Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Zeewier

Citaat van: Zeewier op 20/12/2016 | 10:54 uur
http://navaltoday.com/2016/06/28/three-bidders-spar-for-german-navys-e4b-mks-180-contract/
+
http://navaltoday.com/2016/10/11/report-germany-delays-mks-180-contract-award/

Ik zit er nog wat op te kauwen en dit allemaal nog eens op me in te werken...
Zou het zo kunnen zijn dat de hele Belgische suggestie voor anti-ballistische luchtverdediging ook gewoon een gewiekst ingestoken industriële troefkaart zou zijn in het MKS180 bid? Want daar ligt de Nederlandse troefkaart voor het winnen. En de Belgen doen ook niets voor niks, die zullen er ook wel wat voor terug willen. Houd daar rekening mee.
En feitelijk is dit MKS180 bid ook een verkapte subsidie aan Damen Shipyard, Blohm +Voss en DMO om een M-fregat te ontwikkelen op Duitse kosten! :big-smile:
De Denen zijn trouwens helemaal buitengesloten in dit bid. Vrij logisch, omdat de werf in Odense niet meer bestaat. Dus wel een interessante klant voor later. *trekt aan ooglid*
En ook dat blijkt nu ook zo te zijn.

Zeewier

Wow! Hahaha ik krijg gelijk. Net als Roemenië gaat nu Bulgarije overstag. De Turken leken beide orders nagenoeg in de zak te hebben. DOEI Erdogan!

Harald

Bulgaria set to issue RFP for two patrol ships   ( het wordt druk bij Damen op de verkoopafdeling ..  ;) ;D .. goed zaak )



The Bulgarian Navy has signaled its readiness to issue a Request for Proposal (RfP) for the procurement of two new patrol ships, but the government crisis and changes in the public procurement legislation in Bulgaria have delayed it so far.

The RfP was originally expected to be issued until the year-end, after the Council of Ministers and Parliament gave green light to the project in June 2016 and approved a BGN 820 million (€419 million) of funding. Now the Bulgarian Navy claimed that that the RfP could be issued in the first half of 2017.

Bulgarian Navy Capt Ivelin Kraev, head of plans and policy department at the Navy HQ, speaking at an AFCEA conference in Sofia on 12 December revealed some details about the project, which is set to become the main modernisation project for the Bulgarian naval service.

Kraev said that the two existing Pauk-class patrol corvettes have a useful life of no more than five years which makes the procurement of new patrol ships an urgent task. The delivery timeframe of the ships as required by the Bulgarian Navy is going to be missed due to the delayed RfP.

Outfitting the ships with mission equipment and weapons systems is slated to be undertaken in three phases. The first of these foresees the ships to be capable of surveillance, anti-submarine warfare and self-defence. To be able to do this, the ships will be armed with a 76mm main gun, CIWS, 3D radar, Link 11 datalink, hull-mounted sonar system and lightweight torpedoes. In addition they will also provide basing of one AS565MB Panther multi-role helicopter (already operated by the Bulgarian Navy).

Kraev added that phase two will add an electronic warfare (EW) system together with Link 16 datalink, SATCOM and a surface-to-air missile system.

Phase three will provide the definitive configuration, including a newly-added anti-ship missile system and towed array sonar, in order to convert the patrol ship into a fully combat-capable corvette able to deal with underwater, surface and air threats.

Kraev however was reluctant to provide any budget estimates for phases two and three while commenting that the government-approved funding for the patrol ship project is not able to cover the purchase and integration of the systems as foreseen in these two phases.

According to the Bulgarian Navy requirements, the two ships shall be built in a Bulgarian shipyard. So far, the main candidate to win the project is Varna-based MTG Delfin company, which has accumulated experience in building patrol ships under Ukrainian projects, sold out in Africa. The company is offering its K-90 project with displacement of about 1,700 tonnes (pictured above).

In May 2016, the company signed a cooperation agreement on the K-90 joint work with three highly-experienced European manufacturers of electronics systems and weapons - Thales Netherlands, Leonardo and DIEHL Defence.

Damen has also expressed a serious interest in the expected Bulgarian tender, offering the Sigma-class corvette, while DCNS is set to offer its Gowind project; both companies have already declared their readiness to cooperate with local shipyards in their proposals for participation in the expected patrol ship tender in Bulgaria.

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/bulgaria-set-issue-rfp-two-patrol-ships/

StrataNL

Citaat van: walter leever op 20/12/2016 | 11:14 uur
Het volgende(idee)is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.

Wij hebben de LCF ,de Duitsers de Sachsen,deze schepen als basis nemen voor de vervanger,dus wat hebben we geleerd van deze klassen,wat kan er beter en wat is er op dit moment nodig?

Kunnen we perfect in samenwerken,ik bedoel tegen die tijd(als dit aan de orde is)is 't MKS ontwerp ook al weer dik 10 jaar oud,toch? :P

Ontwerp van de LCF'en en F124 is ook al 30 jaar oud.....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 20/12/2016 | 11:15 uur
Ik eet mijn schoen op als dit 'mehrzweckkampfschiff' geen volledige ASW capaciteit bezit.

Begin maar vast te eten dan...

ASW wordt een missiemodule.


Zeewier

Ik eet mijn schoen op als dit 'mehrzweckkampfschiff' geen volledige ASW capaciteit bezit.

walter leever

#351
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2016 | 11:09 uur
Lijkt mij een vergezochte gedachte met namen omdat op ministerieel niveau (NL-DE) de samenwerking op dit punt is afgeschoten wegens: niet voldoen aan de NL eisen m.b.t. vMFF.

Als Damen iets gegund krijgt in het huidige MKS-180 project dan zal het hooguit de (casco)bouw zijn op een Roemeense werf.

De BE interesse in een MKS-180 á 1 miljard euro per exemplaar lijkt ook "net" buiten de plan begroting te vallen, dit nog los va ht feit dat dit geen ASW schip is. wat zeer vermoedelijk toch de BE-NL behoeftestelling zal zijn.

MKS-180 als basis voor NL LCF2 icm de DE F124 klasse vervanging lijkt mij meer zinvol.

Het volgende(idee)is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.

Wij hebben de LCF ,de Duitsers de Sachsen,deze schepen als basis nemen voor de vervanger,dus wat hebben we geleerd van deze klassen,wat kan er beter en wat is er op dit moment nodig?

Kunnen we perfect in samenwerken,ik bedoel tegen die tijd(als dit aan de orde is)is 't MKS ontwerp ook al weer dik 10 jaar oud,toch? :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 20/12/2016 | 10:54 uur
Ik zit er nog wat op te kauwen en dit allemaal nog eens op me in te werken...
Zou het zo kunnen zijn dat de hele Belgische suggestie voor anti-ballistische luchtverdediging ook gewoon een gewiekst ingestoken industriële troefkaart zou zijn in het MKS180 bid? Want daar ligt de Nederlandse troefkaart voor het winnen. En de Belgen doen ook niets voor niks, die zullen er ook wel wat voor terug willen. Houd daar rekening mee.
En feitelijk is dit MKS180 bid ook een verkapte subsidie aan Damen Shipyard, Blohm +Voss en DMO om een M-fregat te ontwikkelen op Duitse kosten! :big-smile:
De Denen zijn trouwens helemaal buitengesloten in dit bid. Vrij logisch, omdat de werf in Odense niet meer bestaat. Dus wel een interessante klant voor later. *trekt aan ooglid*

Lijkt mij een vergezochte gedachte met namen omdat op ministerieel niveau (NL-DE) de samenwerking op dit punt is afgeschoten wegens: niet voldoen aan de NL eisen m.b.t. vMFF.

Als Damen iets gegund krijgt in het huidige MKS-180 project dan zal het hooguit de (casco)bouw zijn op een Roemeense werf.

De BE interesse in een MKS-180 á 1 miljard euro per exemplaar lijkt ook "net" buiten de plan begroting te vallen, dit nog los va ht feit dat dit geen ASW schip is. wat zeer vermoedelijk toch de BE-NL behoeftestelling zal zijn.

MKS-180 als basis voor NL LCF2 icm de DE F124 klasse vervanging lijkt mij meer zinvol.

Zeewier

http://navaltoday.com/2016/06/28/three-bidders-spar-for-german-navys-e4b-mks-180-contract/
+
http://navaltoday.com/2016/10/11/report-germany-delays-mks-180-contract-award/

Ik zit er nog wat op te kauwen en dit allemaal nog eens op me in te werken...
Zou het zo kunnen zijn dat de hele Belgische suggestie voor anti-ballistische luchtverdediging ook gewoon een gewiekst ingestoken industriële troefkaart zou zijn in het MKS180 bid? Want daar ligt de Nederlandse troefkaart voor het winnen. En de Belgen doen ook niets voor niks, die zullen er ook wel wat voor terug willen. Houd daar rekening mee.
En feitelijk is dit MKS180 bid ook een verkapte subsidie aan Damen Shipyard, Blohm +Voss en DMO om een M-fregat te ontwikkelen op Duitse kosten! :big-smile:
De Denen zijn trouwens helemaal buitengesloten in dit bid. Vrij logisch, omdat de werf in Odense niet meer bestaat. Dus wel een interessante klant voor later. *trekt aan ooglid*

Lynxian

Nou, op een shortlist met twee anderen en met beproefde* Holland klasse OPV's maken we wel een goede kans.

*) Jaja, slechte aanvulling voor de Nederlandse behoefte waar eigenlijk om korvetten werden gevraagd en de sensor is te krachtig, maar als je écht OPV's nodig hebt en een gigantische kustlijn hebt, dan lijken me dit alleen maar voordelen.

Harald

Nieuwe kansen, nieuwe ronden voor Damen in Australie voor 12 nieuwe Offshore Patrol Schepen

Australia Issues Multi-Billion RFT for New Offshore Patrol Vessels

Local Industry the Focus for Offshore Patrol Vessel Project

The multi-billion-dollar Offshore Patrol Vessel project has reached a significant milestone with the release of the Request for Tender to the three shortlisted designers.

The Minister for Defence Industry, the Hon Christopher Pyne MP said the Request for Tender will see ;
- Damen,
- Fassmer,
- Luerssen,

team up with Australian shipbuilders.

"We want to ensure the tenderers' responses maximise Australian industry opportunities through a local build using Australian made steel," said Minister Pyne.

"The Request for Tender will require each tenderer to develop an Australian Industry Capability Plan that maximises the opportunities for Australian industry participation.

"This includes how they will transition their existing supply chains to Australian supply chains and how they will integrate local suppliers in their global supply chains.

"The project is expected to create around 400 direct jobs and is part of the Government's commitment to the continuous build of warships in Australia."

The Minister for Defence, Senator the Hon Marise Payne said the project is on track with construction starting in Adelaide in 2018 before moving to Western Australia in 2020.

"The 12 new Offshore Patrol Vessels will enhance our border protection and patrol missions by providing greater reach and endurance than the existing Armidale class patrol boat fleet," Minister Payne said.

"These Australian-built vessels will form an important part of the Government's investment to strengthen our maritime surveillance systems."

"Safeguarding Australia's maritime approaches, offshore territories and borders is essential for Australia's national security."

Minister Pyne said this is part of the Government's $89 billion investment in naval ships and submarines over the next 20 years which will see Australia develop a strong and sustainable naval shipbuilding industry.

"This critical investment will generate significant economic growth and sustain several thousand Australian jobs over decades."

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/179151/australia-issues-multi_billion-rft-for-new-offshore-patrol-vessels.html

Harald

Citaat van: Zeewier op 30/11/2016 | 15:00 uur
Het gaat het laatste decennium niet zo lekker met B+V, ze hebben het afgelegd tegen de reus TKMS. En ik verwacht dat normaliter TKMS ook de politieke voorkeur heeft. En toch doet Damen Shipyards dit slim, ongetwijfeld gaat de kiel bij B+V gelegd worden. En zo kan Damen Shipyards toch meedoen aan dit "EK Fregatbouwen". En reken maar dat de rest van de wereld tot aan Japan meekijkt. Ook al win je niet, het is wel goed voor je exposure.

In het Duitse MKS180 programma, wordt nu alleen nog maar "gepraat" over deelname van Duitse scheepswerven. En daarbij heeft zich nog een nieuwe ontwikkeling gedaan binnen de Duitse scheepswerven, namelijk dat B+V is overgenomen/verkocht aan de scheepswerf Lurssen !.

Dus in de competitie, zou je bijna kunnen spreken van nog 2 deelnemers ;
- thyssenkrupp MarineSystems (tkMS) en Fr. Lürssen Werft
- German Naval Yards in Kiel en BAE-Systems

Want kan B+V dan nog wel concurreren met tkMS/ Lurssen, omdat het onderdeel is van Lurssen ? en is er dan geen belangenverstrengeling ?
Voor Lurssen heeft het in iedergeval 2 paarden om op te wedden.

Hopelijk zien ze het dat B+V ook zijn eigen broek moet ophouden en dat ze samen met Damen in de competitie blijven.

Zou idd goed zijn voor Damen !

Zeewier

Citaat van: ARM-WAP op 30/11/2016 | 10:47 uur
Lijkt me also voor de Roemeense bestelling er eingelijk slechts een kanshebber was...
Werkgelegenheid in eigen land is weer veilig gesteld voor enkele jaren. En indien er nog wat Sigma export orders bijkomen dan zijn ze daar zeker blij.

Weet iemand reeds om welk type het hier gaat?
En welke andere types er in overweging genomen werden.
13 ontwerpen is niet niks, om dan bij 4 uit te komen en uiteindelijk loopt Damen met de hoofdprijs weg. (dikke pluim overigens)
Er zit een heel plan van modernisering aan vast. Die Type-22 fregatten moeten opgelapt worden.
http://www.romania-insider.com/romania-pay-eur-1-6-bln-four-corvettes-damen/


Pikant is dat Turkije deze deal in de zak leek te hebben:
http://actmedia.eu/daily/romanian-turkish-collaboration-for-the-modernisation-of-the-king-ferdinand-and-queen-mary-frigates/63112


Benieuwd wat dit betekent voor de Black Sea Naval Force, een Turks initiatief. Want ook Bulgarije heeft een order lopen voor 2 Turkse corvetten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_Sea_Naval_Force
https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/bulgaria-procure-two-combat-ships/


En Oekraïne heeft ook interesse in een corvette voor 2020...
http://timesofoman.com/article/95701/World/Europe/Ukraine-rebuilds-navy-with-US-help-to-counter-Russian-build-up-in-Crimea