Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

#7196
Citaat van: Harald op 13/12/2023 | 17:55 uurAls je op de foto kijkt in mijn posting en dan rechts onderaan. Daar staat die module met VLS. Zodoende denk ik dat het geen VLS-en zijn.
Al ben ik wel voorstander van zo'n systeem.

Ik denk dat die 2 luiken op het bovenaanzichts foto van beurs NEDS2023 misschien wel voor SOF middelen en duikers. Multi mission locks.
Deze was bij de A26 bij de torpedo buizen gesitueerd en had een diameter van 1,5 meter.

Die kans is aanwezig, al denk ik persoonlijk niet dat het diezelfde locks zijn maar eerder gewoon opslag ruimte voor materiaal. Op de foto's zijn ze namelijk ook zichtbaar op de boeg van de boot.

Het Multi Mission Portal is nog steeds een optie binnen de C71 serie, en deze was ook zichtbaar op 1 van de 3 boeg varianten. Op NEDS werden 3 boeg varianten getoond :
- 4 Torpedo buizen + een mijn detectie sonar
- 4 Torpedo buizen + Multi Mission Portal
- 6 Torpedo buizen


Harald

Citaat van: Parera op 13/12/2023 | 17:23 uurDat klopt, het zijn niet dezelfde luiken, maar op de NEDS beurs was een model te zien waarbij een VLS zichtbaar was (los van het grote model). Hiervan heb ik geen goede beelden kunnen vinden, dus ik kan ook niet 100% zeker zeggen of dit VLS luiken zijn of iets heel anders. Ik ben ook uitgegaan van het meest positieve scenario qua capaciteit.

Daarnaast zijn die oude beelden die je deelt al enkele jaren oud, dus mogelijk is er gekozen voor een ander systeem of andere afsluiting. Alles is mogelijk, we zullen nog enkele maanden moeten wachten tot er duidelijkheid komt over de winnende werf.
Als je op de foto kijkt in mijn posting en dan rechts onderaan. Daar staat die module met VLS. Zodoende denk ik dat het geen VLS-en zijn.
Al ben ik wel voorstander van zo'n systeem.

Ik denk dat die 2 luiken op het bovenaanzichts foto van beurs NEDS2023 misschien wel voor SOF middelen en duikers. Multi mission locks.
Deze was bij de A26 bij de torpedo buizen gesitueerd en had een diameter van 1,5 meter.

Huzaar1

Dacht ook VLS te zien. En natuurlijk wordt niet voor een licht bewapende boot gekozen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#7193
Citaat van: Harald op 13/12/2023 | 17:07 uurOver die VLS-en, daar heb ik ook al naar zitten kijken, maar zijn afwijkend van de eerder getoonde opstelling met luik aan de bovenzijde dan die van het laatste model. Zie hieronder.  Ik weet niet of er wel VLS-en inzitten .. :hrmph:

Dat klopt, het zijn niet dezelfde luiken, maar op de NEDS beurs was een model te zien waarbij een VLS zichtbaar was (los van het grote model). Hiervan heb ik geen goede beelden kunnen vinden, dus ik kan ook niet 100% zeker zeggen of dit VLS luiken zijn of iets heel anders. Ik ben ook uitgegaan van het meest positieve scenario qua capaciteit.

Daarnaast zijn die oude beelden die je deelt al enkele jaren oud, dus mogelijk is er gekozen voor een ander systeem of andere afsluiting. Alles is mogelijk, we zullen nog enkele maanden moeten wachten tot er duidelijkheid komt over de winnende werf.

Toevoeging:

Ik heb nog eens gezocht en de beelden wel gevonden, het lijkt er op dat dit  geen VLS buizen zijn. Hieronder zie je de officiële VLS module van Saab-Damen.
Daar zien we duidelijk een (veel) groter luik, dus ik durf nu wel met zekerheid te zeggen dat mijn vorige bericht niet klopte.

Harald

Citaat van: Parera op 13/12/2023 | 16:48 uurJa, afhankelijk van de eisen van Nederland is dit potentieel een boot met veel vuurkracht. Het lijkt er zelfs op dat het boven aanzicht van dit model 2 VLS buizen heeft met daarin ruimte voor ieder 6 Tomahawk kruisraketten. Dit gecombineerd met een 4 tal torpedo buizen en zichtbaar op andere beelden van de NEDS 23 een torpedo opslag van 16 wapens (een combinatie van Mk48 torpedo's, SL-NSM's of Tomahawks) nog eens 20 wapens. Dit zijn er als ik het goed heb evenveel als de huidige Walrus klasse zonder de VLS tomahawks meegerekend.

Uiteraard weet ik niet of dit de variant is die aan NL is aangeboden, er is ook een mogelijkheid dat er geen VLS in zit maar wel 6 torpedobuizen of 4 torpedobuizen + 1 multimission portal.

In de meest eenvoudige variant is de boot slechts uitgerust met 4 torpedobuizen + 16 wapens in de opslag.

Over die VLS-en, daar heb ik ook al naar zitten kijken, maar zijn afwijkend van de eerder getoonde opstelling met luik aan de bovenzijde dan die van het laatste model. Zie hieronder.  Ik weet niet of er wel VLS-en inzitten .. :hrmph:

Laatste getoonde model Saab/Damen (2023)

https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2023/12/Saab-Damen-C71-3-scaled.jpg

eerder getoond model van een A26 ER


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2023 | 12:02 uurMooie sigaar

Ja, afhankelijk van de eisen van Nederland is dit potentieel een boot met veel vuurkracht. Het lijkt er zelfs op dat het boven aanzicht van dit model 2 VLS buizen heeft met daarin ruimte voor ieder 6 Tomahawk kruisraketten. Dit gecombineerd met een 4 tal torpedo buizen en zichtbaar op andere beelden van de NEDS 23 een torpedo opslag van 16 wapens (een combinatie van Mk48 torpedo's, SL-NSM's of Tomahawks) nog eens 20 wapens. Dit zijn er als ik het goed heb evenveel als de huidige Walrus klasse zonder de VLS tomahawks meegerekend.

Uiteraard weet ik niet of dit de variant is die aan NL is aangeboden, er is ook een mogelijkheid dat er geen VLS in zit maar wel 6 torpedobuizen of 4 torpedobuizen + 1 multimission portal.

In de meest eenvoudige variant is de boot slechts uitgerust met 4 torpedobuizen + 16 wapens in de opslag.

Zeewier

Vanaf 8:25 gaat het over export van Li-Ion technologie aan Nederland. Kant en klaar van de plank. Ik weet dat er ook Nederlandse bedrijven geïnteresseerd waren dit voor de marine te ontwikkelen maar Hanwa heeft dus al een brandveilig getest systeem. Bekijk gerust de gehele video.


Huzaar1

#7189
Mooie sigaar
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Saab – Damen Offering C718 Submarine To The Netherlands

Sweden's Saab Kockums business and its Dutch partner Damen first announced their partnership to pursue the Walrus class replacement programme back in January 2015.


Saab and Damen were showcasing for the first time a scale model of the new C71 design during NEDS 2023.
 
Almost nine years on, the two companies are claiming that their joint bid will deliver a submarine fully optimised to the Royal Netherlands Navy (RNLN) requirements, and at the same time maximise the participation of Dutch industry over the long term.

The C718 design being proposed for the RNLN is a variant of the new C71 design family which itself is an enlarged 'expeditionary' derivative of the new-generation A26 Blekinge class submarine being built for the Royal Swedish Navy (RSwN). Compared to its Swedish progenitor, the C718 features a larger hull diameter, increased length, and a displacement of over 3,000 tonnes.

Citaat"What we are offering is a modular design based on the latest A26 class.
It is somewhat larger, but we have pulled through a lot of systems and technologies from the parent programme."
Fredrik Gustafson, vice-president/head of marketing and sales for Saab's business area Kockums

He continued: "We think it best meets the needs of the [RNLN] but at the same time offers the potential for the maximum involvement of Dutch shipbuilding and supply chains. Our plan, with Damen, is that pressure hull sections would be built in our Karlskrona yard, but that the majority of work on build, assembly, outfitting and setting-to-work will be performed in the Netherlands."

Sweden's A26 programme has seen Saab commit significant investment to modernise the production facilities at its Karlskrona shipyard. Furthermore, the company has continued to mature its modular design and build philosophy, claiming that this approach simplifies build, outfit and integration, and reduces risk and cost when adapting the design to meet different requirements (for example, longer range, extended endurance, a larger crew, and/or additional payloads). It is also seen to help 'futureproof' the design.

"We want to safeguard and sustain core skills and competencies here in the Netherlands," said Gustafson. "We are looking to build on Saab's existing model of export delivery, with Gripen in Brazil and the development of Saab Australia serving as examples. There are a lot of Dutch suppliers who can add value to the overall [submarine] enterprise."

Saab/Damen have made no official comment on their preferred combat system supplier, other than to say it is a "proven [system] relied upon by major submarine powers". However, a panel on the Lockheed Martin stand at NEDS strongly suggests that the US company is in the frame for C718: 



The Saab/Damen C718 bid has also received support from the UK government. While the two companies will not comment in any detail, this is thought likely to relate to the release of sonar technology drawn from the Sonar 2076 system already in service on Royal Navy submarines.

Another argument deployed by Saab and Damen is that Sweden and the Netherlands share a similar 'triple helix' model – the symbiosis between defence, knowledge institutes, and industry – at an enterprise-level.  The two companies contend that this cultural convergence would foster the broadest engagement of the customer organisations, user communities, supply chains and academic centres so as to increase opportunities for high-value employment and maximise value to the Dutch taxpayer.  Furthermore, Saab and Damen see knowledge transfer enabling Dutch industry assuming responsibilities for through-life maintenance and lifecycle support, and thus sustain national knowledge and industrial capacity over the longer term.





The Saab/Damen team also aspires to jointly pursue export markets,  with Canada's projected Victoria-class replacement programme seen as a key target market.  "The generic C71 is a very flexible design," Gustafson explained. "We would develop knowledge under the parentage of the Netherlands customer, but we are confident that we could then export further variants to other NATO/EU partners."

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/saab-damen-offering-c718-submarine-to-the-netherlands/#prettyPhoto

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 06/12/2023 | 07:50 uurO god.

Lui er komen geen 6 boten.

Ik zie het ook niet gebeuren, maar blijven dromen mag altijd  ;) Ik zie meer kansen voor XLUUV's naast de 4 nieuwe boten.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 06/12/2023 | 07:50 uurLui er komen geen 6 boten.
Laten ze eerst maar de keuze maken voor de 4 boten ! Hopelijk wordt de keus daadwerkelijk januari bekend gemaakt en dat er geen vertraging/uitstel.

Maar er kunnen natuurlijk wel meer boten komen van dezelfde klasse  ;) als andere landen aansluiten  ;D

Master Mack

Denk dat we realistisch moeten zijnen blij mogen zijn als we de 4 ASWF 4 FUAD 4 SUBS en 4+2 LPX gevuld gaan krijgen. Voor Nederland zijn 6+ onderzeeboten geschiedenis. Dit gaan we nooit meer bolwerken.

Huzaar1

O god.

Lui er komen geen 6 boten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/12/2023 | 21:19 uurIk weet niet of er officieel plannen zijn voor uitbreiding naar 6 boten maar ik zou groot voorstander zijn. Eventueel zelfs 2 batches van 3 boten of een batch van 4 + 2 aangepaste modellen met extra / andere capaciteiten.

Ik zou 6 boten (naast onderwaterdrones) toejuichen, zeker in een wereld waarin het onderzeebootwapen sterk groeit en oppervlakte eenheden steeds meer geconfronteerd zullen worden met hypersone dreigingen.