Tarten de Turken de NAVO?

Gestart door Zander, 23/02/2017 | 09:39 uur

Parera

Citaat van: Enforcer op 12/08/2018 | 13:37 uur
Denk niet dat Erdogan naar de Chinezen toeloopt. De Oeigoeren hebben Turkse roots en worden in China onderdrukt. De Chinezen hebben de Turken niet hard nodig, want ze hebben al genoeg havens in Griekenland aangekocht. Voor de Russen is het inderdaad heel interessant. Tevens mooie strategische locatie voor de S-400.

Turkije zoekt de toenadering tot China op dit moment, vorige week heeft de Turkse overheid een ''100 dagen plan'' gelanceerd met daarin omschreven dat Turkije open staat voor het aangaan van Leningen via China. Recent is er nog een lening afgesloten van 3,6 miljard dollar bij de Chinezen, ook zoekt Turkije export naar China voor haar producten. Verder wil Turkije gaan handelen in Yuans met China en in Roebels met Rusland i.p.v. Dollars of Euro's.

Ook toerisme is een grote wens van de Turken, bij het verkopen van het vliegkampschip Riga door Ukraine aan China hebben de Turken een deal gesloten met de Chinezen dat ze het schip zouden door de Bosporus lieten passeren onder voorwaarden dat China jaarlijks 1 miljoen toeristen naar Turkije stuurde. Het hoogste aantal Chinese toeristen tot op heden is nog geen 250.000 geweest.

65% van de haven van Istanboel is in handen van Chinezen en ook zijn ze actief in o.a. de spoorbouw en (nucleaire) energie markt.  Maar in verhouding met Europa hebben de Chinezen een zeer kleine vinger in de pap op investerings gebied, 72,1% komt uit Europa, 7,6% uit de VS en slechts 1,1% uit China.

En de Griekse havens zijn leuk voor de Chinezen maar het is en blijft een NAVO land dus dat zal geen permanente aanwezigheid van Chinezen of Russen toelaten, iets dat de Turken maar al te graag zullen verkopen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 12/08/2018 | 13:37 uur
Denk niet dat Erdogan naar de Chinezen toeloopt. De Oeigoeren hebben Turkse roots en worden in China onderdrukt. De Chinezen hebben de Turken niet hard nodig, want ze hebben al genoeg havens in Griekenland aangekocht. Voor de Russen is het inderdaad heel interessant. Tevens mooie strategische locatie voor de S-400.

Een paar Zwarte zee landen zullen vast verdrietig worden van de gedachte....

Enforcer

Citaat van: Parera op 12/08/2018 | 02:22 uur
Mocht het zo ver komen dat de Turken zich terug trekken uit NATO of ze er om een magische reden uitgezet worden dan verwacht ik wel dat ze naar Rusland en China zullen trekken op gebied van bondgenootschap want alleen is het land niets. Het zal beide landen havens / luchtbasissen aanbieden iets dat zeker voor de Chinezen zeer interessant kan zijn als hub richting Europa en het Westen. Voor de Russen kan een goede vriendschap met de Turken nut hebben omdat het grenst aan hun andere partner in de regio Syrië en aan hun vijand Georgië die ze vanaf beide kanten kunnen insluiten als ze dat willen. Daarnaast controleert Turkije de verbinding tussen de Middellandse zee en de Zwarte zee.

Een Turkije buiten de NAVO zal opzoek gaan naar middelen om meer macht te krijgen en ik verwacht dat ze ook een kernwapen gaan ontwikkelen als het zo ver komt.
Het voordeel voor de Russen/Chinezen is dat de Turken veel kennis hebben van binnenuit de NAVO over capaciteiten en hoe het allemaal in elkaar zit, ook dat zal dus allemaal aangepast moeten worden als dat gebeurd. Ik denk eerder dat Erdogan er uit zal stappen omdat hij dat goed kan gebruiken maar er uit gezet worden kan hij moeilijker verdraaien tot iets positiefs. Maar vlak Trump ook niet af, als hij het wil zal hij er alles aan doen om het voor elkaar te krijgen.

Denk niet dat Erdogan naar de Chinezen toeloopt. De Oeigoeren hebben Turkse roots en worden in China onderdrukt. De Chinezen hebben de Turken niet hard nodig, want ze hebben al genoeg havens in Griekenland aangekocht. Voor de Russen is het inderdaad heel interessant. Tevens mooie strategische locatie voor de S-400.

Parera

Citaat van: Zander op 11/08/2018 | 23:19 uur
Denk ook even aan alle in licentie gebouwde onderdelen voor voer- vaar- en vliegtuigen.

Dag Turkse defensieindustrie.

De Turkse defensieindustrie is ''booming'' maar draait voor het over grote deel op licenties waaronder ook van Thales Nederland. Het staat natuurlijk prachtig al die ''home made'' spullen maar als het fout loopt tussen NATO en Turkije zijn ze alles kwijt en zijn alle gegevens bekend van wat ze gebruiken dus ook te jammen. De VS kan met gemak zorgen dat het hele GPS signaal in Turkije uitvalt met 1 druk op de knop en dan zijn veel systemen niet meer te gebruiken. En daarnaast is Turkije op dit moment een hond die blaft maar niet zal bijten daarvoor zijn ze nog niet sterk genoeg. Als ze 1 keer uithalen naar de VS (militair) dan is het einde verhaal voor Erdogan en zijn mensen.

Citaat van: Huzaar1 op 12/08/2018 | 00:07 uur
Ik vertrouw de Turken niet meer, ze hebben tevee tegen de verkeerde dingen aan geschopt. Het is een enorm belangrijke strategische partner, met een geografische ligging die we niet moeten onderschatten, maar het gaat tot zover. Het kantelpunt is al een tijdje in zicht.

Mocht het zo ver komen dat de Turken zich terug trekken uit NATO of ze er om een magische reden uitgezet worden dan verwacht ik wel dat ze naar Rusland en China zullen trekken op gebied van bondgenootschap want alleen is het land niets. Het zal beide landen havens / luchtbasissen aanbieden iets dat zeker voor de Chinezen zeer interessant kan zijn als hub richting Europa en het Westen. Voor de Russen kan een goede vriendschap met de Turken nut hebben omdat het grenst aan hun andere partner in de regio Syrië en aan hun vijand Georgië die ze vanaf beide kanten kunnen insluiten als ze dat willen. Daarnaast controleert Turkije de verbinding tussen de Middellandse zee en de Zwarte zee.

Een Turkije buiten de NAVO zal opzoek gaan naar middelen om meer macht te krijgen en ik verwacht dat ze ook een kernwapen gaan ontwikkelen als het zo ver komt.
Het voordeel voor de Russen/Chinezen is dat de Turken veel kennis hebben van binnenuit de NAVO over capaciteiten en hoe het allemaal in elkaar zit, ook dat zal dus allemaal aangepast moeten worden als dat gebeurd. Ik denk eerder dat Erdogan er uit zal stappen omdat hij dat goed kan gebruiken maar er uit gezet worden kan hij moeilijker verdraaien tot iets positiefs. Maar vlak Trump ook niet af, als hij het wil zal hij er alles aan doen om het voor elkaar te krijgen.


Huzaar1

Ik vertrouw de Turken niet meer, ze hebben tevee tegen de verkeerde dingen aan geschopt. Het is een enorm belangrijke strategische partner, met een geografische ligging die we niet moeten onderschatten, maar het gaat tot zover. Het kantelpunt is al een tijdje in zicht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 11/08/2018 | 22:44 uur
Ik denk niet dat er een niet NATO land is op Japan en Israel en Australie na wat de F-35 zal krijgen. Kun je echt naar fluiten als je niet een van die bijzondere vrienden bent.
Denk ook even aan alle in licentie gebouwde onderdelen voor voer- vaar- en vliegtuigen.

Dag Turkse defensieindustrie.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#179
Citaat van: Huzaar1 op 11/08/2018 | 22:44 uur
Ik denk niet dat er een niet NATO land is op Japan en Israel en Australie na wat de F-35 zal krijgen. Kun je echt naar fluiten als je niet een van die bijzondere vrienden bent.

Zuid Korea.  :angel: (maar je punt is duidelijk)

Huzaar1

Ik denk niet dat er een niet NATO land is op Japan en Israel en Australie na wat de F-35 zal krijgen. Kun je echt naar fluiten als je niet een van die bijzondere vrienden bent.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Zander op 11/08/2018 | 22:01 uur
Zeg maar dag F35....... :devil:
Hoezo?
Er is NATO en er is the USA.
Kijken we naar het schrijven van 'E' dan rijst de vraag of betrokkene doelbewust NATO als ondergeschikte van the USA ten toon spreidt.

Zander

People are sheep

Lex

Citaat van: Parera op 11/08/2018 | 20:19 uur
Erdogan dreigt VS met breuk bondgenootschap

WASHINGTON/ANKARA - In het conflict met de Verenigde Staten dreigt de Turkse president Recep Tayyip Erdogan de NAVO-partner met een breuk. Als de Amerikanen zo respectloos blijven, dan zal zijn regering ,,nieuwe vrienden en bondgenoten gaan zoeken." Erdogan gaf die waarschuwing in een ingezonden bijdrage in de New York Times.

De ingezonden bijdrage in de NYT is hier te lezen.

Parera

Waar mogen we tekenen meneer Erdogan?  :angel: :silent:

Parera

Erdogan dreigt VS met breuk bondgenootschap

WASHINGTON/ANKARA - In het conflict met de Verenigde Staten dreigt de Turkse president Recep Tayyip Erdogan de NAVO-partner met een breuk. Als de Amerikanen zo respectloos blijven, dan zal zijn regering ,,nieuwe vrienden en bondgenoten gaan zoeken." Erdogan gaf die waarschuwing in een ingezonden bijdrage in de New York Times.

De wrevel tussen de VS en Turkije heeft ernstige gevolgen voor de Turkse economie. De nationale munt lira wordt ten opzichte van de dollar en euro steeds minder waard. Geestelijk leiders vormen het middelpunt van de twist. Washington eist de vrijlating van dominee Andrew Brunson, die in Turkije wordt verdacht van terroristische activiteiten en huisarrest heeft.

,,Schande, schande. Ze geven de voorkeur aan een predikant boven een strategische NAVO-partner", foeterde Erdogan zaterdag tijdens een partijbijeenkomst in Rize aan de Zwarte Zee.

[Bron: Telegraaf ]

Huzaar1

Daar weet niemand hier wat zinnigs over te zeggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#171
Citaat van: Umbert op 19/07/2018 | 09:57 uur
De eerste vier geloof ik ook nog wel, maar voor Turkije ben ik me er niet meer zo zeker van zal op papier nog best wel zijn, maar er gingen geruchten dat de VS ze in "veiligheid" hadden gebracht en er een vervangende locatie werd opgezet, maar daar lees je de laatste tijd weinig meer over, zal dus wel gereed zijn. Er zijn mensen die veel beter als ik zeg de gek die dit kunnen onderzoeken aan de hand van secundaire dingen. waarbij de (om)bouw van basis en facaliteiten nog het minst moeilijke is. want zo'n B61 heeft een hele logestieke supply chain aan zijn staart.

Ongetwijfeld. Het is immers nog altijd Amerikaans eigendom. In ieder geval waren ze na de koude oorlog nog steeds in Turkije. Mocht het straks van vijf terug naar vier landen gaan, dan komt dat uiteindelijk toch boven.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.