'Ruzie over spionageproject Duitsland en VS'

Gestart door Reinier, 03/01/2011 | 23:25 uur

Elzenga

Citaat van: dudge op 04/01/2011 | 10:51 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 04/01/2011 | 10:17 uur
Zo'n netwerk heeft de US allang.
Ook satalieten moeten op den duur vervangen worden. Het bevreemd me echter wel dat voor deze samenwerking is gekozen, als dat al zo is. Duitsland is volgens mij ook niet aangesloten op ECHELON, het zou voor de VS logisch kunnen zijn een van die partners te nemen. Aan de andere kant kan het ook handig zijn om juist een breder partnerschap aan te gaan.
Het past anders uitstekend in het door mij al eens eerder geopperde verdeel-en-heers-beleid van de VS richting Europa/EU. Op het moment dat er ergens een pro-Atlantische regering in het zadel zit wordt men actief om daar zijn voordeel mee te doen. Vanuit Amerikaans oogpunt slim en begrijpelijk...vanuit die van de EU nu niet echt wenselijk lijkt mij...zacht uitgedrukt. 

Oorlogsvis

Ik denk niet dat ze ooit DLD op ECHELON zullen gaan aansluiten. Dit systeem wordt door de US ook gebruikt voor industrieele spionage
zo liep bijvoorbeeld AIRBUS een grote order mis en kreeg Boeing deze allemaal dankzij ECHELON wisten ze precies voor hoeveel AIRBUS de toestellen kon leveren, Boeing ging er toen onderzitten en kreeg de order.
Een concurent van de VS zullen ze dus nooit toegang geven tot dit systeem.

Oorlogsvis


SMI de Boer

Citaat van: dudge op 03/01/2011 | 23:33 uur
Interessant, vindt het een wat wazig verhaal nog. Maar moet zeggen, 200 miljoen is een koopje voor een dergelijk project. daarvoor koop je straks waarschijnlijk net 1 F35 minder
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Reinier

'Ruzie over spionageproject Duitsland en VS'

OSLO/BERLIJN

Duitsland en de Verenigde Staten willen samen een netwerk van spionagesatellieten in een baan rond de aarde brengen. Het geheime project heeft geleid tot een conflict met Frankrijk.

Dat meldde de Noorse krant Aftenposten maandag. Het dagblad baseert zich op documenten van de Amerikaanse ambassade in Berlijn, die zijn gelekt door onthullingssite WikiLeaks.

De spionagesatellieten kunnen scherpere foto's maken dan eerdere satellieten en die beelden sneller naar de aarde sturen. Het project zou ongeveer 200 miljoen euro kosten en rond 2013 moeten beginnen, aldus Aftenposten.

Dekmantel

Volgens de documenten presenteert Duitsland het project als milieuobservatie door commerciële bedrijven, maar dat zou een dekmantel zijn. In werkelijkheid worden de satellieten gerund door de Duitse inlichtingendienst BND en ruimtevaartorganisatie DLR.

Met name Frankrijk, een belangrijke militaire bondgenoot van Duitsland, zou zich fel tegen het spionageproject hebben verzet. Duitsland heeft de Franse kritiek echter naast zich neergelegd.

''Er staat totaal geen samenwerking gepland met Frankrijk of met welk ander EU-land dan ook'', heeft DLR-topman Andreas Eckart volgens de geheime documenten gezegd.
© ANP

nu.nl
http://www.nu.nl/buitenland/2414435/ruzie-spionageproject-duitsland-en-vs.html