Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 08/08/2018 | 15:14 uur
Het klinkt allemaal heel leuk hoor. Het bouwen/onderhouden van Duitse schepen maar ik denk dat enige terughoudendheid op zijn plaats is.
Volgens mij kan Damen de vraag niet eens aan. Voor zowel onze als de Duitse marine in korte tijd zoveel schepen leveren.
Volgens mij moet Damen dan een Duitse werf gaan overnemen om het werk aan te kunnen. Of natuurlijk een Duitser als onderaannemer aanstellen.

Damen zou zo wie zo bij het gegund krijgen van de order de schepen op een Duitse werf laten bouwen.. Ik zie het probleem niet.

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 08/08/2018 | 13:19 uur
Volgens mij zijn we op het punt aangekomen of we dit nog moeten willen. Krijgen we die order zetten we veel kwaad bloed wat zich gegarandeerd zal uitbetalen in nrgatieve beinvloeding in andere projecten. Daarnaast is dit wel zo moeilijk geworden dat niemand meer wat goed kan doen.
Het klinkt allemaal heel leuk hoor. Het bouwen/onderhouden van Duitse schepen maar ik denk dat enige terughoudendheid op zijn plaats is.
Volgens mij kan Damen de vraag niet eens aan. Voor zowel onze als de Duitse marine in korte tijd zoveel schepen leveren.
Volgens mij moet Damen dan een Duitse werf gaan overnemen om het werk aan te kunnen. Of natuurlijk een Duitser als onderaannemer aanstellen.
People are sheep

Parera

Het artikel van marineschepen.nl geeft aan aantal interessante kanten van het verhaal.

- TKMS heeft inderdaad geroepen dat ze de marine oppervlakte scheepsbouw wilde afstoten.
- Gesprekken gevoerd met Damen, die het blijkbaar niet zag zitten want dat werk dat TKMS nu gaat doen is überhaupt het enigste werk voor Damen in deze aanbesteding.

Dit is duidelijk een politiek georganiseerde stap om te voorkomen dat het een ''Nederlands schip'' word. Een puur BS verhaal opgehangen door de industrie en wat politici want de banen blijven voor het overgrote deel in Duitsland waar de schepen ontwikkeld, gebouwd en afgebouwd gaan worden. Alleen het ontwerp deel ligt in Nederland dus simpel gezegd ; het maken van de tekeningen.

Parera

Duits TKMS toch weer terug in de race voor MKS 180-fregatten

In Duitsland werd geschokt gereageerd toen begin dit jaar de grootste Duitse marinewerf afviel in de strijd om de MKS 180-fregatten, de nieuwe Duitse marineschepen ter waarde van 3,5 miljard euro. De angst dat de Nederlandse werf Damen of het Britse BAE Systems, weliswaar samen met Duitse partners, aan de haal zou gaan met de opdracht was levensgroot. Nu keert TKMS via een achterdeur toch terug op het podium.

Velen in Duitsland verwachtten dat TKMS de aanbesteding om de MKS 180-fregatten zou winnen. Tot bekend werd dat de combinatie TKMS-Lürssen afviel. Damen en Blohm + Voss, en de combinatie BAE Systems en German Naval Yards, bleven over. De hofleverancier van Duitse marineschepen en onderzeeboten waarschuwde na de uitschakeling voor banenverlies en kennisverlies binnen de Duitse marinebouw. De vakbonden vreesden dat de Duitse industrie daardoor niet meer in staat zou zijn om grote marineschepen voor de eigen marine te bouwen. Politici van de regeringspartijen CDU en SPD drongen er op aan om de aanbesteding te stoppen, en de opdracht rechtstreeks te gunnen aan een Duitse bouwer.

Ondertussen werd bekend dat moederbedrijf ThyssenKrupp af wilde van de scheepsbouwtak.

TKMS liet het er niet bij zitten en ging op zoek naar een terugkeer in de strijd. Volgens het Duitse Handelsblatt werd er eerst gesproken met Damen. Meer succes had TKMS in gesprekken met hun buren in Kiel: German Naval Yards, partner van BAE Systems. Jörg Herwig, directeur van German Naval Yards, zei tegen de publieke zender ARD dat TKMS nu met hen gaat samenwerken in de aanbesteding van de MKS 180 fregatten.

Aan de deelnemende partijen was gevraagd om eind dit jaar met een definitief ontwerpvoorstel te komen op basis waarvan het Duitse ministerie van Defensie een keuze kan maken. TKMS gaat nu volgens Herwig "het aanbod versterken, omdat TKMS met hun vaardigheden en hun ingenieurs ons gaat ondersteunt."

Herwig voegde daar overigens wel aan toe dat Naval Yards niet van plan is om hun buren te kopen; de samenwerking beperkt zich tot het MKS 180-project. Zoals het Duitse journaal dat in de kop van het bericht omschreef, trekken ze samen op tegen de Nederlanders: "Kieler Werften gegen Niederländer".

[Bron: Marineschepen.nl @ Artikel ]

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 08/08/2018 | 13:19 uur
Volgens mij zijn we op het punt aangekomen of we dit nog moeten willen. Krijgen we die order zetten we veel kwaad bloed wat zich gegarandeerd zal uitbetalen in nrgatieve beinvloeding in andere projecten. Daarnaast is dit wel zo moeilijk geworden dat niemand meer wat goed kan doen.

Daar heb je zeker een punt. Toch denk ik dat Damen deze order graag wil binnen slepen want er zit ook bij de Duitsers genoeg in het vat aan vervangingen waar ze als dit bevalt ze ook nog eens kans op maken. En hoe komt het dat het probleem nu zo groot geworden is? Door TKMS die overal tegen aanschopt omdat ze zijn uitgesloten van deelname door tegenvallende resultaten.
Ik begrijp dat ze graag willen dat de bouw in Duitsland plaatsvind maar dat gebeurd ook als Damen wint, het enigste werk dat (deels) naar Nederland gaat is de ontwerp fase. Al het constructie en afbouw werk zal gewoon in Hamburg plaatsvinden (voor zo ver bekend).

Ik vermoed dat Damen aast op meer werk in de nabije toekomst want buiten de MKS-180's die waarschijnlijk de Brandenburgs (F123's) zullen vervangen volgt kort erna ook de Sachsen klasse (F124) hiermee kan goed samengewerkt worden met de Nederlandse vLCF's dus ideaal voor Damen. En ook op het gebied van tankers is er wel wat te halen voor Damen, de Duitsers zouden interesse hebben in 2 nieuwe tankers en die mogelijk samen met Nederland aan te kopen. Als je dat alles bij elkaar optelt kom je toch snel uit op 9 a 10 fregatten + 2 tankers zeker geen deals die je zo laat schieten als bedrijf.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 08/08/2018 | 13:19 uur
Volgens mij zijn we op het punt aangekomen of we dit nog moeten willen. Krijgen we die order zetten we veel kwaad bloed wat zich gegarandeerd zal uitbetalen in nrgatieve beinvloeding in andere projecten. Daarnaast is dit wel zo moeilijk geworden dat niemand meer wat goed kan doen.

Goed punt.

Huzaar1

Volgens mij zijn we op het punt aangekomen of we dit nog moeten willen. Krijgen we die order zetten we veel kwaad bloed wat zich gegarandeerd zal uitbetalen in nrgatieve beinvloeding in andere projecten. Daarnaast is dit wel zo moeilijk geworden dat niemand meer wat goed kan doen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#219
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/08/2018 | 11:15 uur
Ik denk dat Damen in deze constructie alle zijlen bij moet zetten om nog kans te maken op de order... politici en industrie gaan hier iets van vinden en voor de Duitsers geldt ook: made in Germany first.... (al zou dat ook gelden als Damen de opdracht krijgt)
Damen heeft nog een troef achter de hand ; Lurssen, het moeder bedrijf van Blohm + Voss. Er zal vanuit de Duitse industrie en politiek alles aan gedaan worden om het te gunnen aan TKMS.
Damen zal er inderdaad alles aan moeten doen om te zorgen dat ze winnen. Daarnaast is het nog maar de vraag of het aantrekken van TKMS wel zo verstandig is van GNY want zo goed gaat het niet met TKMS en mochten ze die order krijgen is het niet zeker dat TKMS nog wel in staat is om de taken uit te voeren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/08/2018 | 11:04 uur
Die Duitsers zijn wel heel bang voor Damen. Blijkbaar heeft German Naval Yards nu een deal gesloten met TKMS om mee te doen in de aanbieding voor het  MKS180. TKMS was al uitgeschakeld na dat ze samen met Lurssen een te hoog bod deden en nu proberen ze toch nog via deze weg mee te kunnen snoepen van de MKS180 taart. Ook leuk voor de andere partner Allison die worden ook even aan de kant geschoven om er maar Duitse banen in te houden.  Ik vermoed dat dit een politiek aangestuurde deal is om er voor te zorgen dat het werk vooral niet naar Nederland gaat.

Ik hoop eigenlijk dat met de komst van TKMS in deze werf combinatie het bod zo duur zal uitvallen of dat TKMS niet meer mee mag doen omdat ze al eerder mee deden en niet gekozen werden.
Dat zou de kansen voor Damen alleen maar groter maken.

Ik denk dat Damen in deze constructie alle zijlen bij moet zetten om nog kans te maken op de order... politici en industrie gaan hier iets van vinden en voor de Duitsers geldt ook: made in Germany first.... (al zou dat ook gelden als Damen de opdracht krijgt)

Parera

Die Duitsers zijn wel heel bang voor Damen. Blijkbaar heeft German Naval Yards nu een deal gesloten met TKMS om mee te doen in de aanbieding voor het  MKS180. TKMS was al uitgeschakeld na dat ze samen met Lurssen een te hoog bod deden en nu proberen ze toch nog via deze weg mee te kunnen snoepen van de MKS180 taart. Ook leuk voor de andere partner Allison die worden ook even aan de kant geschoven om er maar Duitse banen in te houden.  Ik vermoed dat dit een politiek aangestuurde deal is om er voor te zorgen dat het werk vooral niet naar Nederland gaat.

Ik hoop eigenlijk dat met de komst van TKMS in deze werf combinatie het bod zo duur zal uitvallen of dat TKMS niet meer mee mag doen omdat ze al eerder mee deden en niet gekozen werden.
Dat zou de kansen voor Damen alleen maar groter maken.

Parera

Kieler Werften gegen Niederländer

Im Bieterverfahren um den Auftrag für neue Marine-Schiffe haben zwei deutsche Konkurrenten ihre Zusammenarbeit angekündigt. Denn geht der Auftrag in die Niederlande, drohen Jobverluste.
Die Kieler Werft German Naval Yards will Mitarbeiter von thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) einbinden, um bei einer Ausschreibung der Bundeswehr eine bessere Position gegen die niederländische Damen-Werft zu haben. Das Beschaffungsamt der Bundeswehr hat über 7000 einzelne Punkte definiert, die die Werften für ein neues Mehrzweckkampfschiff (MKS 180) der Marine erfüllen müssen. Die Ausschreibung läuft, bis Ende des Jahres müssen die verbliebenen beiden Bieter das letzte bindende Angebot unterbreiten.

Auftragswert: 3,5 Milliarden Euro
Ingenieure arbeiten die Anforderungen durch und beschreiben für das Angebot, wie die Unternehmen die Wünsche der Marine umsetzen wollen. German Naval Yards unterzeichnete in der vergangenen Woche mit thyssenkrupp Marine Systems eine Vereinbarung. Die beiden Konzerne wollen zusammen arbeiten. Das kündigte der Geschäftsführer von German Naval Yards, Jörg Herwig, im Interview mit dem ARD-Hauptstadtstudio an. Aus Konkurrenten werden nun Partner. TKMS hatte gemeinsam mit der Lürssen-Werft für das neue Schiff der Marine geboten, war aber aus dem Bieterverfahren ausgeschieden. "Wir wollen das Angebot dahingehend stärken, dass die TKMS mit ihren Fähigkeiten - und mit ihren Ingenieuren im Bereich des Waffen- und Führungssystems - uns unterstützt", sagte Herwig. Ziel sei es, das "best and final offer" (das letzte, bindende Angebot, Anm. d. Redaktion) bis Ende des Jahres herstellen zu können."

Konkurrenz aus den Niederlanden
Wie viele Mitarbeiter von TKMS künftig am Projekt MKS 180 beteiligt sein sollen, sagte Herwig nicht. TKMS beschäftigt insgesamt rund 3700 Personen. Auf jeden Fall stärkt German Naval Yards mit diesem Schritt seine Position. Der Konzern muss sich gegen Blohm+Voss und die niederländische Damen-Werft durchsetzen. Die beiden kooperieren ebenfalls und wollen bis Ende des Jahres auch ein gemeinsames Angebot abgeben. Die Ausschreibung ist längst politisch, weil viele Bundestagsabgeordnete befürchten, dass dieser größte jemals erteilte Auftrag für die Marine ins Ausland gehen könnte. Die Gewerkschaften befürchten Arbeitsplatzverluste. In der Branche heißt es, wenn der Auftrag nicht in Deutschland bleibt, verlören die hiesigen Werften das Wissen und die Fertigkeiten, derart große Schiffe für die Marine zu bauen. Und Tausende Arbeitsplätze bei den Werften und bei zahlreichen Zulieferbetrieben seien in Gefahr.

Deutsche Unternehmen im Nachteil
Bundesverteidigungsministerin Ursula von der Leyen hatte den Auftrag für die vier Schiffe Europaweit ausschreiben lassen, zum Unmut vieler Politiker. Johann Saathoff, Bundestagsabgeordneter der SPD aus Ostfriesland sagte dazu sinngemäß, dass nur die Deutschen Europaweit ausschreiben würden, während andere Länder ihre Aufträge national vergäben - das Nachsehen hätten deutsche Unternehmen.

Deutsche Schlüsseltechnologie
Im Koalitionsvertrag steht, dass der Überwasserschiffbau als Schlüsseltechnologie definiert werden soll. Das bedeutet, künftig müssten Marineschiffe eben nicht mehr europäisch ausgeschrieben werden. Doch für das laufende Verfahren kann dieses Ziel nicht mehr umgesetzt werden. Nachdem TKMS aus dem Bieterverfahren ausgeschieden war, meldete das "Handelsblatt", dass der Mutterkonzern thyssenkrupp die Trennung von der Werftensparte prüfe. German Naval Yards will jedoch nicht kaufen. "Das eine hat mit dem anderen nichts zu tun. Die Vereinbarung bezieht sich allein auf das Projekt MKS 180 - sowohl für die Angebotserstellung der letzten Runde als auch für die exekutive Umsetzung des Vorhabens zur Herstellung von vier Schiffen", sagte Geschäftsführer Herwig. In den vergangenen Wochen erlebte die Belegschaft des Mutterkonzerns von TKMS, thyssenkrupp, lebhafte Tage: Der Vorstandsvorsitzende verließ das Unternehmen wegen Unstimmigkeiten mit Anteilseignern. Eine Zerschlagung des Konzerns stand im Raum. Sollte das Konsortium von German Naval Yards und TKMS den Zuschlag bekommen, könnte das auch Ruhe für die Schiffbausparte des Konzerns bedeuten.

[source: tagesschau.de ]

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Die Fregatten des Typs F 125 sind immer noch nicht einsatzbereit, wegen erheblicher Mängel liegen die Schiffe immer noch im Dock.

https://www.zeit.de/2018/29/blohm-voss-bau-militaerschiffe-zukunft?wt_zmc=sm.ext.zonaudev.twitter.ref.zeitde.share.link.x via @zeitonline

Parera

#214
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/07/2018 | 17:17 uur
Aangezien de Duitsers, de Amerikanen en de Noren voor de NSM gaan kunnen we met een zeer grote mate van waarschijnlijkheid aannemen wat de opvolger van de KM Harpoon zal worden (hopelijk aangevuld met een Tomahawk opvolger voor iig het (v)LCF en de Walrusklasse opvolger.
Ja die kans is zeker zeer groot, maar dit was ook al af te leiden uit de defensie nota omdat men specifiek met Noorwegen en Duitsland de samenwerking zoekt voor de vervanging van de Harpoon.
Al ben ik nog wel benieuwd waar Saab mee komt voor de RBS-15 mk4. De NSM/JSM heeft op dit moment nog mijn voorkeur ook door de mogelijke samenwerkingen en mogelijkheden voor de marine en KLU.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 09/07/2018 | 17:12 uur
resultaat van de sub deal.

Aangezien de Duitsers, de Amerikanen en de Noren voor de NSM gaan kunnen we met een zeer grote mate van waarschijnlijkheid aannemen wat de opvolger van de KM Harpoon zal worden (hopelijk aangevuld met een Tomahawk opvolger voor iig het (v)LCF en de Walrusklasse opvolger.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"