Opvolger C-130 Hercules

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/02/2019 | 22:42 uur

Ace1

Citaat van: Harald op 06/09/2019 | 16:56 uur
Het worden 2de hands C-130H toestellen van de USAF voor Polen, geen nieuwe toestellen.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-notes/mspo2019-poland-lines-transport-aircraft-and-anti-/

Wat is de prijs voor de 5 C-130's?

Parera

Citaat van: Harald op 06/09/2019 | 16:56 uur
Het worden 2de hands C-130H toestellen van de USAF voor Polen, geen nieuwe toestellen.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-notes/mspo2019-poland-lines-transport-aircraft-and-anti-/

Dat is wat ik bedoel, het aanbestedings project loopt nog en de Polen zouden al weer nieuwe plannen gemaakt hebben :sleep:

Harald


Parera


Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/09/2019 | 02:11 uur
De vliegtuigen tussen de haakjes heb ik er zelf bijgezet wat het meest waarschijnlijke is wat ze gaan aanbieden.


  • Embraer S.A. (KC-390)
  • Boeing Company (C-17)

Citaat van: MasterChief1971 op 06/09/2019 | 06:56 uur
Wordt een dure C17, dan. Nu de lijn gesloten is...

Er is een KC-390 joint venture tussen Embraer en Boeing.

https://boeing.mediaroom.com/2019-02-26-Boeing-Embraer-partnership-receives-shareholder-approval

https://embraer.com/global/en/news?slug=1206540-boeing-embraer-partnership-receives-shareholder-approval
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

MasterChief1971

Wordt een dure C17, dan. Nu de lijn gesloten is...
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

#106
Het heeft niet direct betrekking tot de opvolger van de C-130 binnen de KLU maar ook de Polen zijn een project begonnen voor het vervangen van de 5 C-130E's die ze in gebruik hebben.
Volgens de Poolse defensie website defence24.com hebben op dit moment 5 bedrijven zich gemeld bij de Polen maar zonder toestellen te noemen al is dat niet zo ingewikkeld.

De vliegtuigen tussen de haakjes heb ik er zelf bijgezet wat het meest waarschijnlijke is wat ze gaan aanbieden.


  • Leonardo S.p.A.(C-27J)
  • Airbus Defence and Space S.A.U. (A400M of C-295)
  • Embraer S.A. (KC-390)
  • Boeing Company (C-17)
  • Lockheed Martin Aeronautics Company (C-130J Super Hercules of een andere C-130 variant)

Het ''Drop'' project zoals het bekendstaat bij de Polen gaat om een ''medium airlifter'' maar verdere info is niet bekend gemaakt. De C-130E's worden vanaf 2022 uit dienst genomen, volgens de aanbesteding moet uiterlijk in 2020 al bekend zijn wie het gaat winnen. Nu staan de Polen er om bekend makkelijk aanbestedingen te schrappen of aan te passen.

Deze aanbesteding kan een interessante zijn om te volgen wat betreft onze C-130 vervanging en de mogelijkheden die er op de markt zijn.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: bergd op 02/09/2019 | 14:57 uur
Ik denk dat je hier misschien wel het grootste punt maakt. Dat is dan ook iets om goed uit te zoeken.

C2 is een vliegtuig die qua volume-inhoud, bereik duidelijk de KC-390 ontstijgt. Maar daar zal ook een flinke duit voor neergelegd moeten worden.

Wat betreft het landen op Antarctica de vraag is of de C2 dat niet kan. Bij mijn weten is de C2 iced en snow proofed. Maar goed er zijn ook nog andere opties die te overwegen waard zijn zoals hieronder een Nieuw zeelandse professor pleit. Koop 3x A400m's en 2x 747
http://www.defsecmedia.co.nz/defence/march-2017-airlift-options/


En is een C-2 geschikt voor een dirt runway? de KC-390 wel.


bergd

#103
Citaat van: Ace1 op 02/09/2019 | 13:24 uur
Ik denk dat je minder enthousiast moet zijn over C-2:
- Het gebruik van Japanse avionica is een grote ervaring om de technologie te absorberen, maar garandeert niet de beschikbaarheid van de traditionele leveranciers;

Ik denk dat je hier misschien wel het grootste punt maakt. Dat is dan ook iets om goed uit te zoeken.

C2 is een vliegtuig die qua volume-inhoud, bereik duidelijk de KC-390 ontstijgt. Maar daar zal ook een flinke duit voor neergelegd moeten worden.

Wat betreft het landen op Antarctica de vraag is of de C2 dat niet kan. Bij mijn weten is de C2 iced en snow proofed. Maar goed er zijn ook nog andere opties die te overwegen waard zijn zoals hieronder een Nieuw zeelandse professor pleit. Koop 3x A400m's en 2x 737
http://www.defsecmedia.co.nz/defence/march-2017-airlift-options/

Ace1

#102
Citaat van: bergd op 01/09/2019 | 14:34 uur
Voordeel van de C2 ten opzichte van de KC-390 en C-130J is zijn flinke volume. Van binnen 4 meter hoog en breed. Daar kun je makkelijk een Boxer, Fennek, CV90 of een AH-64 in kwijt, lukt niet met de andere 2. En dan zijn bereik, daar vlieg je makkelijk mee naar de west met 20 payload 7600 km ter vergelijking de A400H komt met het zelfde payload 6400 km ver.

Ik denk dat je minder enthousiast moet zijn over C-2:
- Dit vliegtuig is in zijn oorspronkelijke ontwerp  niet bedoeld om te worden geëxporteerd, men hield dus geen rekening met de behoeften van andere landen.
- Het gebruik van Japanse avionica is een grote ervaring om de technologie te absorberen, maar garandeert niet de beschikbaarheid van de traditionele leveranciers;
- Er zijn tientallen landen die middelgrote en grote transportvliegtuigen inzetten en er zijn weinig alternatieven. Geen enkel vliegtuig voldoet aan alle behoeften, er zal altijd vraag en aanbod zijn.
- Een van de oorspronkelijke  eisen van de KC-390 is dat het moet kunnen opereren op Antarctica, niet alleen voor Brazilië maar ook voor landen als Argentinië en Chili, potentiële klanten.

En in een  KC-390 past de kale versie van een Boxer die dan 26 ton weegt en ook een Blackhawk helicopter past in een KC-390 en wat de Fennek er passen 3 HMMWV's in een KC-390.

The KC-390 is a tactical transport and inflight refueling aircraft. Powered by two specially designed Pratt and Whitney V2500-E5 engines, it can carry 26 tons of cargo, including vehicles like two M113 armored personnel carriers, or a UH-60 Blackhawk helicopter.

https://www.aerotime.aero/clement.charpentreau/22844-portugal-first-export-customer-for-embraer-kc-390-airlifter






Poleme

#101
Citaat van: andré herc op 06/05/2019 | 21:38 uur
Ook nog een paar foto's door mij gemaakt op FAIRFORD 2018 van de andere mogelijke opvolger die we in Nederland nog niet gezien hebben de Braziliaan KC-390 ik vond hem wat betreft grote en ontwerp tegen vallen!
Wat vond jij dan aan het KC-390 ontwerp tegenvallen ?

Ik zelf vindt dat dit ontwerp een vleugel met een "wing sweep" (pijlhoek = aantal graden t.o.v. dwars-as) heeft, die meer hoort bij passagiersvliegtuigen.
De Amerikaanse YC-15 en YC-14 hadden net als de C-130 'Herk' juist rechte (plank-vormige) vleugels.
zie: https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_YC-15
zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YC-14

Plank vleugels zijn niet ideaal voor een hoge kruissnelheid en de aërodynamische efficiëntie bij deze hoge subsonische kruissnelheden, dus bijvoorbeeld minder bereik,
maar wel voor goede prestaties bij lage snelheden tijdens Short Take Off and Land (STOL, korte start en landing).  De C-130 is in tactische STOL operaties t.o.v. de KC-390 dan ook superieur.

Embraer bouwt ook zaken-jets.  Zaken-jets moeten zowel een (iets) hogere kruissnelheid dan passagiersvliegtuigen hebben.  Als wel terecht kunnen op kortere startbanen van bijvoorbeeld regionale vliegvelden, dan passagiersvliegtuigen.  Dit lost men op door de zakenjet vleugels die ook van een flinke pijlhoek zijn voorzien.  Ook een stelsel aan extra kleppen aan vleugel voor-, en / of achterrand te geven die de kist tijdens de start en landing meer lift geven en ook sneller kunnen afremmen.  Dat maakt de vleugel wel ingewikkelder en dus duurder, maar kan een vleugel met een pijlhoek van ca. 30 - 35 graden slechts beperkte STOL vaardigheden geven.

Ik denk dat Embraer t.o.v. de C-130 'Herk' juist gekozen heeft voor een sneller gevlogen missie.  Dus gemeten per dag of per week, meer sorties mogelijk.
Ten nadele van de kruisvlucht prestaties kostende STOL vaardigheden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

bergd

#100
Citaat van: andré herc op 04/05/2019 | 14:59 uur
ik vond persoonlijk de Japanse C-2 ook een goede en mooie kist net een kleine C-17 samen met een paar C-130J's vind ik dat de beste oplossing maar dat is mijn mening!
Voordeel van de C2 ten opzichte van de KC-390 en C-130J is zijn flinke volume. Van binnen 4 meter hoog en breed. Daar kun je makkelijk een Boxer, Fennek, CV90 of een AH-64 in kwijt, lukt niet met de andere 2. En dan zijn bereik, daar vlieg je makkelijk mee naar de west met 20 payload 7600 km ter vergelijking de A400H komt met het zelfde payload 6400 km ver.

Parera

Citaat van: Ace1 op 06/05/2019 | 23:31 uur
Zomaar een idee, tweedehands  A380 ombouwen tot cargo vliegtuig voor de Klu.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/ontmanteling-van-eerste-airbus-a380s-vordert-gestaag

Wat moeten ze daarmee? Ze hebben straks de A330 MRTT al, toestel is ook inzetbaar als vracht vliegtuig. Als je dan zoiets wilt doen is een complete cargo A330 logischer, die vliegen al rond bij o.a. Quatar.

Ja de A380 kan meer vracht meenemen maar sluit dan niet aan bij de rest van de vloot. Een strategische samenwerking met KLM cargo klinkt ook nog interessant voor de KLU, bij nood altijd voorrang op charter van vrachtvluchten en misschien een deel van de vloot ook uit rusten met (prepared but not fitted) zelfverdedigings middelen.

Ace1

#98
Zomaar een idee, tweedehands  A380 ombouwen tot cargo vliegtuig voor de Klu.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/ontmanteling-van-eerste-airbus-a380s-vordert-gestaag