Amerikanen zien roeier aan voor terrorist (video)

Gestart door Caspar, 15/07/2003 | 18:14 uur

oud_zijde

altijd melden bij de kustwacht als je zoiets onderneemt ... ik hoop dat meneer er van geleerd heeft.

al is het natuurlijk niet netjes om onderdelen uit zijn boot te pikken
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Caspar

Uitgegeven: 15 juli 2003 14:07
Laatst gewijzigd: 15 juli 2003 14:09

AMSTERDAM - Zo vertrekt de roeier Theodore Rezvoy uit Oekraïne: vol zelfvertrouwen en energie. Met als doel: de eerste persoon worden die ooit in z'n eentje de Atlantische oceaan overroeit. Van New York naar Frankrijk. Hij zou over de hachelijke tocht van ruim zesduizend kilometer ongeveer 80 dagen doen. Maar na 8 dagen gaat het al mis.

Bekijk Video

Hij wordt aangehouden door de Amerikaanse marine. Zij doorzoeken zijn schip in het kader van 'The War On Terrorism'. De Rus trekt de aandacht van de Amerikanen als hij over zijn radio om medicijnen vraagt voor een leverkwaal. Aan boord van het Amerikaanse marineschip vinden ze dat verdacht en daarom zetten zij de boot van de roeier letterlijk op z'n kop.

"Ze vroegen me of ik explosieven bij me had of wapens. Ze namen mijn vuurpijlen in beslag en ook mijn zakmes. Ze pakten het allemaal af." Uiteindelijk is de Amerikaanse marine er toch van overtuigd dat deze man geen terrorist is.

Maar dan is de recordpoging al verziekt. Zijn boot raakte beschadigd toen de Amerikanen probeerden hem op hun schip te hijsen. Toen ze de boot terug in het water zetten, bleek er apparatuur te ontbreken. Zoals een apparaatje dat iedere 90 seconden een signaal afgeeft. Dat is nodig om de roeier op te sporen als hij wordt vermist. Rezvoy wordt vervolgens aan land gezet. Zijn boot ter waarde van 100 duizend dollar, drijft nog ergens op zee. Met dank aan de Amerikaanse marine.


[Bron: www.nu.nl]