Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

Citaat van: Zeewier op 30/01/2024 | 11:32 uurIk zie de Zweden bij hun eigen afmetingen blijven voor de Oostzee, dat is wat ze willen. Doet Saab de exportmodellen op basis van de A26/C71 en bouwt Damen de exportmodellen op basis van de C718.

Komend decennium moeten veel kleine Zuid-Amerikaanse marines hun vloot Type 209's vervangen. Daar heeft Saab grote kansen liggen. Mexico heeft geen boten maar dat zie ik veranderen gezien hun groeiende economie en vaarwater voor drugsrunners zit. Helaas is Singapore voor de Type 214 gegaan. En Korea wordt een hele sterke speler het komend decennium.

Zweden kan nu het lid is van de NAVO wel eens verder gaan kijken de Oostzee. Maar dan maximaal 2 boten, ze hadden ooit 8 onderzeeboten in dienst. Nu terug groeien naar 6 is redelijk lijkt me (4x A26 & 2x A26+/ C71)

Zeewier

#7225
Citaat van: Parera op 30/01/2024 | 11:13 uurIk ben er nog niet helemaal gerust op, maar ik hoop natuurlijk dat het Saab-Damen word.
Niet alleen omdat dit het meeste werk voor de NL industrie zal opleveren (ook op lange termijn) maar ook vanwege de mogelijke samenwerking met de Zweedse onderzeedienst. De Zweedse Gotland klasse word dan nu wel gemoderniseerd maar de boten zijn ook al vanaf 1996 in dienst en moeten op termijn vervangen worden.

Met de A26 in aantocht worden de twee Södermanland /Västergötland klasse boten vervangen worden, deze boten zijn van 1989 en was origineel een klasse van 4 onderzeeboten. Met de aansluiting bij de NAVO zou het zomaar kunnen dat de Zweden een tweetal grotere onderzeeboten willen aankopen. Dit zou onze order kunnen vergroten naar 6 boten (4x NLD + 2x SWE).

Als andere samenwerking zie ik mogelijkheden om met de Zweden een XLUUV te ontwikkelen die gebruikt kan worden voor manned-unmanned teaming tussen de A26 / C781's.
Ik zie de Zweden bij hun eigen afmetingen blijven voor de Oostzee, dat is wat ze willen. Doet Saab de exportmodellen op basis van de A26/C71 en bouwt Damen de exportmodellen op basis van de C718.

Komend decennium moeten veel kleine Zuid-Amerikaanse marines hun vloot Type 209's vervangen. Daar heeft Saab grote kansen liggen. Mexico heeft geen boten maar dat zie ik veranderen gezien hun groeiende economie en vaarwater voor drugsrunners zit. Helaas is Singapore voor de Type 214 gegaan. En Korea wordt een hele sterke speler het komend decennium. Als we een ding niet moeten doen is het Naval of TKMS sterker maken.

Parera

Citaat van: Zeewier op 30/01/2024 | 11:04 uurIk hoor in het audiofragment Van der Maat duidelijk zijn mond voorbij praten met dat 'we een nauwe samenwerking moeten zoeken met de Scandinavische landen'. Dat kan natuurlijk de Duits-Noorse combinatie zijn echter hij zegt dat er zoveel mogelijk input van Nederlandse industrie in moet zitten. Dat is op wat laswerk grotendeels uitgesloten bij de Type 212CD. Ik kan er vrede mee vinden als het Duits-Noors moet maar liever zoveel mogelijk eigen inbreng in het Zweedse ontwerp.

Ik ben er nog niet helemaal gerust op, maar ik hoop natuurlijk dat het Saab-Damen word.
Niet alleen omdat dit het meeste werk voor de NL industrie zal opleveren (ook op lange termijn) maar ook vanwege de mogelijke samenwerking met de Zweedse onderzeedienst. De Zweedse Gotland klasse word dan nu wel gemoderniseerd maar de boten zijn ook al vanaf 1996 in dienst en moeten op termijn vervangen worden.

Met de A26 in aantocht worden de twee Södermanland /Västergötland klasse boten vervangen worden, deze boten zijn van 1989 en was origineel een klasse van 4 onderzeeboten. Met de aansluiting bij de NAVO zou het zomaar kunnen dat de Zweden een tweetal grotere onderzeeboten willen aankopen. Dit zou onze order kunnen vergroten naar 6 boten (4x NLD + 2x SWE).

Als andere samenwerking zie ik mogelijkheden om met de Zweden een XLUUV te ontwikkelen die gebruikt kan worden voor manned-unmanned teaming tussen de A26 / C781's.

Zeewier

Citaat van: Parera op 29/01/2024 | 20:55 uurIk proef in de woorden van de staatssecretaris toch wel een klein beetje de hints naar een keuze voor een andere keuze dan Saab-Damen. Al hoop ik natuurlijk dat ik er volledig naast zit. ;)
Ik hoor in het audiofragment Van der Maat duidelijk zijn mond voorbij praten met dat 'we een nauwe samenwerking moeten zoeken met de Scandinavische landen'. Dat kan natuurlijk de Duits-Noorse combinatie zijn echter hij zegt dat er zoveel mogelijk input van Nederlandse industrie in moet zitten. Dat is op wat laswerk grotendeels uitgesloten bij de Type 212CD. Ik kan er vrede mee vinden als het Duits-Noors moet maar liever zoveel mogelijk eigen inbreng in het Zweedse ontwerp.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2024 | 21:20 uurIk proef weldegelijk van die gore smerige ikea gehaktballen.  :angel:

Liever de ikea gehaktballen dan de smaak van roquefort & bratwurst  ;D 

Huzaar1

#7221
Citaat van: Parera op 29/01/2024 | 20:55 uurIk proef in de woorden van de staatssecretaris toch wel een klein beetje de hints naar een keuze voor een andere keuze dan Saab-Damen. Al hoop ik natuurlijk dat ik er volledig naast zit. ;)

Ik proef weldegelijk van die gore smerige ikea gehaktballen in de text.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/01/2024 | 20:18 uurStaatssecretaris Defensie: keuze voor nieuwe onderzeeërs valt half maart

https://wnl.tv/2024/01/29/staatssecretaris-defensie-keuze-voor-nieuwe-onderzeeers-valt-half-maart/

Ik proef in de woorden van de staatssecretaris toch wel een klein beetje de hints naar een keuze voor een andere keuze dan Saab-Damen. Al hoop ik natuurlijk dat ik er volledig naast zit. ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera


Harald


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#7216
Citaat van: Parera op 24/01/2024 | 16:38 uurVervanging onderzeebootcapaciteit


Voor 30 April zou de D-brief dus verstuurd moeten worden en dan ook de keuze voor de werf/onderzeeboot bekend moeten zijn.

Q1 eindigt op 31 maart.

Parera

#7215
Vervanging onderzeebootcapaciteit
Het programma 'Vervanging onderzeebootcapaciteit' is een langlopend traject. Vanaf de B-brief van 13 december 2019 is gemeld dat Nederland, in tegenstelling tot bovenwaterschepen, sinds de jaren negentig niet meer beschikt over een zelfscheppende onderzeebootindustrie.  De verwervingsstrategie berust op een aanbesteding in concurrentie met een beroep op artikel 346 VWEU, waaraan drie buitenlandse werven deelnemen. Het tenderdossier is gericht op het verkrijgen van de beste boot voor de beste prijs, met waarborging van het wezenlijk belang van nationale veiligheid en strategische autonomie (WNV) en beheersing van de risico's. De beoogde industriële samenwerkingsovereenkomst (ICA) heeft tot doel om daarnaast een zo groot mogelijke Nederlandse betrokkenheid vast te leggen die bijdraagt aan een versterking van de Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis (NLDTIB). Het programma bevindt zich momenteel in de afrondende fase van de verwervingsvoorbereiding (D-fase). Gestreefd wordt naar verzending van de D-brief voor het einde van het eerste kwartaal. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292

Voor 30 April zou de D-brief dus verstuurd moeten worden en dan ook de keuze voor de werf/onderzeeboot bekend moeten zijn.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/01/2024 | 15:41 uurNog even wachten, wr wordt dit jaar in ieder geval naar buiten gebracht wie het gaat worden.

Ik hoop op gehaktballetjes met bosbessenjam & blokjes kaas bij de contract ondertekening en geen stokbrood of bradwurst :angel:


Huzaar1

Nog even wachten, wr wordt dit jaar in ieder geval naar buiten gebracht wie het gaat worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Volgens de planning zal eind januari 2024 de beoordeling van de offertes zijn afgerond, dat is nog nu no 2 a 3 weken. Daarna wordt het voorlopig gunningsbesluit opgesteld.

Staat deze planning nog steeds? Is er al wat gefluister in de gangen........

Oude link waar dit werd gecommuniceerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/15/defensie-licht-gunningproces-voor-nieuwe-onderzeeboten-toe