beslissingen wat makkelijker zou kunnen maken... En voor de eerste keer sinds 1988 zouden de socialisten wel eens in de oppositie kunnen zitten. Hoop doet leven.
Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 14:03 uur
Volgens mij is de DC10 gestript en voorzien van een nieuwe cockpit en nieuwe Avionica.
Het blijft een oude kist.
Citaat van: Flyguy op 25/02/2014 | 18:39 uur
Het blijft een oude kist.
Dat klopt. Civiele versies worden door een groot aantal Westerse vliegvelden geweigerd, of dienen extra gelden tbv de service te betalen.
Citaat van: Flyguy op 25/02/2014 | 18:39 uur
Het blijft een oude kist.
Ik had ook verwacht dat de Belgen misschien wel de DC-10 zou de overnemen,maar ik heb ergens gelezen dat de DC-10 gebruikt gaat worden als onderdelen bron voor de andere twee KDC-10's.
Tijd voor (op termijn) onze eigen A319CJ ;) Exit Gulfstream en F-70....
Citaat van: Elzenga op 25/02/2014 | 20:18 uur
Tijd voor (op termijn) onze eigen A319CJ ;) Exit Gulfstream en F-70....
Wordt die Fokker F70 door piloten van de luchtmacht of van de KLM gevlogen en onder welk ministerie valt deze?
Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 20:24 uur
Wordt die Fokker F70 door piloten van de luchtmacht of van de KLM gevlogen en onder welk ministerie valt deze?
De Fokker-70 (PH-KBX) wordt door KLM-Cityhopper gevlogen en vliegt onder een KLM-vluchtnummer.
Officieel staat deze te boek als het NL regeringstoestel en valt dus onder MINAZ.
Citaat van: Lex op 25/02/2014 | 20:35 uur
De Fokker-70 (PH-KBX) wordt door KLM-Cityhopper gevlogen en vliegt onder een KLM-vluchtnummer.
Officieel staat deze te boek als het NL regeringstoestel en valt dus onder MINAZ.
En heeft Algemene Zaken de Fokker-70 (PH-KBX) ook aangeschaft of is dit via Infrastructuur en Milieu gegaan?
Ben het met Elzenga wel eens als de Fokker-70 (PH-KBX) vervangen moet worden dat het een groter toestel mag zijn zodat je voor grotere afstanden geen grote civiele toestelen hoeft in te huren maar de aanschaf dan niet op kosten van Defensie.
Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 20:51 uur
En heeft Algemene Zaken de Fokker-70 (PH-KBX) ook aangeschaft of is dit via Infrastructuur en Milieu gegaan?
De Fokker is door Fokker NV aangeschaft en daarna overgedragen aan de BV-NL.
Maar laten we terug on topic gaan.
Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 20:51 uur
En heeft Algemene Zaken de Fokker-70 (PH-KBX) ook aangeschaft of is dit via Infrastructuur en Milieu gegaan?
Ben het met Elzenga wel eens als de Fokker-70 (PH-KBX) vervangen moet worden dat het een groter toestel mag zijn zodat je voor grotere afstanden geen grote civiele toestelen hoeft in te huren maar de aanschaf dan niet op kosten van Defensie.
Waarom? De Fokker is toch groot zat? Brengt alleen maar extra onnodige kosten met zich mee. Bovendien is de actieradius van de Fokker voldoende. Hier is het regeringsvliegtuig te zien op St. Maarten:
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpuu.sh%2F7ahYu.jpg&hash=5d0ee29f94878f9aa75de6f1b759ff7714d16464)
Citaat van: Kaaskop2 op 25/02/2014 | 21:03 uur
Waarom? De Fokker is toch groot zat? Brengt alleen maar extra onnodige kosten met zich mee. Bovendien is de actieradius van de Fokker voldoende.
De F-70 is ontworpen voor regionale doeleinden, met een actieradius van zo'n 1100 mijl. Daarnaast zal de hofhouding niet meevliegen, maar comair gaan.
Citaat van: Kaaskop2 op 25/02/2014 | 21:03 uur
Waarom? De Fokker is toch groot zat? Brengt alleen maar extra onnodige kosten met zich mee. Bovendien is de actieradius van de Fokker voldoende. Hier is het regeringsvliegtuig te zien op St. Maarten:
Bij staatsbezoeken in Azie heeft men in het verleden gebruik moeten maken van 747´s van Martinair of KLM.
Nieuwe Airbus in Melsbroek
Sinds enkele dagen is hij er en staat hij te pronken naast de C-130's van de 15de Wing Luchttransport: de Airbus A321. Om alle procedures te controler en indien nodig aan te passen, vond op 10 april 2014 een testvlucht plaats.
http://www.mil.be/nl/videos/nieuwe-airbus-melsbroek
Citaat van: andré herc op 11/05/2014 | 10:07 uur
Nieuwe Airbus in Melsbroek
Sinds enkele dagen is hij er en staat hij te pronken naast de C-130's van de 15de Wing Luchttransport: de Airbus A321. Om alle procedures te controler en indien nodig aan te passen, vond op 10 april 2014 een testvlucht plaats.
http://www.mil.be/nl/videos/nieuwe-airbus-melsbroek
en dan straks een A319 voor Nederland als vervanger van de Gulfstream en Fokker...gaat goed zo ;)
Citaat van: Elzenga op 11/05/2014 | 13:35 uur
en dan straks een A319 voor Nederland als vervanger van de Gulfstream en Fokker...gaat goed zo ;)
Kunnen we niet ergens een oude DC-10 opkopen en ombouwen? :devil:
Op dinsdag 20 mei stelt Defensie de nieuwe A321 Airbus voor in aanwezigheid van Vice-Eerste Minister en Minister van Defensie Pieter De Crem en Chef Defensie generaal vlieger Gerard Van Caelenberge.
De A321 Airbus zal net als haar voorganger ingezet worden voor het transport van troepen, dringende evacuaties van burgers, vrachtvervoer en ten voordele van internationale partners. Het nieuwe type vliegtuig beschikt over de capaciteit om 152 passagiers en een maximale vrachtlading van veertig kubieke meter te transporteren.
De A321 Airbus zal haar vluchten vanop Melsbroek uitvoeren in de nieuwe grijze kleur, coherent met de Belgische partnerlanden.
mil.be