Defensieforum.nl

Overigen => Defensie Nieuws & Media (Internationaal) => Topic gestart door: Zeewier op 16/01/2014 | 18:05 uur

Titel: PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Zeewier op 16/01/2014 | 18:05 uur
JANUARY 9, 2014
BY NEWS DESK
PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessels for the French Navy

The French defense procurement agency DGA has awarded a shipbuilding team lead by the PIRIOU shipyard and DCNS to construct three multi-mission ocean-going vessels, with an option for a fourth. The B2M multi-mission ships are intended for operation overseas, each will have a length of 65 metres long and a displacement of 1500-2300 tons. The vessels will be delivered in 2015 and 2016.

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdefense-update.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F01%2FB2M.jpg&hash=2d530d3d0f7f2483266243f9579c29e1c7338f1b)

When the B2M will become operational, it will be able to better support rapid response operations, including emergency evacuation of citizens, conducting underwater intervention supporting divers and underwater surveillance missions using remotely operated vehicles (ROV).
Apart from paramilitary missions B2M will also support enforcing the French ministerial missions Government Action at Sea (MEAs) addressing operations in the Economic Exclusion Zone; they will support fisheries police missions, fight against illegal immigration, drug trafficking and piracy and assist ships in distress, through employing towing and firefighting means.

The vessels will have a top speed of 12 to 15 knots, with mission endurance of approximately 30 days without replenishment. The B2M are designed to enable high utilization, sustaining up to 200 days per year. The boats will have accommodations for 20 additional personnel (joint, police or gendarmerie) plus with two 4×4 vehicles along with their weapons and ammunition. Each boat will be equipped for self sustained operations. The ship will be equipped with a crane for loading and unloading containers, carry an eight-meter work boat for ship-to-shore operations and several semi-rigid (RHIBs) boats. B2M will also be capable of deploying divers. The ship will be fitted with attachments for carrying weapons and munitions. Each boat will also be equipped with firefighting equipment and will support towing capacity of up to 30 tons.

PIRIOU will be responsible for the design and the construction of the ships. DCNS is co-contractor with PIRIOU for the military aspects of the design studies and the supply of the onboard communications systems (SITIP). DCNS will also be responsible for in-service support (ISS) of each ship for up to 6 years.

To carry out the project the two companies have established in 2013 a joint venture named called KERSHIP.
"This order was fundamental for us. First in practical terms, as we needed it to avoid a dip in workload in 2014, but also of course in strategic terms, since it gives substance to our collaboration with DCNS, which is boosted into orbit with excellent prospects for the future, particularly for export." Pascal PIRIOU, Chairman and CEO of the PIRIOU group said.
http://defense-update.com/20140109_b2m-contract-awarded-piriou-dcns.html
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: bergd op 16/01/2014 | 20:52 uur
Is max 2300 ton niet een beetje weinig voor een "ocean going " schip? Een maatje groter zoals de http://en.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Harstad niet verstandiger geweest? Je zult in iedergeval goeie zee benen moeten hebben.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/01/2014 | 21:41 uur
Citaat van: bergd op 16/01/2014 | 20:52 uur
Is max 2300 ton niet een beetje weinig voor een "ocean going " schip? Een maatje groter zoals de http://en.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Harstad niet verstandiger geweest? Je zult in iedergeval goeie zee benen moeten hebben.

Idd leuk voor de Middellandse zee e.d.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Lex op 16/01/2014 | 21:47 uur
Citaat van: bergd op 16/01/2014 | 20:52 uur
Is max 2300 ton niet een beetje weinig voor een "ocean going " schip? Een maatje groter zoals de http://en.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Harstad niet verstandiger geweest? Je zult in iedergeval goeie zee benen moeten hebben.
Er wordt vermeld dat de eenheden bestemd zijn voor "overseas", waarbij men al snel gaat denken aan de Carib. De cutters van de KW-NA zijn volgens mij zelfs nog lichter.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Elzenga op 16/01/2014 | 21:56 uur
en niks over ijsbreker kwaliteiten...je zou verwachten dat de Fransen hier ook mee bezig zijn gezien de ontwikkelingen in het poolgebied..
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Lex op 16/01/2014 | 22:07 uur
Citaat van: Elzenga op 16/01/2014 | 21:56 uur
en niks over ijsbreker kwaliteiten...
Verwacht je ijs in de Carib?
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Elzenga op 16/01/2014 | 22:11 uur
Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 22:07 uur
Verwacht je ijs in de Carib?
daar (nog) niet...maar gezien de Franse ambities...poolgebieden..

Zie nu dat ze bij Zuidpool wel een ijsbreker in dienst hebben...
http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Astrolabe_%28icebreaker%29
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Harald op 16/01/2014 | 22:35 uur
Citaat van: Elzenga op 16/01/2014 | 22:11 uur
Zie nu dat ze bij Zuidpool wel een ijsbreker in dienst hebben...
http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Astrolabe_%28icebreaker%29

displacement is 2150 Ton, dus ook niet zo groot en gelijk aan die B2M multi-mission ships
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Lex op 16/01/2014 | 22:36 uur
Citaat van: Elzenga op 16/01/2014 | 22:11 uur
daar (nog) niet...maar gezien de Franse ambities...poolgebieden..
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap de relevantie niet.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: dudge op 16/01/2014 | 22:56 uur
Citaat van: bergd op 16/01/2014 | 20:52 uur
Is max 2300 ton niet een beetje weinig voor een "ocean going " schip? Een maatje groter zoals de http://en.wikipedia.org/wiki/NoCGV_Harstad niet verstandiger geweest? Je zult in iedergeval goeie zee benen moeten hebben.

Tsja, misschien wel. Maar ik verwacht, ondanks de gebruikte termen, dat deze schepen weinig buiten de EEZ zullen komen. En daar varen nu ook al voornamelijk kleinere schepen. Denk aan de Flamant klasse of P400 klasse, van beide rond de 400 ton.

Nu wil EEZ niet zeggen dat het om rustige zeetjes gaat. De top 3 grootste EEZ lijkt op:
1: United States: 11.3 miljoen km2
2: France: 11 miljoen km2
3: Australia: 8.5 miljoen km2
....
Nederland: 0.15 miljoen km2

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F3%2F36%2FEEZ_France.png&hash=077dac74c35fed98f8aff5badd8c5fe238354599)

En daarnaast hebben de Fransen ook nog wat overzeese bases, zoals in Djibouti, die wellicht kunnen profiteren van deze schepen, als zijn in die regio wel de nodige assets aanwezig.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: dudge op 16/01/2014 | 23:11 uur
Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 21:47 uur
Er wordt vermeld dat de eenheden bestemd zijn voor "overseas", waarbij men al snel gaat denken aan de Carib. De cutters van de KW-NA zijn volgens mij zelfs nog lichter.

o.a. ja.
Lijkt een beetje op de Pelikaan, qua rol?
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Harald op 16/01/2014 | 23:17 uur
Citaat van: Thomasen op 16/01/2014 | 22:56 uur
De top 3 grootste EEZ lijkt op:
1: United States: 11.3 miljoen km2
2: France: 11 miljoen km2
3: Australia: 8.5 miljoen km2
....
Nederland: 0.15 miljoen km2

With 11 351 000 km2 of ocean in its EEZ, the United States' EEZ is actually greater than its considerable land area, but considering that the US is the fourth-largest country by land area, it's really not much of a surprise. Second place, however, may indeed be a surprise: France. While the land area of France and its overseas territories is barely one-fourteenth that of the US, France's EEZ is nearly identical in size at 11 035 000 km2. While France's vast colonial empire is long gone, it has retained control of the widely-dispersed islands of its empire, and thus can lay claim to the associated EEZs. The amounts of water France controls around French Polynesia, New Caledonia, and the French Southern and Antarctic Lands in the Indian Ocean, among many other places, also gives the republic worldwide physical coverage the United States doesn't have.

http://basementgeographer.com/exclusive-economic-zones-how-some-countries-are-a-lot-larger-than-they-appear/

Best wel slim van die Fransen, hebben ze op veel plaatsen een vinger in de pap en "aanwezigheids" rechten.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Lex op 16/01/2014 | 23:24 uur
Citaat van: Thomasen op 16/01/2014 | 23:11 uur
o.a. ja.
Lijkt een beetje op de Pelikaan, qua rol?
Vooralsnog wel.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Zeewier op 16/01/2014 | 23:53 uur
Het is opvallend dat de Franse marine dus niet voor extra OPV's van de Gowind klasse kiest. Ze heeft maar één Gowind OPV tot haar beschikking.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Lex op 17/01/2014 | 00:04 uur
Citaat van: Zeewier op 16/01/2014 | 23:53 uur
Het is opvallend dat de Franse marine dus niet voor extra OPV's van de Gowind klasse kiest. Ze heeft maar één Gowind OPV tot haar beschikking.
Dat is L'Adroit volgens mij. Het staat mij bij dat deze door een Franse werf gebouwd is en dat de Fr. marine daarmee een periode "proef vaart".
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: Zeewier op 17/01/2014 | 00:09 uur
Citaat van: Lex op 17/01/2014 | 00:04 uur
Dat is L'Adroit volgens mij. Het staat mij bij dat deze door een Franse werf gebouwd is en dat de Fr. marine daarmee een periode "proef vaart".
Dat klopt. L'Adroit is puur door DCNS gefinancierd en gebouwd. Nu inderdaad in proefvaart.
Titel: Re:PIRIOU and DCNS to Deliver Three EEZ Support Vessel
Bericht door: bergd op 17/01/2014 | 02:05 uur
Citaat van: Thomasen op 16/01/2014 | 22:56 uur
Tsja, misschien wel. Maar ik verwacht, ondanks de gebruikte termen, dat deze schepen weinig buiten de EEZ zullen komen. En daar varen nu ook al voornamelijk kleinere schepen. Denk aan de Flamant klasse of P400 klasse, van beide rond de 400 ton.


Thanks voor de info