Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 07/04/2018 | 23:36 uur
Te veel andere prioriteiten die eerst dringend investeringen nodig hebben om weer met deze tak van sport te gaan beginnen m.i..

Tegen de tijd dat dat allemaal is opgelost, is ook duidelijk hoe dit nieuwe Duits-Franse MPA toestel zich t.o.v. de P-8 Poseidon verhoudt. Dan weet men tenminste wat er van de plank kan worden gekocht.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Micheltje

Citaat van: Parera op 07/04/2018 | 23:14 uur
Waarom zou Leeuwarden niet geschikt zijn? En zoals ik aangeef zou een vergelijkbaar commando als het EATC een goede oplossing kunnen zijn waarbij de toestellen bijvoorbeeld vooruitgeschoven op een andere locatie kunnen staan dichter bij het missie gebied.

Nederland heeft genoeg vliegbasissen maar de Kooy is gegarandeerd te klein voor de nieuwe generatie toestellen, in een ander topic heb ik aangegeven dat mijn voorkeur uitgaat naar Leeuwarden omdat het dichterbij het operatie gebied ligt dan de andere opties (Woensdrecht, Volkel, Eindhoven, Schiphol) en die laatste optie zou zeker niet wenselijk zijn.

Omdat Leeuwarden diverse internationale oefeningen heeft.
Zodra de drones er zijn heb je daar ook al het een en ander van.
Zo word het als maar drukker aldaar.

Ik zie meer in een optie Rotterdam airport als dat deels Luchtmacht kan worden.
Qua ruimte hebben hun plek zat om een aparte basis te maken naast het vliegveld zelf.
Tevens de aanvlieg route naar het operatie gebied is niet echt ver

Parera

#799
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/04/2018 | 00:18 uur
Keep it simple: we hebben plek zat op Woensdrecht, Eindhoven en (vermoedelijk) Leeuwarden.
Dat is wat ik al eerder zei ; Leeuwarden en anders een andere militaire basis. Al denk ik dat we Eindhoven beter kunnen bewaren voor transport taken met de hoop dat we daar nog wat uitbreiding in kunnen krijgen met de vervanging van de C-130's vanaf 2031.

We kunnen wel kijken naar vervanging van de Dorniervliegtuigen (kustwacht), Dash-8's (Kustwacht Carib) en Gulfstream door bijvoorbeeld een Saab Swordfish /Global 6000.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/04/2018 | 23:57 uur
Dat kan maar mijn voorkeur gaat ook uit naar een basis die al gebruikt word voor militair vlieg verkeer i.v.m. kosten van bewaking, munitiebunkers e.d. andere aspecten die specifiek worden gebruikt voor militair vliegverkeer. Schiphol zou nog kunnen omdat hier ook al de Kustwacht zit en de beveiliging van het vliegveld ook onder de KMAR valt maar door het grote civiele gebruik van schiphol is dat geen wenselijke locatie.



Keep it simple: we hebben plek zat op Woensdrecht, Eindhoven en (vermoedelijk) Leeuwarden.

Parera

Citaat van: Umbert op 07/04/2018 | 23:48 uur
Misschien Eelde daar is nu ook een baan van 2700 meter, en ze hebben een redelijke infra en misschien kunnen de oude gebouwen van de Rijks luchtvaart school als ze nog beschikbaar zijn en mooie start van de infra geven.

Dat kan maar mijn voorkeur gaat ook uit naar een basis die al gebruikt word voor militair vlieg verkeer i.v.m. kosten van bewaking, munitiebunkers e.d. andere aspecten die specifiek worden gebruikt voor militair vliegverkeer. Schiphol zou nog kunnen omdat hier ook al de Kustwacht zit en de beveiliging van het vliegveld ook onder de KMAR valt maar door het grote civiele gebruik van schiphol is dat geen wenselijke locatie.


Wel een interessante pdf met alle gegevens van de A320 die ik tegenkwam met zeer gedetailleerde tekeningen en informatie tot de kleinste details van het toestel.
http://www.airbus.com/content/dam/corporate-topics/publications/backgrounders/techdata/aircraft_characteristics/Airbus-Commercial-Aircraft-AC-A320-Feb18.pdf

Umbert

Citaat van: Parera op 07/04/2018 | 23:14 uur
Nederland heeft genoeg vliegbasissen maar de Kooy is gegarandeerd te klein voor de nieuwe generatie toestellen, in een ander topic heb ik aangegeven dat mijn voorkeur uitgaat naar Leeuwarden omdat het dichterbij het operatie gebied ligt dan de andere opties (Woensdrecht, Volkel, Eindhoven, Schiphol) en die laatste optie zou zeker niet wenselijk zijn.

Misschien Eelde daar is nu ook een baan van 2700 meter, en ze hebben een redelijke infra en misschien kunnen de oude gebouwen van de Rijks luchtvaart school als ze nog beschikbaar zijn en mooie start van de infra geven.

Mourning

Te veel andere prioriteiten die eerst dringend investeringen nodig hebben om weer met deze tak van sport te gaan beginnen m.i..
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Micheltje op 07/04/2018 | 22:37 uur
En waar wilt men deze toestellen dan gaan plaatsen?
Gezien Valkenburg dicht is en Leeuwarden niet echt optimaal geschikt is

Waarom zou Leeuwarden niet geschikt zijn? En zoals ik aangeef zou een vergelijkbaar commando als het EATC een goede oplossing kunnen zijn waarbij de toestellen bijvoorbeeld vooruitgeschoven op een andere locatie kunnen staan dichter bij het missie gebied.

Nederland heeft genoeg vliegbasissen maar de Kooy is gegarandeerd te klein voor de nieuwe generatie toestellen, in een ander topic heb ik aangegeven dat mijn voorkeur uitgaat naar Leeuwarden omdat het dichterbij het operatie gebied ligt dan de andere opties (Woensdrecht, Volkel, Eindhoven, Schiphol) en die laatste optie zou zeker niet wenselijk zijn.

Zander

Citaat van: Micheltje op 07/04/2018 | 22:37 uur
En waar wilt men deze toestellen dan gaan plaatsen?
Gezien Valkenburg dicht is en Leeuwarden niet echt optimaal geschikt is

Misschien hebben ze nog een leeg hoekje in Lelystad :dead:
People are sheep

Micheltje

En waar wilt men deze toestellen dan gaan plaatsen?
Gezien Valkenburg dicht is en Leeuwarden niet echt optimaal geschikt is

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2018 | 21:30 uur
Of dat de juiste club is, daar heb ik mijn vraagtekens over, het is immers geen logistiek en stel..... Venezuela doet moeilijk en we moeten op jacht.... gaat dat zonder beperkingen/problemen?
Nop niet eenzelfde club maar wel een partnerschap met meerdere landen. Mochten we voor de A320 gaan zou dat als eerste met Duitsland en Frankrijk zijn maar er zullen zeker meer landen aansluiten. Van mij mag het ''concept'' van EATC wel overgenomen worden met 1 of 2 Main operations bases (Nordhoz, GER en/of Lorient South Brittany Airport, FRA) waarvanaf de partners hun MPA's of eigenlijk Multi-Mission Patrol Aircraft's (MMPA's) want ik vermoed dat de nieuwe toestellen ook beter inzetbaar zullen zijn boven land op gebied van intel / recon / fire support.

Vooral kijkend naar de Atalantics van Frankrijk die de laatste jaren ook boven Irak ingezet zijn voor het leveren van close air support en intel zal dit ook een taak worden van de nieuwe generatie toestellen. Dat Nederland deze belangrijke capaciteit terug moet krijgen lijkt mij duidelijk en daarom stel ik ook voor om te kijken naar 4 stuks vanaf 2030 - 2035 en nog eens 2 (of meer) in de periode 2035- 2040.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 07/04/2018 | 21:21 uur
Een Airbus voor die taak inbrengen in EATC zou daarvoor wel handig zijn.

Of dat de juiste club is, daar heb ik mijn vraagtekens over, het is immers geen logistiek en stel..... Venezuela doet moeilijk en we moeten op jacht.... gaat dat zonder beperkingen/problemen?

Enforcer

Citaat van: Master Mack op 06/04/2018 | 18:54 uur
NLD aanhaken zou ik zeggen voor 5 stuks

Een Airbus voor die taak inbrengen in EATC zou daarvoor wel handig zijn.

Master Mack

NLD aanhaken zou ik zeggen voor 5 stuks

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Marine Blog‏ @Deutsche_Marine · 3 u3 uur geleden 

Seefernaufklärer: ein deutsch-französischer Nachfolger für die P-3C ,,Orion"
Deutschland und Frankreich wollen ein neues Patrouillenflugzeug entwickeln.  Absichtserklärung wird am 27. April unterzeichnet