Ontwikkeling Type-31 fregat

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 12/02/2016 | 20:12 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 16/09/2016 | 17:34 uur
100 tot 200 state-of-the-art kruisraketten tegelijk zie ik nog niet zo snel gebeuren.....

Lijkt mij ook overdreven, maar een op een forse barrage richting HVT mag je wel rekenen.

StrataNL

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2016 | 15:12 uur
Geloof best dat dat bij 5 tot 10 raketten lukt maar als er een hele zooi op je afkomt bijvoorbeeld 100 tot 200 zijn er niet genoeg counter maatregelen om dit te tackelen en zullen er altijd raketten inslaan op high value targets zoals het vliegdekschip zelf.

100 tot 200 state-of-the-art kruisraketten tegelijk zie ik nog niet zo snel gebeuren.....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2016 | 15:12 uur
Geloof best dat dat bij 5 tot 10 raketten lukt maar als er een hele zooi op je afkomt bijvoorbeeld 100 tot 200 zijn er niet genoeg counter maatregelen om dit te tackelen en zullen er altijd raketten inslaan op high value targets zoals het vliegdekschip zelf.

Het wordt alleen maar complexer... over een paar jaar doet hypersoon haar intrede.

Oorlogsvis

Citaat van: Ace1 op 16/09/2016 | 12:40 uur
Daar heb je SM3 missiles voor om die   supersonische   anti ship missiles uit te schakelen wat betreft subsonische anti ship missiles kun je uitschakelen door SM2, SM6, ESMM missiles en CIWS systemen en je kan ook fighters van een carrier die lucht in sturen met Amraam missiles als backup de lucht in sturen om deze uit te schakelen.
Geloof best dat dat bij 5 tot 10 raketten lukt maar als er een hele zooi op je afkomt bijvoorbeeld 100 tot 200 zijn er niet genoeg counter maatregelen om dit te tackelen en zullen er altijd raketten inslaan op high value targets zoals het vliegdekschip zelf.

Mourning

De US Navy is toch ook juist met deze dreiging bezig om die laser te ontwikkelen? Dacht dat men op de Zumwalt daar o.a. mee bezig was.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2016 | 12:33 uur
@Poleme...een fregat is eigenlijk zelfs met state of the art apperatuur nog ten dode opgeschreven tegen subsonische raketten..zeker als er meerdere projectielen tegelijk worden afgevuurd.

Wat als bijvoorbeeld 100 Chinese toestellen opstijgen en alle 100 een subsonische anti-schip raket afvuren ? dan is een carrier battlegroup kansloos toch ?

Daarom ....doe mij maar meer onderzeeboten !

Daar heb je SM3 missiles voor om die   supersonische   anti ship missiles uit te schakelen wat betreft subsonische anti ship missiles kun je uitschakelen door SM2, SM6, ESMM missiles en CIWS systemen en je kan ook fighters van een carrier die lucht in sturen met Amraam missiles als backup de lucht in sturen om deze uit te schakelen.

Oorlogsvis

@Poleme...een fregat is eigenlijk zelfs met state of the art apperatuur nog ten dode opgeschreven tegen subsonische raketten..zeker als er meerdere projectielen tegelijk worden afgevuurd.

Wat als bijvoorbeeld 100 Chinese toestellen opstijgen en alle 100 een subsonische anti-schip raket afvuren ? dan is een carrier battlegroup kansloos toch ?

Daarom ....doe mij maar meer onderzeeboten !

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/09/2016 | 12:07 uur
Veel tijd en ruimte is er niet. De vervanging is al veel te ver naar achter geschoven en de "M's"  zijn rond 2020 technisch achterhaald. Daarnaast gaan ze een vermogen, wegens de badkuipkromme, kosten om ze varende/operationeel te houden.

Bedenk het hierbij dat het een jaar of 14 duurt van studie- en ontwerpfase tot operationele oplevering... Houston Den Helder, we have a problem.

Doorschuiven is eigenlijk al geen optie meer, we lopen al achter de feiten/planning aan.
De politiek moet de harde noot kraken in 2017 en niet meer uitstellen, voor de verkiezingen zullen er zeker geen besluiten meer genomen worden, helaas... en denk ook geen brieven vanuit de MinDef.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/09/2016 | 11:53 uur
Eerste indruk: aardige instapper met volstrekt ontoereikende ASW capaciteiten, niet onbelangrijk als je fregatten bestand gekrompen is tot een maatje KM 1990 en op een eiland leeft en 1 of 2 carrier groups moet beveiligen.

idd , dat was ook mijn indruk
Leuke "scheepjes" voor erbij, maar voor ASW beveiliging van hun carrier groep, zou ik kiezen voor aparte klasse (nr. 36) .. een 3500-4000 tons ASW fregat.
Zou wel op basis kunnen van het type 31, maar wel met aanpassingen en snelheid >30 knopen.... snel en wendbaar.

Type 26 als "allround" beveiliging van hun carrier groep. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/09/2016 | 11:44 uur
Ben ook zeer benieuwd hoe het zal gaan in het NL vervangingsprogramma, helaas zal dat nog wel even duren ....  :'(

Veel tijd en ruimte is er niet. De vervanging is al veel te ver naar achter geschoven en de "M's"  zijn rond 2020 technisch achterhaald. Daarnaast gaan ze een vermogen, wegens de badkuipkromme, kosten om ze varende/operationeel te houden.

Bedenk het hierbij dat het een jaar of 14 duurt van studie- en ontwerpfase tot operationele oplevering... Houston Den Helder, we have a problem.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#31
Citaat van: Harald op 16/09/2016 | 11:44 uur
Nieuwe Multi-purpose Fregat, type 31 op basis van Venator-110 van BMT
(definitief besluit is nog niet genomen, welke scheepswerf en welke ontwerp,  de daadwerkelijke fregatten gaat leveren)

http://www.bmtdsl.co.uk/media/6102250/BMT%20Warships%20Venator%20110%20General%20Purpose%20Light%20Frigate%20Technical%20Brief.pdf

Ben ook zeer benieuwd hoe het zal gaan in het NL vervangingsprogramma, helaas zal dat nog wel even duren ....  :'(

Eerste indruk: aardige instapper met volstrekt ontoereikende ASW capaciteiten, niet onbelangrijk als je fregatten bestand gekrompen is tot een maatje KM 1990 en op een eiland leeft en 1 of 2 carrier groups moet beveiligen.

Harald

Nieuwe Multi-purpose Fregat, type 31 op basis van Venator-110 van BMT
(definitief besluit is nog niet genomen, welke scheepswerf en welke ontwerp,  de daadwerkelijke fregatten gaat leveren)

http://www.bmtdsl.co.uk/media/6102250/BMT%20Warships%20Venator%20110%20General%20Purpose%20Light%20Frigate%20Technical%20Brief.pdf

Ben ook zeer benieuwd hoe het zal gaan in het NL vervangingsprogramma, helaas zal dat nog wel even duren ....  :'(

Poleme

Sorry, ik had duidelijker moeten zijn.
Men heeft onderzoek gedaan naar diverse munitie soorten en kalibers tegen subsonische manoeuvrerende en niet manoeuvrerende doelwitten.   Waarbij een Goalkeeper theoretisch van HEAB en KETF munitie werd voorzien.
Air Burst Munition (ABM) bleek veel effectiever dan de huidige Goalkeeper munitie.  Alle niet-AMB munitie had bij een bereik van > 500 meter een extreem lage kans om een 5,5 G manoeuvrerend doelwit te raken.
Munitie verbruik op 1 seconde kill range bij 95 % Pk tegen niet-manoeuvrerende subsonische doelen (300 m/s), Goalkeeper:
MPDS: 62 schoten
KETF: 2 schoten
HEAB: 4 schoten
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 01/08/2016 | 11:37 uur
Die heeft de Goalkeeper nu nog niet, pas na modificatie.

Ik heb nog nooit een Fuse programmer op een Gatling kanon gezien, of zijn er ook andere manieren om dat te bewerkstelligen.

Maargoed we wijken af van het onderwerp en aangezien Goalkeeper bedacht is voor een warhead kill of anderzijds totale vernietiging van een inkomende missile, zou het enige voordeel t.o.v. de Millennium de vuursnelheid zijn. En Millennium is dan weer beter af door het grotere kaliber.

De discussie blijft bestaan, het zijn toch twee verschillende manieren van aanpak. Eigenlijk zou je ze naast elkaar op een ponton moeten zetten en er wat op afvuren, dan weet je het zo  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Die heeft de Goalkeeper nu nog niet, pas na modificatie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.