Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/12/2017 | 11:50 uur
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het de CH-47 word, gezien de mogelijkheden van samenwerking met de in Duitsland gestationeerde troepen van de US Army en mogelijk ook met de KLU.

Wie weet. Er zijn nog veel meer Europese CH-47 gebruikers waarmee Duitsland kan samenwerken. Echter is Duitsland soms wel eigenzinnig v.w.b. de keuze. De CH-53K maakt nog steeds kans.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#83
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het de CH-47 word, gezien de mogelijkheden van samenwerking met de in Duitsland gestationeerde troepen van de US Army en mogelijk ook met de KLU.
Daarnaast zit er een flink prijsverschil in de 2 heli's. In 2016 kocht de KLU 12 nieuwe CH-47F's voor 308 miljoen dollar dat dan uitkomt op een kleine 26 miljoen per toestel en de CH-53 zit nu op 88 miljoen dollar per stuk. Als zowel Duitsland, Israel en Japan de toestellen ook kopen zou de prijs iets zakken laten we zeggen naar 78 miljoen per stuk dan nog is dit type 3 keer zo duur als de CH-47.

Duitsland wil 45 tot 60 nieuwe heli's met een budget van 4 miljard euro. Bij de CH-47 komt men uit ergens tussen 1,2 tot 1,6 miljard euro voor de aankoop en bij de CH-53 zo rond de 3,5 tot 4,7 miljard uitgaande van 78 miljoen per stuk. Gaat de prijs niet omlaag dan komt het voor de CH-53 uit op 4 miljard tot 5,3 miljard.

Bij de CH-47 krijgt men ruim binnen budget het aantal gewenste toestellen. De CH-53 kan wel meer gewicht dragen 15,900 kg tegen over 10,900 kg van de Chinook.
Qua troepen is het aantal gelijk, het bereik van de CH-53 ligt hoger maar de combat radius van de Chinook is weer beter.


Harald

Germany officially starts process to buy new heavy-lift helicopters

The top ranking officer of the German Armed Forces, Gen. Volker Wieker, has kick started the process to buy a new heavy-lift helicopter for the country, Reuters report.

As per Reuters report, a request for information will be issued in the second half of 2018 for 45 to 60 new helicopters. The winner will be selected in mid-2020 and delivery will start in 2023.

Lees meer via http://alert5.com/2017/12/17/germany-officially-starts-process-to-buy-new-heavy-lift-helicopters/#mMsZtGpDZI75exRL.99

https://uk.reuters.com/article/uk-germany-military-helicopter/german-military-kicks-off-heavy-lift-helicopter-competition-source-idUKKBN1E91E2

Harald

Germany's heavy-lift helo project relatively unaffected by country's political problems

Lockheed Martin does not expect the current difficulties in forming a new German government to have too much of an effect on its efforts to sell its CH-53K King Stallion heavy-lift helicopter into the country.

Speaking to Jane's in late November ahead of the Berlin Security Conference (BSC), Frank Crisafulli, business development lead for heavy-lift helicopters at Sikorsky said that, while there is some current 'churn' within the German political establishment which might cause some short-term slippage, its effect on the Luftwaffe's Schweren Transporthubschrauber (STH) requirement should not be too great.

"There has been a bit of a delay, but we understand that [the next stage] has now gone all the way through the approval channels up to the point of sign-off. There has been some change and churn in the government, which may play in to [the delays] a little bit," Crisafulli said.

Crisafulli said that for the STH requirement that will see Lockheed Martin go up against Boeing and its CH-47F Chinook, the company is now waiting on the German government to hold an industry day to be followed by a request for proposals (RFP). After these steps, a declaration from the German government as to its preferred solution is expected to be made.

The Luftwaffe is looking to procure up to 41 new heavy-lift helicopters to replace its ageing VFW-Sikorsky CH-53G-series platforms, with deliveries slated to begin in 2022.

As part of its preparatory work, the company recently visited the Luftwaffe's two main CH-53 operating bases at Laupheim and Holzdorf to look at what infrastructure might be required and to answer questions from the service.

http://www.janes.com/article/75990/berlin-security-conference-2017-germany-s-heavy-lift-helo-project-relatively-unaffected-by-country-s-political-problems

Parera

Citaat van: bergd op 02/09/2017 | 19:58 uur
Als ik het goed heb kan de CH-53K 2 Wiesels mee nemen, hoe zit dat met de CH-47F?

In de CH-47 past een BV 206 a 6.9 m, waarbij de wiesel een slagje kleiner is maar 2 Wiesels toch de 9,5 m aantikken.
De info die ik kon vinden heeft de chinook een laadruim van 366 inch (9,30 m) x 90 inch (2,29 m). Helaas zullen 2 Wiesels intern dus niet lukken.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2017 | 17:27 uur
Gezien de NL-DE maritieme samenwerking zouden een aantal King Stallions niet misstaan op Zijner Majesteits LPD's en het JSS.
Maar mocht het de Chinook worden, is het de vraag of deze ook in een maritieme uitvoering aangeschaft zullen worden.

bergd

Als ik het goed heb kan de CH-53K 2 Wiesels mee nemen, hoe zit dat met de CH-47F?

StrataNL

#77
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2017 | 17:29 uur
Heb ik iets gemist.. hebben we 22 Chinooks gekocht/besteld?

Nee, 14 nieuwe + 6 huidige F's = 20.

Eerste contract 12 nieuwe besteld, tweede contract 2 extra + ombouwen van de huidige 6.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 02/09/2017 | 17:14 uur
misschien kan NL er nog 3 bijkopen met een totaal van 25 stuks

Heb ik iets gemist.. hebben we 22 Chinooks gekocht/besteld?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 02/09/2017 | 17:07 uur
Waarom zouden de Duitsers die lift capabilty niet nodig hebben?

Voor de samenwerking is de CH-47F een no-brainer, maar de capaciteiten van de CH-53K zouden hier in Europa ook niet misstaan.

Gezien de NL-DE maritieme samenwerking zouden een aantal King Stallions niet misstaan op Zijner Majesteits LPD's en het JSS.

Parera

Citaat van: walter leever op 02/09/2017 | 16:43 uur
Er zit nogal een prijsverschil tussen die 2 heli's

CH-47F +/- 32 miljoen per stuk.
CH-53K +/- 122 miljoen per stuk
Oftewel bijna 4 Chinooks voor 1 King Stallion. :omg:

LockMart zit er weer tussen zeker. :devil:

Hebben "ze Germans" die lift capabillity nodig?

Voor de samenwerking zou de Chinook natuurlijk ideaal zijn. ;)
Ze vliegen nu met 65 CH-53G Stallions op basis van de USMC D variant, deze ex-Heeresfliegertruppe toestellen zijn overgegaan naar de Luftwaffe en zullen rond 2022 vervangen worden door een nieuwe helikopter vloot waarbij er maar 2 keuze's zijn CH-53K of CH-47. Er is wel een tijd geweest dat men overwoog via Airbus / Eurocopter een nieuw Europese zware transport heli te ontwikkelen maar dat is op niets uitgelopen. Deze helikopter zou de capaciteit moeten hebben om 1 Fennek of Dingo intern te vervoeren, dit project liep samen met de Fransen.

Wikipedia artikel over de Heavy Transport Helicopter

Zou een mooie aanwinst zijn om samen met de Duitsers een vloot van CH-47's te kunnen opereren, misschien kan NL er nog 3 bijkopen met een totaal van 25 stuks + de 60 Duitse een grote vloot van 85 CH-47's.

Sparkplug

Citaat van: walter leever op 02/09/2017 | 16:43 uur
Hebben "ze Germans" die lift capabillity nodig?

Voor de samenwerking zou de Chinook natuurlijk ideaal zijn. ;)

Waarom zouden de Duitsers die lift capabilty niet nodig hebben?

Voor de samenwerking is de CH-47F een no-brainer, maar de capaciteiten van de CH-53K zouden hier in Europa ook niet misstaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2017 | 14:25 uur
Voor de Duitstalige liefhebbers, wordt het in Duitsland de Chinook (60) of de King Sallion (40)?

Neue Bundeswehr-Hubschrauber: Kommt die nächste "fliegende Banane"? | tagesschau.de

http://www.tagesschau.de/inland/bundeswehr-ausruestung-hubschrauber-101.html

Er zit nogal een prijsverschil tussen die 2 heli's

CH-47F +/- 32 miljoen per stuk.
CH-53K +/- 122 miljoen per stuk
Oftewel bijna 4 Chinooks voor 1 King Stallion. :omg:

LockMart zit er weer tussen zeker. :devil:

Hebben "ze Germans" die lift capabillity nodig?

Voor de samenwerking zou de Chinook natuurlijk ideaal zijn. ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Voor de Duitstalige liefhebbers, wordt het in Duitsland de Chinook (60) of de King Sallion (40)?

Neue Bundeswehr-Hubschrauber: Kommt die nächste "fliegende Banane"? | tagesschau.de

http://www.tagesschau.de/inland/bundeswehr-ausruestung-hubschrauber-101.html

Harald

Duitsland wil met de CH-53 vervanging "van de plank" kopen !     Airbus concept niet, dus keuze : Boeing CH-47F of Sikorsky CH-53K

Deutschland will US-Hubschrauber ,,von der Stange" kaufen

Der Bund will einen Schwerlast-Helikopter ,,von der Stange" bestellen. Entweder von Boeing oder von der Hubschrauber-Traditionsfirma Sikorsky, die inzwischen zum US-Rüstungskonzern Lockheed Martin gehört.

....

https://www.welt.de/wirtschaft/article166371709/Deutschland-will-US-Hubschrauber-von-der-Stange-kaufen.html?wtmc=socialmedia.twitter.shared.web