Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 13:29 uurWe weten nu nog steeds niet of de Orka klasse pumpjets krijgen of conventionele schroeven. Als ik naar de prijs van de nieuwe boten $1,5 miljard dollar per stuk kijk, gok ik op pumpjet.

Ik vrees van niet en denk dat er in veel gevallen gekozen gaat worden voor de goedkoopste oplossing.

het is niet een boot voor Frankrijk, dus echt belangrijk en begaan zullen ze niet zijn met wat de boot kan.

De Nederlandse overheid heeft ja gezegd tegen een digitaal luchtkasteel wat alleen maar op papier en enkele digitale renners bestaat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 13:29 uurWe weten nu nog steeds niet of de Orka klasse pumpjets krijgen of conventionele schroeven. Als ik naar de prijs van de nieuwe boten $1,5 miljard dollar per stuk kijk, gok ik op pumpjet.


Ik heb hier absoluut geen goed gevoel bij. Geen cots/mots, andere wapens dan we willen, niet het voorziene CM systeem, onduidelijkheid over voortstuwing, gedwongen Franse wapens (de 40mm van de MCM was dus een voorbode, geen echte drone integratie in ontwerp en vooral zo min mogelijk invloed en betrokkenheid bij ontwerp en bouw van NLD en de gebruiker.  Ik durf er een goede fles whiskey op te zetten dat dit nogal wat problemen op gaat leveren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Benji87 op 16/03/2024 | 18:29 uurSlagkracht vergroten met fregatten en onderzeeërs is slecht een kant van de medaille. Amfibische capaciteit vergroten zorgt er voor dat het korps itself beter als wapen inzetbaar is. Het geeft de KM bovendien meer mogelijkheden voor andere ops zoals humanitaire hulpverlening of het verrichten van evacuaties
Amfibische landingen zijn verleden tijd. Met de huidige dreiging van drones, zowel zee-en-lucht-drones zijn amfibische operaties een utopie in mijn opinie. Wat mij betreft mag het korps mariniers worden opgeheven.Personeel kan naar de landmacht. Evacuatie en hulpverlening kan met de JSS en CSS.

Benji87

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 17:34 uurDie wens van de marine lijkt mij vooral gedreven door financiële motieven. Wil je slachtkracht vergroten, dan heb je fregatten en onderzeeboten nodig. Ik zie helemaal niets in LPD's.

Slagkracht vergroten met fregatten en onderzeeërs is slecht een kant van de medaille. Amfibische capaciteit vergroten zorgt er voor dat het korps itself beter als wapen inzetbaar is. Het geeft de KM bovendien meer mogelijkheden voor andere ops zoals humanitaire hulpverlening of het verrichten van evacuaties

pz

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 17:34 uurDie wens van de marine lijkt mij vooral gedreven door financiële motieven. Wil je slachtkracht vergroten, dan heb je fregatten en onderzeeboten nodig. Ik zie helemaal niets in LPD's.

1665

Parera

#7596
Citaat van: Enforcer op 16/03/2024 | 12:54 uurVia de media of via zijn collega's?

Deze info komt uit de media, dit is natuurlijk niet 100% te verifiëren maar ik ga er vanuit dat hij gewoon zegt wat hij vind.

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 13:29 uurWe weten nu nog steeds niet of de Orka klasse pumpjets krijgen of conventionele schroeven. Als ik naar de prijs van de nieuwe boten $1,5 miljard dollar per stuk kijk, gok ik op pumpjet.

Via marineschepen.nl

Aan de voorzijde in dit opengewerkte model van de Black Sword is een grijze cilinder te zien, dat is de sonar in de boeg. De witte buizen zijn de torpedobuizen. Het rode deel achter de buizen is de boegbuiskamer. Deze is dus niet zo hoog als in de Walrusklasse. Daarboven bevindt zich de accommodatie (geel). De oranje blokjes onderin zijn de batterijen die van voor naar achter in het batterijruim staan. Het groene deel op het bovenste dek lijkt de commandocentrale te zijn. Verder naar achteren is een deel van de machinekamer te zien (beige) en de elektromotor (paars). Er is hier geen pumpjet, maar schroef getekend. (Beeld: Naval Group)


Tot slot de pumpjet. Zowel de Barracuda als de Shortfin Barracuda werden (op de tekentafel) voorzien van een pumpjet. Dit is een schroef met heel veel schroefbladen in een behuizing en is veel stiller (maar is zwaar en vraagt veel vermogen). Alle keren dat Marineschepen.nl een stand van Naval Group bezocht of de werf bezocht, kwam het onderwerp ter sprake en werden de voor- en nadelen benoemd. Het is nog niet zeker of de pumpjet in het ontwerp zit; deze wordt op de vrijgegeven illustraties buiten beeld gehouden. Op een tekening staat wel een schroef, maar een pumpjet voor een boot van 3000 ton is goed mogelijk.

Kornet43

Citaat van: Benji87 op 16/03/2024 | 17:29 uurBen ik het niet helemaal mee eens. De samensmelting van OPV en LPD is een wens van de marine omdat de OPV zelf een praktisch nutteloos schip is in het toekomstige slagveld. Het is onderbewapend en kan niet eens met extra wapens worden uitgebreid. Door die schepen op te offeren kan men een schip bouwen dat beter in staat is om bij de mariniers hun nieuwe rol te ondersteunen. Het vergroot de slagkracht en de amfibische capaciteit aanzienlijk
Die wens van de marine lijkt mij vooral gedreven door financiële motieven. Wil je slachtkracht vergroten, dan heb je fregatten en onderzeeboten nodig. Ik zie helemaal niets in LPD's.

Benji87

Citaat van: Kornet43 op 16/03/2024 | 16:39 uurHetzelfde denken zie je nu weer met betrekking tot de vervanging patrouille en landingsschepen; vervangen door 1 en dezelfde klasse is zeer onwenselijk, omdat deze twee taken niets met elkaar te maken hebben. Naar mijn persoonlijke mening moeten de patrouille schepen vervangen worden door fregatten, liefst ASWF en de LPD's gewoon door LPD's.

Ben ik het niet helemaal mee eens. De samensmelting van OPV en LPD is een wens van de marine omdat de OPV zelf een praktisch nutteloos schip is in het toekomstige slagveld. Het is onderbewapend en kan niet eens met extra wapens worden uitgebreid. Door die schepen op te offeren kan men een schip bouwen dat beter in staat is om bij de mariniers hun nieuwe rol te ondersteunen. Het vergroot de slagkracht en de amfibische capaciteit aanzienlijk

Kornet43

Citaat van: Benji87 op 16/03/2024 | 16:16 uurIn 2019 overwogen ze zelfs om taken van de OZD over te zetten naar de overige schepen.  :dead:
Hetzelfde denken zie je nu weer met betrekking tot de vervanging patrouille en landingsschepen; vervangen door 1 en dezelfde klasse is zeer onwenselijk, omdat deze twee taken niets met elkaar te maken hebben. Naar mijn persoonlijke mening moeten de patrouille schepen vervangen worden door fregatten, liefst ASWF en de LPD's gewoon door LPD's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Benji87 op 16/03/2024 | 16:16 uurIn 2019 overwogen ze zelfs om taken van de OZD over te zetten naar de overige schepen.  :dead:

Elk schip kan een eenmalige 'duikboot' zijn/worden.

Benji87

Citaat van: Harald op 16/03/2024 | 15:56 uurDat klopt, dan hadden ze in 2019 al voor Saab-Damen moeten kiezen, voor mijn gevoel. Dan had je samen aan tafel kunnen zitten met z'n allen, KM, COMMIT, industrie.
Maar.... in 2019 had je denk ik wel een andere boot gekregen dan nu in 2024, met diverse dreigingen die er toen nog niet waren.
Maar goed niemand kan in de toekomst kijken.

In 2019 overwogen ze zelfs om taken van de OZD over te zetten naar de overige schepen.  :dead:

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2024 | 14:53 uurHet idee dat NL ooit weer een zelfscheppende onderzeebootbouw zou hebben kan hiermee wel de prullenbak in.

Dat klopt, dan hadden ze in 2019 al voor Saab-Damen moeten kiezen, voor mijn gevoel. Dan had je samen aan tafel kunnen zitten met z'n allen, KM, COMMIT, industrie.
Maar.... in 2019 had je denk ik wel een andere boot gekregen dan nu in 2024, met diverse dreigingen die er toen nog niet waren.
Maar goed niemand kan in de toekomst kijken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Naval Groep persverklaring met daarin een meer precies budget voor 4 boten.(5,6 miljard euro)

Naval 'vereerd' met winnen contract nieuwe onderzeeboten https://nieuws.nl/algemeen/20240315/naval-vereerd-met-winnen-contract-nieuwe-onderzeeboten/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/03/2024 | 14:24 uurPrecies, goed verwoord, dat is ook mijn gevoel.

Ik hoop gewoon dat deze deal voor iedereen  goed uit gaat pakken. De KM, BV NL, industrie NL en op de langere termijn ook onderhoud KM/Den Helder.

Het idee dat NL ooit weer een zelfscheppende onderzeebootbouw zou hebben kan hiermee wel de prullenbak in.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2024 | 14:10 uurIk begrijp uit de OZD dat zij zelf een voorkeur hebben voor de Franse boot, met als aanvulling: jammer dat het Frans is.

Ik sta hier dubbel in: voor de BV Nederland is wat mij betreft C781 de beste boot, het zou onze industrie tevens de gelegenheid bieden om weer autonoom onderzeeboten te ontwikkelen en te bouwen (mits er doorgebouwd kan worden dus export is dan cruciaal)

Het dubbele is: als de OZD zelf, als gebruiker in goede en slechte tijden, kiest (alle redenen zijn uiteraard nog net duidelijk) voor een andere optie dan kan ik dit niets anders dan respecteren...

Maar ja... Frans. 
Precies, goed verwoord, dat is ook mijn gevoel.

Ik hoop gewoon dat deze deal voor iedereen  goed uit gaat pakken. De KM, BV NL, industrie NL en op de langere termijn ook onderhoud KM/Den Helder.