Proef met virtueel KPU-budget

Gestart door A.J., 12/12/2013 | 10:47 uur

Fuse71

Yup, allemaal proefballonetjes die GEEN geld kosten ... Nee, het komt uit een ander potje ..
Om de zoveel jaar verzinnen ze het wiel opnieuw.


A.J.

Citaat van: ZitStuk op 28/12/2013 | 19:05 uur
Neem ook aan dat het virtueel blijft. Anders mogen we wel hogere eisen gaan stellen aan de uitrusting. Ritsen van de bivakzak etc....

Dat mag ik toch hopen dat het virtueel blijft... Dat zou nl de zoveelste bezuinigingsactie over de ruggen van het personeel zijn.

ZitStuk

Neem ook aan dat het virtueel blijft. Anders mogen we wel hogere eisen gaan stellen aan de uitrusting. Ritsen van de bivakzak etc....
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

A.J.

Vooralsnog is het virtueel, ook al ben je over je budget heen het gaat je geen geld kosten.

dudge

Citaat van: ZitStuk op 24/12/2013 | 08:42 uur
Even mijn gore tex hoes voor de slaza geruild en nog wat kleine spulletjes. Budget is dus nu al op.... en volgens de organisatie kan ik nu dus nog maar 2 keer een broek oid ruilen anders kost het me 6 euro. Straks dus iedereen de 2de helft van het jaar in kapotte kleren omdat ze weigeren 6eu te betalen? Kpu gaat ook verzendkosten rekenen trouwens als je je pgu thuis laat bezorgen. Vind dat wel terecht

Super uitgedacht dus  :'(

Fuse71

#4
Zorg eerst een voor kwaliteit en controle daarvan zodat half defensie niet steeds de boel hoeft te ruilen omdat de maat (die men al jaren heeft) opeens niet past omdat de 34e leverancier uit het oostblok er een zooitje van maakt.
Bespaar daar eens op.

Net als de 10 miljoen verschillende T-shirts de afgelopen 15 jaar, terwijl je bij de yanken al jaren een simpel katoenen groen of bruin T-shirt kan kopen van Duke die jaren mee gaat, zijn vorm en maat behoud en erg prettig draagt.
Op de 1 of andere manier blijven wij maar rommelen en verspillen daarmee geld.

Zelfde geld voor de diverse type gevechtslaarzen het afgelopen decennium en ga zo maar door.

Ook houden we van zaken doen met bedrijven die op de fles gaan, zie het sport tenue en vervolgens hebben we weer mega extra kosten.
You pay peanuts, you get Monkeys.....


Defensie is een een beroerd lerend bedrijf, we maken graag dezelfde fouten.  Niks nieuws.

ZitStuk

Even mijn gore tex hoes voor de slaza geruild en nog wat kleine spulletjes. Budget is dus nu al op.... en volgens de organisatie kan ik nu dus nog maar 2 keer een broek oid ruilen anders kost het me 6 euro. Straks dus iedereen de 2de helft van het jaar in kapotte kleren omdat ze weigeren 6eu te betalen? Kpu gaat ook verzendkosten rekenen trouwens als je je pgu thuis laat bezorgen. Vind dat wel terecht
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

A.J.

Het bericht van de VBM is al van November, maar ik las vandaag op intranet dat deze proef vanaf nu loopt.

Ik ben benieuwd vanaf wanneer we alles zelf kunnen gaan betalen... :cute-smile:

A.J.

Proef met virtueel KPU-budget

Defensie wil de verstrekking van kleding en uitrusting op een andere leest schoeien. Doel: geld besparen (wat dacht u anders?). Het Defensie KPU-bedrijf begint daarom in december met een proef. U krijgt een virtueel budget waarmee u uw bestellingen kunt betalen. Bonden en Defensie spreken dit op 13 november af in het overleg.

In de formele defensietaal klinkt dat zo: "Om een efficiencyslag te maken, maar ook om kosten te beheersen brengt KPU in december een proef-release van de zogenaamde I-bundel uit. Afnemers krijgen jaarlijks een (virtueel) budget van 10% van de gemiddelde waarde van hun kleding en uitrusting toegekend. Met dat budget kunnen aankopen gedaan worden. De gekozen 10% ligt iets boven de huidige gemiddelde jaarlijkse bestelling. Om het aantal (kleine) bestellingen terug te dringen zal het aantal bestellingen waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht worden gemaximeerd op 2 in een periode van 365 dagen. Voor een extra bestelling zal 6 euro in rekening worden gebracht. Een bedrag dat overigens in rekening wordt gebracht op het toegekende 10 %-budget."
KPU gaat dus droogzwemmen, ervaring opdoen. Er zullen in de proefperiode geen gevolgen zijn. Niemand krijgt een echte rekening. Overschrijdingen van het virtuele budget zal Defensie als feit accepteren. Wel kan het zo zijn dat de verantwoordelijke functionaris iemand aanspreekt, de vraagt stelt hoe komt het dat ...
De eerste ervaringen komen medio 2014 samen met de uitkomsten van een tweede actie, die gelijktijdig begint (in december). Een werkgroep kleding en uitrusting, bestaande uit vertegenwoordigers van de bonden en Defensie, gaan kritisch kijken naar de behoefte aan kleding en uitrusting, wie wat nodig heeft en wat dat kost.
Er zijn op dit moment verschillen. Bij het ene krijgsmachtdeel heb je aanspraak op twee uniformen en bij het andere op één. Bij het ene krijgsmachtdeel zit de slaapzak standaard in de PSU en bij het andere niet.
Zowel de proef als het onderzoek van de werkgroep moeten leiden tot antwoorden op vragen als: moet het budget van 10 % niet omhoog (bijvoorbeeld omdat de kosten van 1 artikel het budget volledig of nagenoeg volledig uitputten), moet er wel of niet gedifferentieerd worden in het budget, is een harmonisatie van verstrekking wel of niet noodzakelijk of gewenst?
Defensie zal binnenkort starten met een communicatie over de I-bundel.

VBM