Aanvaring fregat en tanker voor kust Noorwegen

Gestart door dudge, 08/11/2018 | 07:29 uur

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 29/04/2021 | 10:37 uur
Discipline zegt vooral iets over het handhaven van bijvoorbeeld de geldende sluittoestand. In dit geval komt heel veel ook aan op training. Naast de primaire taak moet iedereen zich continue bewust zijn van de grotere omgeving en de effecten die zij kunnen bereiken. Je hebt ook ervaren leidinggevenden nodig die anderen kunnen controleren en aansturen, naast hun eigen taak. Gebrek aan ervaring speelt een erg grote rol. En is ook niet heel gek met al die dienstplichtigen, gigantisch hoog verloop heb je, terwijl een schip wel echt gigantisch complex is. Opleiding+takenboek kost vaak al een jaar of meer bij ons, en dan mag je nét aan zelfstandig lopen.

Tel daarbij een lean en mean bemanningsconcept. Heb je 1 leider die bezwijkt onder de druk valt de rest daaronder gelijk weg, omdat ze doorgaans niet op eigen ervaring aan de slag kunnen. Zeker in zo'n complex scenario..

Ik lees nog steeds discipline probleem. Procedures zijn niet opgevolgd, er zijn geen doden gevallen, schip bleef uren tobberen in een soort ondiepe badkuip om uiteindelijk om te kukelen.

Bizar amateuristisch, we durven het alleen niet zo te noemen omdat het een gerespecteerde partner is, een Marine met autoriteit uit een cultuur die niet zulke Italiaanse streken in huis zou hebben.

Het kan komen in uitdagingen in P beleid, opleiding, of simpelweg gebrekkige commandostructuur.., maar zulke gevolgen als het niet sluiten van luiken en deuren zijn interessant.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 29/04/2021 | 10:06 uur
Uit het rapport:
Hier heb ik me erg over verbaasd, het schip heeft nog uren gedreven, op foto's was toen al te zien dat er overal deuren open stonden. Er was tijd zat om die te sluiten.

Een minder gedisciplineerd clubje dan gedacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Uit het rapport:

CitaatDoors, hatches and other openings in the frigate that were supposed to be closed to maintain stability and buoyancy were not closed by the crew at the time of evacuation.
Hier heb ik me erg over verbaasd, het schip heeft nog uren gedreven, op foto's was toen al te zien dat er overal deuren open stonden. Er was tijd zat om die te sluiten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Lex op 28/04/2021 | 21:41 uur
Duidelijk.Ik ga ervan uit dat dit zal gebeuren.Is de stelling dat bergen lui de DCP niet halen ook niet het gevolg van Covid-19?
Bedoel je nu ook degenen die zelf geen covid-19 gehad hebben?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Thomasen op 28/04/2021 | 21:32 uur
Maar zelfs de ultieme basis is vaak gewoon niet goed. Bergen lui die de DCP niet halen. En dat is al geen hoge eis als je dat vergelijkt met de fysieke stress die een DC/FF scenario met zich mee kan brengen.

Die hele DCP heeft nmm ook totaal geen meerwaarde. Regel een soortgelijk iets als de FIT test zoals bij de KL gebruikelijk is. Dan ben je veel meer functiegericht aan het "testen". Dat domme rondjes lopen geloof ik allemaal wel.

En ja, ik heb de DCP net weer afgevinkt dus dat is het niet.

Lex

Citaat van: Thomasen op 28/04/2021 | 21:46 uur
Nee.
Er zijn mensen waarvan ik me afvraag waarom we voor hun een uniform maat hebben.
Maar ook gewoon jonge gasten van 22 die niet eens 12 minuten kunnen rennen.
Natuurlijk zijn er een hoop mensen die gelukkig wel de eisen halen, en sommigen zitten met blessures etc etc, maar een belachelijk groot aantal haalt het niet of met veel moeite. En het is maar een voorbeeldje, maar heel veel verder naar de basis kunnen we niet geloof ik.
Dit lezende, lijkt het op een beschuldiging richting werving/keuring.

Lex

Citaat van: Thomasen op 28/04/2021 | 21:32 uur
"It was also not clear to the crews who was to follow up and actually update the manuals, as the staff level that attended to this had disappeared in connection with the reorganisation of the Navy."
Duidelijk.
Citaat van: Thomasen op 28/04/2021 | 21:32 uur
Hoop dat we dit rapport grondig gaan lezen in NLD.
Ik ga ervan uit dat dit zal gebeuren.
Citaat van: Thomasen op 28/04/2021 | 21:32 uur
Maar zelfs de ultieme basis is vaak gewoon niet goed. Bergen lui die de DCP niet halen. En dat is al geen hoge eis als je dat vergelijkt met de fysieke stress die een DC/FF scenario met zich mee kan brengen.
Is de stelling dat bergen lui de DCP niet halen ook niet het gevolg van Covid-19?


Flyguy

Citaat van: Thomasen op 28/04/2021 | 11:15 uur
Oefenen, en zeker goed oefenen, is duur en vermoeiend. En zeker voor dit soort zaken, gewoon niet sexy.
Ook nld moet kritisch kijken naar 'what if het even tegenzit'?

Inderdaad. Dit had ons ook kunnen gebeuren. Het hangt er echt vanaf welke bemanning het overkomt en hoe ver ze zijn met opwerken. Er zal een behoorlijk verschil zitten tussen een Evertsen en Zeven Provinciën bijvoorbeeld.

Sparkplug

Report finds that damage control failures led to sinking of RNoN frigate

22 APRIL 2021

by Richard Scott

A second report into the circumstances leading to the loss of the Royal Norwegian Navy (RNoN) guided-missile frigate HNoMS Helge Ingstad has concluded that the ship could have been saved if the crew had been better trained in damage control procedures and more familiar with the ship's stability characteristics.


The Norwegian frigate HNoMS Helge Ingstad takes on water after colliding with the tanker Sola TS on 8 November 2018 in the Hjeltefjord near Bergen. (MARIT HOMMEDAL/AFP via Getty Images)

A total of 28 safety recommendations have been made by the Norwegian Safety Investigation Authority (NSIA), most directed towards the RNoN and the Norwegian Defence Material Agency. These include measures to address deficiencies in training, organisation, materiel, documentation, process, and assurance.

The fourth of five F310 Fridtjof Nansen-class frigates delivered to the RNoN by Spanish shipbuilder Navantia between 2006 and 2011, Helge Ingstad suffered extensive damage to its starboard side after colliding with the Maltese-flagged tanker Sola TS in the Hjeltefjord on 8 November 2018. The nine-year old frigate was run aground but heeled over and sank in shallow water. Although subsequently salvaged, Helge Ingstad was found to be beyond economical repair and is now being scrapped.

The first report, examining the cause of the incident, was released in November 2019. This follow-on report, published by the NSIA on 21 April, has investigated the sequence of events that occurred in the aftermath of the collision leading to Helge Ingstad's grounding and subsequent sinking.

According to the NSIA, the collision with Sola TS resulted in severe damage to Helge Ingstad,

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/report-finds-that-damage-control-failures-led-to-sinking-of-rnon-frigate
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Norway scraps frigate Helge Ingstad

18 JANUARY 2021

by Nicholas Fiorenza

The Forsvarsmateriell (FMA), the Norwegian Defence Materiel Agency, signed a contract with Norscrap West on 11 January to scrap the Fridtjof Nansen-class frigate KNM Helge Ingstad. The company will scrap the frigate at its facility at Hanøytangen by the end of the year, according to the FMA website. The agency valued the contract at approximately NOK60 million (nearly USD7 million), with sales of the metal recovered expected to reduce the cost by several million kroner.

The FMA said the vessel will be scrapped in Norway by a domestic company to protect the ship's secrets, with agency technical experts overseeing the work in accordance with Norway's Security Act.

Helge Ingstad was seriously damaged on 8 November 2018 after colliding with the tanker Sola TS in waters just outside Ågåtnes oil terminal in Hjeltefjorden, running aground and later sinking in shallow water, after which the frigate's missiles and torpedoes were recovered.

The Norwegian Ministry of Defence told Janes on 15 January that sailing activity by the navy's remaining frigates has been reduced this month as a follow-up to the findings of a draft report by the Accident Investigation Board Norway (AIBN) submitted on 14 December 2020. The ministry said the three frigates will not sail in January but did not expect this to have an immediate effect on operational capabilities. Two of the frigates, KNM Roald Amundsen and KNM Thor Heyerdahl, are undergoing planned scheduled maintenance this month and temporary measures have been implemented so the third, KNM Otto Sverdrup , can conduct a planned exercise with the UK Royal Navy.

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login


The FMA signed a contract with Norscrap West on 11 January to scrap the Fridtjof Nansen-class frigate KNM Helge Ingstad. (FMA)

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/norway-scraps-frigate-helge-ingstad
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Lex

Een video/reconstructie omtrent de oorzaak en aanbevelingen: https://t.co/LFZt32s3v1

StrataNL

Citaat van: Harald op 24/06/2019 | 13:42 uur
Nieuwbouw dus ...

Maar wat zijn dan de keuze's ? ....

- Nieuwbouw van het huidige schip/ontwerp/klasse ... dus dan weer 5 "dezelfde" schepen (F-310 Fridtjof Nansen klasse) of....
-  shoppen bij dezelfde scheepswerf en meegaan met Spanje en gaan voor het F-110 ontwerp, maar 1 schip is geen schip, dus vergroting van het totaal aantal fregatten, dus een nieuwe klasse met later een 2de batch welke de eerste 2 schepen uit de F-310 klasse vervangen.
- shoppen bij Duitsland ? ... F-125 ? ... MK-180 ?  ... niet waarschijnlijk gezien de problematiek rondom deze schepen.
- shoppen bij NL/BE ? ... en meegaan in de vervanging van de M-fregatten ?
- shoppen bij UK ? ... en gaan voor een type 26 ?
- shoppen bij FR/IT ? ... FREMM ?

Best lastig .. ik denk dat ze zullen kiezen voor hetzelfde type schip dus een F-310 ontwerp, zal zeker duurder zijn dan dat de andere schepen gekost hebben, maar ook kwa tijds bestek de snelste oplossing op het aantal schepen weer op niveau te hebben.
Bij alle andere optie's ... levering na 2028
Geen van die opties, er wordt nergens gezegd dat er nieuwbouw plaats gaat vinden...

Je gaat sowieso niet een one-off bouwen als land, ook niet als je aansluit bij andere landen.
Dat kan alleen bij ondersteuningsschepen die minder kostbaar en minder complex zijn.

Citaat van: Harald op 24/06/2019 | 15:50 uur
In een NL situatie zou het vergelijkbaar zijn, NL fregatten bestand is 6 stuks totaal (2+4) als daar 1 van weg valt, dan hebben we ook een groot probleem.
Het P-probleem is op dit moment groter...

Ik denk dat de Noren het laten voor wat het is en misschien extra investeren in roulerende bemanning, MPA/ASW capaciteit elders of hun onderzeeboten.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Parera op 24/06/2019 | 16:20 uur
De vraag is nu wat gaat 1 nieuwbouw Nansen fregat kosten? Het is 19 jaar na de bestelling van de 5 fregatten, toen koste de schepen ongeveer 420 miljoen Dollar, dit was tegen 2010 opgelopen tot 640 miljoen dollar. Een nieuwbouw schip kost nu dus misschien 650  tot 800 miljoen dollar.

En dan hebben ze 1 schip, er werd ook geschreven op twitter om te kijken naar aansluiting bij aankomende fregat projecten. Waaronder het Spaanse F110, Type 26 maar ook onze M-fregat vervangers.  Het nadeel daarvan is dat de Noren dan slechts 1 schip hebben en daar schiet je niet veel mee op.

Ik ben het wel met je eens dat je een fregat niet zomaar kan vervangen door een Skjold of een P-8 maar het is altijd beter dan helemaal niets als vervanging. De P-8 kan wel de ASW + ASuW taken overnemen maar de AAW weer niet. Daar kan de F-35 weer invallen maar die mist ASW capaciteit.

Ik verwacht ook niet dat de Noren op eens 2 nieuwe fregatten gaan bouwen, al zouden 2 F110's niet verkeerd aansluiten bij de Nansen maar waarschijnlijk zijn deze te groot en te duur voor de Noren. De afweging om 2 extra onderzeeboten te bouwen is ook duur maar zorgt daar wel voor de 1 op 1 vervanging van de huidige capaciteit. Ik zie meer in het vervangen van het fregat door het vervangen van de Skjolds door een nieuwe generatie korvetten.

Misschien kunnen wij ze nog een 8 tal SIGMA 5910 Fast Attack's slijten  :angel: Het is een lastig verhaal voor de Noren en ze zullen er de komende jaren nog last van hebben van dit verlies.

De Spanjaarden hebben van de Álvaro de Bazán klasse na 6 jaar nog een schip erbij gebouwd.

Differences from the rest of the class

The design of the Cristóbal Colón contemplates several improvements with respect to the original design of the class. It incorporates new Bravo 16V engines that increase its maximum speed and a bow thruster of 850 kW for operations in port. In weaponry and combat systems, two 25mm Mk 38 guns are added for close defense, a new electronic and submarine warfare control system, Aries surface surveillance radar, SPY-1 radar improvements, and improvements in communications and control systems. F105 can also operate with NH 90 helicopters by expanding the hangar and flight deck.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_frigate_Crist%C3%B3bal_Col%C3%B3n