De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

VandeWiel

Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2010 | 15:29 uur

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 15:04 uur
De enige reden dat de Noren nog zo zelfstandig opereren is omdat ze nog veel olie en gas hebben. Als dat ophoudt draaien ze ook bij en zullen meer aansluiting bij de EU zoeken. Idem voor Zwitserland.

Nederland had ook veel gas en vond het wel nodig de EEG en daarna de EU in te gaan. Dus de aanwezigheid of juist afwezigheid van grondstoffen lijkt mij in deze niet evident. En Zwitserland veel olie en gas?  :hrmph:


Nederland is een van de grondleggers van de EU, juist vanwege haar rol als doorvoerland. De olie- en gasbaten worden gebruikt om in onze infrastructuur te investeren hetgeen weer extra inkomsten oplevert door onze doorvoer. Nederland kun je dus nauwelijks met Noorwegen vergelijken.

Zwitserland heeft haar onafhankelijkheid nodig om haar beroemde bankensector overeind te houden. Aangezien aan de onafhankelijkheid van de bankensector vreselijk hard geknaagd wordt (denk aan opheffen van het bankgeheim wereldwijd, dus ook in Zwitserland onder druk van belastingdiensten van grote landen, lol, zoals juist die van Nederland!) valt een van de drempels weg om onafhankelijk te blijven. Het afgelopen jaar is de Zwitserse frank in zekere zin juist een last geweest in plaats van een zegen omdat de waarde veel te hard steeg. Dat schaadde Zwitserse de export. Op termijn denk ik dat de huidige situatie voor Zwitserland gewoon onhoudbaar gaat worden en ook zij over gaan op de Euro, geholpen door financiële centra zoals Frankfurt en Amsterdam.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 15:27 uur
Kleinere landen zijn namelijk machtiger binnen nu de EU dan dat ze ooit waren zonder.

Mwa, ik stel voor dat je de geschiedenisboeken nog eens induikt, en dan met name de Nederlandse geschiedenis.....  ;)

Ik neem aan een slip of your pen en dat je doelt op het recentere verleden?  ;)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 15:04 uur
En dat gebeurde toen de EU er nog niet was niet dan?

Natuurlijk wel, daar is m.i. geen discussie over nodig..... ;)

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 15:04 uur
De enige reden dat de Noren nog zo zelfstandig opereren is omdat ze nog veel olie en gas hebben. Als dat ophoudt draaien ze ook bij en zullen meer aansluiting bij de EU zoeken. Idem voor Zwitserland.

Nederland had ook veel gas en vond het wel nodig de EEG en daarna de EU in te gaan. Dus de aanwezigheid of juist afwezigheid van grondstoffen lijkt mij in deze niet evident. En Zwitserland veel olie en gas?  :hrmph:

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 15:04 uur
En de macht van de EU ligt in de nationale hoofdsteden.

Mwa, ik neem aan dat je bedoelt "vooral in bepaalde hoofdsteden"?

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 15:04 uur
echter volledig afhankelijk van de Europese Raad en de Raad van de Europese Unie.

Ook daar heb ik een groot marionettengevoel bij; spontaan komen dan steden als Berlijn en Parijs in me op......

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 15:04 uur
Ook de macht van het Europese Parlement is lang niet zo groot als bijv. onze Tweede Kamer.

Da's maar goed ook. Er ligt sowieso wat mij betreft al teveel macht in Brussel en Straatsburg.

Elzenga

Citaat van: IPA op 27/12/2010 | 15:13 uur
Noorwegen heeft totale vrijhandel met de EU, en het is een welvarend land dat niet op de zak van andere landen hoeft te parasiteren. Er zijn voor Noorwegen dus 0.0 reden om bij de EU te gaan. Tenzij de behoefte hebben om al die gefaalde staten te financieren of om hun democratie op te geven en zich te laten regeren vanuit Berlijn en Parijs.
Noorwegen kan dit alleen doen door de olie-inkomsten...dat weten de Noren ook gerust wel. Dus het is gewoon een kwestie van tijd. Wie had ooit gedacht dat een neutraal land als Zweden bij de EU zou komen. Ook gewoon lid. Hoewel de invoering van de Euro nog wat tijd nodig heeft. Geen idee waar je het op baseert dat de EU het opgeven van democratie betekent. Geen idee waar je het op baseert dat deelname aan de EU betekent dat we onder regie van Berlijn en Parijs vallen dan. Kleinere landen zijn namelijk machtiger binnen nu de EU dan dat ze ooit waren zonder.

Lex

En per 1-1-11 komt Estland bij de "Eurogroep".

IPA NG

Noorwegen heeft totale vrijhandel met de EU, en het is een welvarend land dat niet op de zak van andere landen hoeft te parasiteren. Er zijn voor Noorwegen dus 0.0 reden om bij de EU te gaan. Tenzij de behoefte hebben om al die gefaalde staten te financieren of om hun democratie op te geven en zich te laten regeren vanuit Berlijn en Parijs.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: IPA op 27/12/2010 | 13:00 uur
Dat komt dat ze onder druk worden gezet. De EU is dan ook een hele smerige machtsgeile club.
En dat gebeurde toen de EU er nog niet was niet dan? get out of your dreams and face reality please!!!... De enige reden dat de Noren nog zo zelfstandig opereren is omdat ze nog veel olie en gas hebben. Als dat ophoudt draaien ze ook bij en zullen meer aansluiting bij de EU zoeken. Idem voor Zwitserland. En dat heeft niks met EU-druk te maken, maar gewoon met het feit dat ze daar beiden meer van profiteren dan alleen door te gaan. En de macht van de EU ligt in de nationale hoofdsteden. De Europese Commissie en haar voorzitter zijn vooral diplomaten...echter volledig afhankelijk van de Europese Raad en de Raad van de Europese Unie. Ook de macht van het Europese Parlement is lang niet zo groot als bijv. onze Tweede Kamer.

IPA NG

Dat komt dat ze onder druk worden gezet. De EU is dan ook een hele smerige machtsgeile club.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

andré herc

Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2010 | 01:23 uur
Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
tja....blijkbaar nooit macro-economie op school gehad :devil:...

Inderdaad. Ik pretendeer wat van defensie te weten en verder geef ik gewoon een mening op basis van wat ik vind. Ik heb niets met Europa, ik wil niets met Europa en ik voel me totaal niet verbonden met al die o-zo verschillende Europeanen. En dus heb ik ook niets met die Euro die ons een hoop geld lijkt te hebben gekost en in ieder geval het levensonderhoud aantoonbaar duurder hebben gemaakt. Was mischien ook met de gulden gebeurd, maar dat is koffiedik kiijken. En je kan er een hele lading voorlichting tegenaan gooien dat "Europa beter voor me is"; ik heb het liever wat minder goed als ik dan vervolgens niets met die EU te maken hoef te hebben. Dan gaat het me moreel een stuk beter! Ik kon me vinden in de oude EEG, en daar had het van mij bij mogen blijven. Onverstandig? Kan best, hoewel de Noren en Zwitsers het redelijk schijnen te doen.

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
en dat je daar te maken hebt met zulke grote economische machten, dat je hier je krachten wel moet bundelen en moeilijk alleen verder kan...

Als dat al zo moet zijn omdat je anders in een plaggehut komt te wonen met een paard en wagen voor de deur, had dat m.i. ook wel met een Economische Unie zoals die bestond met de 9 originele leden gekund. Maar ja, geen macro-economie gestudeerd, dus wellicht zit ik mis.

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
Maar natuurlijk heb je dit soort EU-problemen niet in Kapitein Rob zijn Walhalla..de US of A. Daar dragen de Amerikanen met liefde geld af voor probleemgebieden elders in de VS (NOT).

Er is een heel verschil iets een Walhalla te vinden (ben niet helemaal blind) of een land gewoon veel prettiger te vinden dan het eigen Nederland of moet ik zeggen Europa? Maar dat terzijde...  ;)

Amerikanen betalen voor zover ik het weet federale taxes (voor de VS als geheel) en lokale taxes. Er gaat voor zover ik het begrepen heb geen geld van de staat Virginia naar Nebraska, van Ohio naar Wisconsin, etc. Je betaalt voor je eigen staat. Federale hulp gaat niet naar probleemgebieden; is alleen voor noodhulp. Dus ik kan bovenstaande informatie van jou niet plaatsen. Misschien dat praktijkdeskundigen als Sine Pari daar wat over kunnen zeggen.....  ;)

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
Gek alleen, dat maar weinig mensen daar meteen roepen om dan de VS maar op te heffen. Wat zo maar zou kunnen..het waren vroeger immers ook aparte staten en zijn dat in zekere zin nog steeds. Of hebben ze daar toch wel...ok, na een bloedige burgeroorlog..dat wel...begrepen dat uiteindelijk samen toch beter is? Blijkbaar.

Die discussie hebben we nu al zo vaak gevoerd en we zijn het daar gewoon niet over eens. Een Amerikaan zingt wel degelijk met de Stars Spangled Banner mee en niet met "het staatlied", als dat er al is en het niet een gouwe ouwe popsong betreft. Een Amerikaan heeft vooral de Stars and Stripes bij zijn huis hangen, niet de vlag van Illinois, Florida of Montana. Steunt de Amerikaanse troepen in het algemeen, niet alleen die reservisten uit zijn hometown. Jij dikt dit naar mijn mening veel te veel aan in een poging de VS te vergelijken met de EU. Forget it! Elke Amerikaan weet wie zijn president is; de gouverneur van zijn staat wordt al lastiger. En zo kunnen we nog wel even door gaan. De VS en de EU vergelijken is wat mij betreft een lachertje; de verschillen die staatgebonden zijn en voor wat rivaliteit zorgen, kun je vergelijken met de verschillen in Nederland. We zijn allemaal Nederlander, maar hebben provinciale verschillen. Maar zijn redelijk eensgezind met onze cultuur; in ieder geval in vergelijking met onderlingen "Europese verschillen" waar de Europeanen zeker qua regio n.m.m. veel verder uit elkaar liggen.

Dat Amerikanen het uiteindelijk samen beter hebben en kunnen vinden is onvergelijkbaar met die enorme EU-verschillen. De Amerikaan in Alabama heeft dezelfde president als die in Vermont, heeft hetzelfde paspoort, gedraagt zich grotendeels hetzelfde en ga zo maar door. Je kan het in reden niet vergelijken met de EU. Vraag een willekeurige Europeaan wie "de Europese president" is, en er volgt een grote stilte. En in die EU hebben ze dan weer allerlei culturen die werkelijk geen ene band met elkaar hebben. Althans, dat vind ik. Welke raakvlakken heeft de Nederlander met de Bulgaar? Een groep in de EU heeft de euro, een andere groep heeft vrolijk (of juist niet) de eigen munt. Etc. etc......

Maar daar denken we zoals gezegd totaal verschillend over en we zullen het er absoluut niet over eens worden.

Ik ben het helemaal eens wat betreft de EU met Kapitein Rob, ik heb er totaal niks mee, en voel mij nog steeds een buitenlander in eigen land als ik toevallig eens een keer naar de supermarkt gaat en met de [PL]euro moet betalen, die Noren en de Zweden enz, hebben het nog niet zo gek bekeken om hun eigen munt te behouden. :glare:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

VandeWiel

Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2010 | 23:23 uur
Citaat van: Telegraafsite op 26/12/2010 | 23:19 uur
Bijna 80 procent gaf aan dat ze voor hun gevoel niet hebben geprofiteerd van de omwisseling van de valuta.

Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat toch om de grote Europese solidariteit? Als die Griek, Ier, Portugees, Italiaan, Bulgaar, Pool en Roemeen het maar net zo goed gaat als ons. Dat vinden we toch belangrijker dan het zelf profiteren? Dat o.m. NW-Europa daarvoor opdraait is toch iets dat voorzien had kunnen worden?

Nu nog een toepasselijke smiley:  :devil:


Als die Griek, Ier, Portugees, Italiaan, Bulgaar, Pool en Roemeen het maar net zo goed gaat als ons, dan zijn het prima afzetgebieden voor de Duitse en Nederlandse industrie. :)

De EU heeft alles te maken met het creeren van een zo groot en gemakkelijk mogelijke afzetmarkt, juist voor de rijke Noordelijke landen. Met zo min mogelijk drempels zo veel als mogelijk exporteren. Dat daardoor nu in feite die landen kapot gemaakt zijn, verwend zijn geraakt door financiële voordelen zoals de lage rente en daardoor nu torenhoge schulden hebben is een detail waar 20 jaar geleden nog niet helemaal op vooruit gekeken was.  Dat gaat nu rechtgetrokken worden en dat zal veel pijn gaan doen in het zuiden. Eigenlijk hebben ze het min of meer onterecht heel erg goed gehad in een aantal landen en dat zal kunstmatig terug gebracht moeten worden. Als het goed is zijn ze daarna nog steeds een stuk rijker dan toen ze aan "Europa" begonnen en hebben we nog steeds een goede afzetmarkt aan die landen  :big-smile:

VandeWiel

Citaat van: IPA op 27/12/2010 | 01:46 uur
Ik heb het even nagerekend maar de export per hoofd van de bevolking is in Zwitserland toch echt hoger dan hier.

Wordt daarbij de import er afgehaald? Zwitserland heeft nogal veel "doorvoer" vanwege vrachtverkeer door de Alpen en in ieder geval wordt in Nederland dat gewoon meegeteld in de "export".

Met 7 miljoen inwoners kom je dan gemakkelijk op een hogere export per hoofd bevolking.

IPA NG

Ik heb het even nagerekend maar de export per hoofd van de bevolking is in Zwitserland toch echt hoger dan hier.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

#143
Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
tja....blijkbaar nooit macro-economie op school gehad :devil:...

Inderdaad. Ik pretendeer wat van defensie te weten en verder geef ik gewoon een mening op basis van wat ik vind. Ik heb niets met Europa, ik wil niets met Europa en ik voel me totaal niet verbonden met al die o-zo verschillende Europeanen. En dus heb ik ook niets met die Euro die ons een hoop geld lijkt te hebben gekost en in ieder geval het levensonderhoud aantoonbaar duurder hebben gemaakt. Was mischien ook met de gulden gebeurd, maar dat is koffiedik kiijken. En je kan er een hele lading voorlichting tegenaan gooien dat "Europa beter voor me is"; ik heb het liever wat minder goed als ik dan vervolgens niets met die EU te maken hoef te hebben. Dan gaat het me moreel een stuk beter! Ik kon me vinden in de oude EEG, en daar had het van mij bij mogen blijven. Onverstandig? Kan best, hoewel de Noren en Zwitsers het redelijk schijnen te doen.

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
en dat je daar te maken hebt met zulke grote economische machten, dat je hier je krachten wel moet bundelen en moeilijk alleen verder kan...

Als dat al zo moet zijn omdat je anders in een plaggehut komt te wonen met een paard en wagen voor de deur, had dat m.i. ook wel met een Economische Unie zoals die bestond met de 9 originele leden gekund. Maar ja, geen macro-economie gestudeerd, dus wellicht zit ik mis.

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
Maar natuurlijk heb je dit soort EU-problemen niet in Kapitein Rob zijn Walhalla..de US of A. Daar dragen de Amerikanen met liefde geld af voor probleemgebieden elders in de VS (NOT).

Er is een heel verschil iets een Walhalla te vinden (ben niet helemaal blind) of een land gewoon veel prettiger te vinden dan het eigen Nederland of moet ik zeggen Europa? Maar dat terzijde...  ;)

Amerikanen betalen voor zover ik het weet federale taxes (voor de VS als geheel) en lokale taxes. Er gaat voor zover ik het begrepen heb geen geld van de staat Virginia naar Nebraska, van Ohio naar Wisconsin, etc. Je betaalt voor je eigen staat. Federale hulp gaat niet naar probleemgebieden; is alleen voor noodhulp. Dus ik kan bovenstaande informatie van jou niet plaatsen. Misschien dat praktijkdeskundigen als Sine Pari daar wat over kunnen zeggen.....  ;)

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 00:06 uur
Gek alleen, dat maar weinig mensen daar meteen roepen om dan de VS maar op te heffen. Wat zo maar zou kunnen..het waren vroeger immers ook aparte staten en zijn dat in zekere zin nog steeds. Of hebben ze daar toch wel...ok, na een bloedige burgeroorlog..dat wel...begrepen dat uiteindelijk samen toch beter is? Blijkbaar.

Die discussie hebben we nu al zo vaak gevoerd en we zijn het daar gewoon niet over eens. Een Amerikaan zingt wel degelijk met de Stars Spangled Banner mee en niet met "het staatlied", als dat er al is en het niet een gouwe ouwe popsong betreft. Een Amerikaan heeft vooral de Stars and Stripes bij zijn huis hangen, niet de vlag van Illinois, Florida of Montana. Steunt de Amerikaanse troepen in het algemeen, niet alleen die reservisten uit zijn hometown. Jij dikt dit naar mijn mening veel te veel aan in een poging de VS te vergelijken met de EU. Forget it! Elke Amerikaan weet wie zijn president is; de gouverneur van zijn staat wordt al lastiger. En zo kunnen we nog wel even door gaan. De VS en de EU vergelijken is wat mij betreft een lachertje; de verschillen die staatgebonden zijn en voor wat rivaliteit zorgen, kun je vergelijken met de verschillen in Nederland. We zijn allemaal Nederlander, maar hebben provinciale verschillen. Maar zijn redelijk eensgezind met onze cultuur; in ieder geval in vergelijking met onderlingen "Europese verschillen" waar de Europeanen zeker qua regio n.m.m. veel verder uit elkaar liggen.

Dat Amerikanen het uiteindelijk samen beter hebben en kunnen vinden is onvergelijkbaar met die enorme EU-verschillen. De Amerikaan in Alabama heeft dezelfde president als die in Vermont, heeft hetzelfde paspoort, gedraagt zich grotendeels hetzelfde en ga zo maar door. Je kan het in reden niet vergelijken met de EU. Vraag een willekeurige Europeaan wie "de Europese president" is, en er volgt een grote stilte. En in die EU hebben ze dan weer allerlei culturen die werkelijk geen ene band met elkaar hebben. Althans, dat vind ik. Welke raakvlakken heeft de Nederlander met de Bulgaar? Een groep in de EU heeft de euro, een andere groep heeft vrolijk (of juist niet) de eigen munt. Etc. etc......

Maar daar denken we zoals gezegd totaal verschillend over en we zullen het er absoluut niet over eens worden.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2010 | 23:23 uur
Citaat van: Telegraafsite op 26/12/2010 | 23:19 uur
Bijna 80 procent gaf aan dat ze voor hun gevoel niet hebben geprofiteerd van de omwisseling van de valuta.
Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat toch om de grote Europese solidariteit? Als die Griek, Ier, Portugees, Italiaan, Bulgaar, Pool en Roemeen het maar net zo goed gaat als ons. Dat vinden we toch belangrijker dan het zelf profiteren? Dat o.m. NW-Europa daarvoor opdraait is toch iets dat voorzien had kunnen worden?

Nu nog een toepasselijke smiley:  :devil:
tja....blijkbaar nooit macro-economie op school gehad :devil:...

En natuurlijk denken veel mensen altijd dat het vroeger beter was...ze vergeten alleen dat de ontwikkelingen in de wereld al die jaren ook niet stil hebben gestaan...en dat een veel groter deel van onze welvaart niet naar Zuid-Europa maar naar Azië is weggestroomd...en dat je daar te maken hebt met zulke grote economische machten, dat je hier je krachten wel moet bundelen en moeilijk alleen verder kan...zelfs IJsland heeft dat inmiddels door...door schade en schande wijs geworden..

Maar natuurlijk heb je dit soort EU-problemen niet in Kapitein Rob zijn Walhalla..de US of A. Daar dragen de Amerikanen met liefde geld af voor probleemgebieden elders in de VS (NOT). En wordt er nooit terug verlangd naar oude tijden (WEL). Gek alleen, dat maar weinig mensen daar meteen roepen om dan de VS maar op te heffen. Wat zo maar zou kunnen..het waren vroeger immers ook aparte staten en zijn dat in zekere zin nog steeds. Of hebben ze daar toch wel...ok, na een bloedige burgeroorlog..dat wel...begrepen dat uiteindelijk samen toch beter is? Blijkbaar.

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 26/12/2010 | 23:19 uur
Bijna 80 procent gaf aan dat ze voor hun gevoel niet hebben geprofiteerd van de omwisseling van de valuta.

Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat toch om de grote Europese solidariteit? Als die Griek, Ier, Portugees, Italiaan, Bulgaar, Pool en Roemeen het maar net zo goed gaat als ons. Dat vinden we toch belangrijker dan het zelf profiteren? Dat o.m. NW-Europa daarvoor opdraait is toch iets dat voorzien had kunnen worden?

Nu nog een toepasselijke smiley:  :devil: