Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Mourning

Citaat van: Elzenga op 19/02/2016 | 13:25 uur
Men haalt het grotendeels (500 miljoen vd 588 miljoen) af van het versterkingsprogramma van de Land Component...Interwapen- gemotoriseerde capaciteit van 1,9 miljard..

Daar mag men dan ook iets van vinden, lijkt me...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: Mourning op 19/02/2016 | 10:26 uur
Dit dus. En doet men het wel, dan zal men elders MINIMAAL een of meerdere taken moeten afstoten. Raketluchtverdediging (laat staan BMD-systemen) zien ZEER kostbaar...
Men haalt het grotendeels (500 miljoen vd 588 miljoen) af van het versterkingsprogramma van de Land Component...Interwapen- gemotoriseerde capaciteit van 1,9 miljard..

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 18/02/2016 | 22:03 uur
je kunt met 1 batterij echt niets.
Daarnaast missen ze een adequate luchtverdediging in elke luchtlaag op de korte afstand na.
Je kunt ervaring en routine op doen en meedraaien in multinationale verbanden. En ook wat betreft die andere niveau's hoop ik dat de Belgen weer gaan investeren. Hoewel het strategisch plan tot 2030 loopt is er eerder een wijziging mogelijk. Het gaat in feiten niet verder dan de volgende verkiezingen.

Huzaar1

Citaat van: JdL op 19/02/2016 | 11:41 uur
wat mij betreft laten we gewoon een paar Belgen rondlopen bij onze patriots.
Kunnen zij op een goedkope manier ervaring opdoen en zijn wij van ons personeelstekort af.

Dat mag zomaar niet, daar moeten de Amerikanen eerst iets van vinden volgens mij en al helemaal als we Belgen met de Pac3 laten rondsjouwen.
Lijkt mij ook een drama constructie overigens.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

wat mij betreft laten we gewoon een paar Belgen rondlopen bij onze patriots.
Kunnen zij op een goedkope manier ervaring opdoen en zijn wij van ons personeelstekort af.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Mourning

Citaat van: Thomasen op 19/02/2016 | 10:48 uur
Natuurlijk scheelt dat, or does it? Hoe dan ook is dat geen wonder middel, het blijft een berg geld kosten. Het is goed dat de Belgen de opties onderzoeken, maar hier zou ik niet teveel van verwachten.

Inderdaad. En de vervolgvraag zou moeten zijn: ten koste van wat ALS Belgie dit wel echt wil doen? Want zelfs met samenwerken hebben we het hier wel over serieuze hoeveelheden geld. Opbouwen van de grond af aan, inkopen systemen en raketten, logistiek, etc.

Ik geef dit bijzonder weinig kans tenzij Belgie besluit dat bijv. de Landcomponent ook officieel een stiefkindje zal worden en bijv. teruggaat naar 2 brigades (van dezelfde omvang) i.p.v. de huidige 3... dan ontstaat er ruimte en mogelijkheden om te focussen, maar dat gaat dan wel ten koste van behoorlijk wat...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Micheltje op 19/02/2016 | 10:46 uur
Jazeker, maar vergeet niet dat als je gezamenlijk net als nu Duitsland en Nederland alles samen onderhoud etc het in de kosten scheelt en dan neem je niks minder natuurlijk

Natuurlijk scheelt dat, or does it? Hoe dan ook is dat geen wonder middel, het blijft een berg geld kosten. Het is goed dat de Belgen de opties onderzoeken, maar hier zou ik niet teveel van verwachten.

Micheltje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/02/2016 | 19:13 uur
Zullen ze het structurele budget en het gewenste investeringspotje moeten  aanpassen.

Jazeker, maar vergeet niet dat als je gezamenlijk net als nu Duitsland en Nederland alles samen onderhoud etc het in de kosten scheelt en dan neem je niks minder natuurlijk

Mourning

#1171
Citaat van: Huzaar1 op 19/02/2016 | 02:18 uur
Nee, want dat geld hebben ze gewoon niet.
In BMD stappen vereist 25 procent van hun huidige budget. Dat moet van de grond af aan worden gebouwd.
Radarsysteem, training, inkoop, aankoop, oefeningen, materiaal, munitie, personeel.

Dit dus. En doet men het wel, dan zal men elders MINIMAAL een of meerdere taken moeten afstoten. Raketluchtverdediging (laat staan BMD) is ZEER kostbaar...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Nee, want dat geld hebben ze gewoon niet.
In BMD stappen vereist 25 procent van hun huidige budget. Dat moet van de grond af aan worden gebouwd.
Radarsysteem, training, inkoop, aankoop, oefeningen, materiaal, munitie, personeel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1169
Citaat van: Elzenga op 18/02/2016 | 20:57 uur
Mogelijk wel dus...nu in onderzoeksfase..

Vandaar mijn opmerking: als de Belgen aan BMD willen gaan doen, is het dan geen optie om dit samen met de KM op te tuigen, dus de (BE) MFF opvaren en serieus gaan denken over 1 of 2 schepen in de LCF2 klasse?

1 Patriot batterij voor 700 mjn euro+ zet geen zoden aan de dijk, 1 of 2 extra LCF'2 daar in tegen...

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Elzenga op 18/02/2016 | 19:45 uur
Meedraaien in een multinationale setting en meedraaien in buitenlandse missies...zoals dat nu ook al gebeurt met andere eenheden en missies...zie o.a. F16 inzet bij Irak/Syrië. De Belgen leren weer de kneepjes van het SAM vak en kunnen dan na 2030 samen met Nederland..en mogelijk de Duitsers..straks een nieuw SAM systeem selecteren als opvolger van de Patriot..waarvan ze er mogelijk dan meer dan 1 batterij van aanschaffen.

Ik vind het een verstandige en logische stap.

je kunt met 1 batterij echt niets.
Daarnaast missen ze een adequate luchtverdediging in elke luchtlaag op de korte afstand na.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: DvdW op 18/02/2016 | 19:49 uur
Die dus niet doorgaat. Realitycheck....
Mogelijk wel dus...nu in onderzoeksfase..

DvdW

Die dus niet doorgaat. Realitycheck....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל