Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 19/04/2018 | 12:20 uur
Ook in Frankrijk worden stappen gezet om de oude mijnenjagers te vervangen, goed oppassen dus voor de Franse lobby in Brussel :silent:
Het SLAMF project loopt van 2019 t/m 2025 waarbij de #1 & #2 voor 2025 geleverd moeten worden en de #3,4,5,6 na 2025. Het plan is redelijk gelijk aan wat de Belgische-Nederlandse plannen zijn namelijk een moederschip dat gebruik maakt van onbemande systemen voor de mijnbestrijdings taken, van de 6 geplande schepen zullen er 4 de Tripartite klasse vervangen waarvan er nu nog 10 in dienst zijn.

De andere 2 zullen dan de 4 oude mijnenvegers van de Vulcain klasse vervangen. Het project is al gegund aan Naval Group als ik het zo lees en daar overwegen ze op dit moment nog 2 (bijna gelijke) opties:

Optie 1


Het gaat hier om wat aangeduid is als NS04 , een SWATH ( Small Waterplane Area Twin Hull) met een panoramische brug, helikopter dek met hangaar voor een 5 a 10 ton helikopter en een achterdek waar ze twee grote oppervlakte drones kunnen lanceren/ binnenhalen.

Optie 2

Dit model is een catamaran met dezelfde specificaties als bij optie 1, daarbij word wel het lanceer systeem voor de oppervlakte drones weg gelaten en gebruikt men een de kennis/ervaring van OPV Adroit (Gowind) en ontwikkelen ze op basis daarvan een verbeterde versie.

Info via https://lefauteuildecolbert.blogspot.f

Info via https://lefauteuildecolbert.blogspot.f  deze link werkt niet.

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/04/2018 | 13:49 uur
Met dit soort bijeenkomsten wordt er niet heel gevoelige informatie gedeeld.
Ben er zelf niet bij, maar vermoed dat er wel minimaal iemand gaat twitteren.
We shall see  ;D Dhr. De Natris zal vast wel actief worden op twitter vanavond of morgen.

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/04/2018 | 13:06 uur
Vanavond heeft KVMO een meeting met de CZSK.
Ik heb uit betrouwbare bron dat daar wel de nodige details bekend gemaakt gaan worden.

Details naar de KVMO of ook naar de buitenwereld?

Parera

#613
Ook in Frankrijk worden stappen gezet om de oude mijnenjagers te vervangen, goed oppassen dus voor de Franse lobby in Brussel :silent:
Het SLAMF project loopt van 2019 t/m 2025 waarbij de #1 & #2 voor 2025 geleverd moeten worden en de #3,4,5,6 na 2025. Het plan is redelijk gelijk aan wat de Belgische-Nederlandse plannen zijn namelijk een moederschip dat gebruik maakt van onbemande systemen voor de mijnbestrijdings taken, van de 6 geplande schepen zullen er 4 de Tripartite klasse vervangen waarvan er nu nog 10 in dienst zijn.

De andere 2 zullen dan de 4 oude mijnenvegers van de Vulcain klasse vervangen. Het project is al gegund aan Naval Group als ik het zo lees en daar overwegen ze op dit moment nog 2 (bijna gelijke) opties:

Optie 1


Het gaat hier om wat aangeduid is als NS04 , een SWATH ( Small Waterplane Area Twin Hull) met een panoramische brug, helikopter dek met hangaar voor een 5 a 10 ton helikopter en een achterdek waar ze twee grote oppervlakte drones kunnen lanceren/ binnenhalen.

Optie 2

Dit model is een catamaran met dezelfde specificaties als bij optie 1, daarbij word wel het lanceer systeem voor de oppervlakte drones weg gelaten en gebruikt men een de kennis/ervaring van OPV Adroit (Gowind) en ontwikkelen ze op basis daarvan een verbeterde versie.

Info via https://lefauteuildecolbert.blogspot.fr

Parera

Citaat van: Dragnadh op 17/04/2018 | 17:03 uur
In een ander topic waar een artikel van marineschepen.nl (https://marineschepen.nl/nieuws/Europese-aanbesteding-Duitse-fregatten-gaat-door-ondanks-protest-170418.html) wordt aangehaalt staat dat veel politici er ook mee klaar zijn, alleen de minister van defensie drukt het door.
Politici = lobby vanuit de industrie, dat is hier in Nederland ook maar wel een stuk minder. In de Duitse marine industrie zitten gewoon hele grote bedrijven zoals TKMS dat enorm veel invloed heeft.
TKMS heeft in totaal 8,500 medewerkers als die over de kop gaan verliest in 1 klap een grote groep mensen hun baan en dat kost stemmen voor die politici.

Brandnetel

Citaat van: Parera op 17/04/2018 | 15:22 uur
De Duitse industrie heeft het er mee gehad  ;) Daarnaast heb je zomaar kans dat een Duits bedrijf ook haar schip aanbied dus we toch al een Duitse boot krijgen.
In een ander topic waar een artikel van marineschepen.nl (https://marineschepen.nl/nieuws/Europese-aanbesteding-Duitse-fregatten-gaat-door-ondanks-protest-170418.html) wordt aangehaalt staat dat veel politici er ook mee klaar zijn, alleen de minister van defensie drukt het door.

Parera

Citaat van: Dragnadh op 17/04/2018 | 14:32 uur
Als je de laatste tijd berichten omtrent de mk180 frigatten leest dan blijkt dat de Duitsers het helemaal gehad hebben met Europese aanbestedingen, maarja wie weet wat de toekomst brengt...
De Duitse industrie heeft het er mee gehad  ;) Daarnaast heb je zomaar kans dat een Duits bedrijf ook haar schip aanbied dus we toch al een Duitse boot krijgen.

Brandnetel

Citaat van: Parera op 16/04/2018 | 14:07 uur
Planning valt redelijk gelijk met die van BE-NL, mogelijkheden voor een samenwerking?

Belgische-Nederlands project: 2023 - 2030
Duitse project: 2022 - 2027

Dat moet toch glad te strijken zijn dat verschil ? En als onze eisen goed genoeg zijn kunnen de oosterburen zo aansluiten.
Als je de laatste tijd berichten omtrent de mk180 frigatten leest dan blijkt dat de Duitsers het helemaal gehad hebben met Europese aanbestedingen, maarja wie weet wat de toekomst brengt...

Parera

Citaat
https://twitter.com/SeapowerSeries
Germany set to acquire 11 new MCM vessels 2022-2027, to strengthen Baltic Sea and Kiel Naval Base #BSSF18 @kieldolphin Marinestandort gestärkt – Elf moderne Minenjäger für Kiel
http://www.kn-online.de/Kiel/Marinestandort-wird-gestaerkt-Elf-moderne-Minenjaeger-fuer-Kiel

Planning valt redelijk gelijk met die van BE-NL, mogelijkheden voor een samenwerking?

Belgische-Nederlands project: 2023 - 2030
Duitse project: 2022 - 2027

Dat moet toch glad te strijken zijn dat verschil ? En als onze eisen goed genoeg zijn kunnen de oosterburen zo aansluiten.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2018 | 18:46 uur
Waarom bouwen we niet 8 meer van die OPV's? Alle mijnenzooi erbij en je hebt moderne capabele schepen voor een goede prijs? Onze 4 aanpassen. Nieuwe fregatten kunnen de masten krijgen van de OPV'S ( ook 4 stuks en Die moeten hypermodern zijn?) En we zijn allemaal goedkoop af. Zowel de fregatten als mijn moederschepen. Kunt zeggen wat je wil maar de OPVs zijn mooie goede boten die te kort komen voor full spectrum warfare maar prima voor mijn taken.

Bouw dan gewoon maar 2 extra nieuwe mijnenjagers voor de 4 slag binnen de KM kost hooguit 310 miljoen extra. De masten van de OPV's schieten tekort voor op fregatten al zijn ze op deze
schepen wel wat overpowered. Ik zie de OPV's liever een vervroegde MLU krijgen naast dat we genoeg fregatten, onderzeeboten en mijnenjagers kunnen aankopen.

Huzaar1

Waarom bouwen we niet 8 meer van die OPV's? Alle mijnenzooi erbij en je hebt moderne capabele schepen voor een goede prijs? Onze 4 aanpassen. Nieuwe fregatten kunnen de masten krijgen van de OPV'S ( ook 4 stuks en Die moeten hypermodern zijn?) En we zijn allemaal goedkoop af. Zowel de fregatten als mijn moederschepen. Kunt zeggen wat je wil maar de OPVs zijn mooie goede boten die te kort komen voor full spectrum warfare maar prima voor mijn taken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 10/04/2018 | 14:23 uur
932 miljoen euro (2015). Dus 155 miljoen per schip. Al zie ik daar niet echt een probleem als we de grote scheepswerven van Europa tegen elkaar uitspelen.

Moet zeker geen probleem zijn zeker als je kijkt naar wat onze OPV's gekost hebben zonder gebruik te maken van een aanbesteding waar dus echt geknokt moet worden om het contract binnen te slepen. De OPV's kosten zonder de mast niet meer dan 86 miljoen euro. Bij een aanbesteding had dit misschien nog wel eens 5 a 10% kunnen schelen.

Stoonbrace

932 miljoen euro (2015). Dus 155 miljoen per schip. Al zie ik daar niet echt een probleem als we de grote scheepswerven van Europa tegen elkaar uitspelen.

Parera

Met de vervanging van de Alkmaar klasse komt natuurlijk ook het Belgische eisen pakket op de proppen waar we eerder spraken over dat Nederland er mee naar de West zou kunnen heeft Belgie haar eigen afstand : West-Afrika

Bij de Belgen zullen niet enkel de 6 mijnenjagers vervangen worden maar ook het ondersteuningsschip Godetia. Nu gaat de Godetia regelmatig naar Afrika voor hulp missies zo ook de komende 6 weken.De Godetia vertrok op 9 april voor een 6 weekse reis naar Kaap Verdie en Gambia, een afstand van 5000 km vanaf Zeebrugge. Daarom denk ik toch dat ook de nieuwe klasse zeker in staat zal zijn om de oceaan over te steken en operaties in de west (of andere gebieden) uit te voeren voor langere perioden.

Citaat
GODETIA VOOR DRIE OPDRACHTEN NAAR WEST-AFRIKA

Het commando- en logistiek steunschip A960 Godetia is op maandag 9 april voor zes weken afgevaren naar de Golf van Guinee. Daar zal het schip niet alleen trainen met de Kaapverdische kustwacht en patrouilleren in de West-Afrikaanse wateren om de smokkel van verdovende middelen te helpen bestrijden. Op vraag van de peterstad Oostende zal de Godetia ook hulpgoederen naar Gambia transporteren

Lees hier de rest van het artikel : https://mil.be/nl/artikel/godetia-voor-drie-opdrachten-naar-west-afrika


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 05/04/2018 | 14:13 uur
Misschien ligt het aan mij, maar als er 180 miljoen euro de boot is.. dan is er echt totaal geen ruimte / geld voor alles wat er in de afgelopen 10 pagina's is besproken. Alleen de uitrusting, onderwater drones, bovenwater drones, en UAV's en dan ook nog eens camera's, duikpakken, helmen en al het geneuzel gaat de helft of niet meer van het budget per boot opslokken. Dat moet ook allemaal in de prijs. Akkoord, het worden moederschepen.

Ik denk dat we gewoon een drijvend stuk staal moeten / gaan hebben, met een toffe grote hut voor de Belgen die commandant willen doen ( wanneer leidt een Belg overigens een internationale club schepen? , moet je dat willen? nihil maritieme ervaring tegenover Fransen, Britten, Amerikanen, Nederlanders? ) met daar aan boord alle plek om met die apparatuur te gaan werken.

Niet meer, niet minder. Geen 76mm kanonnen en VLS en radar systemen, helikopterdek wellicht mogelijk ,
Wel ruimte voor alle apparatuur, moderne mijnenjager apparatuur, goede degelijke communicatie structuur en wellicht een 25/30mm kanon

Als we het Belgische budget mogen geloven (1 miljard) voor 6 boten komt het uit op 166/ 167 miljoen per boot dat is geen breed budget maar vergeet niet dat de Hollands voor 117 miljoen euro per stuk gebouwd zijn. Daar zit nog een dure radar mast op van 31 miljoen per stuk (totaal contract voor 4 stuks was 125 miljoen). Deze schepen hebben genoeg aan een NS-100 / NS-200 radar die ook op de LPD's komen.

Als we dus kijken naar de OPV's kosten deze voor het schip zelf + bewapening maar 86 miljoen. En ook zullen we geen 6 sets van elk aanschaffen maar zullen er misschien maar 2-3 modules van elk type beschikbaar. Ook komt er nog een voordeel bij door de schaal van aankoop samen met de Belgen want 12 schepen + systemen is een behoorlijke order.

Het is geen hoogbudget dat ben ik met je eens maar het moet wel lukken om wat moois neer te zetten met het beschikbare budget. Al zal een VLS niet lukken denk ik persoonlijk, misschien dat prepared for wel haalbaar is binnen het budget.