Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Harald

Damen dreigt mega-order voor onderzeeboten mis te lopen

https://www.nu.nl/uit-andere-media/6303229/damen-dreigt-mega-order-voor-onderzeeboten-mis-te-lopen.html

De provincies Zeeland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland sturen een brandbrief naar informateur Kim Putters waarin ze hun zorg uitspreken over de mega-order voor onderzeeboten die mogelijk naar Frankrijk gaat. Ook Damen is in de race voor de order maar dreigt die mis te lopen na een betere offerte van de Fransen.

Commissaris van de Koning in Zeeland Han Polman hoopt dat de keus toch op Damen valt: "Nederland kent een rijk verleden op het gebied van de maritieme maak- en kennisindustrie. Dat moeten we koesteren en voortzetten richting de toekomst. Daarvoor zijn dit soort orders van groot belang", aldus Polman. "Het schrijven van deze gezamenlijke brief toont dat we deze order zien als iets wat over de provincies heen gaat. Hier ligt een kans voor ons allen om de maritieme maakindustrie maximaal te versterken. Voor onze regionale economie, innovatie en kennis, maar zeker ook voor de veiligheid van Nederland."

In de brief vragen de provincies nogmaals aandacht voor de impact van deze order op de regionale economie. "Wanneer het Nederlandse marinebouwcluster een rol krijgt in deze order biedt dit een waardevolle basis voor de toekomst van de sector. Integrale betrokkenheid bij één van de meest complexe maritieme projecten laat kennis en kunde vloeien naar andere maritieme projecten in Nederland, wat zich uit in jarenlange werkgelegenheid, innovatie en toegevoegde waarde voor de regionale én nationale economie."

De provincies laten verder weten dat 'de noodzakelijke expertise, technische en operationele kennis opgebouwd met betrekking tot de bouw en het onderhoud van marineschepen' aanwezig is in Nederland.

Damen wil alleen schriftelijk reageren op het nieuws. "Dit voorgenomen besluit zou niet alleen onbegrijpelijk zijn, maar ook onherstelbare schade toebrengen aan de maritieme sector in Nederland. Recentelijk heeft de regering een dringend beroep gedaan op onze eigen industrie om maximale ondersteuning te bieden aan defensieprojecten, met prioriteit voor samenwerking met Noord-Europese landen. Deze veronderstelde keuze staat in schril contrast met deze ambities en haaks op de recent gepubliceerde Sectoragenda Maritieme Maakindustrie 'No Guts, No Hollands Glorie!'.

Hoop en vrees
In het statige kantoor van Damen Naval in Vlissingen wordt ondertussen met hoop en vrees uitgekeken naar half maart. En niet alleen daar, ook bij het moederbedrijf in Gorinchem en bij dat van de Zweedse partner Saab in Malmö. Naar verwachting hakt het kabinet dan ongeveer de knoop door

Het gaat om een miljardenorder voor vier nieuwe onderzeeboten. Aanvankelijk was sprake van 2,5 miljard euro maar volgens ingewijden gaat het inmiddels over meer dan 4 miljard. Er zijn drie kandidaten: Damen-Saab, de Franse Naval Group en het Duitse ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS).

Volgens De Telegraaf heeft de Naval Group momenteel de beste papieren. Defensie zegt 'de beste boot voor de beste prijs' te willen aanschaffen

De Sectoragenda Maritieme Maakindustrie stelt dat het project aanbesteding onderzeeboten van strategisch belang is voor de Nederlandse veiligheid. Ook The Hague Center of Security Studies stelt in een recent rapport dat het beschermen van een sterke rol voor Nederland in de vervanging van onderzeeboten van vitaal belang is voor maritieme veiligheid. Ook zorgt het voor veel werkgelegenheid. De positie van het Nederlandse marinebouwcluster is eveneens van groot belang voor het midden- en kleinbedrijf.

Kornet43

Citaat van: Harald op 28/02/2024 | 11:28 uurDas een flinke aanname, maar zal Ollongren haar Scandinavische roots/bloed, sneller gaan stromen door de Franse "amour" charmeur ? 
Nee denk ik niet.
en daarbij zij heeft niet het laatste woord in de Tender.   
Ik denk dat u zich eens moet verdiepen in de door generaal Charles de Gaulle opgerichte ENA, en uitgevoerd door de communist Maurice Thorez, waar Ollongren studeerde, waar de studenten enarques of mandarijnen genoemd worden, die trouw zweren aan de Franse staat, en later toen ze van Parijs naar Straatsburg vertrokken, trouw moesten zweren aan de EU.President Macron heeft de ENA afgeschaft.

Harald

Citaat van: Kornet43 op 28/02/2024 | 11:16 uurDe Fransen spelen het spel met verzwaarde dobbelstenen, Ollongren is opgeleid door de Franse deep state, zij deed haar opleiding aan de École D'administration, waar alle hoge Franse ambtenaren worden opgeleid door de Franse staat.
Das een flinke aanname, maar zal Ollongren haar Scandinavische roots/bloed, sneller gaan stromen door de Franse "amour" charmeur ? 
Nee denk ik niet.
en daarbij zij heeft niet het laatste woord in de Tender.   

Kornet43

Citaat van: Harald op 28/02/2024 | 11:07 uur:omg:  :dead:  .... ooo nee he..
:hrmph:  de Fransen spelen het spel goed, maar of het uiteindelijk voor Nederland goed is, is een vraag.
De Fransen spelen het spel met verzwaarde dobbelstenen, Ollongren is opgeleid door de Franse deep state, zij deed haar opleiding aan de École D'administration, waar alle hoge Franse ambtenaren worden opgeleid door de Franse staat.

Harald

Citaat van: Kevon op 28/02/2024 | 07:51 uurScheepsbouwer Damen dreigt mega-order onderzeeboten te missen: 'Franse lobby is ijzersterk'

De kans is groot dat Nederland het zwaarste wapen van zijn krijgsmacht, de onderzeeboot, in Frankrijk gaat bestellen.

:omg:  :dead:  .... ooo nee he..
:hrmph:  de Fransen spelen het spel goed, maar of het uiteindelijk voor Nederland goed is, is een vraag.

Kevon

Het prijskaartje zou kunnen oplopen tot 6 miljard euro
Scheepsbouwer Damen dreigt mega-order onderzeeboten te missen: 'Franse lobby is ijzersterk'


DEN HELDER - De kans is groot dat Nederland het zwaarste wapen van zijn krijgsmacht, de onderzeeboot, in Frankrijk gaat bestellen.

Over twee weken wordt bekend welke scheepswerf de mega-order van 4 tot 6 miljard krijgt voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten. Zweden en Duitsland zijn ook in de race, maar insiders bevestigen dat de Franse scheepsbouwer Naval Group verreweg de scherpste offerte heeft aangeleverd. Paniek dreigt bij de Nederlandse industrie rond Damen, die een boot wilde bouwen met het Zweedse Saab.
Het vervangingsprogramma voor de oude Walrus-onderzeeboten is het grootste en duurste defensieproject sinds het F-35 jachtvliegtuig. Door getreuzel sleept het zich al tien jaar voort. Half maart is een mijlpaal, dan bepaalt het kabinet welke werf aan de slag mag: het Zweedse Saab samen met de Nederlandse scheepsbouwer Damen, het Duitse tkMS of de Franse Naval Group. Die laatste kan – als 'staatswerf' – hoge risico's nemen en lage prijzen aanbieden.
Onzichtbaar opereren
Onderzeeboten opereren ongezien, diep onder de golven. Ze verzamelen inlichtingen, brengen special forces naar hun doel, jagen vijandelijke schepen de stuipen op het lijf en als het moet vuren ze een Tomahawk-kruisraket af of een torpedo: het zwaarste wapen dat de Nederlandse krijgsmacht bezit.

Ook de projectgroep die zich buigt over de nieuwe Nederlandse boten opereert in het diepste geheim. Maandenlang vergeleek het team in stilte de offertes van drie werven: Zweeds/Nederlands, Frans en Duits. Over twee weken wordt de uitkomst officieel bekend, maar bronnen bevestigen aan De Telegraaf dat het Franse Naval de competitie wint: zij bieden 'de beste boot voor de beste prijs'. De werf van Naval Group, deels in staatshanden, kan grotere risico's nemen en kan leveren tegen prijzen waar een commerciële werf nauwelijks tegenop kan.
Uitstekende band
Bovendien, zeggen insiders, is de Franse lobby ijzersterk. In april bracht Macron – met wie Rutte een uitstekende band onderhoudt – een staatsbezoek waarbij deze order hoog op de agenda stond. De Fransen werken samen met een Nederlandse werf: Koninklijke IHC uit Hardinxveld-Giessendam. Maar de regie komt in Franse handen.
Een keus voor de Fransen betekent een bittere pil voor Nederlands grootste werf Damen. Die was met Saab in de race om een 'oranje boot' te bouwen, aangeprezen als goeddeels Nederlands product. Damen-directeur Richard Keulen plaatste drie weken geleden een hartenkreet op LinkedIn om vooral niet voor Duits of Frans te kiezen maar voor Saab-Damen. Dat was de 'redding en versterking van de specifieke Nederlandse onderzeebootkennis'. Dat bericht kreeg, opmerkelijk genoeg, een like van de plaatsvervangend projectleider van het vervangingsprogramma. Tot verbijstering van betrokkenen, want de afgelopen maanden hield de projectgroep juist de kaken stevig op elkaar. Het duimpje was na een paar dagen verdwenen.

Niet alleen Damen verzet zich fel nu het voor hen de verkeerde kant op gaat. Het bedrijf Huisman in Schiedam, dat de plaatstalen drukhuid (de romp) zou maken, luidt ook de noodklok. ,,Als Saab de opdracht niet krijgt, laten we hightech kennis, innovatie én belastinggeld het land uitvloeien", zegt directeur David Roodenburg. ,,Als deze miljardenorder, bekostigd door de Nederlandse belastingbetaler, naar Frankrijk of Duitsland gaat is onze maritieme maakindustrie het kind van de rekening. Dan zijn we ook de komende dertig jaar afhankelijk van het buitenland voor onderhoud van de onderzeeboten en training. Goedkoop is dan duurkoop."

De provincies Zeeland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland sturen vandaag eveneens een brandbrief naar de informateur, waarin ze waarschuwen voor een in hun ogen verkeerde keuze. Ze benadrukken dat de ontwikkeling, bouw en onderhoud van onderzeeboten cruciaal zijn voor innovatie en werkgelegenheid. Commissaris van de koning in Zeeland Han Polman zegt dat Nederland de kennistraditie moet koesteren. ,,Daarvoor zijn dit soort orders van groot belang. Hier ligt een kans voor ons allen om de maritieme maakindustrie maximaal te versterken. Voor onze regionale economie, innovatie en kennis, maar zeker ook voor de veiligheid van Nederland."

Critici van Naval wijzen erop dat niet al hun projecten gladjes verlopen. Roemenië zette recent een streep door de aanbesteding van marineschepen van 1,6 miljard omdat Naval deadlines zou hebben overschreden. Naval benadrukt juist de betrouwbaarheid van de werf, die al honderden jaren bestaat en is verbonden met een wereldwijd opererende marine. Bij een keus voor de Fransen profiteert het Nederlandse bedrijfsleven, waaronder de IHC-werf wel degelijk mee, zo onderstreept Naval.

Het kabinet besloot eerder dat Nederland niet gaat voor de allerbeste boot maar voor een 'variant B'. Die is goedkoper en sneller te bouwen. Dat betekent een kleinere romp, minder ruimte voor torpedo's, minder bereik, minder sensoren en minder ruimte voor bemanning. De B-boot is veelzijdig inzetbaar 'met acceptabele compromissen ten opzichte van de geambieerde behoefte', volgens de kabinetsbrief. Volgens insiders echter bieden zowel de Fransen, Duitsers als Zweden allemaal een riante A-boot aan, met minstens 3000 ton waterverplaatsing.
Spanning
Dat levert volgens bronnen spanning op. Enerzijds de marine, die hoopt dat de nieuwe boot een moderne versie wordt van de Walrus, de beroemde A-boot waarmee de onderzeedienst decennia voer. Anderzijds de politiek, die eiste dat het wel een tandje minder mag. Want met de aanschaf van de onderzeeërs is zeker 4 miljard euro gemoeid, maar vermoedelijk ligt het bedrag hoger. Door de Oekraïne-oorlog zijn grondstoffen duurder. Ook de defensiemarkt is oververhit. Het prijskaartje kan oplopen tot 6 miljard euro, stellen bronnen.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

#7265
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/02/2024 | 18:35 uur15 maart is bevestigd D-day, dan wordt de keuze officieel bekend gemaakt.
Top, dikke duim
Ik kan niet wachten...  ;D  :big-smile:  ;)

Bedankt voor info

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 23/02/2024 | 13:44 uurOk..  :hrmph: is hij iets te voorbarig geweest ?
Maar goed, we wachten nog wel af.
En daarbij waar rook is, is vuur. Dus het bekendmaken zal niet heel lang meer duren, denk ik.

Laten ze maar snel doorpakken bij COMMIT, proces heeft lang genoeg geduurd en er zijn nog genoeg andere programma's waar ook de nodige voortgang, snelheid geboden is.

15 maart is bevestigd D-day, dan wordt de keuze officieel bekend gemaakt.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/02/2024 | 21:04 uurDefensie moet intern kunnen beslissen voor welk product het wil gaan. Dat de aanbestedingen afgetikt worden door de kamer slaat ook nergens op. Zie het onlangs gegeven commentaar op de onderzeers door de SP. Moet een speciale defensie kamer comissie komen naast de comissie stiekem en daar kan alles worden besloten.

Enige waar kabinet of de kamer op mogen tikken is de algemene defensie begroting en thaaaats fucking it.

+1

Deze nieuwe commissie kan ook veel sneller bepalen dan het huidige systeem. Of het moet terug naar het oude systeem waarbij de OPCO's samen met COMMIT de inkoop doen en deze aparte commissie er (achteraf) over kan oordelen op het moment dat het fout gaat of fout dreigt te gaan met de aankoop.


Huzaar1

Defensie moet intern kunnen beslissen voor welk product het wil gaan. Dat de aanbestedingen afgetikt worden door de kamer slaat ook nergens op. Zie het onlangs gegeven commentaar op de onderzeers door de SP. Moet een speciale defensie kamer comissie komen naast de comissie stiekem en daar kan alles worden besloten.

Enige waar kabinet of de kamer op mogen tikken is de algemene defensie begroting en thaaaats fucking it.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/02/2024 | 19:46 uurOnze aanbestedingen moeten echt anders en daar is de politiek voor aan zet. Die hele bureaucratische machine moet eraf.
Hear hear..

Huzaar1

Onze aanbestedingen moeten echt anders en daar is de politiek voor aan zet. Die hele bureaucratische machine moet eraf.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/02/2024 | 10:27 uurVia Twutter

Ron Damman@RonDamman
We hebben een datum! ... Vrijdag 15 maart wordt bekend gemaakt welke werf de nieuwe onderzeeboten gaat bouwen! @kon_marine @ozd_czsk @marineschepen @Defensie
Via X bedoeld u    ;)

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/02/2024 | 13:18 uurVoor de goede orde: gebruikte tweet is door de auteur verwijderd.
Ok..  :hrmph: is hij iets te voorbarig geweest ?
Maar goed, we wachten nog wel af.
En daarbij waar rook is, is vuur. Dus het bekendmaken zal niet heel lang meer duren, denk ik.

Laten ze maar snel doorpakken bij COMMIT, proces heeft lang genoeg geduurd en er zijn nog genoeg andere programma's waar ook de nodige voortgang, snelheid geboden is.