Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Poleme

Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2021 | 09:46 uur
Het is gewoon strategisch niet handig gespeeld. Je kan Frankrijk goed gebruiken in de Pacific.
Wat zei generaal George Patton in WO 2 ook al weer ?  "I would rather have a German division in front of me than a French one behind me."

Norman Schwarzkopf zei na Desert Storm eens "Going to war without France is like going deer hunting without your accordion."

In 2019 sloten Australia en Frankrijk een Strategic Partner Agreement.   Frankrijk heeft Australia hier toe weten te verleiden met zeer mooie beloftes over industriele samenwerking, tijdige levering, goed product tegen een redelijke prijs.  Vervolgens gaat het al in de eerste onderhandelingen al te stroperig.  Eenmaal getekend komen de stokbroden al die beloftes niet na en rijzen er vragen of het Pakket van Eisen ook vervult kan worden met de Attack klasse.

Afgelopen week heeft niet alleen Australia, maar vooral de VS een uiterst duidelijk signaal aan Frankrijk en de rest van continentaal Europa afgegeven: 
De 'Oude Dame' Europa is buiten haar eigen continent geo-politiek gezien nauwelijks tot helemaal niet relevant.

Erger, die 'oude dame' gaat zich zelf echt niet transformeren in een jonge, dynamisch, zelfverzekerde sterke vrouw of man.  Die 'oude vrouw' wordt nog ouder en nog ziek ook.  Door toenemende invloed niet alleen van de Russen en Chinezen, maar ook van de Afrikanen, Turken en Arabieren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 18/09/2021 | 12:09 uur
Zeker. En Nordstream heeft ook zeker geen goed gedaan. Een nieuw EU veiligheidspact is niet nodig, dit bestaat al. De WEU is immers een van de organisatie die is samengevoegd tot EU. En die bewoording is zelfs strakker dan die van NATO art5.

Daarbij had de VS altijd al een berg vriendjes buiten NATO. Ik weet niet echt hoe het voor KL eenheden is. Maar als je samenwerkt met de USN blijkt toch keer op keer dat die weinig snappen van NATO procedures. Maar Amerikaanse commitment aan NATO is niet persee minder door betrekking met Korea, Japan, Israel, 5eyes etc.

Met andere woorden, de basis is er. Maar inderdaad. Misschien dat nu de ogen langzaam open gaan en onze politici zich gaan realiseren dat ze de Wales pledge echt waar (hadden) moeten maken.

Ook compleet mee eens. Mooi voer voor boeken dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 18/09/2021 | 11:43 uur
Europa wordt altijd wel door iemand van alles wat verklaard.
En afgezien van wat kleine splinter partijtjes zit niemand op een Europees leger te wachten, zeker Frankrijk niet.

Dit verandert de boel natuurlijk. De focus van de VS gaat compleet in Azie liggen. Ik denk dat de VS steeds meer een beroep zullen doen (wat ze al doen) op EU landen om hun eigen broek op te houden en dat Rusland grens probleem zelf maar te tackelen.

De meerwaarde van de NAVO kan dan ter discussie staan aangezien je je kunt afvragen hoe levend een bondgenootschap is dat 70% afhangt van de club die net hebben aangegeven andere veiligheidsvriendjes te hebben gemaakt.

In dit gat zal Frankrijk gaan roeptoeteren en met deze ontwikkelingen zou Duitsland daar goed in kunnen volgen. Een EU leger zie ik niet snel gebeuren. Eu veiligheidspacten wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2021 | 10:31 uur
Ik verwacht dat men vol op het orgel gaat om het sentiment te bespelen voor een EU krijgsmacht. Het juichen zal een beperkte houdbaarheidsdatum kennen zodra politici zich realiseren dat het versterken van de Europese NAVO tak, en je houden aan en defensiebegroting van 2% een low budget oplossing zal blijken te zijn

De EU is afgelopen week tot geopolitieke dwerg verklaard, dat krenkt zo her en der een paar ego's.   ;D

Ik kan niets anders dan me volledig bij deze analyse en conclusie aansluiten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2021 | 10:20 uur
Ik vind het ook niet handig. Maar Frankrijk heeft met haar arrogantie haar hand overspeeld. Dit gaat een bom leggen onder de NAVO vrees ik.

Ik verwacht dat men vol op het orgel gaat om het sentiment te bespelen voor een EU krijgsmacht. Het juichen zal een beperkte houdbaarheidsdatum kennen zodra politici zich realiseren dat het versterken van de Europese NAVO tak, en je houden aan en defensiebegroting van 2% een low budget oplossing zal blijken te zijn.

De EU is afgelopen week tot geopolitieke dwerg verklaard, dat krenkt zo her en der een paar ego's.   ;D

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2021 | 09:46 uur
Het is gewoon strategisch niet handig gespeeld. Je kan Frankrijk goed gebruiken in de Pacific.

Ik vind het ook niet handig. Maar Frankrijk heeft met haar arrogantie haar hand overspeeld. Dit gaat een bom leggen onder de NAVO vrees ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 18/09/2021 | 08:27 uur
Ja?
Als België morgen een persconferentie aankondigt en daar vervolgens bekend maakt dat ze 3 F110 kopen omdat het ASWF niet voldoet. En tevens alles vwb fregatten samen gaat doen met de Britten. Dan vinden wij dat 'wel prima'?

We zijn een behoorlijk nuchter volkje. Maar ben benieuwd of we dan ook zo lauw reageren als we nu stellen.

Ja ik denk ook dat wij onze ambasadeurs uit Brussel en Madrid zouden terug roepen  :doh:

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 18/09/2021 | 08:27 uur
Ja?
Als België morgen een persconferentie aankondigt en daar vervolgens bekend maakt dat ze 3 F110 kopen omdat het ASWF niet voldoet. En tevens alles vwb fregatten samen gaat doen met de Britten. Dan vinden wij dat 'wel prima'?

We zijn een behoorlijk nuchter volkje. Maar ben benieuwd of we dan ook zo lauw reageren als we nu stellen.

Kijk eens naar het drama toen de Fransen een Europese aanbesteding wonnen voor de BeNeSam MCMV. Ik heb hier toen ook woorden als 'verraad' en 'mes in de rug' zien passeren en dat ging over een paar mijnenjagers.

Stoonbrace

Het is gewoon strategisch niet handig gespeeld. Je kan Frankrijk goed gebruiken in de Pacific.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 18/09/2021 | 08:27 uur
Ja?
Als België morgen een persconferentie aankondigt en daar vervolgens bekend maakt dat ze 3 F110 kopen omdat het ASWF niet voldoet. En tevens alles vwb fregatten samen gaat doen met de Britten. Dan vinden wij dat 'wel prima'?

We zijn een behoorlijk nuchter volkje. Maar ben benieuwd of we dan ook zo lauw reageren als we nu stellen.

Nou, dit gaat meer over de hypocriete houding van Frankrijk. Natuurlijk zouden wij reageren. De Franssn doen nu alsof alleen barbaar Trump zoiets flikt en Frankrijk een heilig boontje is
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Lex op 17/09/2021 | 22:32 uur
Frankrijk roept ambassadeurs uit VS en Australië terug vanwege defensiepact

Nu.nl, 17-09-2021, 22:22

Een overdreven reactie zoals verwacht van Parijs. Als een ander het doet mag het niet, maar als dit zelf bij een ander land hadden gedaan was er niets aan de hand geweest.

Lex

Frankrijk roept ambassadeurs uit VS en Australië terug vanwege defensiepact

Frankrijk heeft met spoed zijn ambassadeurs in de Verenigde Staten en Australië teruggeroepen voor overleg over het nieuwe defensiepact tussen die twee landen en het Verenigd Koninkrijk. Onderdeel van het akkoord is dat Australië een vloot van Amerikaanse nucleaire onderzeeërs koopt en daarvoor een onderzeebootorder van 40 miljard dollar met Frankrijk opzegt.

Minister Le Drian van Buitenlandse Zaken spreekt van "onaanvaardbaar gedrag" en benadrukt in zijn verklaring dat het terugroepen van ambassadeurs een "uitzonderlijke beslissing is".

De drie Angelsaksische landen gaan via een nieuw samenwerkingsverband informatie delen over geavanceerde technologieën en defensie. Het pact wordt gezien als een zet om één front te vormen tegen China.

Trumpachtig besluit
Australië sloot al in 2016 een overeenkomst met de Franse scheepbouwer Naval Group om een nieuwe onderzeevloot te bouwen. Die deal werd twee weken geleden nog opnieuw bevestigd.

Pas op woensdagochtend kreeg de Franse president Macron van de Australische premier Morrison te horen dat het onderzee-akkoord werd opgezegd, meldde persbureau AP op basis van anonieme bronnen eerder vandaag.

Le Drian reageerde gisteren woest op die bekendmaking. "Dit doen bondgenoten niet", zei hij. "Dit brutale en onvoorspelbare besluit doet me denken aan wat president Trump vroeger deed." Hij kreeg daarbij steun van EU-buitenlandcoördinator Borrell, die eveneens niet op de hoogte was van het Brits-Amerikaans-Australische onderonsje.

De Australische minister van Buitenlandse Zaken Marise Payne liet vandaag weten het Franse onbegrip te begrijpen. "Maar we zullen constructief blijven samenwerken met onze Franse collega's", verzekerde zij.

Nu.nl, 17-09-2021, 22:22

Lex

France recalls envoys after security pact row

France recalls ambassadors from US and Australia signalling fury at new security pact it described as "a stab in the back"
This breaking news story is being updated and more details will be published shortly. Please refresh the page for the fullest version.

https://www.bbc.com/news/world-europe-58604677

bergd

Citaat van: Umbert op 17/09/2021 | 16:41 uur
En dat hebben ze zelf nog nooit gedaan?
Ik had ooit een leidinggevende die zei dan, je hebt te hoge verwachtingen die je bij moet stellen. Heel vervelend maar is niet anders.

Dit is wel iets wat de Fransen pijn doet

Umbert