Luchtmacht helpt bij blussen heidebrand EINDHOVEN

Gestart door andré herc, 02/07/2010 | 19:04 uur

Pascal2702

ik weet niet of ze er zo gelukkig van worden als ze water uit de IJzeren Man moeten halen, overal waar mogelijk staan bomen en met een beetje goed weer zit het daar barstens vol met zwemmers etc.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

andré herc

Citaat van: Nikehercules op 05/07/2010 | 22:30 uur
Citaat van: Lex op 05/07/2010 | 21:23 uur
Is men er zeker van dat het een Chinook was?
Uit de vliegbewegingen van GIRY blijkt dat vandaag alleen S453 (Cougar) met een bambi bucket gevlogen heeft.

''Mam, weetje zeker dat dat een chinook was vanmiddag met die waterzak?''

''Ja, dat is zo'n dubbele toch?''

;)
En Ik zag vandaag een Cougar overvliegen met bambi bucket ,en dat was boven Gorinchem ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Nikehercules

Citaat van: Lex op 05/07/2010 | 21:23 uur
Is men er zeker van dat het een Chinook was?
Uit de vliegbewegingen van GIRY blijkt dat vandaag alleen S453 (Cougar) met een bambi bucket gevlogen heeft.

''Mam, weetje zeker dat dat een chinook was vanmiddag met die waterzak?''

''Ja, dat is zo'n dubbele toch?''

;)

Lex

Is men er zeker van dat het een Chinook was?
Uit de vliegbewegingen van GIRY blijkt dat vandaag alleen S453 (Cougar) met een bambi bucket gevlogen heeft.

Nikehercules

Citaat van: Enforcer op 05/07/2010 | 20:28 uur
Water uit de "Ijzeren man", of hoe heet dat meertje daar?!

Dat is idd de ijzerenman, vlak bij de kazerne aldaar.
Mijn moeder had het er al over ja dat er hier een Chinook met bambi-bucket overkwam.

Enforcer

Water uit de "Ijzeren man", of hoe heet dat meertje daar?!

Lex

Misschien een trainingsvlucht?
En de blusbak heet: bambi bucket.  ;)

Pascal2702

Citaat van: Lex op 04/07/2010 | 16:21 uur
De Defensiehelikopters staan wel nog steeds stand-by.

ik zag vandaag een chinook met blusbak (weet de officiële naam niet :() overvliegen richting Vught vanuit (ik denk) Gilze-Rijen. Waarom vliegen ze richting Vught?
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Lex

Militairen volop aan de bak op smeulende heide

De 100 militairen die Defensie heeft ingezet om de brandweer op de Strabrechtse Heide te helpen, zijn vanaf vanochtend 06:00 uur druk in de weer. Hoewel de oppervlaktebranden op het heideterrein nabij Heeze zijn geblust, smeulen de veenlagen nog. Het Defensiepersoneel spoort deze lagen op om ze handmatig, met zogenoemde vuursweepers, te doven.

De militairen, van 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte, worden zondagmiddag afgelost door collega's van 13 Gemechaniseerde Brigade uit Oirschot. Deze brigade zorgt ervoor dat, tot zolang het nodig is, permanent 100 militairen beschikbaar zijn.

Geniematerieel
Graafmachines en een genietank zijn nog steeds bezig om de paden in het gebied begaanbaar te houden, zodat de brandweer ongehinderd door kan gaan met het nablussen.

De twee crashtenders van de luchtmacht zijn intussen teruggetrokken. De Defensiehelikopters staan wel nog steeds stand-by.

MINDEF,
4 juli 2010, 13.07 uur

Enforcer

Defensie stand-by voor aanvullende inzet heidebrand

3 juli 2010, 21.16 uur
defensie.nl

De brandweer heeft de brand op de Strabrechter Heide onder controle maar om het zo te houden en ter ondersteuning van het nablussen wordt extra Defensiepersoneel en materieel beschikbaar gehouden.

De 2 E-One blusvoertuigen (Crashtenders) van de Koninklijke Luchtmacht worden met wisselbemanningen permanent in bedrijf gehouden om het vuur verder te blussen. Ook de terreinvaardige brandstofwagen van de Koninklijke Landmacht wordt ook inzetbaar gehouden. Deze wagen voorziet de brandweerwagens in het terrein van brandstof zodat zij ongehinderd door kunnen gaan met blussen.

Materieel
Door het blussen en de regenval wordt het terrein moeilijker begaanbaar voor brandweerwagens. Genievoertuigen kunnen eventueel vastzittende brandweerwagens lostrekken zodat ze verder kunnen blussen. De tanks en graafmachines van de genie staan ook klaar om brandgangen door de bossen en heide te maken. De brandweer kan dan via deze paden dieper het gebied in om te blussen.


Extra personeel
De landmacht zet morgenvroeg 100 militairen met terreinvoertuigen en waterwagens in om de brandweer te ontlasten met het nablussen. De militairen zijn afkomstig uit Havelte en omdat de inzet enkele dagen gaat duren worden zij na het weekend afgelost door militairen van de dichterbij gelegen kazerne uit Oirschot.

Het team van Regionaal Militair Commando Zuid blijft de civiele crisisstaf ondersteunen en adviseren.


Apart dat men in eerste instantie militairen uit Havelte laat komen, terwijl Oirschot vlakbij is.

Lex

Militairen helpen bij nablussen heidebrand 

HEEZE - Defensie zet zondag honderd militairen in die de brandweer gaan ondersteunen bij het nablussen van de natuurbrand op de de Strabrechtse Heide bij Heeze (Noord-Brabant). Dat heeft Defensie zaterdag laten weten.

De Koninklijke Landmacht zal terreinvoertuigen en waterwagens inzetten. Er waren al voertuigen van Defensie bij het bestrijden van de brand in gebruik.

Het vuur, dat vrijdagmiddag door onbekende oorzaak uitbrak, is nog steeds niet geblust maar breidt zich niet meer uit.

Wel zijn er zaterdag door de harde wind in het gebied nieuwe vuurhaarden ontstaan. Maar toch is de brand bijna onder controle, meldde een woordvoerder van de brandweer. Het nablussen duurt zeker tot zondag.

Waait

Volgens de zegsman is het probleem dat het waait, waardoor het vuur diep in de humusrijke en droge bodem op verschillende plekken steeds oplaait en weer neerslaat. In het gebied is de verwachte regen uitgebleven.

De brandweer heeft ook hulp gekregen van collega's uit het zuiden van Gelderland. Zaterdagmiddag waren nog steeds een kleine tweehonderd brandweerlieden in de weer.Vrijdag moesten twee mensen met ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis.

Snelweg

Door het bluswerk was de snelweg A67 tussen Geldrop en Someren lange tijd afgesloten. De afsluiting van de afrit Someren in de richting Venlo blijft voorlopig wel gehandhaafd. Daar liggen brandslangen die worden gebruikt voor het nablussen van de natuurbrand.

Door de brand is een stuk natuurgebied van 150 tot 200 hectare verwoest.

© ANP 
Uitgegeven: 3 juli 2010 23:00

Pascal2702

Dat zal het idd allebei zijn, bij een grote brand wil je er natuurlijk niet te lang boven blijven en het oppervlak wordt idd kleiner als je stil hangt.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Nikehercules

Citaat van: HermanB op 03/07/2010 | 14:22 uur
Lijkt me behoorlijk risicovol om boven een brandhaard stil te gaan hangen.

En toch is dit wel 1 van de methodes, het zal van de situatie afhangen.
Wanneer er boven de brandhaard stil gehangen word om het water te lozen reduceer je natuurlijk wel het aantal vierkante meters dat je bestrijkt.

HermanB

Citaat van: Pascal2702 op 03/07/2010 | 12:56 uur
ik zag op de luchtmachtdagen dat ze er dan overheen vliegen en dan lozen, maar dit schijnt best lastig te zijn en soms missen ze wel eens. Is het dan niet makkelijker om er eerst boven te gaan hangen en dan te lozen?
Lijkt me behoorlijk risicovol om boven een brandhaard stil te gaan hangen.

Pascal2702

ik zag op de luchtmachtdagen dat ze er dan overheen vliegen en dan lozen, maar dit schijnt best lastig te zijn en soms missen ze wel eens. Is het dan niet makkelijker om er eerst boven te gaan hangen en dan te lozen?
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.