Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#2505
Colombia kiest na 10 jaar voor nieuwe fregatten, SIGMA 10714C. Het ontwerp is gebaseerd op de SIGMA 10514 maar iets vergroot. Met de afmetingen 107,5 x 14,02 m en een tonnage van 2808 ton. Met een 100 koppige bemanning + ruimte voor een marinestaf van 25 koppen.

De topsnelheid van het fregat word 26 knopen en 14 knopen voor economische vaart, deze geeft een bereik van 8200 zeemijl (15.000 km).

De bewapening bestaat uit een 76 mm STRALES kanon (hergebruik vanaf ARC Almirante Padilla), 2x triple 324 mm torpedobuizen (ook hergebruikt). Voor de brug komt een Sentinel 20 (20x128 mm) snelvuurkanon, op de hangaar een Sentinel 30 (25x137 mm) & achter de brug komen twee Sentinel 2.0's (12,7 x 99 mm) RCWS's.

Het fregat krijgt ook 2x4 SSM-E 700K Hae Sung (C-star) anti-scheepsraketten, ook deze komen van de Padilla af). Op de boeg ligt ook nog een nieuwe 16 cells VLS voor de VL MICA-NG.

De radar lijkt op een NS-100 / NS-200 radar van Thales Nederland. Het gaat om nu 1 fregat, maar het kan oplopen tot totaal 5 stuks.



https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/4666651/003-colombia-nuevas-fragatas-colombianas-2808-toneladas-armamento-frances-espanol-italiano-sur-coreano

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 13:45 uurDat klopt, het multifunctionele schip is grote deels betaald vanuit de EU.

Het tempo van contracten sluiten  ;)

Ach alsof je daar wat van kan zeggen adhv youtube
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: silvester herc op 31/12/2023 | 12:14 uurVolgens mij ook wel aardig wat geld uit het EU defensie investerings fonds want plots heeft Portugal er de vaart in!!

Dat klopt, het multifunctionele schip is grote deels betaald vanuit de EU.

Citaat van: Huzaar1 op 31/12/2023 | 13:27 uurAan dit tempo? Welk tempo?

Het tempo van contracten sluiten  ;)

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 11:31 uurEn dat voor een land dat nauwelijks budget heeft voor haar defensie :silent:  Aan dit tempo kan Nederland wel een voorbeeld nemen.

Aan dit tempo? Welk tempo?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 11:31 uurEn dat voor een land dat nauwelijks budget heeft voor haar defensie :silent:  Aan dit tempo kan Nederland wel een voorbeeld nemen.
Volgens mij ook wel aardig wat geld uit het EU defensie investerings fonds want plots heeft Portugal er de vaart in!!

Parera

Citaat van: silvester herc op 31/12/2023 | 10:15 uurDe Portugese Marine houd er de vaart in met investeren  ;)


En dat voor een land dat nauwelijks budget heeft voor haar defensie :silent:  Aan dit tempo kan Nederland wel een voorbeeld nemen.

silvester herc

De Portugese Marine houd er de vaart in met investeren  ;)

Parera

Citaat van: Harald op 27/12/2023 | 22:25 uurBedoel je dan eigenlijk om in te zetten op type 31, welke door de Britten, Polen en Indonesië wordt aangeschaft?

Dit is een echt MP fregat (Multi Purpose), Mooi schip en zoals ik de info kan bekijken met slipway en de mission bay in de achterzijde van het schip.
NL zou dan in licentie kunnen bouwen.

Maar ik mis het grote voordeel bij de Damen Crossover om meer "spullen, materieel, manschappen" mee te kunnen nemen. Ook de Raider vaartuigen (CB90 achtig) zullen rond de 16 meter lengte zijn en moeten via de zijkant of slipway te water gelaten moeten worden.
Bij de Crossover is hier al rekening mee gehouden.



Nee, ik doel dan op een mix van Type31 & Absalon. Dus eigenlijk precies XO maar dan naar Brits ontwerp met NL eisen.

Harald

Citaat van: Parera op 27/12/2023 | 16:08 uurMisschien kunnen we zelfs met de Britten een deal sluiten, dat Damen het Arrowhead 140 ontwerp koopt en hier een eigen ontwerp van maakt voor de KM. In ruil doen de Britten dit met het Enforcer ontwerp. Een vergelijkbare constructie als we in de tijd deden met de Leander / Van Speijk klasse's & de Britten deden met de Enforcer series/ Bay klasse. Voor beide marines 4x Arrowhead + 2x Enforcer zou de UK/NL Amfib Group alsnog een stevige kracht geven om troepen en materieel aan land te zetten.
Bedoel je dan eigenlijk om in te zetten op type 31, welke door de Britten, Polen en Indonesië wordt aangeschaft?

Dit is een echt MP fregat (Multi Purpose), Mooi schip en zoals ik de info kan bekijken met slipway en de mission bay in de achterzijde van het schip.
NL zou dan in licentie kunnen bouwen.

Maar ik mis het grote voordeel bij de Damen Crossover om meer "spullen, materieel, manschappen" mee te kunnen nemen. Ook de Raider vaartuigen (CB90 achtig) zullen rond de 16 meter lengte zijn en moeten via de zijkant of slipway te water gelaten moeten worden.
Bij de Crossover is hier al rekening mee gehouden.


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/12/2023 | 15:28 uurAls de LPX 'crossover' capaciteiten krijgt waardoor ze beschikt over escalatiedominantie, vergelijkbaar of redelijk vergelijkbaar met die van een fregat, dan heb ik geen bezwaar, dan kom je alsnog uit op 12 eenheden met slagkracht. (als men ook voldoende investeert in voortzettingsvermogen). (al heb ik het vermoeden dat LPX, als het voldoet aan deze specs, in aanschaf prijs niet veel onder zal doen van ASWF).
Wat jij hier verondersteld is, wat ik juist het grote voordeel vind voor deze nieuwe LPX vaartuigen. En pleit voor idd fregat bewapening. Hierdoor kunnen ze ook hun eigen broek ophouden en veel beter inzetbaar.
Ja.. hierdoor wel natuurlijk duurder in aanschaf.
 

Parera

#2495
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/12/2023 | 15:28 uurAls de LPX 'crossover' capaciteiten krijgt waardoor ze beschikt over escalatiedominantie, vergelijkbaar of redelijk vergelijkbaar met die van een fregat, dan heb ik geen bezwaar, dan kom je alsnog uit op 12 eenheden met slagkracht. (als men ook voldoende investeert in voortzettingsvermogen). (al heb ik het vermoeden dat LPX, als het voldoet aan deze specs, in aanschaf prijs niet veel onder zal doen van ASWF).
 

+1
Ik heb het dan over een model ''crossover'' die we kunnen vergelijken met een kruising tussen de XO131A & X139FC.

Maar zoals bekend koopt de KM geen MOTS schepen uit de catalogus en zal men altijd de voorkeur hebben voor een eigen ontwerp. Uitgerust met minimaal (ideaal):
- 76 mm Sovraponte (127/64 LW)
- RAM
- VLS 16 cells  (24 cells)
- Naval Strike Missiles (16x)
- 76 mm Sovraponte CIWS positie
- 2x 30/40 mm kanon

Een optie is nog torpedobuizen, maar er moet minimaal wel torpedo opslag zijn voor de NH-90's. Dit ontwerp zal zeker niet goedkoop zijn, maar het is dan ook echt een compromis ontwerp.

Misschien kunnen we zelfs met de Britten een deal sluiten, dat Damen het Arrowhead 140 ontwerp koopt en hier een eigen ontwerp van maakt voor de KM. In ruil doen de Britten dit met het Enforcer ontwerp. Een vergelijkbare constructie als we in de tijd deden met de Leander / Van Speijk klasse's & de Britten deden met de Enforcer series/ Bay klasse. Voor beide marines 4x Arrowhead + 2x Enforcer zou de UK/NL Amfib Group alsnog een stevige kracht geven om troepen en materieel aan land te zetten. Wat betreft het strategisch zeetransport zal Nederland moeten inzetten (met UK) op nieuwe / extra RoRo capaciteit zoals we die hebben met de Nieuw-Amsterdam & Point klasse.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 27/12/2023 | 14:55 uurIk ben het met je eens dat 12 het ideaal plaatje is als we naar het lage ideaal kijken, en of dit dan 8x ASWF + 4x AWWF of 4x ASWF, 4x GPF & 4x AWWF is dat vind ik niet zo belangrijk. Meer is natuurlijk altijd beter maar we moeten ook realistisch blijven en het ooit in dienst geweest zijnde aantal van 22 fregatten kunnen we wel uit ons hoofd houden. Ik denk dat 12 fregatten aangevuld met 4 onderzeeboten & 2 Support ships een prachtige zeegaande gevechtsvloot is voor NL.

Ik ben ook bang dat het LPX wel eens voor problemen kan gaan zorgen, we moeten natuurlijk onze taken in de Carib behouden maar doordat de dreiging hier (gelukkig) zo laag is maakt dat het wel ingewikkeld. Het liefste zou je daar 1 of meerdere schepen actief hebben in de regio. Een crossover /absalon achtige klasse surface combatant zou hier ruimte in kunnen bieden maar dat zal dan ten koste (moeten) gaan van de 4 extra ASWF's.

Persoonlijk denk ik / hoop ik dat we uitkomen op een compromis vloot:
- 4x ASWF + 2x BE
- 4x AWWF
- 4x LPX Crossover
- 2x LPX Enforcer
- 2x Supportship
- 4x SSK
- 6x MCMV

Dit aangevuld door voldoende laag bemande / onbemande systemen maakt het af.
 

Als de LPX 'crossover' capaciteiten krijgt waardoor ze beschikt over escalatiedominantie, vergelijkbaar of redelijk vergelijkbaar met die van een fregat, dan heb ik geen bezwaar, dan kom je alsnog uit op 12 eenheden met slagkracht. (als men ook voldoende investeert in voortzettingsvermogen). (al heb ik het vermoeden dat LPX, als het voldoet aan deze specs, in aanschaf prijs niet veel onder zal doen van ASWF).
 

Parera

Hunting submarines with drones
In this article, Kamil Sadowski considers how Medium Rotary-Wing Uncrewed Air Systems could be employed in anti-submarine warfare operations.

https://www.navylookout.com/hunting-submarines-with-drones/

Parera

#2492
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/12/2023 | 14:30 uurTerug naar 12 fregatten zou een minimum vereiste voor onze marine moeten zijn.

8 ASWF en 4 AWWF/FuAD zou het overzichtelijk maken.

Een 2e batch van 4 ASWF in een meer multimission configuratie kan natuurlijk, zoals AWWF/FuAD wellicht haar basis vindt in een vergroot ASWF.

Zoals je het omschrijft zou batch 2 ASWF dan weer een verkleinde versie van het AWWF/FuAD kunnen zin (met het tonnage van ASWF).

Volgens mij zijn we er dan wel en hebben we een happy family-show v.w.b. de fregatten.

Ergens denk ik dat LPX roet in deze gedachtegang zal gooien.

Ik ben het met je eens dat 12 het ideaal plaatje is als we naar het lage ideaal kijken, en of dit dan 8x ASWF + 4x AWWF of 4x ASWF, 4x GPF & 4x AWWF is dat vind ik niet zo belangrijk. Meer is natuurlijk altijd beter maar we moeten ook realistisch blijven en het ooit in dienst geweest zijnde aantal van 22 fregatten kunnen we wel uit ons hoofd houden. Ik denk dat 12 fregatten aangevuld met 4 onderzeeboten & 2 Support ships een prachtige zeegaande gevechtsvloot is voor NL.

Ik ben ook bang dat het LPX wel eens voor problemen kan gaan zorgen, we moeten natuurlijk onze taken in de Carib behouden maar doordat de dreiging hier (gelukkig) zo laag is maakt dat het wel ingewikkeld. Het liefste zou je daar 1 of meerdere schepen actief hebben in de regio. Een crossover /absalon achtige klasse surface combatant zou hier ruimte in kunnen bieden maar dat zal dan ten koste (moeten) gaan van de 4 extra ASWF's.

Persoonlijk denk ik / hoop ik dat we uitkomen op een compromis vloot:
- 4x ASWF + 2x BE
- 4x AWWF
- 4x LPX Crossover
- 2x LPX Enforcer
- 2x Supportship
- 4x SSK
- 6x MCMV

Dit aangevuld door voldoende laag bemande / onbemande systemen maakt het af.
 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 27/12/2023 | 13:45 uurDie optie die ik aangeef zijn ook puur als een vOPV waar we iets minder budget voor uit (willen) trekken dan de huidige schepen. Het voordeel van deze bezuinigen is wel dat ze alsnog FFBNW uitgevoerd kunnen worden waardoor ze indien nodig alsnog geplaatst kunnen worden. Zoals ik ze omschrijf zijn het eigenlijk general purpose fregatten.

Door het huidige ASWF ontwerp aan te passen denk ik dat er binnen het ontwerp nog mogelijkheden zijn om het om te bouwen naar een meer GPF i.p.v. een ASWF:
- Midscheeps missionbay vervangen door MOB Rhib's en midscheeps ruimte voor 16 tot 32 extra VLS cellen, eventueel ook extra NSM's.
- Het deel onder het helidek aanpassen zodat er een stern missionbay aanwezig is voor 2 FRISC of 2 12 m USV's of andere module's.

We zullen terug moeten naar 8 tot 12 ''surface combatants'', ik wil er niet het naampje fregatten aan vast plakken omdat het AWWF mogelijk een Destroyer genoemd mag gaan worden zowel in afmeting als in bewapening.

Ideaal gezien zou je gewoon 4 ASWF (+2x BE), 4x General Purpose Frigates + 4 AWWF/AWWD's.



Terug naar 12 fregatten zou een minimum vereiste voor onze marine moeten zijn.

8 ASWF en 4 AWWF/FuAD zou het overzichtelijk maken.

Een 2e batch van 4 ASWF in een meer multimission configuratie kan natuurlijk, zoals AWWF/FuAD wellicht haar basis vindt in een vergroot ASWF.

Zoals je het omschrijft zou batch 2 ASWF dan weer een verkleinde versie van het AWWF/FuAD kunnen zin (met het tonnage van ASWF).

Volgens mij zijn we er dan wel en hebben we een happy family-show v.w.b. de fregatten.

Ergens denk ik dat LPX roet in deze gedachtegang zal gooien.