Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

KapiteinRob

Ik geef de Amerikanen groot gelijk als ze de NAVO de rug toe keren. En voor Europa en dus ook de Eurofielen onder ons is het de kans te laten zien dat Europa ook zonder de VS haar (militaire) mannetje staat.  :devil:


andré herc

Citaat van: jurrienvisser op 10/06/2011 | 15:13 uur
Citaat van: Nikehercules op 10/06/2011 | 15:06 uur
Citaat van: Tanker op 10/06/2011 | 14:54 uur
De VS zou eigenlijk moeten dreigen: "Elk land komt zijn afspraken na m.b.t. het jaarlijks besteden van 2% van het BBP aan defensie, of wij stappen er uit en men zoekt het zelf maar uit bij grootschalige conflicten"
Ik kan mij voorstellen dat de VS ook wel eens ene keer klaar is met overal de kastanjes uit het vuur te halen.....

in een dergelijke constructie kan ik me wel vinden, eens kijken wat het ons gaat kosten als de VS eruit stapt en we willen onze veiligheid nog enigszins garanderen.
Hoeveel mensen redeneren wel niet ''ach zoveel geld hoeven we niet aan defensie uit te geven, we zitten toch in de NAVO''


Ik zou een dergelijk dreigement toejuichen, laat ze hier in Europa en hiermee zeker in Nederland maar eens gaan nadenken wat onze nationale veligheid kost.

Ik heb zo het idee dat 2% van het BNP  wel eens verdubbeld mag worden (zeker de eerste jaren) als de VS uit de NAVO stappen, ze zouden nog gelijk hebben ook... waarom zo veel geld uitgeven aan een continent wat zijn eigen boontjes wel zou kunnen- maar niet wil doppen!
BRUSSELS -- America's military alliance with Europe - the cornerstone of U.S. security policy for six decades - faces a "dim, if not dismal" future, U.S. Defense Secretary Robert Gates said Friday in a blunt valedictory address.

In his final policy speech as Pentagon chief, Gates questioned the viability of NATO, saying its members' penny-pinching and lack of political will could hasten the end of U.S. support. The North Atlantic Treaty Organization was formed in 1949 as a U.S.-led bulwark against Soviet aggression, but in the post-Cold War era it has struggled to find a purpose.

http://www.huffingtonpost.com/2011/06/10/gates-nato-alliance-dim-i_n_874715.html?ref=fb&src=sp
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Nikehercules

Citaat van: jurrienvisser op 10/06/2011 | 15:24 uur
Het punt is als de Amerikanen morgen het bijltje er bij neer zouden gooien en daarmee uit de NAVO zouden stappen, dan hebben wij (Europa en een aantal landen in Eurpa in het bijzonder waaroder Nederland) zo veel de deur uit gedaan dat je in de eerste jaren aanzienlijk meer nodig zult hebben dan 2%.

Mijn fout, ik had je vorige post niet goed gelezen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#589
Citaat van: Nikehercules op 10/06/2011 | 15:18 uur
Citaat van: jurrienvisser op 10/06/2011 | 15:13 uur
Ik heb zo het idee dat 2% van het BNP  wel eens verdubbeld mag worden (zeker de eerste jaren)

Ik denk dat we met een BNP van 2% een hele mooie krijgsmacht op kunnen bouwen.

Dat kunnen we ook (zie de jaren tachtig met 2,7%).

Het punt is als de Amerikanen morgen het bijltje er bij neer zouden gooien en daarmee uit de NAVO zouden stappen, dan hebben wij (Europa en een aantal landen in Europa in het bijzonder waaronder Nederland) zo veel de deur uit gedaan dat je in de eerste jaren aanzienlijk meer nodig zult hebben dan 2%. Na verloop van tijd, na herinvesteringen zou dan 2% structureel in staat moeten zijn om een prima krijgsmacht op pijl te houden.

Nikehercules

Citaat van: jurrienvisser op 10/06/2011 | 15:20 uur
Helemaal exit lijkt mij een utopie.

Absoluut, en dat moet je ook helemaal niet willen.
Op het moment dat er een of andere schurkenstaat opstaat die heimelijk een arsenaaltje hebben opgebouwd is het afliggen en bibberen.

Vandaar ook mijn frustratie over het bericht waarin gemeld word dat er in de nabije toekomst geen vooruitzicht is dat de grootmachten afstand doen van hun kernwapens, nee natuurlijk niet!

Tanker

Citaat van: jurrienvisser op 10/06/2011 | 15:20 uur
Citaat van: IPA op 10/06/2011 | 15:16 uur
Dan MAD voorkomt zulke oorlogen.

Het zijn ondingen maar IPA heeft wel gelijk.

Eigenlijk liggen ze niemand in de weg.. dus laat maar lekker liggen tot dat het moment is aangebroken om ze evenredig te verminderen, zij één wij één.

Helemaal exit lijkt mij een utopie.

Dat gaat nooit gebeuren.....alleen in een roze droomwereld van politici....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA op 10/06/2011 | 15:16 uur
Dan MAD voorkomt zulke oorlogen.

Het zijn ondingen maar IPA heeft wel gelijk.

Eigenlijk liggen ze niemand in de weg.. dus laat maar lekker liggen tot dat het moment is aangebroken om ze evenredig te verminderen, zij één wij één.

Helemaal exit lijkt mij een utopie.

Nikehercules

Citaat van: jurrienvisser op 10/06/2011 | 15:13 uur
Ik heb zo het idee dat 2% van het BNP  wel eens verdubbeld mag worden (zeker de eerste jaren)

Ik denk dat we met een BNP van 2% een hele mooie krijgsmacht op kunnen bouwen.

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 10/06/2011 | 15:06 uur
Citaat van: Tanker op 10/06/2011 | 14:54 uur
De VS zou eigenlijk moeten dreigen: "Elk land komt zijn afspraken na m.b.t. het jaarlijks besteden van 2% van het BBP aan defensie, of wij stappen er uit en men zoekt het zelf maar uit bij grootschalige conflicten"
Ik kan mij voorstellen dat de VS ook wel eens ene keer klaar is met overal de kastanjes uit het vuur te halen.....

in een dergelijke constructie kan ik me wel vinden, eens kijken wat het ons gaat kosten als de VS eruit stapt en we willen onze veiligheid nog enigszins garanderen.
Hoeveel mensen redeneren wel niet ''ach zoveel geld hoeven we niet aan defensie uit te geven, we zitten toch in de NAVO''

Ik zou een dergelijk dreigement toejuichen, laat ze hier in Europa en hiermee zeker in Nederland maar eens gaan nadenken wat onze nationale veligheid kost.

Ik heb zo het idee dat 2% van het BNP  wel eens verdubbeld mag worden (zeker de eerste jaren) als de VS uit de NAVO stappen, ze zouden nog gelijk hebben ook... waarom zo veel geld uitgeven aan een continent wat zijn eigen boontjes wel zou kunnen- maar niet wil doppen!

Nikehercules

Citaat van: Tanker op 10/06/2011 | 14:54 uur
De VS zou eigenlijk moeten dreigen: "Elk land komt zijn afspraken na m.b.t. het jaarlijks besteden van 2% van het BBP aan defensie, of wij stappen er uit en men zoekt het zelf maar uit bij grootschalige conflicten"
Ik kan mij voorstellen dat de VS ook wel eens ene keer klaar is met overal de kastanjes uit het vuur te halen.....

in een dergelijke constructie kan ik me wel vinden, eens kijken wat het ons gaat kosten als de VS eruit stapt en we willen onze veiligheid nog enigszins garanderen.
Hoeveel mensen redeneren wel niet ''ach zoveel geld hoeven we niet aan defensie uit te geven, we zitten toch in de NAVO''

Tanker

Citaat van: Nikehercules op 10/06/2011 | 13:50 uur
Gates somber over toekomst NAVO

De Amerikaanse minister van Defensie Gates is somber over de toekomst van de NAVO. Op een bijeenkomst in Brussel gaf hij Europese lidstaten ervan langs die bezuinigen op defensie en volgens hem onvoldoende politieke wil hebben om het bondgenootschap op de been te houden.

Gates zei dat Amerikaanse steun aan de NAVO geen vanzelfsprekendheid is. Hij waarschuwde dat toekomstige Amerikaanse leiders niet zijn gevormd door de Koude Oorlog. Zij zullen een rekensom maken of het wel de moeite loont om in de NAVO te investeren.
Problemen

De bewindsman stelde dat de VS op dit moment 75 procent van de defensieuitgaven van de NAVO voor zijn rekening neemt. Hij voegde daaraan toe dat het ook voor Washington steeds moeilijker wordt om hoge defensieuitgaven te verdedigen gezien de financiële en economische problemen van de VS.

Gates stapt 30 juni op als minister en maakt dan plaats voor CIA-chef Panetta.

Bron: NOS


De VS zou eigenlijk moeten dreigen: "Elk land komt zijn afspraken na m.b.t. het jaarlijks besteden van 2% van het BBP aan defensie, of wij stappen er uit en men zoekt het zelf maar uit bij grootschalige conflicten"
Ik kan mij voorstellen dat de VS ook wel eens ene keer klaar is met overal de kastanjes uit het vuur te halen.....

Nikehercules

Gates somber over toekomst NAVO

De Amerikaanse minister van Defensie Gates is somber over de toekomst van de NAVO. Op een bijeenkomst in Brussel gaf hij Europese lidstaten ervan langs die bezuinigen op defensie en volgens hem onvoldoende politieke wil hebben om het bondgenootschap op de been te houden.

Gates zei dat Amerikaanse steun aan de NAVO geen vanzelfsprekendheid is. Hij waarschuwde dat toekomstige Amerikaanse leiders niet zijn gevormd door de Koude Oorlog. Zij zullen een rekensom maken of het wel de moeite loont om in de NAVO te investeren.
Problemen

De bewindsman stelde dat de VS op dit moment 75 procent van de defensieuitgaven van de NAVO voor zijn rekening neemt. Hij voegde daaraan toe dat het ook voor Washington steeds moeilijker wordt om hoge defensieuitgaven te verdedigen gezien de financiële en economische problemen van de VS.

Gates stapt 30 juni op als minister en maakt dan plaats voor CIA-chef Panetta.

Bron: NOS

IPA NG

Citaat van: Nikehercules op 08/06/2011 | 23:00 uur
Sjongejonge, wie heeft die illusie?
Alsjeblieft zeg, ga opzoek naar een aantal kilo realiteitszin


Wat is dat toch met al dat anti-kernwapen gejank altijd?
Deze mensen willen ook gewoon echt dat er weer grote conventionele oorlogen zonder MAD plaats gaan vinden ofzo.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

VS willen hogere uitgaven voor NAVO

BRUSSEL - De Amerikaanse minister van Defensie Robert Gates vindt dat de landen die bij de NAVO zijn aangesloten, meer geld moeten uitgeven aan het bondgenootschap. Hij waarschuwde dat de NAVO het risico loopt ,,militair irrelevant'' te worden, als de uitgaven niet omhooggaan.

Gates uitte zijn zorgen over de toekomst van de NAVO in een toespraak die hij in Brussel hield voor een denktank over veiligheid en defensie. De bewindsman stelde dat de Verenigde Staten 75 procent van de defensieuitgaven van de NAVO voor hun rekening nemen. Hij voegde eraan toe dat het voor Washington steeds moeilijker wordt die uitgaven in eigen land te verdedigen gezien de financiële en economische problemen van de VS.

ANP,
Gepubliceerd op 10 juni 11, 11:47
Laatst bijgewerkt op 10 juni 11, 11:53