Schuivende balans in de Perzische Golf

Gestart door dudge, 19/07/2011 | 16:16 uur

A.J.

Citaat van: Ros op 22/07/2019 | 23:18 uur
Ik denk dat met een forse EU macht in de regio Iran wel na gaat denken.......

De NATO kan zoiets niet?

Het VK is sowieso feitelijk geen EU meer.

Lex

Citaat van: Jah op 22/07/2019 | 23:21 uur
Ik zie liever dat de EU een diplomatieke houding aanneemt dan een militaire.
Doen zij dat dan niet?

Jah

Citaat van: Lex op 22/07/2019 | 23:16 uur
Waaruit dus de conclusie getrokken moet worden dat het dus beter is een niet afwachtende houding aan te nemen, als ik je goed begrijp, de gevolgen daargelaten.

Ik zie liever dat de EU een diplomatieke houding aanneemt dan een militaire.

Ros

Citaat van: Jah op 22/07/2019 | 22:38 uur
Wat als Iran toch in de aanwezigheid van Europese schepen een schip/tanker probeert te onderscheppen?

Als alle partijen achter een dergelijke missie staan en het doel is ook heel duidelijk gemaakt zou je een onderschepping moeten voorkomen. Het gaat immers niet om Iran die het doet of de marine Kenia of wie dan ook maar om het beschermen van de schepen. Zie het maar in de licht van de missie tegen piraterij, wie de daders zijn of dreigen te worden, maakt niet uit. Ik denk dat met een forse EU macht in de regio Iran wel na gaat denken.......

Citaat van: nu.nl op 22/07/2019 | 23:13 uur
Verenigd Koninkrijk vraagt Nederland missie in Perzische Golf te steunen

Een begin ?

Lex

Citaat van: Jah op 22/07/2019 | 23:11 uur
Ja, maar een afwachtende houding brengt niet het gevaar met zich mee dat desbetreffende EU-landen betrokken raken in een regionale oorlog met desastreuze gevolgen.
Waaruit dus de conclusie getrokken moet worden dat het dus beter is een niet afwachtende houding aan te nemen, als ik je goed begrijp, de gevolgen daargelaten.

Lex

Verenigd Koninkrijk vraagt Nederland missie in Perzische Golf te steunen
   
Het Verenigd Koninkrijk stuurt aan op een marinemissie onder Europese leiding in de Perzische Golf, nadat daar een Britse tanker in beslag is genomen. Nederland is benaderd om aan die missie deel te nemen, meldt het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken maandag.

Eerder vroegen ook de Amerikanen Nederland al om een bijdrage te leveren, om een veilige doorvaart voor schepen in de Straat van Hormuz te bevorderen. Het kabinet onderzoekt nog of dat mogelijk en wenselijk is.

De door het VK voorgestelde marinemissie moet de veiligheid van de scheepvaart garanderen in de Straat van Hormuz, waar Iran vrijdag een Britse tanker in beslag heeft genomen. "We willen deze missie zo snel mogelijk op poten zetten", zegt de Britse minister Jeremy Hunt (Buitenlandse Zaken). Hij beschuldigt Iran van "staatspiraterij".

Iraanse manschappen namen de tanker Stena Impero in beslag, nadat eerder de Iraanse tanker Grace 1 aan de ketting was gelegd bij het Britse gebiedsdeel Gibraltar. Dat vaartuig zou met ruwe olie onderweg zijn geweest naar Syrië en daarmee Europese sancties overtreden.

Hunts Iraanse ambtsgenoot Mohammad Zarif zegt dat de Britse tanker is tegengehouden omdat het schip zich niet aan de regels hield. Hij ontkent dat de inbeslagname een reactie is op het incident met de Grace 1.

Hunt beklemtoont dat de missie geen onderdeel zal zijn van het Amerikaanse beleid om "maximale druk" uit te oefenen op Iran. Washington heeft zich teruggetrokken uit het akkoord over het nucleaire programma van Teheran en heeft ook weer zware sancties opgelegd.

"We blijven vasthouden aan de nucleaire overeenkomst met Iran", zegt Hunt, die benadrukt dat zijn regering de spanning niet verder wil doen oplopen. "Als Iran doorgaat op dit gevaarlijke pad, moeten ze accepteren dat het gevolg is dat er een grotere westerse militaire aanwezigheid zal zijn in de wateren voor hun kust."

Zarif stelt dat zijn land niet uit is op een confrontatie, maar normale relaties op basis van wederzijds respect wil. "Een conflict beginnen is makkelijk", zegt hij. "Het beëindigen zou onmogelijk zijn."

Nu.nl. 22-07-2019, 22:59

Jah

#506
Citaat van: Lex op 22/07/2019 | 22:45 uur
Overal hangen ogen en haken aan; enerzijds een EU geleide missie en anderzijds een afwachtende houding aannemen.
Het is een politiek schaakspel geworden waarbij beide zijden in afwachting zijn van een volgende zet.

Ja, maar een afwachtende houding brengt niet het gevaar met zich mee dat de desbetreffende EU-landen betrokken raken in een regionale oorlog met desastreuze gevolgen.

Lex

Citaat van: Jah op 22/07/2019 | 22:38 uur
Toch een aantal haken en ogen aan een dergelijk EU-geleide missie:

Wat als Iran zo'n boodschap niet accepteert, maar de missie incdirect onderdeel ziet van het Amerikaanse beleid om haar bewegingsvrijheid in de Perzische Golf te beperken en/of het land probeert te intimideren? Welk RoE wordt de missie meegegeven? Wat als Iran toch in de aanwezigheid van Europese schepen een schip/tanker probeert te onderscheppen?
Overal hangen ogen en haken aan; enerzijds een EU geleide missie en anderzijds een afwachtende houding aannemen.
Het is een politiek schaakspel geworden waarbij beide zijden in afwachting zijn van een volgende zet.

Jah

#504
Citaat van: Ros op 22/07/2019 | 22:01 uur
De kans zit er inderdaad in, maar dan ? Het valt ook niet onder de verantwoordelijkheid van de NAVO naar mijn idee. Dan een EU geleide missie  met een hele duidelijke boodschap dat het volledig los staat van de deal met Iran over het kernprogramma. Puur om economische belangen door de scheepvaart veilig te houden.

Toch een aantal haken en ogen aan een dergelijk EU-geleide missie:

Wat als Iran zo'n boodschap niet accepteert, maar de missie incdirect onderdeel ziet van het Amerikaanse beleid om haar bewegingsvrijheid in de Perzische Golf te beperken en/of het land probeert te intimideren? Welk RoE wordt de missie meegegeven? Wat als Iran toch in de aanwezigheid van Europese schepen een schip/tanker probeert te onderscheppen?

Parera

Citaat van: Ros op 22/07/2019 | 22:01 uur
De kans zit er inderdaad in, maar dan ? Het valt ook niet onder de verantwoordelijkheid van de NAVO naar mijn idee. Dan een EU geleide missie  met een hele duidelijke boodschap dat het volledig los staat van de deal met Iran over het kernprogramma. Puur om economische belangen door de scheepvaart veilig te houden.

Ik heb het al meerdere keren geschreven en blijf er bij dat het in het belang van de EU is om hier samen op te treden. Het beste is om dit los van de Amerikaanse en Britse situatie te zien en inderdaad puur en alleen in het belang van onze eigen scheepvaart.

Daarom moet deze operatie ook neutraal zijn van beide kanten, niet bij de Amerikanen en/of Britten en ook niet bij Iran. Het grootste probleem voor de EU gaat zijn om een geschikte basis vinden op ''neutraal terrein''. De Britten hebben in Oman een basis in de stad Ad Duqm aan de Arabische zee maar hiermee sluiten we wel aan bij de Britten.

Eigenlijk zouden we gebruik moeten maken van de havens waar de Franse marine deals mee heeft, dat zijn Abu Dhabi (UAE) & Djibouti. Waarbij de laatste niets meer kan zijn dan een tussenstop tussen Europa en Abu Dhabi. De haven van Abu Dhabi is de meest geschikte voor een EU missie omdat de Fransen hier een permanente marine basis hebben en het is in de regio.

De Fransen hebben meerdere basissen in Abu Dhabi onder de naam ''Camp de la Paix''  of in het Nederlands ''Kamp vrede''. Met genoeg ruimte voor een vlootverband en diepgang tot 10 m diep genoeg voor de Franse carrier. Ook beschikt het over munitie opslag en alle andere ruimte nodig voor een missie te ondersteunen. De hotel capaciteit is geschikt voor 320 man waardoor er ook ter plaatsen personeel gewisseld kan worden terwijl het schip actief blijft.

Ook beschikken ze over een klein deel van de luchtmacht basis in Abu Dhabi, er staan permanent 3 Franse gevechts toestellen maar er is ruimte voor 6 toestellen. Ook de Amerikanen maken gebruik van deze basis.

Lex

Citaat van: Ros op 22/07/2019 | 22:01 uur
De kans zit er inderdaad in, maar dan ? Het valt ook niet onder de verantwoordelijkheid van de NAVO naar mijn idee. Dan een EU geleide missie  met een hele duidelijke boodschap dat het volledig los staat van de deal met Iran over het kernprogramma. Puur om economische belangen door de scheepvaart veilig te houden.
Kijkend naar de berichtgeving uit het VK, schijnt het te zijn dat de EU missie daar is om ook de deal ikv het kernprogramma in stand te houden, Dit itt de woorden/daden van Trunp.

Ros

Citaat van: Parera op 22/07/2019 | 21:48 uur
De Russen zouden het überhaupt al blokkeren om de Amerikanen dwars te zitten. En ik heb het idee dat de banden tussen Moskou en Teheran warmer zijn dan die met Washington.

De kans zit er inderdaad in, maar dan ? Het valt ook niet onder de verantwoordelijkheid van de NAVO naar mijn idee. Dan een EU geleide missie  met een hele duidelijke boodschap dat het volledig los staat van de deal met Iran over het kernprogramma. Puur om economische belangen door de scheepvaart veilig te houden.

Parera

Citaat van: Ros op 22/07/2019 | 21:41 uur
De risico's, zoals altijd, moeten nauwkeurig worden afgewogen. Maar daar gaat de kritiek van sommigen niet over. Het gaat om het gehoor geven aan een oproep van de VS om hen te steunen in hun handelen tegen Iran.

Als Iran een bedreiging vormt, blijft vormen, voor de burgerscheepvaart zou de VN in actie moeten komen en een onder VN mandaat macht samen moeten stellen om de scheepvaart te beschermen. En ook alle schepen ongeacht onder welke vlag zij varen beschermen tegen interventie(s) van wie dan ook. En de VS en Iran uiteraard uit moeten sluiten  van deelname of invloed hebben op deze missie.

Citaat van: Lex op 22/07/2019 | 21:45 uur
Hoe groot is de kans dat de Veiligheidsraad een resolutie dienaangaande zal aannemen?

Dat VN mandaat is natuurlijk de beste vorm voor zo'n operatie maar de kans dat die er komt schat ik heel klein in. De Russen zouden het überhaupt al blokkeren om de Amerikanen dwars te zitten. En ik heb het idee dat de banden tussen Moskou en Teheran warmer zijn dan die met Washington.

Ace1

Citaat van: Lex op 22/07/2019 | 21:45 uur
Hoe groot is de kans dat de Veiligheidsraad een resolutie dienaangaande zal aannemen?

Dat hangt ervan of Rusland of China wel of niet hun vetorecht gebruikt.

Lex

Citaat van: Ros op 22/07/2019 | 21:41 uur
De risico's, zoals altijd, moeten nauwkeurig worden afgewogen. Maar daar gaat de kritiek van sommigen niet over. Het gaat om het gehoor geven aan een oproep van de VS om hen te steunen in hun handelen tegen Iran.
Als Iran een bedreiging vormt, blijft vormen, voor de burgerscheepvaart zou de VN in actie moeten komen en een onder VN mandaat macht samen moeten stellen om de scheepvaart te beschermen. En ook alle schepen ongeacht onder welke vlag zij varen beschermen tegen interventie(s) van wie dan ook. En de VS en Iran uiteraard uit moeten sluiten  van deelname of invloed hebben op deze missie.
Hoe groot is de kans dat de Veiligheidsraad een resolutie dienaangaande zal aannemen?