Queen Elizabeth class Aircraft Carriers

Gestart door Lex, 29/06/2009 | 22:09 uur

Parera

De F-35B is geen verkeerde keuze maar de Britten geven zelf al aan geen geld genoeg te hebben om beide QE's te voorzien van voldoende toestellen (4 a 5 Squadrons) waardoor ze altijd aangewezen zullen zijn op een (aantal) partner(s).

Met een totaal aantal (geplande) F-35B's van 42 komen ze nooit verder dan 2,5 a 3,5 Squadron, gezien de prijs van de F-35B (+/- 135 miljoen USD) vs. de F-35C (+/- 117 miljoen USD) zou je er vanuit kunnen gaan dat de F-35C een oplossing gaf met een klein aantal meer kisten (48).

De toekomst zal het moeten uitwijzen of de QE's en F-35B's een goede combinatie is maar als ik de keuze had mogen maken had ik voor F-35C en CATOBAR carriers gegaan.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 07/02/2021 | 13:04 uur
Naar mijn mening heeft deze scheepsklasse de juiste grootte. Juist omdat er voor F-35B is gekozen, wil je zoveel mogelijk sorties kunnen maken. Met een kleinere grootte leg je juist meer beperkingen op de inzetmogelijkheden.

Liever een dedicated vliegkampschip dan een LHA/LHD.

Zoiets heb ik ook , we kennen het echte potentiaal van de F35B nog niet maar van wat we ervan weten komt ie beter tot zijn recht op een grote flattop. maar denk zelf ook dat een F35B langer mee gaat dan een F35C puur gezien stressbelasting tijdens starten en landen.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 07/02/2021 | 12:39 uur
Is de vraag of de 2 carriers te groot zijn voor de F-35B dan moet ik het antwoord aanpassen naar ja. Voor de F-35B hadden de Britten beter kunnen kijken naar de Italianen met hun Cavour (30,000 ton i.p.v. 65,000 ton's QE's). Maar vanaf dag 1 had wat mij betreft de RN moeten kiezen voor 2 CATOBAR carriers of 2 LHA's/LHD's met de F-35B.

Naar mijn mening heeft deze scheepsklasse de juiste grootte. Juist omdat er voor F-35B is gekozen, wil je zoveel mogelijk sorties kunnen maken. Met een kleinere grootte leg je juist meer beperkingen op de inzetmogelijkheden.

Liever een dedicated vliegkampschip dan een LHA/LHD.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#416
Citaat van: Sparkplug op 07/02/2021 | 12:02 uur
Are the Royal Navy's aircraft carriers too big?

https://www.navylookout.com/are-the-royal-navys-aircraft-carriers-too-big/

Wat mij betreft zijn de QE's niet te groot maar heeft men gekozen voor de verkeerde soort carrier (vliegtuigen). Ze hadden niet moeten kiezen voor Skijump met STOVL vliegtuigen maar voor een CATOBAR carrier. De laatste optie was nog een combinatie van Skijump met arrestor gear maar ik weet niet of dat met de F-35C haalbaar geweest was anders houd je alsnog de F-35B en dan maakt het weinig verschil met de huidige uitvoering.



Is de vraag of de 2 carriers te groot zijn voor de F-35B dan moet ik het antwoord aanpassen naar ja. Voor de F-35B hadden de Britten beter kunnen kijken naar de Italianen met hun Cavour (30,000 ton i.p.v. 65,000 ton's QE's). Maar vanaf dag 1 had wat mij betreft de RN moeten kiezen voor 2 CATOBAR carriers of 2 LHA's/LHD's met de F-35B.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

De Britten kiezen bewust voor een langzame levertijd van de F-35B, omdat zij eigenlijk de Block 4 uitvoering (Lot 15>) willen. Dan hoeven ze niet zoveel Block 3F toestellen te upgraden. Verder zijn de meeste nieuwe Britse wapens voor Block 4.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Huzaar1

Heel fijn voor ze. Nu nog vliegtuigen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Carrier Strike Group hits important milestone

Press release

The UK's Carrier Strike Group (CSG) has achieved a major milestone ahead of its first operational deployment this year.

Published 4 January 2021
From: Ministry of Defence


HMS Queen Elizabeth has achieved Initial Operating Capability (IOC). Crown copyright.

The CSG has reached Initial Operating Capability (IOC), meaning all elements of the group from fighter jets to radar systems to anti-ship weapons have been successfully brought together and operated.

Both the air and naval elements of the CSG have now met this milestone, which includes qualified pilots and ground crews being held at short notice for carrier-based operations and trained to handle weapons and maintain the equipment.

Another marker of success at this stage includes the ability to deploy Anti-Submarine Warfare capabilities such as frigates and destroyers, as well as both fixed and rotary wing aircraft including Merlin helicopters to operate alongside the carrier.

Defence Minister Jeremy Quin said:
"This is a hugely significant milestone for HMS Queen Elizabeth, the Royal Navy and the whole country. This achievement is a testament to the determination of our service personnel and industry workforce who have delivered this first-rate military capability, a capability held by only a handful of nations. I wish the entire Carrier Strike Group well ahead of their first operational deployment this year."

Following the success of the NATO Joint Warrior Exercises last autumn, the Carrier Strike Group capability has reached the key IOC milestone for the programme on schedule.

The multinational deployment in 2020 focussed on incorporating all elements of the CSG with 13 of the UK's allies including Belgium, Canada, Denmark, France, Germany, Latvia, the Netherlands, Norway, Spain, Turkey, Japan, UAE and the US. Exercise Joint Warrior saw the largest number of aircraft on a British Royal Navy carrier since 1983, as well as the most F-35B jets at sea across the globe.

Full operating capability for the CSG is expected by December 2023.

https://www.gov.uk/government/news/carrier-strike-group-hits-important-milestone
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Parera op 09/12/2020 | 11:45 uur
Ik zie de Britten in de toekomst ook nog wel naast Singapore een extra FOB op zetten in de Oost. Misschien is Australië wel een goede optie maar dan kunnen de SSN's en SSBN's daar (waarschijnlijk) geen gebruik van maken. Bijvoorbeeld Sydney en dan RAAF Base Williamtown voor de F-35's (thuisbasis RAAF F-35A's). Voor de toestellen een kleine 15 a 20 minuten vliegen om vanaf de carrier op hun basis aan te komen.
Het zou kunnen, ik denk dat het een far stretch is voor de Britten. Hun defensie/ marine is niet meer wat het was. Het is niet dat ze nog erg ruim in hun jasje zitten, het gaat heel veel kosten en voor wat?
Ik denk dat het een brug te ver wordt voor de Britten om hun defensie in Europa op peil te houden en ook nog een keer substantiële bijdrage te leveren in het Verre Oosten.
Ja, ze zouden er permanent een fregat kunnen stationeren, misschien ook een onderzeeër er bij. Is goed voor het committent te tonen, maar het is nu ook niet ook zo dat dat het verschil gaat maken.

Over een paar jaar is de Australische marine niet heel veel kleiner meer dan de Britse (afgezien van de 2 carriers en nucleaire capaciteit).
Luchtmacht van Singapore: 60 F-16 C/D en 40 F-15E Strike Eagle. En dat voor een landje kleiner dan de Flevopolder, heeft een luchtmacht waar wij enkel van zouden kunnen dromen.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 09/12/2020 | 11:45 uur
Ik zie de Britten in de toekomst ook nog wel naast Singapore een extra FOB op zetten in de Oost. Misschien is Australië wel een goede optie maar dan kunnen de SSN's en SSBN's daar (waarschijnlijk) geen gebruik van maken. Bijvoorbeeld Sydney en dan RAAF Base Williamtown voor de F-35's (thuisbasis RAAF F-35A's). Voor de toestellen een kleine 15 a 20 minuten vliegen om vanaf de carrier op hun basis aan te komen.

RAAF Base Williamtown is al een erg drukke vliegbasis met zes squadrons (mix van F/A-18A/B, F-35A, Hawk 127, E-7A en PC-21). Verder deelt het faciliteiten met Newcastle Airport. Het zou mooi zijn als HMAS Albatross te Nowra, NSW weer net als vroeger jachtvliegtuigen gestationeerd kan hebben. Nu zijn daar hoofdzakelijk helikopters van de Royal Australian Navy Fleet Air Arm (RAN FAA) gestationeerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#408
Citaat van: Sparkplug op 09/12/2020 | 09:35 uur
In Sembawang, Singapore is er de British Defence Singapore Support Unit. Dit zou kunnen worden de uitgebreid. De U.S. Navy komt ook regelmatig in Singapore. En de Australian Defence Force kan veel, maar niet alles. Daarom werkt Australië ook samen met de VS en VK.

Ik zie de Britten in de toekomst ook nog wel naast Singapore een extra FOB op zetten in de Oost. Misschien is Australië wel een goede optie maar dan kunnen de SSN's en SSBN's daar (waarschijnlijk) geen gebruik van maken. Bijvoorbeeld Sydney en dan RAAF Base Williamtown voor de F-35's (thuisbasis RAAF F-35A's). Voor de toestellen een kleine 15 a 20 minuten vliegen om vanaf de carrier op hun basis aan te komen.

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 08/12/2020 | 23:07 uur
Ja dat is waar. Goed dat ze committent laten zien, maar mijn punt blijft; na 6 maanden rond dobberen in de Oost gaan ze weer huiswaarts. Dan duurt het minstens weer 3,4,5 jaar voordat ze weer het schip naar die regio kunnen sturen.
Ze hebben daar geen basis meer en ze kunnen ook geen schepen meer permanent in die contreien houden.

Ik denk dat Singapore, Maleisië en Australië ook iets meer kijken en vertrouwen op de Amerikanen dan de Britten.
En het scheelt over een paar jaar niet veel meer of de marine van Australië is even groot als die van het VK.

Just my 2 cents.

In Sembawang, Singapore is er de British Defence Singapore Support Unit. Dit zou kunnen worden de uitgebreid. De U.S. Navy komt ook regelmatig in Singapore. En de Australian Defence Force kan veel, maar niet alles. Daarom werkt Australië ook samen met de VS en VK.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 08/12/2020 | 22:47 uur
China zal er misschien niet van wakker liggen, maar landen als Maleisië en Singapore liggen wel wakker van China. Deze twee landen hebben samen met Australië, Nieuw Zeeland en het Verenigd Koninkrijk de Five Power Defence Arrangements (FDPA). Het is alleen maar goed dat de Britten bij hun partners hun gezicht laten zien.
Ja dat is waar. Goed dat ze committent laten zien, maar mijn punt blijft; na 6 maanden rond dobberen in de Oost gaan ze weer huiswaarts. Dan duurt het minstens weer 3,4,5 jaar voordat ze weer het schip naar die regio kunnen sturen.
Ze hebben daar geen basis meer en ze kunnen ook geen schepen meer permanent in die contreien houden.

Ik denk dat Singapore, Maleisië en Australië ook iets meer kijken en vertrouwen op de Amerikanen dan de Britten.
En het scheelt over een paar jaar niet veel meer of de marine van Australië is even groot als die van het VK.

Just my 2 cents.

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 08/12/2020 | 20:55 uur
Ik begrijp het principe van showing the flag, maar ik heb gewoon mijn eigen vraagtekens bij.
Leuk dat die Britten daar naar toe gaan, je moet toch wat met je carrier. Op het dek staan Amerikaanse F-35's, die hebben meer dan genoeg spul in de regio, dat gaat geen gewicht in de schaal brengen. En na een 6 maanden moeten ze weer terug.

Na het uit dienst nemen van de Harrier GR.9 in 2010 hebben de Britten een achterstand opgelopen. De samenwerking met de USMC is er niet voor niets. Verder gaan de Britse F-35B leveringen langzaam, omdat er onder andere op de af fabriek Block 4 versie wordt gewacht.

Citaat van: Reinier op 08/12/2020 | 20:55 uur
Nou ja, leuk dat ze op pad gaan en dat ze kunnen oefenen met Japanners en Amerikanen. De Chinezen zullen er geen nacht van wakker liggen.

China zal er misschien niet van wakker liggen, maar landen als Maleisië en Singapore liggen wel wakker van China. Deze twee landen hebben samen met Australië, Nieuw Zeeland en het Verenigd Koninkrijk de Five Power Defence Arrangements (FDPA). Het is alleen maar goed dat de Britten bij hun partners hun gezicht laten zien.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.