Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 14/03/2024 | 10:37 uurJa hier ben ik het hartstikke mee eens. Ik heb het gevoel dat de 2e kamer denkt dat het belang van de Nederlandse industrie voorop staat in deze kwestie. Dat is natuurlijk niet zo. De Marine, en daarmee de Nederlandse capaciteit om ons land te verdedigen, zou leidend moet zijn in deze kwestie.

Aandeel eigen industrie is direct gekoppeld aan het beoogde effect en inzetbaarheid van deze capaciteit.

Het is daarom van een groter belang dan normaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Harald op 14/03/2024 | 12:15 uurHet gaat mij om dat we de beste boot hebben, hoeft niet voor de goedkoopste prijs, maar dat NL industrie betrokken is en dat voor later de rechten en onderhoud voor instandhouding, MLU, aanpassingen e.d. goed geregeld is. Niet dat we straks compleet afhankelijk zijn van de betreffende werf welke gewonnen heeft, dat we in Den Helder de boel zelf kunnen regelen.     

En dat is eigenlijk de hele kern van de discussie. De optie SAAB/damen is niet de beste oplossing voor de KM maar garandeert wel opdrachten en werkgelegenheid voor de Nederlandse industrie terwijl dat met Naval/IHC juist andersom is. De vraag is nu welk belang het zwaarst weegt.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 14/03/2024 | 10:03 uurDe meest "geweldige staatsman sinds WW2" bedoel je?  :angel: 

Ja het is zeker een geweldig staatsman, ik onderschrijf volledig wat je zegt.

Maar dit soort streken zijn wat minder.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Kamerdebat-onderzeeboten-geen-grote-veranderingen-140324.html

Kamerdebat onderzeeboten: zorgen en veel aandacht voor Nederlandse industrie, maar geen ingreep

De poging van SGP-kamerlid Chris Stoffer om enkele dagen voor het voorlopige gunningsbesluit van het kabinet de onderzeebootopdracht rechtstreeks te gunnen aan Saab en Damen, leverde stevige kritiek op vanuit de Tweede Kamer. Het debat werd door een meerderheid als te vroeg - of juist als te laat - gezien. Toch klonk een groot deel van de Kamer bezorgd over de geluiden vanuit de media.

.../...

CitaatGeen 'onderzeebootverplichting'
Behalve Van der Maat, had ook demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens veel geruststellende woorden aan de Tweede Kamer over de Nederlandse industrie. Vlak voor het sluiten van de vergadering, bleek na doorvragen van Stoffer dat Adriaansens toch een te rooskleurig beeld had geschetst.

Adriaansens had eerder tijdens het debat gezegd dat de samenwerkingen die de werven met Nederlandse bedrijven beloven gecontroleerd waren door haar ministerie en dat met de Nederlandse bedrijven contact was opgenomen of er daadwerkelijk sprake was van contracten. Navraag leerde haar dat haar ministerie toch niet alle samenwerkingsbeloftes met Nederlandse bedrijven kan controleren. "We zijn ook geen auditdienst", lichtte ze toe. "Maar we hebben wel veel contacten met die bedrijven, dus ook vanuit die kant kunnen we vragen stellen. We moeten wel heel voorzichtig bewegen, omdat het gaat over contracteren en bedragen. Dus als je gaat checken: 'klopt het dat u in de offerte staat voor 100.000 euro en er was ingezet op 150.000, dan verstoor je het onderhandelingsproces."

Toen Stoffer zei dat dit juist gaat over waar hij zich zorgen om maakte, antwoordde Adriaansens dat er "hele harde juridische verbindingen in de overeenkomst zitten om te zorgen voor een alternatief". Die verplicht de werf niet op onderzeebootgebied samen te werken, maar in ieder geval binnen de Nederlandse maritieme industrie, zo lichtte Adriaansens toe. Adriaansens nam wel de oproep van Stoffer ter harte om dit te controleren voor het kabinet vrijdag het besluit neemt, ter harte.

Ik was eerst enigszins gerust gesteld, maar EZ heeft het dus niet bikkelhard af-/besproken en vastgelegd richting de 3 werven.
Er zijn dus geen harde afspraken, misschien nog wel iets om de laatste dag nog even over na te denken voor de Onderzeeboot commissie !!
Na gunning vis je achter het net, om dan nog zulke afspraken te maken. Dit moet je op voorhand geregeld hebben.
Als Naval de beste boot heeft en de marine mensen steken hun duim ophoog, zij moeten er mee gaan varen, opereren en deelname NL industrie geregeld is, is het voor mij prima. Het beste voor onze (marine)mensen ! 
Het gaat mij om dat we de beste boot hebben, hoeft niet voor de goedkoopste prijs, maar dat NL industrie betrokken is en dat voor later de rechten en onderhoud voor instandhouding, MLU, aanpassingen e.d. goed geregeld is. Niet dat we straks compleet afhankelijk zijn van de betreffende werf welke gewonnen heeft, dat we in Den Helder de boel zelf kunnen regelen.     

Benji87

Citaat van: Harald op 14/03/2024 | 09:41 uurhttps://eenvandaag.avrotros.nl/item/niet-te-nationalistisch-brullen-besluit-nieuwe-onderzeeers-gaat-niet-alleen-om-de-industrie-zegt-expert/

'Niet te nationalistisch brullen': besluit nieuwe onderzeeërs gaat niet alleen om de industrie, zegt expert

Ja hier ben ik het hartstikke mee eens. Ik heb het gevoel dat de 2e kamer denkt dat het belang van de Nederlandse industrie voorop staat in deze kwestie. Dat is natuurlijk niet zo. De Marine, en daarmee de Nederlandse capaciteit om ons land te verdedigen, zou leidend moet zijn in deze kwestie.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2024 | 23:36 uurMaakt allemaal geen donder uit door die speciale Onderzeeër comissie met Mark Rutte aan het hoofd die erin gemeubeld is.

Zeg daarmee niet dat hij tegen het proces in iets heeft besloten maar alles wel heel veel heeft kunnen sturen.

De meest "geweldige staatsman sinds WW2" bedoel je?  :angel: 

Harald


Harald

#7504
Kamer gaat besluit onderzeeboten niet 'torpederen' en wil zorgvuldig zijn

https://www.nu.nl/politiek/6305125/kamer-gaat-besluit-onderzeeboten-niet-torpederen-en-wil-zorgvuldig-zijn.html


Ergernis over kabinetsbesluit om bouw onderzeeboten aan Frankrijk te gunnen

https://www.nu.nl/economie/6305018/ergernis-over-kabinetsbesluit-om-bouw-onderzeeboten-aan-frankrijk-te-gunnen.html

Huzaar1

Maakt allemaal geen donder uit door die speciale Onderzeeër comissie met Mark Rutte aan het hoofd die erin gemeubeld is.

Zeg daarmee niet dat hij tegen het proces in iets heeft besloten maar alles wel heel veel heeft kunnen sturen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd


Huzaar1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 22:36 uurVoor mijn gevoel zou het erg slecht zijn als de beslissing voor een boot/werf doorgeschoven wordt naar het volgende kabinet.

Een boot waar je zelf met je schroevendraaier in kunt zetten blijkt belangrijker dan de beste specs.

Dat is mijn conclusie na decennia walrus.

Dat voortzetten mag wat kosten. Wat mij betreft mag dit worden geblokkeerd, tenzij  de Fransen hun simulators, trainingfasciliteiten en totale revisie en onderhoud van de boot aan ons willen overdragen.

Ik zie de krantenkoppen van 2040 al voor me: "Onderzeedienst onder druk door weinig franssprekenden", en : "lage inzetbaarheid OZD wegens wachtrij in Cherbourg of weet ik waar"

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 20:23 uurEn de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars
Thales Nederland maakt geen sonars, dat doen Thales UK, Ultra electronics uit Canada en het Duitse Atlas.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 22:36 uurVoor mijn gevoel zou het erg slecht zijn als de beslissing voor een boot/werf doorgeschoven wordt naar het volgende kabinet.

Voor de maritieme industrie is dat juist wel belangrijk.

Harald

Citaat van: Ace1 op 13/03/2024 | 22:25 uurMorgen wordt gestemt voor de motie's dan kan het huidige kabinet niet meer overgaan tot de aanschaf van onderzeeboten, indien men dit wel doet loopt men de kans dat de bewindslieden weggestuurd gaan worden.

Voor mijn gevoel zou het erg slecht zijn als de beslissing voor een boot/werf doorgeschoven wordt naar het volgende kabinet.

Lex

Formerende vier ver uit elkaar in verhit debat over onderzeeboten

DEN HAAG - Een verhit debat over de aankoop van onderzeeboten legt een waterscheiding bloot tussen de formerende vier partijen. PVV en BBB zijn boos omdat het demissionaire kabinet in zee wil gaan met het Franse Naval, terwijl VVD en NSC zich daar minder druk om maken.

Het kabinet hakt officieel vrijdag pas de knoop door over de miljardenorder van vier onderzeeboten. Maar De Telegraaf kon twee weken geleden al melden dat het Franse Naval de voorkeur zou krijgen boven de Zweeds/Nederlandse combinatie Saab/Damen. Reden voor SGP-leider Stoffer om nog voor het officiële besluit een debat te willen voeren over de onderzeeboot-order.

Dat draaide woensdagavond uit op een verhitte sessie in de Tweede Kamer, waarbij de verschillen tussen de formerende partijen aan de oppervlakte kwamen. PVV-Kamerlid Pool noemde de keuze voor de Fransen 'de doodsteek voor veel maritieme kennis in Nederland'. BBB-Kamerlid Tuinman foeterde dat Zeeland, waar Damen actief is, 'keer op keer genaaid' wordt door politiek Den Haag.

Clash
Dat leverde een clash op tussen Tuinman en VVD'er Brekelmans, wier partijen samen met PVV en NSC aan zet zijn om een rechts extraparlementair kabinet in elkaar te zetten. Brekelmans vroeg zich af of Tuinman zijn pleidooi baseerde op zijn 'eigen fantasieën'. Tuinman wierp Brekelmans voor de voeten dat zijn partij 'misschien' had gelekt dat het Franse Naval de onderzeeboten mag maken. ,,Beneden alle peil", mopperde Brekelmans.

NSC-Kamerlid Van Oostenbruggen deed niet mee aan die schermutselingen, maar sprak in tegenstelling tot PVV en BBB geen voorkeur uit voor Saab/Damen: ,,Ik hoop dat een van de inschrijvers verdiend wint."

Karikatuur
Zowel NSC als VVD zei wel te willen dat de Nederlandse industrie bij welke uitkomst dan ook flink meeprofiteert van het maken van de onderzeeboten. ,,Maar we moeten er niet een karikatuur van maken dat de ene optie Nederlands is en de andere buitenlands", hield Brekelmans de boot verder af.

De VVD'er zat in een lastig parket. Enerzijds pleitte hij voor een grote rol voor de Nederlandse maritieme industrie. Maar het was zijn partijgenoot en toenmalig staatssecretaris van Defensie Barbara Visser die in 2019 een aanbesteding voor de onderzeeboten uitschreef in plaats van die onderhands te gunnen aan Saab/Damen.

Naast de verschillen tussen de formerende vier viel op dat het debat vol zat met stekeligheden tussen partijen. Zo veegden tal van partijen de vloer aan met SGP-leider Stoffer, die per se vlak voor het kabinetsbesluit nog een debat wilde voeren.

Preken voor eigen parochie
PvdA/GL-Kamerlid Nordkamp verweet hem zelfs 'preken voor eigen parochie' omdat er in Zeeland, waar Damen actief is, een grote SGP-achterban zit. Stoffer sloeg terug door te stellen dat Nordkamp zou moeten opkomen voor arbeiders: ,,Dat deed de PvdA vroeger nog."

Ook Stoffer en Brekelmans botsten hard. De VVD'er verweet de SGP-leider 'valse tegenstellingen' en 'insinuaties' op tafel te gooien en een 'grote Stoffer-show' op te voeren. Stoffer wilde dat de VVD'er die laatste aantijging terugnam, maar dat weigerde Brekelmans. Daarop kreeg de SGP'er steun van VVD's formatiepartner BBB, via Kamerlid Tuinman: ,,Maak er dan maar de grote Stoffer- en Tuinman-show van."

Winnende werf
Minister Adriaansens (Economische Zaken) probeerde de boel te sussen door te stellen dat 'de winnende werf', welke dat ook maar mocht worden, 'een impuls zal geven aan de Nederlandse maritieme maakindustrie'. Staatssecretaris Van der Maat (Defensie) benadrukte dat er volgens hem een 'zorgvuldig proces' was doorlopen.

Maar ook de VVD-bewindsman nam de SGP-leider nog de maat: ,,Het is met de inbreng van de heer Stoffer goed om daar even de factchecker overheen te gooien."

Telegraaf, 13-03-2024, 22:18