Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

dudge

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 15:18 uur
De MR is een liberale partij, de connectie met Frankrijk speelt veel minder dan bij de PS, een klassieke machtspartij die jullie misschien nog kennen van de Dassault-affaire. Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.

Ok.
EF's lijken in dit scenario wel de meest waarschijnlijke keuze inderdaad, maar in ieder geval dus niet de enige.
Ben benieuwd of we hier meer over horen.

Sparkplug

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 15:18 uur
Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.
Op dit moment zijn er geen tweedehands Tranche 2 Typhoons beschikbaar. Zelfs de Typhoons die Spanje eventueel wil doorverkopen, komen van Tranche 1.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#712
Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 15:18 uur
De MR is een liberale partij, de connectie met Frankrijk speelt veel minder dan bij de PS, een klassieke machtspartij die jullie misschien nog kennen van de Dassault-affaire. Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.

Naast de keuze voor de F35A is deze m.i. het meest voor de hand liggend, zeker ook in de samenwerkingsmogelijkheden met de buurlanden.

Belgje

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 13:32 uur
Uit het Franse inventory natuurlijk.
De meeste landen, en zeker Frankrijk, zijn bereid om te dealen. Zie ook hoe het voor de MN bestemde FREMM in een vrij late fase werd herbestemd voor Egypte.

Stel de Belgen nemen 16 2nd hand, 10-15 jaar oude Rafales en 16 nieuwe af, hoeft dat geen probleem voor de Fransen te zijn. Zeker als er nog wat tijd is tot de levering, de de Franse toestellen kunnen dan vervangen worden door nieuwe, waarmee de technische levensduur van de vloot ook zal toenemen.

De partij die dit voorsteld is een Waalse, ik ken de partij niet, maar Belgje, zou een keuze voor een Frans product de achterliggende gedachte achter het voorstel van deze partij kunnen zijn?


De MR is een liberale partij, de connectie met Frankrijk speelt veel minder dan bij de PS, een klassieke machtspartij die jullie misschien nog kennen van de Dassault-affaire. Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 13:30 uur
Je spreekt nu over de legacy modellen (A/B/C/D): die lijken mij in het volgende decennium geen enkele optie meer.

Waarom niet, we hebben het hier over een Belgische keuze voor een mixed fleet, zouden de 2nd hand toestellen QRA (w.o. BAP/IAP etc) en opleidingen kunnen doen, kan het squadron met nieuwe kisten de meer offensieve taken uitvoeren.
En ja, dat gaat ten koste van je voortzettingsvermogen.

Maar zoals eerder gesteld, de F16 en F18 zie ik ook niet als grote kanshebbers in een dergelijk scenario. Een scenario dat nu naar voren wordt gebracht door een politieke partij, wat nog heel wat anders is dan dat er serieus naar gekeken wordt, al zou dat m.i. wel moeten omdat dit toch interessante opties op zou leveren, zeker als de financiën onder druk staan.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 13:24 uur
Voor wat betreft de F18E/F, beide nog op het kandidaten lijstje van België en Denemarken, komen alleen nieuw in aanmerking... dit zal idd een snelle beslissingen vergen (tenzij de USN alsnog een paar squadrons kan/mag bestellen) anders is binnenkort het einde van de productielijn een feit.

Boeing Confident in Production of Super Hornet Beyond 2017
http://www.nationaldefensemagazine.org/blog/lists/posts/post.aspx?ID=1914

Ja, dat vergt een snelle beslissing en bestelling, maar ....... dat zullen de Belgen niet doen, zij zouden in de basis nog langer doorvliegen met hun F-16's dan NL, dus leveringen na 2022

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 13:24 uur
Vwb occasion Rafales: ik zou niet weten waar die vandaan zouden moeten komen, nieuw is natuurlijk een ander verhaal.

Uit het Franse inventory natuurlijk.
De meeste landen, en zeker Frankrijk, zijn bereid om te dealen. Zie ook hoe het voor de MN bestemde FREMM in een vrij late fase werd herbestemd voor Egypte.

Stel de Belgen nemen 16 2nd hand, 10-15 jaar oude Rafales en 16 nieuwe af, hoeft dat geen probleem voor de Fransen te zijn. Zeker als er nog wat tijd is tot de levering, de de Franse toestellen kunnen dan vervangen worden door nieuwe, waarmee de technische levensduur van de vloot ook zal toenemen.

De partij die dit voorsteld is een Waalse, ik ken de partij niet, maar Belgje, zou een keuze voor een Frans product de achterliggende gedachte achter het voorstel van deze partij kunnen zijn?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 13:02 uur
Als, if, maybe. Finland zal denk ik gewoon doorvliegen met de F18 voorlopig. Waarom zouden ze ze eruit gooien? Ook Australië lijkt er voor te kiezen om de nieuwste F18's voorlopig naast de F35 te opereren. Spanje zou nog kunnen kiezen voor een versnelde vervanging door de Typhoon, maar dat zijn ook al oudere kisten, gedeelte ook ex-USN, en daarbij lijken ze weinig interesse in een dergelijke investering te hebben.

Een andere reële optie voor de F18 zou de Boneyard kunnen zijn, als daar in de US nog wat staat, vast wel. Maar dan komen er ook weer kosten bij tbv upgrades en indienststelling. Geen idee vwb Koeweit.


Je spreekt nu over de legacy modellen (A/B/C/D): die lijken mij in het volgende decennium geen enkele optie meer.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 23/09/2015 | 13:23 uur
Misschien helemaal geen fighters, maar trainers met fighter en attack capaciteiten, zoals de M-346, deze zijn goedkoper, makkelijker in onderhoud.

Of dat ze meegaan in het United States Air Force's T-X programma en gaan voor het daar gekozen toestel. Er is nog helemaal geen duidelijkheid over wat de USAF wil, een trainer, een agressor met fighter capaciteiten. .... ?
Hiermee is de nucleaire taak van België definitief afgestoten  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 12:49 uur
De Gripen, Typhoon, Rafale en F16 zouden allen nog goed mogelijk zijn.
Al zal de F16 weinig kans maken gok ik, ook om de simpele reden dat het te 'conservatief' is.
De F18 zou een snel besluit vergen en bovendien vraag ik me af waar dan fatsoenlijke occasions vandaan moeten komen, de USN heeft ze, zover ik kan inschatten, inderdaad niet.

Voor wat betreft de F18E/F, beide nog op het kandidaten lijstje van België en Denemarken, komen alleen nieuw in aanmerking... dit zal idd een snelle beslissingen vergen (tenzij de USN alsnog een paar squadrons kan/mag bestellen) anders is binnenkort het einde van de productielijn een feit.

Vwb occasion Rafales: ik zou niet weten waar die vandaan zouden moeten komen, nieuw is natuurlijk een ander verhaal.

Harald

Het is wel duidelijk dat het overgrote deel van de regering niet veel geld wil uitgeven aan "nieuwe" toestellen ter vervanging van de F-16's
Er wordt nu al gepraat over 24 stuks en met in het achterhoofd dat NL 37 stuks wil en dan QRA en 4 stuks voor missies heeft, wat willen de Belgen dan met 24 stuks ??

Misschien helemaal geen fighters, maar trainers met fighter en attack capaciteiten, zoals de M-346, deze zijn goedkoper, makkelijker in onderhoud.

Of dat ze meegaan in het United States Air Force's T-X programma en gaan voor het daar gekozen toestel. Er is nog helemaal geen duidelijkheid over wat de USAF wil, een trainer, een agressor met fighter capaciteiten. .... ?

Het is wel duidelijk dat er flink gezaagd wordt aan de stoelpoten van de Belgische defensie en het budget ervoor.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 23/09/2015 | 12:55 uur
Als Finland en Koeweit hun vloot snel buiten dienst zouden stellen, dan komen er een hoop F/A-18C/D toestellen met relatief weinig vlieguren op de markt. Zoals al door Jurrien aangegeven, heeft de U.S. Navy hun eigen F/A-18E/F veel te hard nodig. Dan ligt het nog aan Australië hoe lang zij denken door te vliegen met hun 24 stuks F/A-18F.

Als, if, maybe. Finland zal denk ik gewoon doorvliegen met de F18 voorlopig. Waarom zouden ze ze eruit gooien? Ook Australië lijkt er voor te kiezen om de nieuwste F18's voorlopig naast de F35 te opereren. Spanje zou nog kunnen kiezen voor een versnelde vervanging door de Typhoon, maar dat zijn ook al oudere kisten, gedeelte ook ex-USN, en daarbij lijken ze weinig interesse in een dergelijke investering te hebben.

Een andere reële optie voor de F18 zou de Boneyard kunnen zijn, als daar in de US nog wat staat, vast wel. Maar dan komen er ook weer kosten bij tbv upgrades en indienststelling. Geen idee vwb Koeweit.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 12:49 uur
De F18 zou een snel besluit vergen en bovendien vraag ik me af waar dan fatsoenlijke occasions vandaan moeten komen, de USN heeft ze, zover ik kan inschatten, inderdaad niet.
Als Finland en Koeweit hun vloot snel buiten dienst zouden stellen, dan komen er een hoop F/A-18C/D toestellen met relatief weinig vlieguren op de markt. Zoals al door Jurrien aangegeven, heeft de U.S. Navy hun eigen F/A-18E/F veel te hard nodig. Dan ligt het nog aan Australië hoe lang zij denken door te vliegen met hun 24 stuks F/A-18F.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 12:38 uur
M.i. blijven dan alleen de Eurofighter en de  Gripen over.... tegen die zit Zweden volop in de afname van de Gripen E/F en zoals al eerder vermeld willen de Engelsen (ook de Spanjaarden) af van wat oudere Typhoons.

De Gripen, Typhoon, Rafale en F16 zouden allen nog goed mogelijk zijn.
Al zal de F16 weinig kans maken gok ik, ook om de simpele reden dat het te 'conservatief' is.
De F18 zou een snel besluit vergen en bovendien vraag ik me af waar dan fatsoenlijke occasions vandaan moeten komen, de USN heeft ze, zover ik kan inschatten, inderdaad niet.

Sparkplug

Hoe groot zou de kans zijn dat België en Denemarken voor hetzelfde kiezen? Beide landen gaan ongeveer voor dezelfde kwantiteit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.