'Nederlandse militair filmde martelende Afghanen'

Gestart door Lex, 01/10/2010 | 11:59 uur

Gozo

Rob, nergens suggereer ik dat Nld schuld draagt. Ik vraag mij alleen af of je dingen moet laten gebeuren waar je bij staat. Ik doel meer op de moraliteit van de beslissing om wel of niet in te grijpen. Weet je nog het topic over die agenten bij de martelmoord?
Je staat erbij en je kijkt ernaar (of je filmt het).

KapiteinRob

Voordat we naar Afghanistan gingen, zijn er hele discussies geweest over de overdracht van gevangenen aan de Afghanen. Moeten we nu niet gaan piepen dat "wij" verantwoordelijk zijn. En als we elders (onze normen en waarden verloochenend) ook de andere kant opkijken en niet op de barricades springen voor dit soort zaken, hoeven we nu ook niet het boetekleed aan te trekken. Let wel, ik veroordeel dit soort praktijken ook, maar gezien de inconsequente houding van vele westerse landen waaronder NL vind ik het niet nodig hier aan zelfbeschuldiging te gaan doen, laat staan een Barbertje te zoeken die moet hangen. Dat Nederland ergens de leiding had, wil n.m.m. niet meteen zeggen dat je meteen verantwoordelijk bent voor hetgeen de individuele Afghaanse militairen uitvreten. Klaag de Afghaanse leiding maar aan!

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2010 | 13:31 uur
Zolang we zaken doen met landen die dit soort praktijken ook vanuit vanuit hun rechterlijke macht opleggen voor zaken die wij als normaal beschouwen of het buitenproportioneel vinden zodanig te straffen, vind ik niet dat we nu weer de politiek correcte wijsneuzen moeten gaan uithangen.

Het gebeurde onder Nld-commando. Is het dan nog steeds wegkijken geblazen?

KapiteinRob

Zolang we zaken doen met landen die dit soort praktijken ook vanuit vanuit hun rechterlijke macht opleggen voor zaken die wij als normaal beschouwen of het buitenproportioneel vinden zodanig te straffen, vind ik niet dat we nu weer de politiek correcte wijsneuzen moeten gaan uithangen.


Lex

AMSTERDAM - Afghaanse soldaten hebben in 2007 onder Nederlands commando krijgsgevangenen gemarteld in Uruzgan. Een Nederlandse militair heeft de praktijken gefilmd.

Dat meldt KRO Reporter. Volgens militair historicus Christ Klep is de Nederlandse commandant verantwoordelijk voor de mishandelingen.
De vermeende martelingen vonden plaats tijdens Spin Ghar, een operatie tegen de Taliban in de Baluchi-vallei in Noord-Uruzgan. Op de beelden is te zien hoe gevangenen worden mishandeld, terwijl ze geblinddoekt en met hun voeten bijeengebonden op de grond liggen.

Ze worden geschopt door Afghaanse militairen en met stokken op hun voetzolen geslagen. Ook bedreigden de soldaten hen met de dood, meldt het televisieprogramma.

Onderzoek
Defensie heeft de beelden gezien en bevestigt dat sprake was van mishandeling, die niet is goed te keuren. Volgens een woordvoerder is de Nederlandse leiding van de operatie echter niet verantwoordelijk voor de gebeurtenissen.
De behandeling van gevangenen is de verantwoordelijkheid van de Afghanen zelf, aldus de woordvoerder. Nederland had wel duidelijke afspraken gemaakt met de Afghaanse overheid over een humane behandeling van gevangenen.

Ingrijpen
Nederlandse militairen hadden de instructie om bij mishandeling in te grijpen. Uiteindelijk werd volgens Defensie ook ingegrepen, door een Afghaanse officier.
In een verklaring meldt de krijgsmacht dat het najaar van 2007 'een zeer zware periode was voor zowel de bevolking van Uruzgan als de militairen die streden voor hun veiligheid'. "De opbouw van het Afghaanse leger stond op dat moment in de kinderschoenen. Afghaanse militairen gingen wel voorop in de meest complexe gevechten, terwijl ISAF-eenheden hun militaire vaardigheden en procedures, maar ook normen en waarden aanleerden."

Britten
Defensie kan niet bevestigen dat de beelden door een Nederlandse militair zijn gefilmd. In deze fase van de operatie trokken Afghaanse militairen op met Britse eenheden volgens de woordvoerder van Defensie.
De beelden worden zaterdag uitgezonden.

© Novum/ANP
Uitgegeven:
1 oktober 2010 11:08