Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 14/03/2021 | 15:59 uur
Van de Klu MQ-9 Reapers wordt verwacht dat ze aanpasbaar zijn aan de MPA rol.  Maar dit soort UAV's blijven kwetsbaar voor grondgebonden luchtverdediging en jachtvliegtuigen.

Als de MPA rol de bedoeling is, is het dan niet beter om de MQ-9A Reaper Block 5 op termijn te vervangen door de MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 14/03/2021 | 15:59 uur
Het VK had vroeger maar liefst 35 Nimrod MR2's, tegen slechts negen P-8A Poseidon's.  Zo een kleine vloot is wel heel erg gevoelig, als er grote verliezen worden geleden.

Israel verving vanaf november 2016 haar Sea Scan MPA's, welke op de IAI Westwind zakenjet waren gebaseerd door Heron MALE drones.
De gebruikers vinden dat de Heron met zijn vluchtduur van 20 uur een aanzienlijke verbetering vormt ten opzichte van de Sea Scan.
Van de Klu MQ-9 Reapers wordt verwacht dat ze aanpasbaar zijn aan de MPA rol.  Maar dit soort UAV's blijven kwetsbaar voor grondgebonden luchtverdediging en jachtvliegtuigen.

Het VK, Denemarken en Japan gaan hun F-35's structureel ook meer in maritieme rollen inzetten.
Daarbij gaat het in de eerste plaats om ISTAR (Intel, Surveillance, Target Acquisition, Recce).  Vloot luchtverdediging tegen jachtbommenwerpers en kruisvluchtwapens.
En Anti Surface Warfare (ASuW) met bijvoorbeeld Kongsberg JSM's, die Japan al aangeschaft heeft.
Deze trend is ook in Finland aan de gang.  De Finse luchtmacht verklaarde dat de winnaar van de HX competitie (F-18 Hornet opvolger) ook meer maritiem ingezet gaat worden.

Dat wordt nog een uitdaging in de jacht op Red October & friends.

Parera

Wat ik begrijp is dat de Duitsers de 5 P-8's waarschijnlijk als interim oplossing willen aankopen tot dat het Europese alternatief van de plank te koop is. Volgens twitter zijn van de 8 Duitse P-3C's zouden er slechts 1 a 2 toestellen per keer operationeel inzetbaar zijn. De overige 6 a 7 kisten staan dan i.v.m. onderhoud stil op de grond.

Volgens de twitter berichten zou de interim oplossing voor een periode van 10 a 15 jaar nodig zijn, daarna kunnen de kisten alsnog tweede hands verkocht worden.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 13/03/2021 | 19:58 uur
Het geeft beperkingen aan je inzet.
Maar zeker MPA's zijn er ook om je aanvoerlijnen te bewaken. We kunnen moeilijk alles stealth maken. Een gevecht tussen twee grootmachten zal met flinke verliezen gepaard gaan. Dat is nooit echt anders geweest. En niemand zit zonder Achilles hiel. Daar moet je in je planning dus rekening mee houden, en de juiste combinatie van systemen opzetten.

Ik verwacht wel dat kleinere meer stealthy UAV's de frontlijn zullen vormen.
Het VK had vroeger maar liefst 35 Nimrod MR2's, tegen slechts negen P-8A Poseidon's.  Zo een kleine vloot is wel heel erg gevoelig, als er grote verliezen worden geleden.

Israel verving vanaf november 2016 haar Sea Scan MPA's, welke op de IAI Westwind zakenjet waren gebaseerd door Heron MALE drones.
De gebruikers vinden dat de Heron met zijn vluchtduur van 20 uur een aanzienlijke verbetering vormt ten opzichte van de Sea Scan.
Van de Klu MQ-9 Reapers wordt verwacht dat ze aanpasbaar zijn aan de MPA rol.  Maar dit soort UAV's blijven kwetsbaar voor grondgebonden luchtverdediging en jachtvliegtuigen.

Het VK, Denemarken en Japan gaan hun F-35's structureel ook meer in maritieme rollen inzetten.
Daarbij gaat het in de eerste plaats om ISTAR (Intel, Surveillance, Target Acquisition, Recce).  Vloot luchtverdediging tegen jachtbommenwerpers en kruisvluchtwapens.
En Anti Surface Warfare (ASuW) met bijvoorbeeld Kongsberg JSM's, die Japan al aangeschaft heeft.
Deze trend is ook in Finland aan de gang.  De Finse luchtmacht verklaarde dat de winnaar van de HX competitie (F-18 Hornet opvolger) ook meer maritiem ingezet gaat worden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Ace1 op 13/03/2021 | 22:18 uur
Ik geef antwoord op de vraag van Thomasen.
Niet echt. De bijdragen hebben geen betrekking tot MPA, maar zijn gericht naar bestrijding middels sono-boeien.

Ace1

Citaat van: Lex op 13/03/2021 | 22:16 uur
Wat is de relatie van dit bericht tot dit topic?

Ik geef antwoord op de vraag van Thomasen.

Citaat van: Thomasen op 13/03/2021 | 19:58 uur
Ik verwacht wel dat kleinere meer stealthy UAV's de frontlijn zullen vormen.

Ace1

Northrop Grumman Pitching Fire Scout Helicopter Drone for ASW Missions


A sonobuoy in a 2020 test of the MQ-8C Fire Scout.

Late last year Northrop Grumman took its unmanned helicopter, which is designed to keep an eye on the ocean's surface, for a test to look deeper under the water, company officials recently told USNI News.

In a Navy-sanctioned internal research and development test in late October, Northrop slung a launcher on an MQ-8C Fire Scout filled with miniature sonobuoys made by U.K. company Ultra, Dan Redman with Northrop Grumman's Fire Scout Program told USNI News in an interview earlier this month

The idea was that the endurance of the MQ-8C could extend the anti-submarine warfare bubble around a surface ship beyond what a manned helicopter could provide. The endurance of the Fire Scout allows it to fly further from a ship than the current crop of MH-60R Sea Hawk ASWs currently employed by the U.S> and several of its allies.

"You're pushing the search out away from the ship, up to 100 miles on an aircraft that can fly for about 12 hours," Redman said.
"It keeps the ship and the crew out of harm's way... You do have the ability to go out and search water that you may be in tomorrow. It extends the bubble for the ship farther out."

The test involved a towed target that sounded like a submarine operating off the coast of California. It was successfully detected by the networked sonobuoys. The successful trial is part of Northrop's pitch to expand the ASW offerings of the Fire Scout.

"We could carry up to 40 of these [smaller] buoys, we can do these large patterns at about 100 miles away from a ship. So, we get the ability to do this ASW mission anywhere in the world," Redman said.

In particular, the company is looking beyond the U.S. for customers, Redman said, without naming a specific country.

"Our partner nations around the world have had decreasing budgets and aging aircraft fleets," he said.
"It made a lot of sense to start bringing in unmanned systems to do some of the heavy lifting for all these platforms because the new appetite would be for really cool shiny airplanes, but they won't have the money to buy as many."

General Atomics last year tested its own version of an unmanned sonobuoy launcher from its MQ-9A Reaper unmanned aircraft.

Both tests come as the U.S. has taken steps to reenergize its ASW ability as the Russian Navy has continued to produce increasingly sophisticated attack submarines.

In 2019, U.S. 2nd Fleet reached initial operational capability. The fleet, which includes the Atlantic area of responsibility, was reactivated largely in response to the growing Russian submarine threat.

https://news.usni.org/2021/02/16/northrop-grumman-pitching-fire-scout-helicopter-drone-for-asw-missions

Lex

Citaat van: Ace1 op 13/03/2021 | 22:06 uur
Submarine Hunting Kit Will Let MQ-8C Fire Scout Drone Helicopters Launch Sonobuoys
MQ-8Cs loaded with sonobuoys could help speed up searches for enemy submarines while reducing the workload on human personnel.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/38691/submarine-hunting-kit-will-let-mq-8c-fire-scout-drone-helicopters-launch-sonobuoys
Wat is de relatie van dit bericht tot dit topic?

Ace1

Submarine Hunting Kit Will Let MQ-8C Fire Scout Drone Helicopters Launch Sonobuoys

MQ-8Cs loaded with sonobuoys could help speed up searches for enemy submarines while reducing the workload on human personnel.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/38691/submarine-hunting-kit-will-let-mq-8c-fire-scout-drone-helicopters-launch-sonobuoys


A.J.

Citaat van: Poleme op 13/03/2021 | 15:40 uur
Wat zullen de overlevingskansen zijn van zulke logge omgebouwde verkeersvliegtuigen, met de radardoorsnede van een Hardened Aircraft Shelter deur ?

Dat was tijdens de koude oorlog niet anders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 13/03/2021 | 15:40 uur
Wat zullen de overlevingskansen zijn van zulke logge omgebouwde verkeersvliegtuigen, met de radardoorsnede van een Hardened Aircraft Shelter deur ?

Klein tot vrijwel nihil binnen dergelijke bubbels.

Poleme

#239
In WO 2 speelden MARPATS-en een cruciale rol in de Pacific, maar de PBY Catalina's leden daar ook onthutsende verliezen.
Standplaats                Deployed      Verliezen

Pearl Harbour                   68               56   = 82 %
Filipijnen                          28               26   = 93 % !

Toegegeven, vele PBY Catalina's werden op de grond vernietigd.  Maar de verliezen in de lucht waren ook verschrikkelijk.   Daar tegenover staat uiteraard dat de MARPATS-en cruciaal werk deden.  Dertig Catalina's waren gestationeerd op Midway.   Maar zij vonden de Japanse vloot en de door hen vergaarde intel (IMINT en COMINT) zette de toon in de volgende slag om Midway.  96 Catalina's alleen al op bovengenoemde 2 bases, dus in zijn totaliteit in flinke aantallen, goedkoop en expendable (=vervangbaar).

Op naar het heden.  Kom daar maar eens om bij de ruwweg USD 200 - 250 miljoen kostende P-8A Poseidon.  In 2019 schoot Iran een MQ-4C Triton en een MQ-9 Reaper neer, plus een andere MQ-9 werd beschadigd.  De luchtmacht versie van de Triton, de RQ-4 Global Hawk kost ca. USD 168 miljoen (waarschijnlijk totale systeem prijs, bron: Aviation Weekly).
Daarnaast straalden de Iraniers een Amerikaans surveillance vliegtuig aan met een van hun radars.  Deze kist was van een niet nader genoemd type, maar wel met een omvangrijke bemanning.   Na deze incidenten gingen de Amerikanen meer met F-35's, F-22A Raptors en F-15E Strike Eagles uitgerust met speciale verkenningsgondels, gewapende surveillances uitvoeren.

De Sukhoi-27 - 35 familie, incluis Chinese klonen,  heeft een actieradius van ruwweg 1.200 - 1.500 km.
De Chinese J-20 is ook een groot en lang bakbeest, ik schat de actieradius in op 1.850 km.  Deze is uitgerust met de actieve radar geleide PL-15 raket.  Verschillende bronnen geven een geschat bereik op van 150 km t/m 250 km (Justin Bronk, RUSI).  Dan zijn er nog een PL-15 XX ramjet variant en een PL-XX Very long Range Air-Air Missile (VLRAAM) respectievelijk in ontwikkeling en in beproeving / initieel operationeel.   De Russische marines gebruiken daarnaast de maritieme varianten op het S-300 SAM systeem.  De Chinese marine gebruikt een equivalent in de vorm van het HHQ9 met een geschat bereik van 200 - 300 km.

De meeste Westerlingen denken dat de Chinese en Russische Anti Area - Area Denia (A2 - AD) strategieen, statische puur verdedigende bubbels zijn.
Zowel de Chinezen als de Russen hanteren echter een strategie van verlamming van de vijandelijke sleutel capaciteiten en vaardigheden (diep) in zijn eigen territorium.
Hieronder vallen uiteraard ook AWACS, MARPATS en andere ISR middelen zoals het RC-135V/W Rivet Joint ELINT.

Wat zullen de overlevingskansen zijn van zulke logge omgebouwde verkeersvliegtuigen, met de radardoorsnede van een Hardened Aircraft Shelter deur ?

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#238
Citaat van: Thomasen op 13/03/2021 | 14:57 uur
Het is gewoon stompzinnig, we kunnen nagenoeg alles maken wat de Amerikanen kunnen maken.

Dat kunnen we zeker, maar hier ontbreekt de wil, niet bij de industrie maar bij de politiek.

Neem als voorbeeld: de Gripen E.

De industrie wilde de FS2020 ontwikkelen, het resultaat is nu dat Saab zich heeft aangesloten bij Tempest en de gripen E feitelijk geen toekmost meer heeft.

Hoe anders zou het geweest zijn met de FS2020 (welke wellicht wel interessant voor diverse NAVO luchtmachten zou zijn geweest)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 13/03/2021 | 13:17 uur
En zo blijven de Amerikanen voor veel Defensie-technologie huisleverancier... omdat 'we' het in Europa niet voor elkaar kunnen/willen krijgen.
Dat lijkt me vooral in de luchtvaart het geval.

Het stelselmatig uitstellen om de gebruikelijke redenen en divers belangen levert het simpele feit op dat Europese militaire luchtvaart projecten voorlopig  de boot zullen blijven missen.

De in het oog  springende Europese initiatieven lopen minimaal 15 jaar achter op de Amerikanen of zijn nog niet eens in beeld, uitzondering is wellicht de A330 MRTT.




ARM-WAP

Zo'n procurement programma had men echt op Europees niveau kunnen aanpakken.
Nu lopen de Amerikanen weer weg met de bestellingen omdat er geen alternatieven zijn.
Die Atlantiques zijn echt ouwe beestjes...
De Britten en Noren hebben al bij de Amerikanen ingekocht.
De Italianen gaan ook daar eindigen.
...
En zo blijven de Amerikanen voor veel Defensie-technologie huisleverancier... omdat 'we' het in Europa niet voor elkaar kunnen/willen krijgen.
Dat lijkt me vooral in de luchtvaart het geval.